Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6375
Jeg har vært hektet på heroin en stund nå, og har alltid hatt penger til heroin hver dag. Men nå er økonomien min litt dårligere og jeg blir nødt til å begynne å kjøpe subutex en god del istedenfor, som mange andre.

Jeg vet at sånn ca 1mg sub skal holde meg "frisk" en dag, men går det an at jeg f.eks. tar litt mer og så kan jeg få en rus i tillegg?? Eller går det bare an å bli "frisk" på sub når du er hekta på heroin?? Noen som vet?????
Sist endret av FrankYang; 18. desember 2009 kl. 20:10.
Hei! oppsøk lege/hjelpeapparat fortest mulig. Får du det på resept, slipper du blakke deg på det, samt at du slipper å kjøpe drit blandet ut med annet drit. Lykke til
Er ikke Subutex veldig vanedannede med mye abstinenser hos heroinmisbrukere som ikke har vært på rehabilitering? Her kommer moralprekenen man ikke kan unngå når det gjelder heroin - slutt med det så fort du kan, få hjelp og hold deg unna! Heroin fører til en av to ting, forfall eller rehab så du kan begynne å leve igjen. Det eneste positive som kan komme ut av heroin er at du kan komme deg på bena igjen.

Buprenorfin er ikke så ruskraftig og dempende som metadon, men vet ikke hvordan rusen blir om du tar mye. Det brukes store doser under rehabilitering, så det er kanskje ikke så mye rus?

Bare et lite ønske - slutt! Jeg får vondt av å høre om og snakke med heroinavhengige... Jeg dømmer ikke, jeg føler med! Kanskje litt sentimental for ditt ønske for svar, men men...
Sitat av FrankYang Vis innlegg
Jeg har vært hektet på heroin en stund nå, og har alltid hatt penger til heroin hver dag. Men nå er økonomien min litt dårligere og jeg blir nødt til å begynne å kjøpe subutex en god del istedenfor, som mange andre.

Jeg vet at sånn ca 1mg sub skal holde meg "frisk" en dag, men går det an at jeg f.eks. tar litt mer og så kan jeg få en rus i tillegg?? Eller går det bare an å bli "frisk" på sub når du er hekta på heroin?? Noen som vet?????
Vis hele sitatet...

For det første, hvis 1 mg subutex holder deg frisk, syns jeg virkelig at du skal benytte den muligheten du har nå, til og komme deg av morfinavhengigheten.
Når jeg var hekta heroin, fikk jeg 24 mg subutex som erstatning for heroinen.
Da valgt jeg og begynne med heroin, i tre uker, for så og slutte.

1 mg sub, gir ikke værre abstinenser enn at det går fint. Bur deg inne i 72 timer, tror det er over før det og.

Ja, du får rusfølelse av høyere doser, enn det du er vant til. Du blir også veldig fort innkjørt, og da må du jo betale like mye som heroinen koster.

Også er abstinensene på subutex værre enn heroin. En venn av meg lå på 32 mg subutex og måtte inn og sone. Han hadde kjøpt sub`en illegalt, så han fikk ikke noe medikamenter der. Mye værre enn heroin, og noe være en dolcontin, jfr han, som har misbrukt opiater i 20- 30 år. Mulig saft er ennå værre, men det vet jeg ikke noe om.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
For det første, hvis 1 mg subutex holder deg frisk, syns jeg virkelig at du skal benytte den muligheten du har nå, til og komme deg av morfinavhengigheten.
Når jeg var hekta heroin, fikk jeg 24 mg subutex som erstatning for heroinen.
Da valgt jeg og begynne med heroin, i tre uker, for så og slutte.

1 mg sub, gir ikke værre abstinenser enn at det går fint. Bur deg inne i 72 timer, tror det er over før det og.

Ja, du får rusfølelse av høyere doser, enn det du er vant til. Du blir også veldig fort innkjørt, og da må du jo betale like mye som heroinen koster.

Også er abstinensene på subutex værre enn heroin. En venn av meg lå på 32 mg subutex og måtte inn og sone. Han hadde kjøpt sub`en illegalt, så han fikk ikke noe medikamenter der. Mye værre enn heroin, og noe være en dolcontin, jfr han, som har misbrukt opiater i 20- 30 år. Mulig saft er ennå værre, men det vet jeg ikke noe om.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier 1mg holder meg frisk, mener jeg for èn dag. Hvis du sier du brukte 24mg for dagen for å holde deg frisk, vil jeg si at det syns jeg er litt vanskelig å tro på.
Sitat av FrankYang Vis innlegg
Når jeg sier 1mg holder meg frisk, mener jeg for èn dag. Hvis du sier du brukte 24mg for dagen for å holde deg frisk, vil jeg si at det syns jeg er litt vanskelig å tro på.
Vis hele sitatet...
Dette har ingen verdens ting å si! Leger skriver ut forskjellig doseringer til hver enkel person. Gå til legen, snakk med han og få veiledning! Legen er veldig god å ha når det gjelder slike ting. Du vil nok sikkert få beskjed om å komme å ta blod- og leverprøver for å skjekke om alt går vel.

Overdosering av buprenorfin gir nok en dårlig rus, annet enn pustevansker, slapphet og sjanse for å besvime.
Sitat av FrankYang Vis innlegg
Når jeg sier 1mg holder meg frisk, mener jeg for èn dag. Hvis du sier du brukte 24mg for dagen for å holde deg frisk, vil jeg si at det syns jeg er litt vanskelig å tro på.
Vis hele sitatet...
Vi har en liten digg ting i huet som heter ''Placebo''
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Vi har en liten digg ting i huet som heter ''Placebo''
Vis hele sitatet...
Placebo er en effekt du kan få uten et aktivt virkemiddel. Når man tar en stor mengde av et stoff med virkninger, er det ikke virkningene placebo. Placebo er ingen digg ting i huet, det er bare et begrep. Man har placebopiller, men disse inneholder ikke et stoff som heter placebo. Det er en pille uten medisinske effekter, som forskere ofte bruker for å studere placeboeffektens (altså en effekt du kan få uten et aktivt virkemiddel) innflytelse.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Dette har ingen verdens ting å si! Leger skriver ut forskjellig doseringer til hver enkel person. Gå til legen, snakk med han og få veiledning! Legen er veldig god å ha når det gjelder slike ting. Du vil nok sikkert få beskjed om å komme å ta blod- og leverprøver for å skjekke om alt går vel.

Overdosering av buprenorfin gir nok en dårlig rus, annet enn pustevansker, slapphet og sjanse for å besvime.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke meg å gå til legen for å få LAR, for jeg møter ikke kravene det stilles for å få det.
De gir jo ikke bare subutex ut i hytt og pine, de er faktisk veldig strenge rundt akkurat det.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Nå er jeg litt borte når jeg skriver dette nå, men jeg tenkte og svare trådstarter når han sa han kun trengte og ta 1mg, så kan det ha noen med placebo og gjøre.

Hvor morro er det ikke og se første gangs hasj røykerere som tror dem møter gud jesus og bestemor?

Sorry, litt offtopic
Vis hele sitatet...
Er ikke det en litt kynisk og kald ting å si? Det er en fyr som sliter, og vet at 1mg med subutex holder han frisk, mens du sitter her og sier at det bare er en placebo-effekt (som det sannsynligvis ikke er, siden 1mg Subutex er en "normal" dosering)?

Off topic, men les om du gidder: Tenk deg at morra di har vært alkoholiker eller hatt en hvilken som helst annen addiction. Hun får plutselig en idè om at alternativ medisin og hjelp kanskje kunne hjulpet. Hun går til en alternativ behandling der hun drikker kaktus uten å vite det. En shaman veileder henne før og gjennom virkningen av kaktusen, og når morra di våkner opp er hun behandlet og rusfri. Hun ble behandlet fordi hun fikk beskjed av shamanen om at hun kom til å ha en opplevelse der demonene, som gjør at hun er alkoholiker, i kroppen hennes går ut. Hun ble aldri fortalt at hun drakk kaktus og at det var derfor hun kom i en ukjent rus, men hun er kurert fordi hun trodde at demoner kom ut av kroppen hennes. Du får vite at alt dette var placebo, og effektene bare kom av en kaktus. Morra di er rusfri og har det bra. Hadde du gått til henne og forklart alt?
(inspired by True Blood)

Sitat av FrankYang Vis innlegg
Det hjelper ikke meg å gå til legen for å få LAR, for jeg møter ikke kravene det stilles for å få det.
De gir jo ikke bare subutex ut i hytt og pine, de er faktisk veldig strenge rundt akkurat det.
Vis hele sitatet...
Et sted må du begynne, så hvorfor ikke gå til legen å snakke om problemet ditt generelt? Det er ikke sikkert han sender med deg LAR, men det kan hende du får noe annet, eller rett og slett hjelp!

Dessuten blir medisin mange ganger gitt ut i hytt og pine, noe jeg selv har erfart.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Du har et poeng der, jeg er en kynisk jævel.
Sorry!
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke at du er en kynisk jævel, jeg bare synes at folk bør tenk seg litt om før man uttaler seg om ting på Internet. Du har jo garantert ikke sagt til han face-to-face at "næh, det er bare placebo!".
Sitat av FrankYang Vis innlegg
Når jeg sier 1mg holder meg frisk, mener jeg for èn dag. Hvis du sier du brukte 24mg for dagen for å holde deg frisk, vil jeg si at det syns jeg er litt vanskelig å tro på.
Vis hele sitatet...
Det er til og med folk som bruker 32 mg om dagen gjennom lar!
On topic: En god venn som har vært heroinavhengig i mange år får ingen rus av Subutexen, og jeg mener å huske at han sa det bare var ruseffekt de to tre første gangene han tok det. Jeg ville styrt unna og heller kjørt en "cold-turkey" ettersom jeg får inntrykk av at du er ganske "ny i gamet". Skyt meg om jeg tar feil...
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Ja, tror aldri jeg har hørt om noen som blir friske av så lite som 1mg subutex. Kamerat av meg var på hesten i 3 år, og han trengte iallefall 8mg for å holde seg frisk. Ville nok heller satsa på å slutte cold turkey as. Har selv vært temmelig hekta på xanor, og slutta cold turkey fra det. Sperra meg inne i 2 uker og var dritsjuk, og i dag er jeg kvitt hele driten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Eg er ei mor på snart 30år som har brukt subutex i fire år,har alltid kjøpt illegalt.nå er eg lei av og leve dette dobbelt livet, har aldri brukt heroin,så eg visste ikke hva eg gikk til da subutex kom inn i mitt liv før eg forsto at det var like avhengihetsdannende som heroin.eg og min samboer ønsker og slutte men holdt på og miste barna mine da eg selv ba om hjelp.så den feilen gjør eg ikke igjen.er det noen som har det slik som meg?For eg trenger virkelig hjelp,all bruken min har ført til store økonomiske problemer,mistet hus,jobb og inntekt.Har aldri vært i noe miljø.alt har foregått skjult.og legen min er ikke villig til og hjelpe meg.Hvem kan hjelpe meg og min samboer da,har prøvd og slutte mange ganger,men klarer det ikke så lenge me har barn og følge opp hver dag,tar eg subutex blir eg frisk,men forsetter eg, mister vi huset til min samboer og ikke minst barna,siden barnevernet vet om min
tidligere fortid.Alt eg og min kjære samboer ønsker er og leve et liv uten rus.
avvenning er ikke et alternativ.Håper dere der ute har noen gode råd til oss.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mammatil2: Vanskelig problemstilling. Dersom du definerer "hjelpe" som å gi deg blanko på all den temgesic/subutex/morfika du ønsker, forstår jeg godt at legen ikke har lyst til å "hjelpe" deg. Å dele ut buprenorfin utenom LAR har som regel lite for seg, og kan resultere i at legen får seg en solid skrape.

Dersom du definerer det som å gi medikamentell hjelp for å trappe ned/avslutte misbruk, burde du finne deg en annen fastlege/få fastlege til å henvise deg til rusmiddelekspert innen spesialisthelsetjenesten.

Når det gjelder subutex og 1 mg vs 16/24/32: Buprenorfin er en partiell agonist/antagonist på forskjellige opioidreseptorer i sentralnervesystemet. Små doser (1-2 mg) vil som oftest medføre en ruslignende følelse. Ved inntak av større doser (som oftest 16 eller 24 mg her i noreg) vil effekten blir fravær av abstinenser, men liten eller ingen rusfølelse. Dette er på grunn av at buprenorfin har platåeffekt ift. sedative/analgetiske egenskaper.
Har egentlig ikkje noko råd å gi deg, men kanskje en trøst at det er ikkje bare du som har hatt det slik. Har tidl gått på heroin i to år, kjøpte i nygårdsparken og tok med hjem, og slik levde eg et "dobbeltliv" med familie og barn på ene siden, og et misbrukerliv i det sjulte. Til slutt krasjet det, og barnevernet fikk bekymringsmelding. Hadde en stund en dårlig dialog med barnevernet, men etter at eg la meg inn til avrusing og står nå på venteliste til Hjellestad, så har dei "gitt meg fred". Får en tlf i ny og ne. Trur det skal mykje til for at du "mister" barna dine, men prøv å legg deg flat ift barnevern og off instanser, sei at du treng hjelp, prøv å skisser en plan. Og vær forberedt på at den dagen du er rusfri, så er ikkje livet himmelen på jorda, men jævlig tøft, og TOMT. Og etter en stund uten rus, så begynner ein å reflektere over livet ein har levd, og får en skikkelig flashback med angst. I allefall eg. Livet er tøft, rus eller ikkje, men syns at innlegget ditt vitner om at du har en liten spire i deg til endring, og ta vare på den. Set deg små mål og vær i dialog med det hjelpeapparat du kan. Og skulle du klare det, så tenk at det også ligger mye erfaring i et "levd liv", og ikkje la deg tråkke på fordi om du har vært rusmisbruker. Alle gode tanker til deg, fra også mamma til to og en masse levd liv på samvittigheten
1mg er litt lite ville jeg tro ja. Det er forskjell på folk ja, men ikke så stor! Jeg hadde et regelmessig heroinbruk i nesten 5 år og lå godt oppunder 1 gram heroin daglig. Jeg havna på avrusning og fikk en nedtrappingsplan på Subutex. For det første er det slik at om man skal få skikkelig god effekt av subutex MÅ man følge en form for plan. Man må for det første trappes opp til en dose som man blir stabilisert på. Jeg ble f.eks stabilisert på 18mg etter 4 dager med opptrapping. Gikk på 18 en uke og ble satt ned til 16mg neste uke, 14mg uka etter osv... Det finnes ingen fasit på dette men uansett er det beste å få gjort det gjennom lege/klinikk som har peiing på hva de driver med. Selvmedisinering av Subutex kan være MINST like ille som et heroinmisbruk.
Sitat av Stringer Vis innlegg
Har selv vært temmelig hekta på xanor, og slutta cold turkey fra det. Sperra meg inne i 2 uker og var dritsjuk, og i dag er jeg kvitt hele driten.
Vis hele sitatet...
Dette er total idioti. Å slutte med rusmidler på dagen uten legehjelp er uforsvarlig, særlig med alkohol og benzodiazepiner - ettersom de kan gi dødelige abstinenser. Svelg skammen og dra til legen.
Franklin: Å slutte cold-turkey på benzoer er ganske vanlig praksis og er det som har blitt gjort av alle jeg kjenner som har endt opp med å bli hekta. Man må spise ekstreme doser over lange perioder før det i det hele tatt kan nærme seg dødelig fra benzoer...

Og hvorfor er det så uforsvarlig å slutte med (alle?) rusmidler cold-turkey på egen hånd hvis ikke det er dødelig? Det finnes nok av dem som klarer det på egen hånd, og som positivt følge av det da slipper å skitne til papirene sine ved å gå til legen med det. Og det er heller ikke sånn at selv om man går til legen får man bra hjelp, ihvertfall ikke i russammenheng.

Jeg tror ikke heller at noen som føler de kommer til å bli en fare for seg selv utfører dette på egen hånd.
Det er forsåvidt sant at det skal ganske stort forbruk til for å resultere i fysisk sykdom med dødelig utfall etter "cold turkey" med benzoer. Men man ser relativt ofte at man kan utløse ganske alvorlige tilstander ved cold turkey. Tenker spesielt på krampeanfall, da man ved lengre tids benzobruk har en betraktelig lavere krampeterskel. Det er derfor nedtrapping med sobril (eller annen benzo med liten sedativ og euforisk effekt), understøttet med tegretol for å hindre kramper, nå er den mest vanlige formen for nedtrapping etter benzobruk.

Det man og må tenke på er muligheten for psykose/tankeforstyrrelse/alvorlige hallusinasjoner ved cold turkey etter lang tids benzobruk. Har ingen store tall på det, men har en erfaringsbasert formening om at spesielt rivotril og xanor i store doser er spesielt stygt i forhold til dette. Fare for alvorlige problemstillinger og død er definitivt til stede ved psykose og andre abstinensutløste psykiske sykdommer, og kommer gjerne en stund etter de fysiske abstinenssymptomene.

Faktum er at mange fastleger pleier å være villige til å skrive ut både b og c preparater til nedtrapping, dersom man i samråd med legen legger en plan og følger denne. Men, selvfølgelig, har man vært gjennom 18 "nedtrappinger" fra før av, kan det jo være at de kan være noe tilbakeholdne med b-prep. Tegretol er uansett c-prep, og har god beskyttende effekt mot kramper. Ingen fastleger med respekt for seg selv vil nekte deg dette dersom du har et dokumentert behov og planlegger nedtrapping.