Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6462
Fikk plutselig veldig lyst til å studere i Amsterdam!

Jeg går nå på NTNU og studerer psykologi/sosiologi.

Jeg har svært liten kunnskap til dette med utveksling osv. Har dere noe bra informasjon til meg? Som f. eks lurer jeg på:

1. Hvordan skal jeg bo? Hvordan finner jeg sted å bo?
2. Hvordan vil skolehverdagen være forskjellig fra her i Norge?
3. Hvordan er det med lån og stipend?

Andre tanker?

Takker på forhånd for alle svar. Er posten malplassert så flytt den gjerne til et mer passende underforum
ProTip: Spør rådgiveren på NTNU.
Jeg har også lekt med tanken om å studere i Amsterdam til høsten, men har liten/til ingen god informasjon om dette, så hvis du får tatt en prat med rådgiveren på NTNU kan du godt legge inn et lite innlegg med informasjon.
Lån og stipend får du av Statens Lånekasse uansett kvar i verden du studerar, så lenge det vert godkjent og du får vitnemål på det.

Eg vil råde deg til å flytte til Amsterdam, for der kan du slappe av på spesielle "kaffe-barer" etter ein strevsom dag med forelseing...
Sitat av rebellevanners Vis innlegg
Lån og stipend får du av Statens Lånekasse uansett kvar i verden du studerar, så lenge det vert godkjent og du får vitnemål på det.

Eg vil råde deg til å flytte til Amsterdam, for der kan du slappe av på spesielle "kaffe-barer" etter ein strevsom dag med forelseing...
Vis hele sitatet...
haha, nice 1 Men anbefales ja.
Hadde vært awsome å studere i amster! haha, men vet ikke hvor mye studering det hadde blitt ;P
Jeg vil tro skolene der er ganske strenge på rus på skolen. På samme måte som med alkohol her hjemme.
Ja selvfølgelig, men litt clear eye fikser jo det problemer ;P
Vil tro lærerne i byer som Amsterdam er litt mindre naive en her hjemme. At du er "trøtt" hver dag funker nok ikke så bra der, de kjenner nok en røyker når de ser en. Så og dra dit ned for og studere, for så og bare ruse seg er ganske bortkastet imo.
Sitat av murloc Vis innlegg
Vil tro lærerne i byer som Amsterdam er litt mindre naive en her hjemme. At du er "trøtt" hver dag funker nok ikke så bra der, de kjenner nok en røyker når de ser en. Så og dra dit ned for og studere, for så og bare ruse seg er ganske bortkastet imo.
Vis hele sitatet...
Jobber sjøl mye bedre etter en litn spliff. Men går jo media da, å det er sykt slumt å bare sitte og jobbe med design eller noe. Bare man ikke kommer halvt i koma på skolen, er det vel ikke så farlig :P

Men still, ikke hver dag selvfølgelig!
Sitat av murloc Vis innlegg
Vil tro lærerne i byer som Amsterdam er litt mindre naive en her hjemme. At du er "trøtt" hver dag funker nok ikke så bra der, de kjenner nok en røyker når de ser en. Så og dra dit ned for og studere, for så og bare ruse seg er ganske bortkastet imo.
Vis hele sitatet...
På en annen side er folk i amsterdam ganske tolerante, og alle slags typer mennesker blir lettere akseptert (mer enn i norge, er er vi stappa med fordommer). Men ja, selvsagt strenge regler om rus på skolen, men du blir ikke stempla som "stoner" fordi du røyker engang i blant
Sitat av UncleSam Vis innlegg
På en annen side er folk i amsterdam ganske tolerante, og alle slags typer mennesker blir lettere akseptert (mer enn i norge, er er vi stappa med fordommer). Men ja, selvsagt strenge regler om rus på skolen, men du blir ikke stempla som "stoner" fordi du røyker engang i blant
Vis hele sitatet...
Hovedårsaken til tanken er vel at jeg er lei Norge på akkurat det planet, men det betyr ikke at jeg tar meg mornings og møter opp skækk på skolen. Jeg er ikke typen til å ta mornings og trives ikke offentlig i en slik tilstand. Det blir mer en kveldsting i mine øyne. Man drikker ikke når man har noe man skal gjøre, akkurat det samme med røyking.

Men nå sporer det av litt. Dette vet jeg jo. Jeg vil ha mer info om det å studere og leve generelt. Kanskje noen har studert der?
amsterdam er jo norge med ganja og horer. Som er fint, men prøv gjerne et finere sted som ikke ligger en time unna oslo lissom, australia er et poppis sted med muligheter for utveksling.
Jeg vurderte Amsterdam selv, men valgte Eindhoven heller. Det er fryktelig dyrt å bo i Amsterdam, og vanskelig å finne en fin leilighet. I Eindhoven fikk jeg leilighet gjennom Vestide (http://www.vestide.nl/Welkom.aspx?LngId=1), kanskje du finner leiligheter i Amster også. Her jeg bor nå er det helt greit, er dårlig strøk og politiet er her ofte, men går bra.
Jeg går på Fontys University her, men de har et annet fint Uni. her også (http://w3.tue.nl/nl/). Gikk et år på NTNU i fjor, å det er mye forskjell på skolene, men det kan godt være bare fordi det er forskjellige linjer jeg går/gikk på. Vi har ikke like mye fri, og det er lagt opp til mye hjemmearbeid. Så man lærer mye mer (for min del hvertfall).
Jeg får lån/stipend her jeg går nå, og jeg vet det er mange skoler i NL som er godkjent av lånekassa, så det skal ikke være noe problem tror jeg.
En ting som er vanskelig med å komme inn på skole i NL er at man må igjennom det fryktelig opptakssystem på nettet, noe jeg brukte mye av tiden min på i sommer. Jeg vet ikke om det systemet brukes på alle skolene her, men virker sånn.
Hvis du lurer på noe er det bare å spørre!
Sitat av bigvito Vis innlegg
amsterdam er jo norge med ganja og horer. Som er fint, men prøv gjerne et finere sted som ikke ligger en time unna oslo lissom, australia er et poppis sted med muligheter for utveksling.
Vis hele sitatet...
Det er jo veldig fint i Amsterdam.. Men dyrt er det!
Hadde tenkt jeg skulle ta skole der for noen år tilbake, men ble ikke noe av siden han jeg skulle flytte med, flyttet heller til Bergen, og då fant ikke jeg leilighet som jeg kunne leige aleine..
Sist endret av Yoppl; 9. februar 2010 kl. 17:10.
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Det er jo veldig fint i Amsterdam.. Men dyrt er det!
Hadde tenkt jeg skulle ta skole der for noen år tilbake, men ble ikke noe av siden han jeg skulle flytte med, flyttet heller til Bergen, og då fant ikke jeg leilighet som jeg kunne leige aleine..
Vis hele sitatet...
ja som jeg sa, ganja og horer. men kjør et billigere land
Sitat av bigvito Vis innlegg
ja som jeg sa, ganja og horer. men kjør et billigere land
Vis hele sitatet...
Det er uansett billigere her enn i Norge. Jeg ble hvertfall positivt overasket over prisene på mat, alkohol, pot og leie osv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har mye familie og kjenner mange som går på skole i Amsterdam har selv en far som er født og oppvokst der. Vil legge til:
* Skolesystemet der generelt er mye strengere enn i Norge, folk kan feks bli kastet ut av ungdomskolen for å jukse på prøver.
* Dersom du vil studere i Amsterdam vil jeg anbefale deg å se etter boliger utenfor Amsterdam som ligger rundt togbanen, det kan nok spare deg for flere 1000 i måneden, og togforbindelsene i Amsterdam er bedre, så å si helt pressise og det er billig å ta tog.
* Dersom du ikke har noen spessiel grunn for å være i Amsterdam, ville jeg heller ha anbefalt Utrecht, Rotterdam eller Haag siden der er mye billigere å bo har selv familie på høyskole i Utrecht og Rotterdam som sier at de ikke angrer på at de heller ville være der. Det er også store byer selv om Haag og Rotterdam bare har 500k inb.
Sist endret av Boiten; 28. februar 2010 kl. 21:40.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av MiniMee Vis innlegg
Jobber sjøl mye bedre etter en litn spliff.!
Vis hele sitatet...


Slike utsagt får meg til å spy. Fins ikke et eneste individ som gjør en aktivitet bedre etter å ha røyket tjall. Effektene av cannabis strider imot det å "gjøre en aktivitet bedre". Mange vil vel tro de får til noe sykt etter en bråkjekk en, men nei. Det er et rusmiddel og som blir brukt som medisin hos enkelte folk, ikke et stoff for å gjøre en jobb/aktivitet bedre.

Om du/noen andre skal quote det jeg skriver for å fortelle om at du ikke er enig, så forklarer det kunnskapene dine om stoffet.
skulle du studere eller ruse deg? virker utfra greia her at hele greia handler om rus. da er det kanskje bedre å søke jobb på en coffeshop istedenfor å komme hjem med et rusproblem og et gigantisk studielån. Amsterdam er ellers en dyr by å bo i. med mindre du er superheldig og kjenner noen som kan skaffe deg en husleiekontrollert leilighet noe som bare er en drøm for de aller aller fleste.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av imba Vis innlegg
Slike utsagt får meg til å spy. Fins ikke et eneste individ som gjør en aktivitet bedre etter å ha røyket tjall. Effektene av cannabis strider imot det å "gjøre en aktivitet bedre". Mange vil vel tro de får til noe sykt etter en bråkjekk en, men nei. Det er et rusmiddel og som blir brukt som medisin hos enkelte folk, ikke et stoff for å gjøre en jobb/aktivitet bedre.

Om du/noen andre skal quote det jeg skriver for å fortelle om at du ikke er enig, så forklarer det kunnskapene dine om stoffet.
Vis hele sitatet...
LoL, det er bevisst at kreativiteten øker, og kritisk tankegang minker. Ergo er det en fordel om man jobber i kreative yrker.
Men det er yrker none the less. Pwned.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Det skal da fint gå an og kombinere studier og cannabis? Bare det å ha muligheten til å gå på en Coffeshop i helga og ta seg en spliff, ville gitt mye mer inspirasjon til å studere hardt i uka. I motsetning til Norge hvor man bare kan se frem til grisedyr pils på utesteder i helgene. (Veldig satt på spissen, siden man fint kan ta seg en J her også.)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av imba Vis innlegg
Slike utsagt får meg til å spy. Fins ikke et eneste individ som gjør en aktivitet bedre etter å ha røyket tjall. Effektene av cannabis strider imot det å "gjøre en aktivitet bedre". Mange vil vel tro de får til noe sykt etter en bråkjekk en, men nei. Det er et rusmiddel og som blir brukt som medisin hos enkelte folk, ikke et stoff for å gjøre en jobb/aktivitet bedre.

Om du/noen andre skal quote det jeg skriver for å fortelle om at du ikke er enig, så forklarer det kunnskapene dine om stoffet.
Vis hele sitatet...
jeg blir bedre i wow etter jeg har røyka, problem?
Sitat av imba Vis innlegg
Slike utsagt får meg til å spy. Fins ikke et eneste individ som gjør en aktivitet bedre etter å ha røyket tjall. Effektene av cannabis strider imot det å "gjøre en aktivitet bedre". Mange vil vel tro de får til noe sykt etter en bråkjekk en, men nei. Det er et rusmiddel og som blir brukt som medisin hos enkelte folk, ikke et stoff for å gjøre en jobb/aktivitet bedre.

Om du/noen andre skal quote det jeg skriver for å fortelle om at du ikke er enig, så forklarer det kunnskapene dine om stoffet.
Vis hele sitatet...
Da skulle du bare vist hvor mye god musikk som er blitt laget i hasjrus som aldri ville sett dagens lys om det ikke var for en joint e.l Så jo kommer fine ting ut av hasjrus. Forklarer litt om dine kunskaper!
for å se litt mer på den realistiske siden, det er nok ikke så stort problem å kunne få studere i amsterdam, men problemet er at studenter er fattige under studietiden og har nok som regel ikke penger til å dra ut uansett. Det er så stor mangel på studentplasser i amsterdam at de har begynt for en stund siden å bygge containere som studenter kan bo i, etter det jeg vet. Jeg har vært veldig mange ganger i amsterdam og er godt kjent med hvordan folk og byen er (var på kino i amster for en halv uke siden feks). Selv tror jeg at på studenttiden at det ikke er så kult som du skal ha det til, prøv heller å få jobb i amster senere om du fortsatt er keen på å flytte ned dit, det er jo ikke noen spesielle visa regler. for å si det sånn, bylivet er en ting, og folka og i hele tatt atmosfæren, men norske studenter har nok en langt høyere standard her enn i amster etter det jeg har fått med meg. i tillegg får du problemer om du ikke kan språket, ja de er gode i engelsk der nede, men de orker ikke å snakke engelsk på en daglig basis hele tiden, så samarbeid oll. kan muligens bli problematisk til tider
Sist endret av exceed; 28. oktober 2011 kl. 20:06.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
jeg blir bedre i wow etter jeg har røyka, problem?
Vis hele sitatet...
Røyk en feit en og prøv deg på litt matematikk. Problem?
Sist endret av Bombasa; 28. oktober 2011 kl. 20:11.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Røyk en feit en og prøv deg på litt matematikk. Problem?
Vis hele sitatet...
Matematikk - not great, men heller ikke ille.
Fysikk - Oh my god, vannskelig.
Programmering - Helt ok.
Spille gitar - amazing.

Til sitt bruk funker det fint, men jeg ser at enkelte ting kan være ille på weed.
Matematikk og fysikk ser du med en gang om du gjør det dårlig når du regner. Da regner du feil og du regner sakte. Det er noe helt annet å spille gitar eller lese fysikk for da får du ikke noe ordentlig feedback på om du gjør det bra eller ikke. Da FØLER du om du gjør det bra eller ikke, og cannabis (de aller fleste rusmidler faktisk) får deg til å føle som du gjør ting bra når du ikke gjør det i det hele tatt. Jeg kjenner så jævla mange stonere som klimprer på gitaren etter de har røyka og tror spiller som Guder. Det gjør de ikke.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Matematikk og fysikk ser du med en gang om du gjør det dårlig når du regner. Da regner du feil og du regner sakte. Det er noe helt annet å spille gitar eller lese fysikk for da får du ikke noe ordentlig feedback på om du gjør det bra eller ikke. Da FØLER du om du gjør det bra eller ikke, og cannabis (de aller fleste rusmidler faktisk) får deg til å føle som du gjør ting bra når du ikke gjør det i det hele tatt. Jeg kjenner så jævla mange stonere som klimprer på gitaren etter de har røyka og tror spiller som Guder. Det gjør de ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg er en gud på gitaren, ruset eller ikke
Når jeg ikke er ruset spiller jeg mye blues og bluespreget rock. På cannabis blir det mer psykedelisk-blues. Tenk Jimi Hendrix - 1983... A Merman I Should Turn.
Det blir en annen spillestil, men det er fortsatt bra. Da jeg hadde tilgang på studio tok vi opp musikk i mange tilstander så jeg har faktisk hørt på hva jeg har spilt under cannabisrus i edru tilstand.

Men, ja, jeg ser poenget ditt. Jeg kjenner også masse stonere som er forferdelig dårlige på instrument i ruset tilstand.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Da skulle du bare vist hvor mye god musikk som er blitt laget i hasjrus som aldri ville sett dagens lys om det ikke var for en joint e.l Så jo kommer fine ting ut av hasjrus. Forklarer litt om dine kunskaper!
Vis hele sitatet...
Og dette sier litt om dine. Har du noen gang vurdert at disse musikerne du snakker om kunne laget like god musikk selvom de ikke var steine? Å påstå at det er hasjen som gjorde de til gode musikere er noe av det dummeste jeg har hørt.