Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7789
Dette er naturligvis en hypotetisk situasjon. La oss si at en eller annen kan ha kommet over en maskingeværremse med 50 skudd. En hypotetisk kompis har i vedkommendes fantasi fortalt at det er nato-ammo, altså den type ammo som brukes i AG3 o.l. (hele patronen inkl. kule er ganske nøyaktig 80mm lang og 12mm bred i bakkant). Remsa er komplett, men er ikke skinnende ny. Ingen tegn til skader, men den er nok en del år gammel, messingen er ganske mørk og har enkelte små flekker.

Er det noen her som har en anelse om hva en slik remse kan være verdt på det illegale markedet, for en person med interesse for denne type ammo?
Sitat av Blodharry Vis innlegg
Dette er naturligvis en hypotetisk situasjon. La oss si at en eller annen kan ha kommet over en maskingeværremse med 50 skudd. En hypotetisk kompis har i vedkommendes fantasi fortalt at det er nato-ammo, altså den type ammo som brukes i AG3 o.l. (hele patronen inkl. kule er ganske nøyaktig 80mm lang og 12mm bred i bakkant). Remsa er komplett, men er ikke skinnende ny. Ingen tegn til skader, men den er nok en del år gammel, messingen er ganske mørk og har enkelte små flekker.

Er det noen her som har en anelse om hva en slik remse kan være verdt på det illegale markedet, for en person med interesse for denne type ammo?
Vis hele sitatet...
Vil gjerne opplyse om at du er anonym på Internett, så det er egentlig greit hvis du forteller at du faktisk har kommet over det. Ingen prøver å ta deg her, skal mye til før noen finner deg.. Med mindre du har vært idiot og lagt igjen ditt fulle navn da.

Likevel; Jeg antar dette stemmer.. Og ifølge min far (som har solgt sånne ting), vil du få flere titusener for det der..
Titusener av kroner for en remse med femti skudd? Det høres noe overdrevent ut.
Snakket om en remse, ikke et gevær
Altså er det maskingevær ammo eller er løs skudd til å putte i magasinene?

Jeg tviler veldig sterkt på at de er verdt noe særlig.

BTW en standard 7.62 patron er: 51mm lang og prosjektilet er 7.62mm bredt på det tjukkeste.

Det er ihvertfall ikke 7.62 patron, mulig noe gammel britisk jall. Men uansett kan umulig være verdt noe særlig. Norge har jo overskuddslagre fulle av ammunisjon fra den kalde krigen, den dag idag.
Sikkerhetsklarert
AG3 har internt magasin, bruker ikke ammo i belte "format".

Uansett så koster ikke ammunisjon noe særlig, kan tippe maks et par kroner pr patron. Men om du skal selge det litt under bordet til noen som tilfeldigvis har våpen som bruker slik ammo, så er det vanskelig å si hva du kan få for det.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
AG3 har internt magasin, bruker ikke ammo i belte "format".

Uansett så koster ikke ammunisjon noe særlig, kan tippe maks et par kroner pr patron. Men om du skal selge det litt under bordet til noen som tilfeldigvis har våpen som bruker slik ammo, så er det vanskelig å si hva du kan få for det.
Vis hele sitatet...
Finnes da båndet 7,62x51 også. Faktisk så er båndet å foretrekke da de inneholder bly og er mye snillere med løpet enn miljøammunisjon som er laget av stål. Kan også være .308 Winchester. Men det er noe spesielt med lengden som han oppgir å over 80mm.

Det er trolig ikke verdt en dritt. Hvis det ikke har blitt lagret riktig vil det være farlig å bruke det og alle som har skutt litt er fullstendig klar over dette. Ammunisjon er også sporbart med LOT-number, så hvis det er HV-ammunisjon så ville jeg vært spesielt forsiktig med å selge det.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Altså er det maskingevær ammo eller er løs skudd til å putte i magasinene?

Jeg tviler veldig sterkt på at de er verdt noe særlig.

BTW en standard 7.62 patron er: 51mm lang og prosjektilet er 7.62mm bredt på det tjukkeste.

Det er ihvertfall ikke 7.62 patron, mulig noe gammel britisk jall. Men uansett kan umulig være verdt noe særlig. Norge har jo overskuddslagre fulle av ammunisjon fra den kalde krigen, den dag idag.
Vis hele sitatet...

Jeg inkluderte målene fordi jeg bare har blitt fortalt hva slags ammo det er, jeg vet det ikke. Skal se om jeg kan få ordnet et bilde etterhvert. Det er ikke løse patroner, men en remse til maskingevær (regnet med at det fantes maskingevær som brukte samme ammo som AG3 siden jeg ble fortalt at dette er "unversal" nato-ammo - meget mulig jeg har blitt bullshitta).

Sitat av Deezire Vis innlegg
Finnes da båndet 7,62x51 også. Faktisk så er båndet å foretrekke da de inneholder bly og er mye snillere med løpet enn miljøammunisjon som er laget av stål. Kan også være .308 Winchester. Men det er noe spesielt med lengden som han oppgir å over 80mm.

Det er trolig ikke verdt en dritt. Hvis det ikke har blitt lagret riktig vil det være farlig å bruke det og alle som har skutt litt er fullstendig klar over dette. Ammunisjon er også sporbart med LOT-number, så hvis det er HV-ammunisjon så ville jeg vært spesielt forsiktig med å selge det.
Vis hele sitatet...
Takk for info. Får kanskje bare beholde det som en kuriositet. Dvs, ville ha gjort det dersom jeg faktisk hadde en slik remse.
Sist endret av Blodharry; 14. oktober 2009 kl. 14:22.
Det høres ut som et ammobelte til en MG3.
Hva er vitsen med å late som at du ikke har noe slikt egentlig? :S

Spesielt siden du skal fikse bilde av "noe du ikke har"...


Generelt så er slike patroner fint lite verd på markedet, unntaket er sikkert for en desp person, evt en lettlurt person...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Generelt så er slike patroner fint lite verd på markedet, unntaket er sikkert for en desp person, evt en lettlurt person...
Vis hele sitatet...
Ja, er de det?
Jeg kjenner folk som kunne betalt en del for 50 skudd med Nato-ammo, ettersom de passer i visse jaktvåpen.
Prisen er jo da selvfølgelig litt under hva man betaler for "normal" 7.62 ammo.

Selv om det er ulovlig å jakte med Nato-ammo, så er det et marked.
HøyRisiko Psykopat
Du får sikkert 6-9 kroner skuddet..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, er de det?
Jeg kjenner folk som kunne betalt en del for 50 skudd med Nato-ammo, ettersom de passer i visse jaktvåpen.
Prisen er jo da selvfølgelig litt under hva man betaler for "normal" 7.62 ammo.

Selv om det er ulovlig å jakte med Nato-ammo, så er det et marked.
Vis hele sitatet...
NATO-ammo er heilmantla, og ulovlig ved bruk på jakt.

Dessuten er ikkje ammopriser så dyre, 7.62mm koster vel kanskje 6-7,- per patron i fritt salg.

Verdien er mao liten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
NATO-ammo er heilmantla, og ulovlig ved bruk på jakt.

Dessuten er ikkje ammopriser så dyre, 7.62mm koster vel kanskje 6-7,- per patron i fritt salg.

Verdien er mao liten.
Vis hele sitatet...
Jeg sa selv at den var ulovlig til jakt.
Jeg sa at det er et marked, og at markedspris for Nato-ammo er litt under vanlig ammo(for de som måtte ha interesse av å kjøpe "ulovlig ammo").
Jeg har ikke sagt verdien var stor i forhold til tilsvarende ammo, jeg sa bare at markedet fins og at det kan tjenes på det (jeg regner med trådstarter har funnet dem, altså gitt 0 kr for dem).

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg sa selv at den var ulovlig til jakt.
Jeg sa at det er et marked, og at markedspris for Nato-ammo er litt under vanlig ammo(for de som måtte ha interesse av å kjøpe "ulovlig ammo").
Jeg har ikke sagt verdien var stor i forhold til tilsvarende ammo, jeg sa bare at markedet fins og at det kan tjenes på det (jeg regner med trådstarter har funnet dem, altså gitt 0 kr for dem).
Vis hele sitatet...
Edit: Jeg vil tro noen er villige til å gi maksimum 250 kr for 50 stk (5 kr*50 patroner), med mindre noen anser noen verdi i selve beltet.
Sist endret av Grimdoc; 14. oktober 2009 kl. 15:20.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det høres ut som et ammobelte til en MG3.
Vis hele sitatet...
"Bindeleddene" mellom patronene ser helt like ut iallfall, så det kan godt være.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva er vitsen med å late som at du ikke har noe slikt egentlig? :S

Spesielt siden du skal fikse bilde av "noe du ikke har"...
Vis hele sitatet...
Litt keitete av meg kanskje, men det har vel vært ganske tongue in cheek hele veien, har det ikke?

Takk ellers for all info og innspill!
Noen kan kanskje bruke denne amunisjonen til sitt private jaktgevær da de fleste bruker samme ammo som 7.62 x 51 (NATO). Blyspiss eller ei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
NATO-ammo er heilmantla, og ulovlig ved bruk på jakt.

Dessuten er ikkje ammopriser så dyre, 7.62mm koster vel kanskje 6-7,- per patron i fritt salg.

Verdien er mao liten.
Vis hele sitatet...
Også er de utrolig harde på løpet i forhold til jaktammo. Vil si at 7,62x51mm er en noe uvalig jaktammo, de fleste jeg kjenner bruker grovere skyts.

Markedsverdiet for disse er lik null da de ikke har vært lagret sikkelig. Når det er irring på metallet er det et dååårlig tegn. Jeg ville aldri skutt med det.
er du heldig får du kansje solgt hele remsa til en dum fyr for 200 kr?
15-16 kr skuddet er ikke uhørt på det svarte markedet. Vil bare nevne at du er fucked hvis ammunisjonen blir brukt til noe kriminelt og de kan spores til deg på et vis. Plutselig får du kallenavnet "Lars Grønnerød".
skuddene og beltet du snakker om er til MG men skuddene kan du og bruke i ag3, NATO ammo i jaktrifler er dårlig suksess (egen erfaring! for hardt for løpet og hylsa sitter seg ofte fast i kammeret. )! Har ett par titalls av disse både skarpe og med rødfis og blåfis pluss mye NATO ammo.
tror ikke du får så mye for det, kansje noen 200-300 kroner vist noen gid å betale.

Btw noen som vet hva jeg kan få for ag3 magasiner som er helt fine? snakk om 10-15 stk!
Sist endret av Xzip; 14. oktober 2009 kl. 16:48.
AG3-magasiner er forbruksvare i forsvaret, så tror ikke du får noe for dem. Jeg gikk ihvertfall gjennom minst 10 stk bare i løpet av førstegangstjenesten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Nå er vel standard nato-ammo 5.56 og ikke 7.62!?

Nå er det ganske mye i patronene som kan spores, som lot-nr, krutt og hylser, så ville nok kanskje tenkt meg å selge det. Ta heller å lever det, eller finn deg en mg å skyt det opp, for det finnes lite som er så gøy som å skyte med mg!:P
Både 7.62 og 5.56 er standard nato ammo.

Tror nok det beste er å levere det til politiet eller på en militærleir hvis du har en rundt der du bor
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Tror nok det beste er å levere det til politiet eller på en militærleir hvis du har en rundt der du bor
Vis hele sitatet...
Yep. Enig med Tsunami. De er ikke verdt en dritt, og det blir bare pes når onkel politi finner dem .. når han er innom for å lete etter sukkertøy.
Sist endret av Cahl; 25. oktober 2009 kl. 23:30.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dersom de er 80mm lange lukter det vel av 7,62x63, altså forsvarsekvivalenten til den sivile 30-06. Verdimessig er det nok ikke store skatten du har kommet over. Du kan saktens legge beltet ut på QXL eller noe, det finnes alltid dumme folk uten begrep om hva ting er verdt. Legg startprisen på 300 eller noe. Reell verdi vil jeg si ligger på rundt 50-100 kroner. Jeg ville i allefall ikke gitt mer enn et par kroner skuddet for NATOammo.