Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2501
HEI!

Var på sesjon på fredag, prøvde på ingen måte å fake, leke dum eller stryke på matte, figurlikhet og ordlikhets testen. Saken er at jeg helst vil slippe/utsette førstegangs tjeneste grunnet studier jeg skal begynne på, da jeg sa dette til sesjons offiseren ga han blanke faen for å si det rett ut, som at han skulle i et livsviktige møte og bare ga meg arket med at jeg var tjenestedyktig og sendte meg på dør! Slike burde ikke finnes i offentlig instanser engang, grundig irritert.

Hvordan får jeg utsette/slippe førstegangstjenesten, må jeg be rektor sende brev til militæret å be at jeg får burde utsette tjenesten?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Du må søke om fritak. Og det at du er tjenestedyktig betyr jo bare at du kanskje får en innkallelse.
Sist endret av kosepaa; 22. november 2008 kl. 21:17.
vet du/dere om militæret gir kurs for R1, R2 og 2FY?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av tobiasmt Vis innlegg
vet du/dere om militæret gir kurs for R1, R2 og 2FY?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvor du tjenestegjør. Her på HVUV blir vi iallfall tilbudt 3MX. Regner med at det vil bli gitt kurs i de fleste realfag dersom interessen er stor nok på leiren.
3mx er fra reform 94, mens R2 er det samme fra kunnskapsløftet. Nå ble det plustlig mer interessant å dra til militæret..
De meste kan vel tas om du er på en av de store leirene (Skjold, Setermoen osv...)
Jeg sitte for øyeblikket på Skjold leir i Troms. Her tilbys det i alle fall 2MX og 3MX som jeg kjenner folk som er på, og jeg tror det får fysikk-kurs også. I tillegg kan du snakke med voksenopplæringen på leiren for å få organisert ønskede kurs.

Jeg kan absolutt anbefale førstegangstjenesten. Egentlig er jeg ganske skolenerd, og jeg gleder meg til å få begynt å studere, men jeg har funnet ut at det egentlig er ganske herlig å være her oppe. Jeg får masse kule kurs (har fått truck-lappen, kan ta maskinfører, sveis, få stipend til C- og CE-lappen osv) og får trent nesten hver dag (det var nødvendig for meg). Kjenner i tillegg mange her som tar opp diverse VGS-fag og får tjenestefri på studiedager og eksamen. Jeg har også blitt kjent med en del framtidige studiekamerater, som jeg muligens kommer til å flytte sammen med når studiene begynner. Så alt i alt har jeg nesten bare positive erfaringer fra førstegangstjenesten, også i sammenheng med studier.

Beklager at det ble litt reklame-for-hæren-innlegg, men det er nå en gang den opplevelsen jeg har av tjenesten her. Førstegangstjeneste er absolutt en opplevelse jeg ville fått med meg.
Har selv fått utsettelse (...) ettersom jeg begynte på studiet før jeg fikk innkallelse. Det har så langt gått fint men du må huske at du ikke er garantert å bli gitt slik utsettelse. (så lenge du har fått varsel om innkallelse før du begynner på studiet kan du bli møtt med en uttalelse som; "du kunne takket nei til studiet" - skjedde med broren min da han begynte på NHH)

Det som er dumt med utsettelse er at du risikerer å bli kalt inn etter ferdig studietid. Slik situasjonen er nå kan det hevdes at det er idiotisk å sette en ferdig utdannet person sammen med 19 åringer i en vaktbod, med det kan skje. Hvis du uansett tenker å ta opp realfag er det like greit å gjøre dette i militæret, så får du gjort begge deler samtidig.
Sitat av tobiasmt Vis innlegg
HEI!

Var på sesjon på fredag, prøvde på ingen måte å fake, leke dum eller stryke på matte, figurlikhet og ordlikhets testen. Saken er at jeg helst vil slippe/utsette førstegangs tjeneste grunnet studier jeg skal begynne på, da jeg sa dette til sesjons offiseren ga han blanke faen for å si det rett ut, som at han skulle i et livsviktige møte og bare ga meg arket med at jeg var tjenestedyktig og sendte meg på dør! Slike burde ikke finnes i offentlig instanser engang, grundig irritert.

Hvordan får jeg utsette/slippe førstegangstjenesten, må jeg be rektor sende brev til militæret å be at jeg får burde utsette tjenesten?
Vis hele sitatet...
Velkommen til det voksne liv, noen ting må man bare gjøre.

Når det er sagt så henter de inn utrolig få, tror det er 1 av 4 som får brev i posten om at de må bruke 1 år på militæret.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av HStern Vis innlegg
Velkommen til det voksne liv, noen ting må man bare gjøre.

Når det er sagt så henter de inn utrolig få, tror det er 1 av 4 som får brev i posten om at de må bruke 1 år på militæret.
Vis hele sitatet...
1 av 3, i følge mannen der jeg var på sesjon.
Sitat av Graapho Vis innlegg
1 av 3, i følge mannen der jeg var på sesjon.
Vis hele sitatet...
En merknad: ikke si at du har lyst til å gjøre noe spesielt dersom du først blir innkalt. Jeg sa at jeg var ganske likegyldig når jeg var på sesjon men dersom jeg først skulle inn så ville jeg gjøre noe skikkelig. (nevnte eksempelvis grensejeger)

Når du gjør det noterer de det i mappen din og når de da skal kalle inn folk tar de fort de som faktisk så det som greit å reise nordover.
Tobiasmt, jeg var i AKKURAT samme situasjon som deg da jeg var på sesjon den 18.11.08. Jeg ville heller ikke leke dum og fake noe ettersom jeg trodde man kunne bli møtt med litt forståelse og medfølelse til en viss grad.

Mange av de jeg var inne hos var hyggelige, utenom offiseren da, såklart..
Han skulle vist i et møte da han var med meg også, ihvertfall virka det sånn

Hehe, men det er kjempe bra å høre at du fant noe i militæret som passet dine studieinteresser! I mitt tilfelle blir det ikke så enkelt. Målet mitt er å gjennomgå det 6 år lange studiumet for psykologi så fort som mulig. På den måten kan bidra i samfunnet ved å arbeide med noe jeg har utdannet meg i.

Men, men.. Livet går ikke alltid den veien du ønsker. Får håpe på at jeg ikke får innkalling. Hvis det skjer, så skal jeg prøve å utsette. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan velge litt mer selvstendig? Jeg snakker stadig med venner og andre mennesker som faktisk ønsker å utføre førstegangstjeneste! Det finnes folk for enhver posisjon her i verden.
Jeg fikk innkallelse til Luftforsvaret i juni, hvor det sto at jeg skulle inn i januar 2009, selv om jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke var motivert for forsvaret når jeg var på sesjon. Ettersom det ikke fristet å gå et halvt år å drive dank etter fullført vgs, takket jeg heller ja til studieplass ved UiB og startet der. Tok så kontakt med en studieveileder som ga meg et skjema med skolens stempel, som jeg fylte ut og sendte inn. Eneste jeg skrev på søknaden bortsett fra personalia og slikt var "Ønsker utsettelse grunnet påbegynt studie ved UiB". 1 uke etterpå lå det svar i posten hvor det sto at utsettelsen var innvilget.

Etter hva jeg har hørt er det normal praksis å gi utsettelse til de som har påbegynt studie. Det heter seg jo egentlig at man skal be skolen om å få holdt av studieplassen til førstegangstjeneste er fullført, men det ser ikke ut som noen bryr seg med å sjekke om det er gjort. Sto iallefall ikke nevnt i søknadsskjemaet.

Tror man skal være veldig uheldig for å faktisk få beskjed om at man må avbryte studiene sine for å inn i forsvaret. De er jo tross alt ikke ute etter å ødelegge for folk.
Sist endret av danielsk; 25. november 2008 kl. 21:42.
Til dere som synes militæret bare er noe tull, så må jeg si meg litt uenig. Så klart kan det hele med førstegangstjeneste virke bortkastet og nytteløst, jeg har selv sittet og hatet militæret og ønsket meg vekk.

Dette en mulighet til å bli litt mere voksen. Du lærer mye om hvordan du selv arbeider, både alene og med andre. Praktisk sett, så har jeg fått mere ut av 6 måneder i forsvaret enn 3 år på allmenn.

Før jeg dro inn var jeg en liten drittunge, og en drittunge er jeg fortsatt, 6 måneder etterpå, bare at jeg nå har litt mere selvforståelse og trygghet i baklomma.

En førstegangstjeneste består av:

- ca 8 uker med rekrutt (den delen de fleste hater)
- resten av tjenesten (du blir sendt ut, og får opplæring i en stilling hvor du skal arbeide resten av året

Noen gjør en innsats under rekrutten, melder seg på kurs og havner i gode stillinger, mens andre gir blanke i militæret og må sitte å fryse i ei vaktbu i indre Troms.
Militæret blir hva man selv gjør det til.. Det er egentlig så enkelt som det.
Tobiasmt, når du var på sesjon, hvordan var prøvene i form av vanskelighetsgrad?
ENKLE!
De var faktisk grisete lett, og det skulle ikke mye til for å få topscore..

Beklager at jeg svarte, men var på sesjon for et halvår siden. Hyggelig opplevelse, og hyggelige folk å ha med å gjøre.
Jeg vet godt at ikke alle har det slik på sesjon, men slik hadde i allefall jeg det.
Jeg har lst inn i militæret, men får ikke, uten et spesiellt grunnlag, grunnet fritak fra tjeneste i fredstid.. (Syn)
Sist endret av juzz; 29. november 2008 kl. 03:32.
Selv tok jeg Ex phil, ex fac og et annet universitetsfag mens jeg var inne. Andre to lastebillappen, trucklappen, vektersertifikat osv. Plenty muligheter til å komme ut med mer skjegg og mer i hodet.
Heftigt Juzz. ;D Takk. (Bare send inn opplevelser dere andre og som har tatt sesjon, i need preparation) ;D
Sist endret av Abusch; 30. november 2008 kl. 19:20.
Er det noen som vet om det er stor sjanse for å bli innkalt til sivilforsvaret? Har sluppet militærtjeneste pga ryggen, men det sto samtidig at jeg er vernepliktig og kan bli innkalt til sivilforsvaret og totalforsvaret. Noen som vet om dette er sannsynlig?
Det er stor sansynlighet for det. Sivilforsvaret kan kalle deg inn året du fyller 20.
Etter det så er det rep, som de og rimelig sikkert kan kalle inn til..

Sant skal sies. Sivilforsvaret er en skikkelig chill tjeneste, utifra hva jeg har hørt da..
Sist endret av juzz; 3. desember 2008 kl. 17:11.