Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6095
Ellåå!

Jeg har blitt veldig interessert i legaliseringsdebatten i det siste.
Momsen som eventuelt ville blitt lagt på dette er jo veldig positivt for legaliseringen. Men hvordan har dette vært i Amsterdam og andre steder hvor det er legalisert? Finnes det noen kilder på hva mye dette har hjulpet til i statskassa?

thanks
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
http://stopthedrugwar.org/chronicle/...uana_tax_reven

Forøvrig er ikke det legalisert i Nederland. Det er dekriminalisert.
Sist endret av nso; 6. november 2010 kl. 17:09.
Etter hvordan jeg har forstått det så er de ikke Legalisert verken i Amster eller I Portugal, bare Avkriminalisert, og staten har zero fortjeneste på det. Skyt meg viss jeg tar feil.


Edit: Litt for sein ja, what Nso said.
Sist endret av In space; 6. november 2010 kl. 17:11.
avkriminalisert?? et av de store argumentene til JA-siden for legalisering er vel hvor mye staten kommer til å tjene på det?
Sist endret av mammon6; 6. november 2010 kl. 22:49.
Sitat av mammon6 Vis innlegg
avkriminalisert?? et av de store argumentene til JA-siden for legalisering er vel hvor mye staten kommer til å tjene på det?
Vis hele sitatet...
for noen nei folk er det lettere å fordøye tanken på at folka bak fortsatt kan bli tatt, har jeg inntrykk av. Rasjonelt? I grunn ikke, men var vi noen gang kjent for å være nettopp det?
Finnes vel ingen steder hvor det er fullt lovlig og taksert? Unnskyld meg om det jeg sier er feil, men etter det jeg har lært, er det fremdeles regnet som enten et legemiddel eller som illegal narkotikum.
Har vært litt nysgjerrig på dette selv. Altså hva slags type moms coffeshoppene betaler, eller om de må betale noe i det hele tatt. De ville vel ikke fått lov til å holde på ellers? Noen som vet?
Sitat av Psycedelic Vis innlegg
Finnes vel ingen steder hvor det er fullt lovlig og taksert? Unnskyld meg om det jeg sier er feil, men etter det jeg har lært, er det fremdeles regnet som enten et legemiddel eller som illegal narkotikum.
Vis hele sitatet...
Trur det er 100% lovlig i Christiania
Sitat av Micomaco Vis innlegg
Trur det er 100% lovlig i Christiania
Vis hele sitatet...
Nei. Dette er en bydel i København, en by i Danmark.
Såvidt meg bekjent har Danmark ikke avkriminalisert eller legalisert dette.
Er det virkelig bare avkriminalisert i Amsterdam, og Nederland for øvrig? Det vil jo si at coffeeshops driver ulovlig business da. Når et stoff er avkriminalisert så vil det jo si at det er lov å bruke og oppbevare, men ikke skaffe, kjøpe, selge, eller produsere. Avkriminalisering er i utgangspunktet en helt tåpelig idé. Eller er jeg helt på jordet nå?
Sist endret av Doc. Lester; 11. november 2010 kl. 00:10.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Er det virkelig bare avkriminalisert i Amsterdam, og Nederland for øvrig? Det vil jo si at coffeeshops driver ulovlig business da. Når et stoff er avkriminalisert så vil det jo si at det er lov å bruke og oppbevare, men ikke skaffe, kjøpe, selge, eller produsere. Avkriminalisering er i utgangspunktet en helt tåpelig idé. Eller er jeg helt på jordet nå?
Vis hele sitatet...
Du sier at det de gjør i Nederland og Portugal er en tåpelig ide.

Så kan du finne ut selv om du er helt på jordet eller ikke.

Det er dessuten det som er så jævla idiotisk med alle disse som løper rundt og ønsker å legalisere cannabis. Norge er vel et av landene hvor cannabis kulturen er relativ liten. Så å begynne å skrike legalisering før avkriminalisering, det er tåpelig det!

Penger å tjene på legalisering? Moms + whatever avgifter staten velger å putte på produktet. En legalisering krever jo også at det fastslås at det ikke er helsefarlig og dermed ikke en syk avgift. Kluet er jo at det skal utkonkurrere det kriminelle dealerne. Legalisering vil jo også presse ned prisen.

Si en pris på kroner 60+avgift+moms. Så er det bare å multiplisere med antall solgte gram årlig.
Sitat av toeless Vis innlegg
Du sier at det de gjør i Nederland og Portugal er en tåpelig ide.

Så kan du finne ut selv om du er helt på jordet eller ikke.

Det er dessuten det som er så jævla idiotisk med alle disse som løper rundt og ønsker å legalisere cannabis. Norge er vel et av landene hvor cannabis kulturen er relativ liten. Så å begynne å skrike legalisering før avkriminalisering, det er tåpelig det!
Vis hele sitatet...
Fint at du vrir på det jeg sier da. Jeg sier at idéen om at noe er lov å oppbevare og bruke, men ikke kjøpe, selge, eller produsere er en tåpelig idé. Jeg refererte ikke til hvordan systemet i Amsterdam fungerer i praksis.
Om noe er ulovelig på papiret spiller ingen rolle så lenge det ikke har konsekvenser og det blir dermed teknisk sett lovlig.

Du er fremdeles helt på jordet siden du mener avkriminalisering er en tåplig ide. Avkriminalisering er steg 1, legalisering er steg 2.
Hvor mange som røyker cannabis, og hvor mye de til sammen røyker er jo vanskelig å si.
Men cannabis er da avkriminalisert i Norge allerede. Dyrker du under en kvart kilo så er det 'slap on the wrist' og maks 10k i bot.

Om polet startet å selge hasj og weed kunne de sikkert tatt 100-150kr pr gram uten noe problem, da dette er markedspris for småkjøp nå.
Dette betyr at med 25% moms så er det fremdeles 75-100+kr pr gram å tjene.
Storskala farmer kan sikkert levere hasj/weed til 30kr grammet, og import fra varme strøk, sikkert enda mindre.

Problemet politisk sett er at om vi åpner for legalisering av cannabis så blir det et spørsmål om hvorfor andre stoffer fortsatt er forbudt, som amfetamin, MDMA, kath, syntetiske cannabioder, bk-MDBD, morfin, kodein osv.

Og det ville blitt en sur debatt å delta i for alle de som ikke vil ha 'alt' lovlig.

Som nevnt tidligere;
Rasjonelt? I grunn ikke

Personlig skulle jeg ønske at alle stoffer var lovlige å innta, men tror ikke flertallet er enig der desverre.
Sist endret av squidaway; 11. november 2010 kl. 05:20.
Sitat av squidaway Vis innlegg
Problemet politisk sett er at om vi åpner for legalisering av cannabis så blir det et spørsmål om hvorfor andre stoffer fortsatt er forbudt, som amfetamin, MDMA, kath, syntetiske cannabioder, bk-MDBD, morfin, kodein osv.

Og det ville blitt en sur debatt å delta i for alle de som ikke vil ha 'alt' lovlig.

Som nevnt tidligere;
Rasjonelt? I grunn ikke

Personlig skulle jeg ønske at alle stoffer var lovlige å innta, men tror ikke flertallet er enig der desverre.
Vis hele sitatet...
Ønsker selv statlig regulasjon av alle rusmidler. Men i en debatt der motstanderene slenger ut med "hvis vi legaliserer cannabis, så kan vi jo like så godt legalisere de tyngre stoffene" eller "dersom cannabis blir lovlig, hvor skal dette ende, med HEROIN og AMFETAMIN lovlig tim Hr. Hvemsomhelst??",
så er det ikke værre enn å si:

Dersom andre rusmidler skulle bli statlig regulerte i framtiden, så vil vi ikke kunne legalisere alle på en gang. Det kreves år med forskning/evaluering før man kan foreslå å legalisere ett rusmiddel til etter cannabis. Dessuten vil vi gi samfunnet tid til å reagere på kun cannabis som legalisert, samfunnskonsekvensene av cannabis alene ville blit vanskelig å evaluere dersom alle typer rusmidler ble legalisert på en gang.

Litt småbullsh**, men essensen er riktig, og et godt motargument. Bare fordi en person er for lovlig cannabis, betyr ikke det at personen vil ha alle rusmidler lovlige.
Sitat av toeless Vis innlegg
Kluet er jo at det skal utkonkurrere det kriminelle dealerne.
Vis hele sitatet...
Dette vil neppe være noe problem. De aller fleste vil nok være villig til å betale ekstra for å kjøpe av staten, der de har et bredt utvalg, du vet akkurat hva du får, og det er kvalitet.
Coffeeshopsa betaler skatt til staten for salg. Og veldig drøy skatt å. Huske ikke nøyaktig men, over 50%.

Såklart kan de velge å ikke skrive ned et å annet salg for egen fortjeneste siden dette er et veldig gray-area.
Coffeeshopsa har liksom ikke lov å kjøpe det men å selge.

Såklart må de betale skatt, hvorfor ellers skulle det være lov med coffeeshops. Såklart skal staten ha noe for å la folk røyke . Å såklart kommer det til å max taxert i Norge om det blir akuellt. Og weeden kommer til å bli driiitdyr om staten skal få styre .. Norge har oljepenger og er ikke nødd å ha weedpenger. Og Norge is aaall about the money

Gå heller for dekriminalisering enn legalisering sir nu æ.
Vel, et viktig argument for avkriminalisering er hva det sparer samfunnet for. Naar politi, rettsvesen og andre instanser faar et mindre problem aa taa seg av, kan de okonomiske konsekvensene vaere store. Derfor er det absolutt et poeng aa avkriminalisere cannabis, selv om man ikke nodvendigvis tjener penger i form av skatt.
Sist endret av vestkant; 12. november 2010 kl. 05:39.
Sitat av vestkant Vis innlegg
Vel, et viktig argument for avkriminalisering er hva det sparer samfunnet for. Naar politi, rettsvesen og andre instanser faar et mindre problem aa taa seg av, kan de okonomiske konsekvensene vaere store. Derfor er det absolutt et poeng aa avkriminalisere cannabis, selv om man ikke nodvendigvis tjener penger i form av skatt.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat nå virker det som at hele opplegget bare er en loop; Politiet mangler ressurser (penger), er ute etter smårøykere som de kan bøtelegge, for å få ressurser til å gå å bøtelegge fler. Merk at jeg sier det "virker som", ikke at det nødvendigvis "er sånn".
Sist endret av Lachrymology; 12. november 2010 kl. 05:51.
Sitat av squidaway Vis innlegg
Problemet politisk sett er at om vi åpner for legalisering av cannabis så blir det et spørsmål om hvorfor andre stoffer fortsatt er forbudt, som amfetamin, MDMA, kath, syntetiske cannabioder, bk-MDBD, morfin, kodein osv.

Og det ville blitt en sur debatt å delta i for alle de som ikke vil ha 'alt' lovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg er liberal og vil egentlig ha alt lovlig, men det er ikke realistisk i dagens samfunn!

Jeg mener at weed burde legaliseres, fordi det krever større ressurser fra samfunnet å ha det illegalt versus legalt.
Samfunnet kan også tjene på å ha det legalt. I dag er det bare de kriminelle bakmennene som tjener penger, penger som ofte blir brukt til finansiering av andre (verre)kriminelle aktiviteter.

Stoffet et såpass utbredt, at man før eller siden bare må akseptere at det er en del av samfunnet vårt. Desto før politikerne ser at de kan tjene penger isteden for å bruke penger på weed, desto bedre.

Dessuten vil man få mer fokus rundt missbruk, slik at man ikke får svette latsabber som går på trygd og spiller ps3 hele dagen :P


ON TOPIC

Jeg ble fortalt av en Nederlender at det er 50% skatt på alle ledd i Nederland. Det vil si; dyrker, distributør og coffeshops.
Sitat av Vargas Vis innlegg

Dersom andre rusmidler skulle bli statlig regulerte i framtiden, så vil vi ikke kunne legalisere alle på en gang. Det kreves år med forskning/evaluering før man kan foreslå å legalisere ett rusmiddel til etter cannabis. Dessuten vil vi gi samfunnet tid til å reagere på kun cannabis som legalisert, samfunnskonsekvensene av cannabis alene ville blit vanskelig å evaluere dersom alle typer rusmidler ble legalisert på en gang.

Litt småbullsh**, men essensen er riktig, og et godt motargument. Bare fordi en person er for lovlig cannabis, betyr ikke det at personen vil ha alle rusmidler lovlige.
Vis hele sitatet...
Prinsippet blir jo det samme? Vi vet at folk bruker heroin og amfetamin ulovlig i dag. Hvorfor ville man ved en avkriminalisering plutselig endte opp med flere misbrukere av disse stoffene?

Det er et etisk dilemma å tillate/overse noe som er såpass hardcore som opioder og amfetaminer, men i bunn og grunn kommer folk til å bruke det uansett. Derfor har vi alt å tjene på å gjøre markedet mer transparent, slik at man faktisk kan få en oversikt over problemet, samt forske på det.

40 år med kriminalisering har bare bidratt til å bygge opp og finansiere kriminelle nettverk. Dette er krefter som selvfølgelig er svært interessert i å motarbeide en avkriminalisering, da et svart marked er langt med inntektsbringende enn et hvitt marked.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Prinsippet blir jo det samme? Vi vet at folk bruker heroin og amfetamin ulovlig i dag. Hvorfor ville man ved en avkriminalisering plutselig endte opp med flere misbrukere av disse stoffene?

Det er et etisk dilemma å tillate/overse noe som er såpass hardcore som opioder og amfetaminer, men i bunn og grunn kommer folk til å bruke det uansett. Derfor har vi alt å tjene på å gjøre markedet mer transparent, slik at man faktisk kan få en oversikt over problemet, samt forske på det.

40 år med kriminalisering har bare bidratt til å bygge opp og finansiere kriminelle nettverk. Dette er krefter som selvfølgelig er svært interessert i å motarbeide en avkriminalisering, da et svart marked er langt med inntektsbringende enn et hvitt marked.
Vis hele sitatet...
Ja, selfølgelig er prinsippet nøyaktig det samme, og jeg er 100 % for at alle/de fleste rusmidler skal være statlig regulerte, med en eller annen form for regulert salg, og med restriksjoner for å ytterligere fodhindre skadelig bruk.
Argumentene er de samme som med cannabis. Som med cannabis, så er avhengighetspotensiale og skadevirkninger av "de tyngre stoffene" også overdrevede. Som med alkohol og cannabis, så får de færreste problemer med kokainbruket sitt. Men med et legalt kokain, er mulighetene MYE bedre for å forhindre skadevirkninger på individ og samfunn.

Poenget mitt er at siden de færreste er for at alle rusmidler skal være legale, så må man prøve å framstå som mindre "liberal" enn man egentlig kanskje er, når man argumenterer for legalisering av cannabis. Vi trenger å få sympati og støtte av flest mulig, og da er det mer politisk korrekt å si at under denne omgangen, er det KUN cannabis som skal legaliseres. Ellers er det stor fare for at vi mister mange som i utgangspunktet var for legal cannabis, men som ikke klarer å takle tanken på det de vil se på som "fri flyt av alle slags rusmidler" (selv om legalisering er det motsatte av fri flyt, det er dagens situasjon som er fri flyt mellom og innenfor land, til mindreårige etc). Det kan ta tid å endre på tankegangen hos et samfunn som har blitt hjernevasket og propagandisert i flere dekader.
Dyrking å distrubusjon e undergroundwork å ikke "lov" dermed utaksert her.
Det et maks lov med 5 planter pr husstand å du trenger mer enn det får å få en coffeeshop på payrollen din.

De eneste som betaler skatt for weeden er coffeeshopsa og de som kjøper på coffeeshopsa ( de fører log hver dag; 20g White Widow, 30g AK osv ) som de er nødd å levere til staten 1 gang i mnd.
Ser for meg at jeg har grodd 40 babys å skal selge cropsa til en coffeeshop å gir dem 3€ + 50%skatt pr g pris xD

Coffeeshops har forøvrig ikke lov å selge mer enn 500g pr dag. Mye retningslinjer for at staten skal få spenna sine å folk røykn sin
Sitat av WayGone Vis innlegg
Dyrking å distrubusjon e undergroundwork å ikke "lov" dermed utaksert her.
Det et maks lov med 5 planter pr husstand å du trenger mer enn det får å få en coffeeshop på payrollen din.

De eneste som betaler skatt for weeden er coffeeshopsa og de som kjøper på coffeeshopsa ( de fører log hver dag; 20g White Widow, 30g AK osv ) som de er nødd å levere til staten 1 gang i mnd.
Ser for meg at jeg har grodd 40 babys å skal selge cropsa til en coffeeshop å gir dem 3€ + 50%skatt pr g pris xD

Coffeeshops har forøvrig ikke lov å selge mer enn 500g pr dag. Mye retningslinjer for at staten skal få spenna sine å folk røykn sin
Vis hele sitatet...
Feil! De har ikke lov til å ha mer enn 500g i coffeeshopen.
Var det jeg mente, my bad ! Hahaha lol
Etter det jeg har fått med meg så kan coffeshopsa i Nederland kun ha 500 gram til en hver tid i huset. Har de over så er det ulovlig. Noe som resulterer i mange cannabis refuges hvis eneste jobb er å løpe til den coffeshopen eller den andre coffeshopen med hva de har ringt etter.. Stod en fin artikkel om det i high times for ikke så lenge siden..

Edit: lese hele tråden er en fin ting
Sist endret av RESpekt; 12. november 2010 kl. 19:53. Grunn: etterpåklokskapens lys..
Ja, da slipper politi stresse med det, ikke sant. Det fins værre ting utpå gata konstanterer jeg egentlig, skjønner ikke greia.

De kunne tatt 25 % skatt for det eller no. Det trenger ikke være 100% skatter, men Norge liker jo høye priser på rusmidler så man veit aldri helt hva de kunne funnet på..
Sist endret av Aceface; 12. november 2010 kl. 23:07.
▼ ... flere år senere ... ▼
Her er en liten artikkel hvor dette blir diskurert http://www.aftenposten.no/norge/Amer...ng-84609b.html
Om Norge ville solgt det for dagens gatepris som er 100kr så ville de tjent rundt 720 millioner kroner. Hvor jeg bor er hasjen nærmere mot det dobbelte, men det er jævlig bra også, finnes folk her i området som selger for nærmere 100 lappen, men det tror jeg er litt dårligere. Tror dette kunne blitt stor business for Norge.
Sist endret av slappegodt; 10. juli 2016 kl. 16:01.
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Her er en liten artikkel hvor dette blir diskurert http://www.aftenposten.no/norge/Amer...ng-84609b.html
Om Norge ville solgt det for dagens gatepris som er 100kr så ville de tjent rundt 720 millioner kroner. Hvor jeg bor er hasjen nærmere mot det dobbelte, men det er jævlig bra også, finnes folk her i området som selger for nærmere 100 lappen, men det tror jeg er litt dårligere. Tror dette kunne blitt stor business for Norge.
Vis hele sitatet...
Dagens pris på cannabis er generelt sett godt over 100 kr i snitt, dette er jeg veldig sikker på. Jeg vet om mennesker som røyker og selger over hele Norge, har kjøpt selv flere steder i Norge og det ligger stort sett på 150-200 hvor det er 200 oftere enn 150. Cannabis for 100lappen grammet eksisterer og er helt vanlig visse steder men jeg vil ikke si dette er gjennomsnittet. Dersom Norge skal selge cannabis mener jeg at de skal selge det etter hvor sterkt det er. Isåfall ha skatten på mengde virkestoffer. Da vil eksempelvis prima hasj koste deg 180 mens svak hasj vil koste deg omtrentlig 100.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dagens pris på cannabis er generelt sett godt over 100 kr i snitt, dette er jeg veldig sikker på. Jeg vet om mennesker som røyker og selger over hele Norge, har kjøpt selv flere steder i Norge og det ligger stort sett på 150-200 hvor det er 200 oftere enn 150. Cannabis for 100lappen grammet eksisterer og er helt vanlig visse steder men jeg vil ikke si dette er gjennomsnittet. Dersom Norge skal selge cannabis mener jeg at de skal selge det etter hvor sterkt det er. Isåfall ha skatten på mengde virkestoffer. Da vil eksempelvis prima hasj koste deg 180 mens svak hasj vil koste deg omtrentlig 100.
Vis hele sitatet...
Enig med deg Relevant. Er det samme rundt her. Er som oftest 200, har kjøpt for 140-150 kroner grammet, men da er det jo også mange roller som spiller inn da vi kjøper medisinen vår. Fks hvor mye vi kjøper, kompispris eller ikkje, kvaliteten på cannabisen, tilgjengeligheten på cannabis i området du kjøper, men som du sier så er det så er det mest vanlig og betale rundt 200 lappen om en kjøper 2-4g. Det gjør meg ingenting å betale 200g om det er bra saker. Er jo en ganske billig rus. Håper fleire politkere får opp øynene og ser hvor mye penger det er i denne businessen. Til slutt vil Norge være kjent for oljen, fisken og cannabis. Synet på Norge vil være damer i bunad som gror cannabis rundt fjordene. Hehe, men sånn serriøst, det ville bare vert positivt for Norge. Nei, men for å være seriøs så kunne ikke cannabis vert så negativt for Norge, om folk kommer med argumenter som at flere unge ville holdt på med det så er det så som sagt feil, de som vil ha tak i varene klarer å skaffe det. Selvfølgelig hadde det blitt fleire som røyket cannabis, men det er jo bare positivt at folk får i seg sin daglige medisin.
Skal bli til å rulle en jonas til deg da det er legalisert Relevant!
Selv er jeg bekymret for at det ville blitt en drastisk økning i antallet som kjører under ruspåvirkning. Hørt folk si så mye rart angående kjøring under rus; Dem kjører mye mere forsiktig og har også hørt dem føler dem kjører bedre!?(hasj/marihuana rus). Dette er bare en syk holdning som tilsier at dem ikke forstår viktigheten med å være edru når en skal kjøre.

Dette er igrunn mitt eneste negative punkt angående legalisering og vil gjerne høre hva andres erfaring er med dette og hva en kunne gjort for å forhindre at folk kjører under rus.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Selv er jeg bekymret for at det ville blitt en drastisk økning i antallet som kjører under ruspåvirkning. Hørt folk si så mye rart angående kjøring under rus; Dem kjører mye mere forsiktig og har også hørt dem føler dem kjører bedre!?(hasj/marihuana rus). Dette er bare en syk holdning som tilsier at dem ikke forstår viktigheten med å være edru når en skal kjøre.
Vis hele sitatet...
Man føler selv man kjører mer forsiktig når man er ruset, fordi da husker man blinklyset, man husker 3-sekundersregelen, osv. som man ellers gir totalt blanke f*** i til vanlig.

Så de som sier at de selv kjører bedre og mer forsiktig, det er også de som kjører uten å følge de "basic"- trafikkreglene.

Det skal ikke sies om alle, men personlig så føler jeg at jeg har en MYE bedre flyt i trafikken om jeg tar meg noen trekk og er fjern
-------Skal sies at jeg har kun kjørt bil 1 gang siste halvåret pga. flytting og vraking av gamle bilen