Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4313
I fare for å stjele en annens tråd ect så oppretter jeg en ny en. Har prøvd å leite litt i forumet/google for svar, uten å lykkes.
Det er 2 ting som jeg i hovedsak lurer på.
  1. Hvilket publiseringsverktøy/program er lettest å sette seg inn i/bruke for en som er helt nybegynner på dette med hjemmesider.
  1. Hvilket web-hotell bør jeg velge? Har sett litt på Domeneshop/One.com

Jeg produserer litt musikk som jeg har tenkt å ligge ut/laste opp slik at folk kan laste det ned, så jeg trenger litt lagringsplass, et par GB.
Nå ser jeg for meg en helt enkel side i html gjerne, ingen stor avansert greie i flash.
Men gjerne med 3-4 underliggende sider. Jeg håndterer alt fra Photoshop,Adobe Audio, Traktor osv helt greit etter å ha satt meg inn i ting noen timer.

Anyone?
Jeg anbefaler et cms kalt jaws. Det er veldig enkelt å sette seg inn i.
Et one.com-hotell holder i massevis til dine kriterier.
Jeg bruker Filezilla for å publisere min.

Domene og webhotell har jeg hos www.fasthost.no
Tusen takk for lynraskt svar! Nå ble jeg glad her Skal ta å se igjennom ting nå i ettermiddag. Men det er slik at .no domener får man ikke kjøpt med mindre man har et org nr/enkeltmansforetak? Det er sikkert blitt besvart en million ganger dog.
Sitat av cbwollestad Vis innlegg
Tusen takk for lynraskt svar! Nå ble jeg glad her Skal ta å se igjennom ting nå i ettermiddag. Men det er slik at .no domener får man ikke kjøpt med mindre man har et org nr/enkeltmansforetak? Det er sikkert blitt besvart en million ganger dog.
Vis hele sitatet...
Ja, man trenger et ogranisasjons-nummer for å få et .no domene
Good! Men www.fasthost.no virket jo veldig dyrt i forhold til www.one.com f.eks??
www.fasthost.no er mer profesjonelle enn www.one.com. Dvs. overkill for en enkel nettside.

Du klarer deg fint så lenge du har følgende:
PHP (versjon 5 eller senere)
MySQL
cPanel er også en stor fordel
Sist endret av Ozma; 27. august 2009 kl. 14:33.
Ja, det er sikkert litt dyrere, men som man sier... Man får hva man betaler for
Jeg vil anbefale www.proisp.no som host Gode priser, utrolig god service og ingen nedetid
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg vil anbefale www.proisp.no som host Gode priser, utrolig god service og ingen nedetid
Vis hele sitatet...
Den så ikke så dum ut. Den holder vel i massevis for mitt bruk ?
Som programm anbefaller jeg Macromedia Dreamweaver, NVU er også ganske enkelt og gratis
Kan fikse god hosting med cPanel og Fantastico til nFF-pris cbwollestad. PM for detaljer
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg vil anbefale www.proisp.no som host Gode priser, utrolig god service og ingen nedetid
Vis hele sitatet...
Enig der. Er kjempefornøyd med Proisp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du er en Mac bruker, anbefaler jeg
Transmit til FTP program !
Har brukt alt fra Filezilla, SmartFTP osv.. Men Transmit er min favoritt
Husk at one ikke tillater nedlastninger (MAKS 1MB per treff)!
Jeg bruker GoDaddy eller Namecheap når jeg kjøper domener. Ogås bruk Hostgator for hosting, velg baby planen med kode 404page så får du den første måneden for en cent.
Ettersom du skal ha sangene på serveren så trenger du litt plass og bandwish. Da er ikke one.com et bra valg, vil gjerne sitere Verdaling her:
Sitat av Verdaling
Husk at one ikke tillater nedlastninger (MAKS 1MB per treff)!
Vis hele sitatet...
.

Jeg vil annbefale deg å sjekke ut http://spillservere.com/ (Frammsiden er ikke klar enda, men serverne og CPanel er oppe og går) eller http://servetheworld.com/. http://www.domeneshop.no/ fungerer selvfølgelig, men jeg tror at både spillservere og servetheworld har bedre tilbuder.

For 55 kr i måneden på SpillServere så får du 4 GB lagrungsplass og 40GB båndbredde (og et gratis domene!), noe som burde holde. One.com tilbyr maksimum 2,5 gb og Domeneshop tilbyr maksimum 2 GB. (Om du vil ha kun 2GB så koster det 33kr månden på spillservere, mens det koster 70 kr i måneden på domeneshop.)
Sist endret av d-_-b; 11. oktober 2009 kl. 11:32.
Proisp.no is the shit! Billig, bra og lynrask support!
Bruker filezilla sjæl, og joomla! som CMS.
www.one.com og Pluck CMS

Pluck er superlight og bruker ikke SQL. Den er veldig grei å starte med om du ikke trenger tusenvis av plugins og er fersk i "gemet".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tusen takk for glimrende tilbakemeldinger! Men jeg står fortsatt helt bom fast. Kall meg gjerne dum. Er det noen her inne som kunne hjulpet meg med oppsettet? Det er en helt enkel side, med følgende "mal" :
http://img697.imageshack.us/img697/2637/hjemmeside.png

Jeg har domene/webhotell hos proisp.no, alt design osv er klart, så er vel egentlig bare til å "laste opp".

Da hadde jeg blitt uendelig glad
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av cbwollestad Vis innlegg
...alt design osv er klart, så er vel egentlig bare til å "laste opp"
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke engang hva som er problemet ditt..
post en link da hvis du er ferdig hadde vært mosomt å se
Hvis du skal ha det jævli enkelt kan du bruke dotnetnuke, Det har jeg brukt og selv en gammel kjerring klarer og drifte en side med det.
Sitat av z0p Vis innlegg
Jeg skjønner ikke engang hva som er problemet ditt..
Vis hele sitatet...
"Problemet" mitt er kun at jeg ikke er noen racer når det kommer til det med å lage hjemmesider/koding ect.
Derfor jeg lurte på om noen her inne kunne være så hyggelig å hjelpe meg med å sette det opp for meg? Vil tro at de som kan det fixer det på et kvarter, for det er ikke noe avansert side, tvert imot.

Jeg har et bakgrunnsbilde jeg vil bruke, samt en helt enkel meny på venstre side, som vist i det eksempelet jeg hadde nederst på forrige side i denne tråden.

Kan evnt betale en om det er det som må til
Hvis det bare er å "laste opp", er det jo så enkelt for deg som å skaffe et FTP program (for eksempel WinSCP), koble til webhotellet ditt med IP-adressen du har fått oppgitt og deretter legge alt innhold i mappen som heter enten "www" eller "public_html".

Men, du sier jo at du er helt nybegynner, så derfor må jeg nesten spørre om du har fått gjort om designet ditt til HTML-filer i det heletatt? Og om du var ute etter en publiseringsløsning, har du fått integrert denne løsningen?

Kan fortelle deg hva som må gjøres, men som z0p sa, skjønner jeg ikke helt hva problemet ditt er.
Tviler på at du finner noe lettere enn Microsoft Office Publisher til å lage hjemmesiden med.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Tviler på at du finner noe lettere enn Microsoft Office Publisher til å lage hjemmesiden med.
Vis hele sitatet...
Det fins lettere.
webs.com har gratis host, og så hvis man registrerer seg velger man noe ala start blankt eller html ... og så bruker man Microsoft Front Page til å lage hjemmesiden og så kopierer du bare html-en inn på siden
Og så er det bare å fikse et domene

Jeg synes ihvertfall det er lettere

Har laget en side som du kanskje kan bruke som en mal? Link
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Har laget en side som du kanskje kan bruke som en mal? Link
Vis hele sitatet...
Akkurat slik jeg ser det for meg, Asus! Endelig en som forstår Var ikke vanskeligere enn det
Eneste er at jeg har et eget bakgrunnsbilde jeg vil bruke (istedet for en helt svart bakgrunn)

Så det jeg trenger hjelp til er å få satt opp det. Hvilke koding som må til for å få brukt bildet som bakgrunn på siden, samt den lille menyen til venstre
send meg en link eller noe til bildet så kan jeg gi deg alle html kodene du trenger til siden
PM sendt
hvorfor ingen har forslått wordpress enda for meg helt uforståelig...

http://wordpress.org/
http://codex.wordpress.org/Installin...Minute_Install
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Det fins lettere.
webs.com har gratis host, og så hvis man registrerer seg velger man noe ala start blankt eller html ... og så bruker man Microsoft Front Page til å lage hjemmesiden og så kopierer du bare html-en inn på siden
Og så er det bare å fikse et domene

Jeg synes ihvertfall det er lettere

Har laget en side som du kanskje kan bruke som en mal? Link
Vis hele sitatet...
Det der kan man til og med kode med enkle html linker.
Det her er med Microsoft office publisher, enkelt og lett:
http://suryoyothn.tk/
Bare så det er sagt, ER det kodet med enkle linker, for dere som ikke har skjønt det, LES TOPIC; Hvordan lage helt ENKEL hjemmeside ... man trenger ikke komme med noe skikkelig avansert liksom?

EDIT: cbwollestad, skal bildet være på alle sidene eller bare førstesiden?
Sist endret av krJo; 30. november 2009 kl. 19:52.
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Bare så det er sagt, ER det kodet med enkle linker, for dere som ikke har skjønt det, LES TOPIC; Hvordan lage helt ENKEL hjemmeside ... man trenger ikke komme med noe skikkelig avansert liksom?

EDIT: cbwollestad, skal bildet være på alle sidene eller bare førstesiden?
Vis hele sitatet...
Alle takk :-)
den er grei

kan du bare pm-e hva som skal stå på Contact og about me så hadde det vært lettere hvis du skal overta siden selv en dag (a)
Sist endret av krJo; 30. november 2009 kl. 20:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde bare et lite spørsmål igjen. Asus over her har hjulpet meg med oppsettet men han er som sunket i jorden Jeg skal endre bagrunnen på siden til et bakgrunnsbilde, men uansett hva jeg gjør så er siden helt hvit. Har prøvd med ulike fargekoder osv, men uten resultat. Hvordan ordner jeg det?
Får skiftet farge på "menyen" til venstre.

Her er index :

index.htm
--------------------------------------------------
<html><head><title>DjCassie | Home</title></head>
<br><br><br>
<BODY
TEXT="#FFFFFF"
LINK="#FFFFFF"
VLINK="#FFFFFF"
ALINK="#FFFFFF"
BACKGROUND="AAAAAA1.png" >
<b>
<font size="2" face=Arial><a href="about.html">ABOUT ME</a><br><br><a href="download.html">DOWNLOAD MY MIXES</a><br><br><a href="links.html">LINKS<br><br><a href="contact.html">CONTACT INFO</a></font>
</b>


<style TYPE="text/css">
<!--
A:LINK, A:VISITED, A:ACTIVE { text-decoration: none }
//-->
</style>
Vis hele sitatet...
Sikker på at bildet ditt ligger i samme mappe som index.html filen? husk og at store og små bokstaver har mye å si :P

prøv slik

<html><head><title>DjCassie | Home</title></head>
<br><br><br>
<BODY TEXT="#FFFFFF" LINK="#FFFFFF" VLINK="#FFFFFF" ALINK="#FFFFFF">
<b>
<font size="2" face="Arial"><a href="about.html">ABOUT ME</a><br><br><a href="download.html">DOWNLOAD MY MIXES</a><br><br><a href="links.html">LINKS<br><br><a href="contact.html">CONTACT INFO</a></font>
</b>


<style TYPE="text/css">
<!--

A:LINK, A:VISITED, A:ACTIVE { text-decoration: none }
body {background-image:url('AAAAAA1.png')}
//-->
</style>
</body>
</html>
Sist endret av skepsis; 9. desember 2009 kl. 11:52.
takk skepsis! skal prøve
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
hvorfor ingen har forslått wordpress enda for meg helt uforståelig...

http://wordpress.org/
http://codex.wordpress.org/Installin...Minute_Install
Vis hele sitatet...
Står med Ztaale der. Bruker wordpress selv, og det er utrolig behagelig å bruke. Enkelt og greit, og ikke noe vanskelig å bruke i det hele tatt. last ned Artisteer så kan du lett lage maler til wordpress.
Hei.
Html er veldig enkelt og kan læres på et par timer.
Om du følger denne tutorialen klarer du det på kort tid, og har lært noe gøy og nyttig.
http://www.w3schools.com/html/default.asp

Kaizen
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
iWebn for mac funker
Sitat av skepsis Vis innlegg
Sikker på at bildet ditt ligger i samme mappe som index.html filen? husk og at store og små bokstaver har mye å si :P

prøv slik

<html><head><title>DjCassie | Home</title></head>
<br><br><br>
<BODY TEXT="#FFFFFF" LINK="#FFFFFF" VLINK="#FFFFFF" ALINK="#FFFFFF">
<b>
<font size="2" face="Arial"><a href="about.html">ABOUT ME</a><br><br><a href="download.html">DOWNLOAD MY MIXES</a><br><br><a href="links.html">LINKS<br><br><a href="contact.html">CONTACT INFO</a></font>
</b>


<style TYPE="text/css">
<!--

A:LINK, A:VISITED, A:ACTIVE { text-decoration: none }
body {background-image:url('AAAAAA1.png')}
//-->
</style>
</body>
</html>
Vis hele sitatet...

Det funket veldig bra! Supert Hva endrer jeg/skifter ut når jeg skal ha samme bakgrunn osv til de andre underliggende sidene? Hva er koden da?

- About Me
- Download My Mixes
- Links
- Contact Info
det som kan være lurt er å lage en egen fil til all css kode. kall den f.eks main.css så paster du inn:
A:LINK, A:VISITED, A:ACTIVE { text-decoration: none }
body {background-image:url('AAAAAA1.png')}

så putter du bare inn: <LINK href="main.css" rel="stylesheet" type="text/css"> i mellom <head> og </head> øverst i alle html filene dine.

tror det var dette du lurte på?

da kan du og fjerne:
<style TYPE="text/css">
<!--

A:LINK, A:VISITED, A:ACTIVE { text-decoration: none }
body {background-image:url('AAAAAA1.png')}
//-->
</style>

fra html filen din
Sist endret av skepsis; 10. desember 2009 kl. 21:46.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da begynner ting å ta form. Tok sin tid Men vil bare takke alle her inne for bidrag! Har bare et lite spørsmål. Bakgrunnsbildet som er der nå blir "delt opp" i to. På pc'en på jobben er det helt perfekt, der er oppløsningen på 1024*768 tror jeg. Men hjemme (1680*1050) så blir bildet nesten dobbelt.

Er det mulig å gjøre sånn at det tilpasser seg oppløsningen folk har? Prøvd å google litt uten å bli klok.

www.djcassie.com
Så ikke bra ut på 1920 x 1200..
Sitat av Splendid Vis innlegg
Så ikke bra ut på 1920 x 1200..
Vis hele sitatet...
I know
Om du ser på denne siden f.eks : www.joeljolina.se
Der er jo bakgrunnen perfekt.

What to do?
ja, det går, men du må bruke javascript for å få det til, søk f.ex. etter et som heter "supersized"
Skal se hva jeg får til, Atomet. Takk
Hadde vært finere med bare et slikt mixebord eller hva faen det er, og at siden var midtstillt med litt luft på siden.