Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1237
Jeg har klart å rote det litt til for meg selv og trenger noe råd/tips i den forbindelse.

Høsten 06/07 begynte jeg på et 3.årig studium med mulighet for utvidelse for 2 nye år(mastergrad), etter noen måneder på skolen mottok jeg innkallelse fra Siviltjeneste med oppmøte februar 07. Jeg tok dette ganske rolig i og med jeg hadde påbegynt min utdanning og da at utsettelse ville gå smertefritt, og det gjorde det også. Høsten 07 (2.året av studiene mine) mottar jeg på nytt en innkallelse til februar 08, og utsettelsen går smertefritt denne gangen også. Denne høsten har jeg nok en gang mottatt innkallelse og leverte søknad om utsettelse som de to tidligere årene i den tro at jeg ville få utsatt dette til februar 2010. Men nå har jeg nettopp mottatt svar på søknaden om utsettelse hvor det står at jeg har å innfinne meg på Dillingøy i midten av juni 2009, og at "Ytterligere utsettelser kan ikke påberegnes"

Dette faller da svært uheldig for meg av flere grunner. Jeg har et hengefag, pluss en god del fag som må forbedres om jeg skal gå videre på en mastergrad. Dette har jeg ordnet med skolen slik at jeg skulle bruke skoleåret 09/10 til å "fikse opp i dette". Nå ser det jo imidlertidig ut til at dette faller i grus på grunn av siviltjenesten. Det er klart at 12 måneder i siviltjeneste vil sørge for at noe basiskunnskapen jeg har opparbeidet meg i løpet av studietiden vil falle bort, og trolig noe av motivasjonen og.

Dit jeg vil med denne tråden er egentlig bare noen tips til hvordan jeg kan bli fritatt fra denne verneplikten. Nå har det seg sånn at jeg har i løpet av studietiden har vært så klønete å bli tatt av politiet for å røyke tjall og fikk da et forenklet forelegg i den forbindelse. Kan dette være nok i seg selv til at jeg blir uønsket, det er jo mange av oppdragsgiverne dette må være veldig uønskelig for? Et annet alternativ jeg har kommet frem til er at jeg tar meg en blås føre oppmøtet på siviltjenesten og sørger for å bli tatt med THC i blodet, men jeg er noe usikker på konsekvensene av dette? Vil jeg kun motta et nytt forenklet forelegg da, eller kan jeg få mer trøbbel om jeg gjør dette?

Et annet godt argument med tanke på å bli fritatt er at et av hovedargumentene for at Norge skal ha en almenn verneplikt må være at den er rettferdig. Jeg har en kompis som unnlot å svare på innrulleringspapirene, og dette har ført til at han rett og slett aldri har hørt noe fra vernepliktsverket. En annen kompis av meg mottok for en måneds tid tilbake et brev fra siviltjenesten hvor det stod: "På grunn av administrative hendelser har du ikke mottatt noen innkallelse, og som følge av dette vil du heller ikke motta noen."

Det hører med til disse historiene at disse kompisene mine har sittet på ræva de siste 2-3 årene, levd på dagpenger og rett og slett ikke gjort noe som helst.

Med bakgrunn i min historie så må det være klart at dette oppleves som meget urettferdig, og jeg føler at lat- og dårskap blir premiert her, mens pliktoppfyllenhet og ellers god oppførsel blir straffet med tvungen verneplikt.


Håper det er noen av dere som kan bidra med noen alternativer til hvordan jeg ska bli fritatt, eventuelt få utsatt det en stund til?
Ta kontakt med Vernepliktsverket og si det samme som du har sagt her.

Om du tar direkte kontakt (ikke via fritaksskjemaer eller noe lignende)
Ved å ringe dem og forklare situasjonen vil jeg tro du kommer greit ut, dette er et vanlig problem for vernepliktsverket og de har håndtert slike situasjoner utallige ganger. Målet deres er at verneplikten skal utføres så smertefritt for den vernepliktige som mulig.
Som en siste nødløsning kan det funke å ikke møte opp, og når de tar kontakt sier du bare at du ikke har fått noen ny innkallelse, eller at "shit! det glømte jeg!". Du kommer ikke i fengsel av den grunn. Da får du nok utsatt det enda ett år. Har funka for noen jeg kjenner som ikke møtte opp i militæret.
Om du absolutt ikke vil avtjene verneplikt vil jeg råde deg til å gjøre det motsatte av pyramide sitt råd.

Møte opp og kreve å snakke med lege/psykolog.
Min bror gjorde dette med godt resultat.
Etter 20minutters diskusjon fikk han beskjed om å reise hjem, hans militærtjeneste varte i hele 3timer
(Klagde over depresjoner, ville heller jobbe enn militæret osv)

Vet ikke hvordan det er med siviltjeneste, men med militæret slipper du om du har røyka
Sist endret av Unsub; 9. desember 2008 kl. 16:46.
Noen som vet om dette er det samme som den sivile delen av totalforsvaret? Eller er det siviltjeneste, type skole og veldedighetsarbeid?
Verneplikt, dvs sivil verneplikt, aka. siviltjeneste, er ikke det samme som sivilforsvaret. Sivilforsvaret er helt utenom både millitær og sivil førstegangstjeneste, de kaller inn helt random folk, og om du har avtjent førstegangstjeneste spiller liten rolle. Faktisk kan det heller bety at de foretrekker deg framfor en annen slubbert som har sluppet unna, hvis du har avtjent førstegangstjenesten, siden de da vet at du kan noe osv.

Ring til f.ex. dillingøy og snakk med dem og forklar greia, de er hyggelige folk. Si at du gjerne kommer når du er ferdig utdannet, og at du da kan være desto mer nyttig for tjenestestedet. Evt kan du jo se om du kan få til tjenesten hos f.ex. ditt lokale studentsamfunn (fullt mulig å skaffe tjenestested på egen hånd/på forhånd, og studentsamfunn pleier å gå fint), så kanskje du kan få til en enda bedre ordning med nærmest "betalt studietid"
Sitat av atomet Vis innlegg
Evt kan du jo se om du kan få til tjenesten hos f.ex. ditt lokale studentsamfunn (fullt mulig å skaffe tjenestested på egen hånd/på forhånd, og studentsamfunn pleier å gå fint), så kanskje du kan få til en enda bedre ordning med nærmest "betalt studietid"
Vis hele sitatet...
Hvis du følger siviltjenestens regler er det vanskelig å ta studier ved siden av. Det stilles krav til 37,5timers uke. Så med mer han ønsker å jobbe alle de 37,5timene på kveldstid lar det seg gjøre veldig dårlig.. Dessverre.
Siden du er ferdig med en BsC til våren 2009 har du ikke krav på ytterligere utsettelse pga utdanning.

Nubeland: Diverse dimmetriks som muligens har funka for militær verneplikt er av ingen nytte, siviltjeneste er noe helt annet.

Pyramide: Å unnlate å møte til verneplikt straffes med inntil 90 dager betinget fengsel, ofte blir man kallt inn på nytt etter dette og unnlater man å møte da må man sone straffen man tidligere ble ilagt. Intet bra triks m.a.o.

Jeg har to forslag:
1. Møte opp og gjennomføre siviltjenesten, ta fag på fritiden
2. Finne en annen, gyldig grunn til ytterligere utsettelse
Trådstarter
4 0
Noen som vet om det er forsvars- eller justisdepartementet som har det overordnede ansvaret for gjennomføringen av verneplikten her til lands?

Vet det er justisdep. som tar seg av en eventuell "endelig klage".
Sitat av xtoffer Vis innlegg
Hvis du følger siviltjenestens regler er det vanskelig å ta studier ved siden av. Det stilles krav til 37,5timers uke. Så med mer han ønsker å jobbe alle de 37,5timene på kveldstid lar det seg gjøre veldig dårlig.. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Kjære deg, hvem er det nå som har sagt at man må følge alle regler?

Det kommer selvsagt veldig an på hvor man har tjenesten, der jeg var ville det ikke ha gått å kutte noe særlig (men litt der også). Derimot var jeg også svært aktiv på et studentsamfunn i noen år, og der kan jeg garantere at en siviss helt fint kunne ha klart å få med seg det meste av nødvendige forelesinger.