Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  318 27995
Lager denne tråden fordi jeg er intresert i og vite hva dere skal lage til nyttårsaften

Jeg skal nok lage litt shells og slikt.




Herma litt etter thoryllo sin tråd i fjord
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Blir nok minimalt. Hybellivet tillater lite. Får satse på noe enkelt. En salutt eller fem og en sylinderbombe eller to. Tror jeg har litt stjerner liggende.
noe som sikkert ikke intriserer dere...
PVC rør ladda med komprimerte luft/propan blandinger... store smell med hvit/orange flash.

etter det tenkte jeg på noe AP (som jeg ennå ikke har laga men om en dag eller to) og andre simple høyeksplosiver for og få en liten følelse av det.

kanskje litt flash.

noen kontrolerte splint tester i en campingvogn.

og ting som jeg faller over på nettet som er et must og prøve.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
100 Kilo C4
Neida, er ennå lenge til, men man vet aldri...
Tipper jeg går får noen heftige batterier fra SVEA
Som Nygaard sier, hybellivet tillater lite.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg har ikke lagt noen planer enda.
Skal sikkert feire det nye året sammens med noen kamerater.
(nei, ikke alkohol. Jeg er smart nok til å holde meg unna slikt )
Blir nok i alle fall noe store heftige batterier her også!
Very Important Pyrotechnician
Har ingen veldig detaljerte planer akkurat nå, men jeg har kjøpt inn ganske mye godsaker, så det blir noen 3" og 4" runde luftbomber. Har planlagt 6" også, men det avhenger om jeg får testet det en stund før nyttår uten å påkalle alt for mye oppmerksomhet... Det blir også noen 1 lb core burner raketter, og en eller to 2" mines i vifteform.
[quote=Up;1304717]100 Kilo C4 QUOTE]
Up creations again

Ikke mye intresant folka skal.
Jeg vurderer og kjøpe airbombs for 2tusen kroner og legge de i ett stort metallrør. Og sveise igjen endene jeg .
Har hørt at det smeller godt
[quote=ThomasJensen;1304863]
Sitat av Up Vis innlegg
100 Kilo C4 QUOTE]
Up creations again

Ikke mye intresant folka skal.
Jeg vurderer og kjøpe airbombs for 2tusen kroner og legge de i ett stort metallrør. Og sveise igjen endene jeg .
Har hørt at det smeller godt
Vis hele sitatet...
Nå må du også ta med i regninga at for 2000 spenn kunne du ha mekka nok ANFO/ANNM til å sette Stortinget i bane rundt jorda.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ahh, liker ikke kewl-pratet i dag...
Nei, jeg har ganske store planer! Jeg er godt i gang med forberedelsene, da jeg vet av erfaring at tiden fra sommeren til nyttår går alt for fort. Jeg har ganske mange kilo med stjerner liggende, samt noen dusin kometer med mer. Jeg regner med at jeg skal ha rundt 15-20 4" runde luftbomber, noen 3", noen 1 3/4" salutter, en grei mengde 6", 2-og 3" kometer, kaker, hjul, miner osv. Poster nok noen bilder etter hvert!
[quote=Bjølg;1304757]
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Nå må du også ta med i regninga at for 2000 spenn kunne du ha mekka nok ANFO/ANNM til å sette Stortinget i bane rundt jorda.
Vis hele sitatet...
Du skjønnte vell at jeg mente ironi :P?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Som Nygaard, tillater hybellivet temmelig lite, men blir vel feiring med noen venner på Røros hvis alt går etter planen. Håper å få opp noen 6" i år og, men det blir etter hva jeg får tid til.

Edit: snakker, mange som var før meg der!
Skal snart bestille en del knask fra keten som skal brukes til noen kraftige salutter.
I tillegg skal det kjøpes inn store mengder AN som skal fyres av stortsett i 500 grams ladninger. Her skal det bare bråke mest mulig i år.
Skal ikke lage noe fancye greier med andre ord. Dette skyldes jobben min som tar brorparten av min dyrebare tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er sant at hybellivet gir lite å jobbe med, men det går jo an å snylte på foreldrene.

Siden jeg er en noob innenfor pyro tror jeg at jeg skal ta det rolig i år, kansje lage noen røykbomber og/eller kinaputter. Noen tips om hvordan men får til forskjellige farger på røyken i røykbombene?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Argeorm Vis innlegg
Noen tips om hvordan men får til forskjellige farger på røyken i røykbombene?
Vis hele sitatet...
Hjelper kanskje litt:
http://www.stubinen.se/bomber1.htm
Very Important Pyrotechnician
For de som planla å kjøpe pinneraketter til nyttår, dårlige nyheter: http://www.nrk.no/nyheter/1.6262009
Spås også massekonkurs, men tviler nå litt på det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kompenser med hjemmelagd storkalibra shells
I stedet for den ene 300 kroners raketten man planla til finale, lag en 3" shell og skyt den til himmels.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Her er oppkjøringen i full gang!
I tillegg til mye kommersielt klasse 4 fyrverkeri skal jeg nok lage rikelig med luftbomber, både sylinder og ball.
Sitter med en 10" ball nå.
Effekten blir 1" willowstjerner samt en ring med 2" gold brocade bomber, altså en slags shells in shell kreasjon.
Har vurdert å legge inn en 4" petal også, men jeg tror jeg dropper det i denne bomben.

Annent kult er 4" sylinderbomber med 9 stk knall, hvor 3 og 3 knall går av rimelig samtidig.
Knallene er laget av 3/4" papprør som er 10 cm lange, lunte inn på midten.
Jeg har ikke veid, men rundt 15 g flash i hvert rør er vel ca riktig.
De smeller mer enn tilstrekkelig uansett...

Jeg har også vært heldig og fått tak i en del nødraketter. Her bytter jeg ut flaret med en egenkomponert sak.
Jeg rullet papphylser som passer inn i raketten, limte inn skillevegg i midten av hylsene, og fylte den ene delen med rød komposisjon, og den andre delen med flash.

Resultatet blir et flare som brenner i ca 17 sek. før en passe kraftig titansalutt avslutter.
20 sånne i luften samtidig bør bli tøft.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Høres konge ut, Bang! Elsker SOS-shells. De 2" brocade bombene, er de kommersielle eller hjemmelagde?
Håper på noen Beraqs selv. Planlegger rundt 7-10g flash i hver report. Lyder_godt_det Husk at vi ikke sier nei takk til film og bilder!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
2" bombene stammer fra et batteri som stoppet halvveis, så jeg jukser litt...

Har vel nå bestemt meg for å legge dem løst blandt breakchargen istedenfor i ring, det blir jo ikke noe kult om bomben ikke går av i perfekt stilling, og ringen blir til en strek...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Må prøve kombinasjonen rød/blå + glitter i år! Dødsfet spør du meg.
Men et lite spørsmål. I Shimizu Firefly, funker Svenskakemi's fin flak aluminium greit til formålet?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hva slags blå bruker du, Anders ? Jeg har testet noen forskjellige, men på grunn av at jeg ikke bruker AP eller klorat så kan det være litt vanskelig med blå. Har for eksempel prøvd "Bright Blue" og "Shimizu Blue Star 70", og de er helt greie til å være basert på perklorat, men kanskje noen kan anbefale andre?
Har laget rundt 40 1" Ti-streamer kometer, 1kg Reeper Silver og 0,6 kg D1 Glitter i dag. Kometene skal jeg bruke i en vifteformet kake tenkte jeg
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Nei, den er nok alt for fin.
Jeg har hatt hell med Skylighters K102, som er små firkantete flak på ca en mm.
Jeg kjøpte heldigvis rikelig mens de fortsatt sendte til Norge.

Bright flake vil gi deg en fin stjerne, men firefly er jo spesiell fordi aluminiumsflakene begynner å glimte etter at kullgnistene er slukket, og det fortsetter de gjerne med helt ned til bakken.

kombinasjonen rød/blå + glitter på hvilken måte?
Fargeskift, eller som flere farger på en gang?
Jeg laget en 6" en gang som hadde rød petal og gullglitter utenpå. Very nice!
Very Important Pyrotechnician
Har noen av dere erfaring med å presse stjerner med titan i de kinesiske stjerneplatene? (messing-epoxy) Har lest det kan by på problemer, så jeg har bare kuttet ti-stjerner så langt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Ruben Vis innlegg
Hva slags blå bruker du, Anders ? Jeg har testet noen forskjellige, men på grunn av at jeg ikke bruker AP eller klorat så kan det være litt vanskelig med blå. Har for eksempel prøvd "Bright Blue" og "Shimizu Blue Star 70", og de er helt greie til å være basert på perklorat, men kanskje noen kan anbefale andre?
Har laget rundt 40 1" Ti-streamer kometer, 1kg Reeper Silver og 0,6 kg D1 Glitter i dag. Kometene skal jeg bruke i en vifteformet kake tenkte jeg
Vis hele sitatet...
Jeg har så langt kun vært borti oksiklorid-kloratblå, men kloratet mitt er ikke rent nok til å gi gode blåfarver, så jeg gav opp der! Har dog fått en supply på ganske rent perklorat som jeg skal teste. Da blir det vel Conkling og Veline på meg til nyttår Mulig jeg prøver shimizu og, men alt kommer an på hvor dugelig perkloratet mitt er.
Snakker! Du er igang ja, godt å høre!

Sitat av Bang Vis innlegg
Nei, den er nok alt for fin.
Jeg har hatt hell med Skylighters K102, som er små firkantete flak på ca en mm.
Jeg kjøpte heldigvis rikelig mens de fortsatt sendte til Norge.

Bright flake vil gi deg en fin stjerne, men firefly er jo spesiell fordi aluminiumsflakene begynner å glimte etter at kullgnistene er slukket, og det fortsetter de gjerne med helt ned til bakken.

kombinasjonen rød/blå + glitter på hvilken måte?
Fargeskift, eller som flere farger på en gang?
Jeg laget en 6" en gang som hadde rød petal og gullglitter utenpå. Very nice!
Vis hele sitatet...
Hm.. Vi snakker altså type "fina flingor" nå, og ikke 25um eller PyroMicron.
De er ca 1-2mm i dimm Har også noen brutalt store flak, men de har jeg aldri funnet noe nytteverdi i annet enn fontener. 5mm de største flakene der!

Tenkte på rød eller blå (ikke begge samtidig), med glitter stjerner i skymine, ikke overgang nei, men flere effekter på en gang! Blå fungerer kanskje best med gullstjerner. Har en tendens til å drukne i lyssterke komposisjoner..
Aa, vi snakker akkurat hva jeg mener Kan tenke meg den ble sweet ja!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Snøfokk: Jeg har laget stjerner med titan i plater, ja. Har gjort det en del, og de er fine enda. Skal nevnes at jeg brukte sponge, og kan tenke meg at litt grovere flak kan slite litt stærkere på platene. Vi kan vel ikke forvente å ha de kinesiske platene så utrolig lenge uannsett. Jeg rammet noen stjerner for ikke så lenge siden, og da løsnet bare et par "pins" helt plutselig. Broren min bor i Kina, så han skal ta med noen plater hjem til Jul Så slipper jeg den dyre frakten. Når jeg blir rik skal jeg invistere i noen skikkelige plater fra Wolter.

Anders: Gi rapport om hvordan de blå perklorat-stjernene dine blir da
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skal jeg gjøre ja
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Hm.. Vi snakker altså type "fina flingor" nå, og ikke 25um eller PyroMicron.
De er ca 1-2mm i dimm Har også noen brutalt store flak, men de har jeg aldri funnet noe nytteverdi i annet enn fontener. 5mm de største flakene der!
Vis hele sitatet...
Da fungerer det nok utmerket, du kan jo lage en liten batch og prøve.
Jeg har også noen veldig store flak, flere cm faktisk, men de knuses ganske lett opp i mindre biter.
Allikevel kun egnet til fontener, men det er også meningen.

Jeg har laget litt blue 70, og syns den er ganske fin. Den brenner sakte, så stjernene bør lages forholdsvis små.
Blåfargen vil oppfattes sterkere om du lager bomber med en kontrastfarge, da gjerne gullglitter eller tigertail.

Velines blå går for å være rimelig flau, så ikke lag kilovis før du har testet den!

Når det gjelder titan i kinaplatene, så går det helt fint.
Nå har jeg riktignok presset komposisjon som var bundet med NC-lakk i mine plater, og det gikk jo utover plasten, så jeg har litt bedre klaring mellom hull og pinner enn normalt...
Very Important Pyrotechnician
Takk for avklaringen rundt "titan-pressing"
Skal prøve det neste gang, i allfall på de stjernene med mye kull. De tar jo en evighet å tørke når man må kutte de.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ja, pressing krever kun en brøkdel av fuktigheten i forhold til kutting.
Det er også viktig å la kuttede stjerner ligge svalt i starten. Utsetter man de for varmluft med en gang, så danner det seg en skorpe som stenger fuktigheten inne.

Jeg pleier å la mine ligge et døgn på benken i romtemperatur, før de går i tørkeboksen. Da har jeg ferdige stjerner på to - tre døgn.
Very Important Pyrotechnician
Jepp, gjør det samme her. Lar de ligge til neste dag på plast underlaget jeg kutter de på, så skraper jeg de opp og legger de på rist. Nå sist jeg kuttet, så la jeg ennå papir over de første dagene. Har ennå ikke fått meg noen tørkeboks, så jeg må ta tiden til hjelp.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Kjøp en skotørker og en 70L oppbevaringsboks med lokk. Borr fire hull passende til slangene til tørkeren, og stapp dem inn.
VOILA!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Da fungerer det nok utmerket, du kan jo lage en liten batch og prøve.
Jeg har også noen veldig store flak, flere cm faktisk, men de knuses ganske lett opp i mindre biter.
Allikevel kun egnet til fontener, men det er også meningen.

Jeg har laget litt blue 70, og syns den er ganske fin. Den brenner sakte, så stjernene bør lages forholdsvis små.
Blåfargen vil oppfattes sterkere om du lager bomber med en kontrastfarge, da gjerne gullglitter eller tigertail.

Velines blå går for å være rimelig flau, så ikke lag kilovis før du har testet den!
Vis hele sitatet...
Takker! Da har jeg jobb i helga ja

Sitat av Bang Vis innlegg
Kjøp en skotørker og en 70L oppbevaringsboks med lokk. Borr fire hull passende til slangene til tørkeren, og stapp dem inn.
VOILA!
Vis hele sitatet...
God ide! Aldri tenkt på.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
50 dager igjen nå! (i følge sveafireworks sine nettsider).
Gleder meg veldig allerede!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bang: Blue 70, du gidder ikke slenge opp formlen
Very Important Pyrotechnician
Jeg laget siste batch med trekull i går, og satte det til mølling for 20 minutter siden. Jeg fikk "plutselig" for lite. Men nå har jeg 1.5 kilo med airfloat bjørk, og snart et kilo med gråor klart. Er godt å blir ferdig med det før vinteren kommer.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, du sier noe der, Snøfokk. Skal lage den siste or-batch snart selv.

Her er Shimizu Blue star 70, Anders :

Kaliumperklorat 63,8
Parlon 13,8
Sort kobberoksid 12,9
Red Gum 9,5
Dextrin 4

Vil også annbefale "Bright Blue" som er en stjerne på lik linje med B-70. Etter min erfaring så tenner den lettere, og brenner litt mer "jevnt". Var faktisk ute å skjøt opp et par nå. De brenner ganske sakte, og fargen er noe lik B-70.

Her er Bright Blue:

Kaliumperklorat 61
Parlon 13
Sort kobberoksid 12
Red Gum 9
Dextrin 5
Magnalium, -325 mesh 3
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hjertlig Ruben Begge passer perfekt til mitt nette kjemikalielager!
Very Important Pyrotechnician
Jeg prøvde Win 20 med 270 mesh magnalium, og det var i allefall full fiasko. Var overhodet intet glitter, og jeg var veldig forsiktig med vannet (6%) så det skulle ikke være det heller. Men jeg har også sett spektakulært glitter med win 20 på mange videoer, så jeg vet ikke hva som skjedde.
Må nesten prøve den igjen, for jeg begynner å frykte jeg målte opp noe feil.

Win 12 derimot var full klaff, flotte hvite stjerner med lang hale. Ikke så mye glitter her, men jeg var så fornøyd med effekten at de går i min første 6"

Prøvde også Win 17, den skulle også være hvit, men hos meg ble den gull-farget...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg har prøvd Win 20 noen ganger, men det er ingen favoritt. Det er jo mer en gullstrobe enn glitter.
Jeg bruker den til kometer, da er den ganske tøff.

Favoritten fra Winokur er helt klart 39!
Very Important Pyrotechnician
Tror du man kan bruke Strontiumkarbonat i Win 39 i stedet for Bariumkarbonat?
Kommer nok ikke til å lage noe annet enn KNO3 røykbomber, muligens Ammoniumnitrat røykbomber også. Bortsett fra det skal jeg nok kjøpe noen batterier.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Didrik147 Vis innlegg
Kommer nok ikke til å lage noe annet enn KNO3 røykbomber, muligens Ammoniumnitrat røykbomber også. Bortsett fra det skal jeg nok kjøpe noen batterier.
Vis hele sitatet...
samme her men eg komme til å kjøpe mere enn bare noen batterier :P
planlagt å kjøpe for 2000 kr så ska eg spare enn del
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av kaffe Vis innlegg
48 dager igjend nå
har testet en del "dummy" shell i dag men 3 av 4 ganger så løsnet spoletten og fløy vilt rundt ,men shellet fløy veldig bra og den gangen spoletten ikke løsnet så hadde jeg med et uhell fylt i 35g bp til lift å shellet vegte bare 45g ja det kom opp i biter og det regnet sand
og til slutt fant jeg ut at grunnen til at spoleten løsnet var at limpistol limen smeltet når liften antente ,
så jeg lurte på om det er noen som har en god måte å feste spoleten skikkelig ?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker alltid limpistol og har aldri hatt problem med at spoletten løsner.
En ting du kan gjøre feil er jo å ikke lime på både utsiden og innsiden av shellet. Jeg bruker også rikelig med smeltelim som jeg "drar" litt oppover spoletten slik at limet for mer gripeoverflate.

Merkelig at spoletten løsnet egentlig! Trodde det var mer vanlig at spoletten ble "skutt" inn i shellet ned liften slik at du får flowerpot. Kanskje du kan lage en enkel tegning av hvordan du gjør det?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
På større shells legger jeg litt trelim på utsiden av shellet rundt spoletten/time-fusen. Jeg surrer så en sytråd rundt og rundt spoletten til det bygger seg opp en konisk "hake" av sytråd og lim. Denne smører jeg litt mer lim på og lar tørke, for så å lime med smeltelim på inn og utside. Noenganger har jeg gått for bare sytråd og latt pastingen gå litt oppover spoletten for å sikre den hakket bedre.

På små shells (1" sylindere, veier vel rundt 40 gram) bruker jeg kun smeltelim på utsiden, men rikelig av det. La det gå godt oppover spoletten, gni gjerne litt.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Spoletten løsner fordi du ikke har festet den godt nok.
Hadde vært artig med et bilde av et skall med ferdig spolett for å se hvordan du gjør det.

Du kan alltids snu bombene dine, med spoletten vendt opp, men det er ikke nødvendig før du kommer opp i typ 14 - 16"...

Normalt er 10% av bombens vekt mer enn nok lift.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg bruker toppmontert spolette på roundshells over 4". Gir mindre stress med å feste spoletten. En viktig ting å tenke på da, er å la det stikke ut minst mulig. Skal ikke så mye til før shellet dreier i mortaren og river av spoletten.
Den kan fint seriekobles med kometer, ikke vanskeligere en bunnmontering egentlig.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tenkte jeg kunne dele noen bilder av en relativt saftig kake jeg lagde i dag :

http://www.bildeopplastning.net/thumb/19.jpeg

Kaken skal skyte ut kometer og titan salutter i vifteform. Må si jeg gleder meg til å tenne den!

http://www.bildeopplastning.net/thumb/20.jpeg

Skal også lage en stor kake med 2" kometer, 2" miner og 1 3/4" salutter. Legger ut bilde når den er ferdig.
Very Important Pyrotechnician
Perfekt! ..Og da kan jeg spørre deg hva du bruker i mellom rørene for å lage avstand oppe?
Aaah! Pent!
Gleder meg veldig til du slenger opp en film etter du har avfyrt den! Spesielt til titansaluttene.
Pent, Ruben! Brukte du lang tid på den? Du vet at ved å poste bilde har du forpliktet deg til å følge opp med film/mer pics?