Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 5856
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Vil bare gjøre folkene her inne oppmerksom på at YouTube nå har kommet med en ny ”politikk” som for eksempel inkluderer at det er ulovelig å legge ut bombeoppskrifter på YouTube.

Sitat av itavisen
Forbudet inkluderer nå også såkalte treningsvideoer som viser hvordan man lager bomber eller hvordan islamister forbereder seg militært til angrep mot Vesten.
Vis hele sitatet...
KILDE: http://www.itavisen.no/sak/786414/
Tror dette er fornuftig av youtube.
Er mange som aldri skulle hatt tilgang på denne informasjonen.
Feks. 13-14 år gamle gutter som "bare vil sprenge noe".
Jeg mener også at dette er fornuftig av youtube. Spesielt når mange oppskrifter og guider der rett og slett er farlige!
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg mener også at dette er fornuftig av youtube. Spesielt når mange oppskrifter og guider der rett og slett er farlige!
Vis hele sitatet...
har sett en del oppskifter på youtube eg neppe ville fulgt ja, men de som var bra var greie nok, mye lettere og se på ein video om ting, enn å lese side opp og side ned..
Samtidig, hvis du ikkje orker å lese burde du holde deg unna pyro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første har det å begrense informasjon svært liten verdi - eg trur ikkje at å fjerne slikt fra jewtube vil hindre 13-åringer i å finne farlige oppskrifter - tvert imot gjerne... Historia viser at å gjere informasjon mindre tilgjengelig øker sjansen for feil i den informasjonen som finst, fordi færre auge ser på den. Det er også delvis filosofien bak WiP.

For det andre kjem ikkje det til å utgjere en praktisk forskjell. Folk ignorerer i praksis youtbue sine regler i dag, og vil gjere det i framtida. Det finst også et vell av andre videoopplastingssider som er meir eller mindre grundige i sin sjekk av videoer.

Så mi gjetning? Vil ikkje få innvirkning på nokon som helst måte...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første har det å begrense informasjon svært liten verdi - eg trur ikkje at å fjerne slikt fra jewtube vil hindre 13-åringer i å finne farlige oppskrifter - tvert imot gjerne... Historia viser at å gjere informasjon mindre tilgjengelig øker sjansen for feil i den informasjonen som finst, fordi færre auge ser på den. Det er også delvis filosofien bak WiP.

For det andre kjem ikkje det til å utgjere en praktisk forskjell. Folk ignorerer i praksis youtbue sine regler i dag, og vil gjere det i framtida. Det finst også et vell av andre videoopplastingssider som er meir eller mindre grundige i sin sjekk av videoer.

Så mi gjetning? Vil ikkje få innvirkning på nokon som helst måte...
Vis hele sitatet...


Interessant måte å se saken på.
Vil si meg ganske enig nå som jeg har fått litt tid til å reflektere over det Thoryllo postet.

Kanskje youtube vil forhindre at noen som sitter og ser på forskjellige videoer plutselig skal få griller i hodet når vedkomne tilfeldigvis snubler over en guide til et eller annet farlig stoff?

Eller kan det være pga. den enorme populariteten youtube har oppnådd de siste årene, spesielt i USA?
I USA er det jo stortsett bare krig mot terror som står i hodet på landets ledere for tiden og man kan da være redd for youtube eller nettsteder med guider på bomber osv. skal nevnes i media midt i denne hysterien og da få et negativt lys over seg dersom dette ikke tålereres på andre nettsteder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Eller kan det være pga. den enorme populariteten youtube har oppnådd de siste årene, spesielt i USA?
I USA er det jo stortsett bare krig mot terror som står i hodet på landets ledere for tiden og man kan da være redd for youtube eller nettsteder med guider på bomber osv. skal nevnes i media midt i denne hysterien og da få et negativt lys over seg dersom dette ikke tålereres på andre nettsteder?
Vis hele sitatet...
Tipper nok heller at det meir eller mindre er reint mediestunt for å vise at en er imot terror ja Gjer større forskjell på bånnlinja til jewtube det enn om dei blåser huet av et par tullinger.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første har det å begrense informasjon svært liten verdi - eg trur ikkje at å fjerne slikt fra jewtube vil hindre 13-åringer i å finne farlige oppskrifter - tvert imot gjerne...
Vis hele sitatet...
Det er sannt at det uanset er mulig for 13 åringer å finne oppskrifter, Men det er mulig å gjøre det vanskeligere å finne oppskrifter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Masclet Vis innlegg
Det er sannt at det uanset er mulig for 13 åringer å finne oppskrifter, Men det er mulig å gjøre det vanskeligere å finne oppskrifter
Vis hele sitatet...
Og dermed større sjans for at færre har sett og kommentert dei oppskriftene, mao. dårlegare peer control.

Sorry, men å gjømme informasjon fra internett funker enkelt og greit ikkje. Det har blitt prøvd, og det har gått til helvete kvar einaste gang. Og det vil heller ikkje fungere denne gangen. Worst-case scenario er at målgruppe og publisher bytter arena, best case scenario er null endring, utover at et hundretalls brukere må mekke nye kontoer på youtube en gang i uka...
Very Important Pyrotechnician
Det youtube oppnår er å redusere eksponeringen til personer som egentlig ikke har tenkt å lage bomber, men som blir veldig fristet når de tilfeldigvis kommer over en video, noe man ofte gjør på et nettsted som youtube som har alt mellom himmel og jord. Det er også disse personene som utgjør størst fare for seg selv og andre, siden de egentlig ikke interesserer seg så veldig mye, men bare har lyst å prøve. Disse kommer gjerne med utspill i kommentarfeltet som "Wow, looks cool, where do you buy acetone?" eller "can I use gasoline instead of HCI?"...
De som bevisst leter etter informasjon, som genuint interesserte hobbykjemikere eller "ekte" terrorister finner den selvfølgelig uansett. Så at youtube argumenterer med terrorplanlegging er selvfølgelig helt idiotisk, men de må ha en grunn å presentere for media, og da velger de terror på en dag som 11 september.
syns det er helt greit var en gang oss mitt ti år gamle søsken barn og plutselig begynte han og bable om oppskrifter om flash og bp han snakka også om at han hadde set thoryllo lage kno3 og de hadde lært og lage bp på skolen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Heggi:) Vis innlegg
mye lettere og se på ein video om ting, enn å lese side opp og side ned..
Samtidig, hvis du ikkje orker å lese burde du holde deg unna pyro.
Vis hele sitatet...
Er det mye lettere? Isåfall har du dysleksi(No offence mot alle som kan føle seg truffet. Det er ikke ment frekt på noen som helst måte).
Når man har en oppskrift liggende forran deg som man kan lese gjennom så er det 1000 ganger enklere enn og trykke play og spole tilbake, og få med deg 8% av all informasjonen du bør ha. Ikke nødvendigvis fordi det er vanskelig og få med alt som står i videoen, men fordi de som lagde den ville gjøre det enkelt og greit, og ikke få det til og virke for avansert.

Jeg har ALDRI sett en bra oppskrift på youtube... Skal ikke påstå jeg har letet, men de jeg har falt over er som regel katastrofe.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første har det å begrense informasjon svært liten verdi - eg trur ikkje at å fjerne slikt fra jewtube vil hindre 13-åringer i å finne farlige oppskrifter - tvert imot gjerne... Historia viser at å gjere informasjon mindre tilgjengelig øker sjansen for feil i den informasjonen som finst, fordi færre auge ser på den. Det er også delvis filosofien bak WiP.
Vis hele sitatet...
Så du sier oppskrifter på youtube har større sjangs for og være korrekt enn oppskrifter på meglomania fordi youtub er er mere kjent og lettere tilgjengelig?
Saken er at de oppskriftene på "Jewtube" er som oftest så ufullstendig, at det er selvmord og følge dem... Værden hadde vært et bedre sted uten de oppskriftene, som så mangt annet.
Btw... Hvorfor Jewtube? Jødehater?

Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Det youtube oppnår er å redusere eksponeringen til personer som egentlig ikke har tenkt å lage bomber, men som blir veldig fristet når de tilfeldigvis kommer over en video, noe man ofte gjør på et nettsted som youtube som har alt mellom himmel og jord. Det er også disse personene som utgjør størst fare for seg selv og andre, siden de egentlig ikke interesserer seg så veldig mye, men bare har lyst å prøve. Disse kommer gjerne med utspill i kommentarfeltet som "Wow, looks cool, where do you buy acetone?" eller "can I use gasoline instead of HCI?"...
De som bevisst leter etter informasjon, som genuint interesserte hobbykjemikere eller "ekte" terrorister finner den selvfølgelig uansett. Så at youtube argumenterer med terrorplanlegging er selvfølgelig helt idiotisk, men de må ha en grunn å presentere for media, og da velger de terror på en dag som 11 september.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg her. Har sett 1 million av de derre "Cool! Where can I get dihydrogenmonoxide?" Kjære gud det finnes mange dumme folk...
Sitat av Up Vis innlegg
Er det mye lettere? Isåfall har du dysleksi(No offence mot alle som kan føle seg truffet. Det er ikke ment frekt på noen som helst måte).
Når man har en oppskrift liggende forran deg som man kan lese gjennom så er det 1000 ganger enklere enn og trykke play og spole tilbake, og få med deg 8% av all informasjonen du bør ha. Ikke nødvendigvis fordi det er vanskelig og få med alt som står i videoen, men fordi de som lagde den ville gjøre det enkelt og greit, og ikke få det til og virke for avansert.

Jeg har ALDRI sett en bra oppskrift på youtube... Skal ikke påstå jeg har letet, men de jeg har falt over er som regel katastrofe.
Vis hele sitatet...
Eg synes hvertfall at å se, høre og vurdere på samme tid er enklere enn å lese meg til døde.. Men er i grunn enig i at å lese er greit, og å ha ein tekst er bedre enn ein video om du er usikker på oppskriften underveis, men personlig, for å lære, husker det meste eg ser og hører, og bruker derfor mindre energi på å se, enn å lese
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Svart på hvit, er the shit! Tar mye mindre plass og arkivere...
Og mere oversiktlig er det og.
Sitat av Up Vis innlegg
Svart på hvit, er the shit! Tar mye mindre plass og arkivere...
Og mere oversiktlig er det og.
Vis hele sitatet...
Når du både ser det og hører det sitter det bedre, det er bevist, derav høgtlesing på skolen
men når du står der og koker er det best å ha det i tekst, helst utskrifter som du kan bla og rote i
Kommer sikkert an på person til person, men jeg husker mye mere om jeg leser en tekst i stillhet enn om en person leser høyt for meg mens jeg følger med på teksten. Jeg husker og tekst/tall mye bedre enn en video...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Heggi:) Vis innlegg
Når du både ser det og hører det sitter det bedre, det er bevist, derav høgtlesing på skolen
men når du står der og koker er det best å ha det i tekst, helst utskrifter som du kan bla og rote i
Vis hele sitatet...
Ja for de som ikke leser flytende er det sikkert bedre og høre...
Selv leser jeg fort som faen og for med meg alt.
Folk lærer forskjellig, det vet vi. Noen lærer ved å se, noen ved å gjøre, noen ved å lese.

Filmene på youtube er bare bra blir tatt vekk. Så og si ingen av dem er seriøse eller utført av proffe. Hadde det i stedet vært en film som var utført av proffe kjemikere eller whatsoever på en proff måte så hadde det ikke vært noe grunn til å ta dem vekk, da dem hadde gjort det på en sikker måte - iallefall så sikkert som mulig.


Og Up: Kansje det går litt for fort i svingene her?

Sitat av Up Vis innlegg
Ja for de som ikke leser flytende er det sikkert bedre og høre...
Selv leser jeg fort som faen og for med meg alt.
Vis hele sitatet...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Og Up: Kansje det går litt for fort i svingene her?
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det?

Sier bare at for de som leser bra og ikke henger seg opp i et ord iblandt så kan det være bedre og lese.
Sier bare om mitt tilfelle.

De som ikke klarer lese flytende og henger seg opp i ord, kan glemme litt av selve teksten.
Nå vet jo jeg selvfølgelig ikke om hvor godt Heggi leser og hvor konsentrert han klarer være, så skal ikke dømme han på det værtfall.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fik i går en advarselsmail fra youtube. var en gammel film jeg hadde der hvor jeg lager en rakett av en speedfire hyler og sender den opp filmen er nå fjernet.
senere samme dag så får jeg en til mail og er nå banna en stund. Var enda en gammel film hvor jeg satte av noen Ammonal ladninger på 12 - 20g Men det var ingen oppskrift / guide i bildet...
Synes dette var litt kjipt.
Noen som har opplevd noe liknende?
Sitat av Masclet Vis innlegg
Fik i går en advarselsmail fra youtube. var en gammel film jeg hadde der hvor jeg lager en rakett av en speedfire hyler og sender den opp filmen er nå fjernet.
senere samme dag så får jeg en til mail og er nå banna en stund. Var enda en gammel film hvor jeg satte av noen Ammonal ladninger på 12 - 20g Men det var ingen oppskrift / guide i bildet...
Synes dette var litt kjipt.
Noen som har opplevd noe liknende?
Vis hele sitatet...
Har faktisk lagt merke til at flere kontoer på youtube har blitt suspendert de siste ukene,
av de 60 jeg har subcribet så er hvertfall 4kontoer slettet , alle som er slettet hadde pyro filmer å flere "how to filmer"
Som foreksempel viser hvordan du lager raketter å shell.
Folk bør da kunne tenke selv hva som er smart å lage? Selv om man er 13-14 år betyr det ikke at man er såpass tykk i hodet at man følger, og tror på alt som blir skrevet, og lagd? Folk burde vell få bestemme selv hva de vil se på uten at foreldre til unger som har mista fingrene skal kontrollere det? Husk det er foreldren(e) som har ansvaret, ikke internett, mer spesifikt Youtube.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Ser nå at YT har fjernet 500g ANFO-klippet mitt og gitt meg en advarsel..

skitt au..

Edit: De har fjernet 1kg ANFO-klippet også! JÆVLER!
Sist endret av Brainiac; 3. mai 2009 kl. 21:01.
Jeg skjønner godt at de fjerner bombeoppskrifter, men når de fjerner bombevideoer og pyrovideoer som ikke er oppskrifter syns jeg de går for langt!
Gjelder dette videoer som blir lagt ut nå, eller alle?

Litt kipt ettersom jeg har en channel med en venn og vi har mange hundre tusen views... ;(
Har du bombe oppskrifter da?
Tror ikke de fjerner pyrofilmer , blir det samme som at de skulle forbud å ha kunstutstillinger.

Håper virkelig de får bort alle de plumbo_bombe å tørris bombe filmene fra youtube!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Tror ikke de fjerner pyrofilmer , blir det samme som at de skulle forbud å ha kunstutstillinger.

Håper virkelig de får bort alle de plumbo_bombe å tørris bombe filmene fra youtube!
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg kvifor pyrotekniske komposisjoner har større verdi enn tørris i colaflasker?

Forøvrig er youtube eit privateigd prosjekt, og dei kan lage reglane slik dei vil. Det er på ingen måte snakk om å innskrenke ytringsfridomen din uansett.
Er instruksjoner der ja.. Men ikke alle er det..

Trodde tuben var eid av Goggle jeg..?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du forklare meg kvifor pyrotekniske komposisjoner har større verdi enn tørris i colaflasker?
Vis hele sitatet...
Ja de høres kanskje merkelig ut for noen , men jeg definerer hvertfall pyroteknikk som en kunst,
Tørris i colaflasker er så si ren idioti å du har mer eller mindre 0 kontroll.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du forklare meg kvifor pyrotekniske komposisjoner har større verdi enn tørris i colaflasker?
Vis hele sitatet...
Svaret er vel så enkelt, at det ligger som regel mye mer arbeid bak pyrotekniske komposisjoner.

Men jeg sier ikke at de trenger å fjerne tørrisbomber selv om de er farlige, og veldig mange filmer av de.
Eller... I nesten hver tørrisbombe film viser de hvordan man gjør det, så da er vel det en bombeoppskrift som skal fjernes.
Sist endret av Masclet; 3. mai 2009 kl. 22:45.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Er instruksjoner der ja.. Men ikke alle er det..

Trodde tuben var eid av Goggle jeg..?
Vis hele sitatet...
Så google er plutselig ikke et privat selskap lenger?
Nais nroskelsk btw.. : )
Sist endret av drittunge; 3. mai 2009 kl. 23:40.
Very Important Pyrotechnician
Disse to banner deg ikke for en oppskrift eller smell

http://www.pyrotube.com/
http://www.pyrobin.com/
Very Important Pyrotechnician
Disse to banner deg ikke for en oppskrift eller smell

http://www.pyrotube.com/
http://www.pyrobin.com/
Nå kan jeg ikke se videoen min der jeg fyrer 80g Ammonal fordi de har flagga den til 18+
kan ikke se den fordi jeg ikke får logge inn...
Sist endret av Masclet; 4. mai 2009 kl. 16:35.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Masclet Vis innlegg
Nå kan jeg ikke se videoen min der jeg fyrer 80g Ammonal fordi de har flagga den til 18+
kan ikke se den fordi jeg ikke får logge inn...
Vis hele sitatet...
vi burde kanskje bruke www.pyrotube.com som Snøfokk postet link til
vell jeg er nå permanent suspandert fra youtube. de virket ganske useriøs ettersom advarselen hadde navnet "Youtube 2008INC"
HøyRisiko Psykopat
såg nettopp gjennom listen over brukere eg har subscrib`et
det var 2 eller 3 som var suspendert :S
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
2 av mine gammle videoer ble fjerna.
1 kg ANEG og HDN-PBX klippet...
Jeg er banna til 11 mai tror jeg.

Fucka greier...
ANEG klippet hadde ett par reaksjonsligninger til OB og viss man vil tilsette Al for OB sins kyld, uten og ødelegge AN/EG forholdet.
Tror derfor den ble fjerna...
HDN-PBX klippet hadde forholdene mellom Olje, PiB og HDN i info feltet.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Vel, en i klassen min har fått varsel til en video hvor han spiller guitar med en sang(med copyright) i bakgrunnen..
Ser ut til at youtube går inn for noe nytt her ja, men det er jo så ufattelig mange videoer der ute, samt de fleste inneholder ulovlig materiell.
ett lite tips til alle som sliter med kopibeskyttet materiale og att youtube muter eller legger på drowning pool.

gå inn på "mine videoer" og finn videoen som er nektet, trykk på knappen "matched third party content" eller hva som står på den, da skal det komme opp en side med to blå hyperlinker. gå helt ned til siden til "i wan't to know more about blah blah blah" så trykker du på "submit dispute" nederst på siden.

deretter kopierer du en liten tekst nederst i den blå boksen og limer den inn i det store feltet, så merker du av valg to og limer den inn der også. nå signerer du med youtube navnet ditt og klikker på "submit dispute"

VIPS så er lyden tilbake og du får ikke advarsel.

dette er meget mulig er galt siden jeg ikke kan finne opp siden når jeg ikke har noen video det IKKE er dispute på. men tror det er nok info i posten til att dere finner fram.
jeg klarte tross alt og rote meg fram til det selv.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg er banna til 21.mai. jaja, har 4 andre brukerkontoer..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har bare 3 andre heldiggris!
Det som irriterer er at jeg ikke kan sjekke ting... Kommentarer og PM'er...
Var i en dyp samtale med Mr. Alaska anngående ditt og datt blandt annet...
haha Alaska er en interesant fyr. hvem sier vell "Hello, just detonated 150kg ammonal" når de har satt av en så enorm ladning?

glup jeg? :P skal ikke skryte på meg noe
Sitat av Up Vis innlegg
Svart på hvit, er the shit! Tar mye mindre plass og arkivere...
Og mere oversiktlig er det og.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, har funnet en del bilder og videoer å bruke som utganspunkt for å lage en maskin som kan lage "visco" som de kaller den kommersielle lunten. Mesteparten av tekstene jeg har lest hittil har forklart det mye mer kronglete enn bildet viste at det var.

Men jeg er forøvrig enig i at oppskriftene du finner på youtube ikke alltid er kvalitet, og ettersom pyroteknikk og produksjon av høyeksplosiver som oftest ikke har råd til feil vil jeg si meg enig i å rett og slett bannlyse det. Det blir for mange slike filmer, og for mange arbeidstimer for å kvalitetsjekke at det rett og slett er enklere å bare slette hele greien.

Håper de ikke tar vekk filmopptak av selve eksplosjonen, men kun går for de instruksjonsvideoene. Det er de som har potensiale for å være farlig.

Å sensurere islamister skjønner jeg meg egentlig ikke helt på. Hva er forskjellen med å vise det i forhold til filmklipp fra treningsleire for f.eks. britiske soldater som skal til afghanistan?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er det de har gjort med meg.
Ingen innstruksjoner... Bare brifing
hvem vil vell sprenge noe om man ikke kan dele det med folk etterpå? alle vil dele sin stolthet!

men det er vell dette de vil oppnå... jeg har ikke store interessen for spregning i seg selv, men det er interesant når man kan snakke med andre om det.
Haha jeg fikk meg en god latter nå netopp , jeg hadde lagt ut en film av "legendary smokebomb" for en stund siden så fikk jeg beskjed om at den var slettet,
Tror jeg skal legge den ut i gjend

Men det er en liten jævel som driver å "flager" pyro relaterte videoer på youtube å flere godt kjente pyrofolk på youtube har blitt slettet ,
Å når noen filmer blir "flaget" så ser ikke noen fra youtube gjennom noen film men bare sletter filmen(e) å /eller blokerer kontoen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av spudfarm Vis innlegg
hvem vil vell sprenge noe om man ikke kan dele det med folk etterpå? alle vil dele sin stolthet!
Vis hele sitatet...
Det vil jeg si er litt feil...