Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1307
http://cgi.ebay.com/1CH-Toggle-RF-Re...742.m153.l1262

Hvordan kobler jeg denne? har nettop fått den.
Hvor går plus og minus, hvem av de går ut til "bomben"
Noen som vil tegne ?
- Thomas
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Koble + fra batteriet direkte til kontakten på panelet.
Jord går fra batteriet til releets CO port, så ut NO porten til den andre polen på kontakten i panelet.
Trådstarter
Helst sånn at jeg skjønner det :P.
Jord går fra batteriet til releets CO port, så ut NO porten til den andre polen på kontakten i panelet.

Call me whatever u want
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Oi da...

Koble + fra batteriet direkte til BOMBEN.
Jord går fra batteriet til releets CO port, så ut NO porten til den andre polen på BOMBEN.

Snakker jeg et språk du forstår nå?
Er det ikke greiere å koble "-" direkte til bomben istedenfor "+" i tilfelle det skulle skje en elektrisk feil?

Jeg tenker da på at om + allrede står på bomben og noe går gale og den jorder seg og går av?

Jeg koblet min slik mener jeg å huske:
+ og minus direkte på kortet, (12v+ og gnd) samt enda en ledning fra batteriest negative pol(minus) til bomben. Deretter en ledning fra COM til + på bomben...

Jeg er dog ikke helt sikker på om det faktisk var slik, men jeg mener det.
man skal jo putte "+" på batteriet på "+"
og så "-" på "-"
den ene ledningen til bomben på COM (common)
den andre til bomben på NC ( normaly closed)

viss ikke jeg har skjønt helt feil :P
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Jeg koblet min slik mener jeg å huske:
+ og minus direkte på kortet, (12v+ og gnd) samt enda en ledning fra batteriest negative pol(minus) til bomben. Deretter en ledning fra COM til + på bomben...
Vis hele sitatet...
Det der vil jo ikke funke. Du har ingen sluttet krets.

Sitat av blowupman Vis innlegg
man skal jo putte "+" på batteriet på "+"
og så "-" på "-"
den ene ledningen til bomben på COM (common)
den andre til bomben på NC ( normaly closed)

viss ikke jeg har skjønt helt feil :P
Vis hele sitatet...
Helt feil.

Jeg sitter med avfyringssystemet mitt foran meg nå, og det er koblet slik jeg beskrev i posten over.
Og jaggu funker det også!
Trådstarter
Jeg fåstår ikke så mye nei.
Kan du værsåsnill og tegne?
Her har du koblinga:
http://www.tegnestift.net/kobling.jpg
Å slik ser releèt ut inni når det er spenningsløst (når knappen ikke er trykt inn)
http://www.tegnestift.net/kobling2.jpg

Så akkurat på produktsida at modulen er av type "Toggle", så jeg ville så absolutt ha montert på en LED!
"Toggle: Press->ON, Press again->OFF."

Ser du risikoen?
Setter du strøm på tingen, og roter med fjernkontrollen imens, kan du risikere at releèt er på når du kobler til ladninga...

Denne typen derimot er på en måte sikret imot akkurat dette:
"Momentary: Press->on; Release->off."
Installerte Multisim igjen, flott og relativt enkelt program for design av kretser.
Man kan også simulere kretsene, slik at man vet at de funker....
(man må selvfølgelig kjøpe dette programmet, det finns ikke på torrents...)

Eksempelet i posten min ovenfor laget i multisim:
("J1" skal forestille styringen til releèt, kan aktivere det ved å trykke "space".
"X1" er fenghetta og "X2" dioden (eller omvendt))
http://www.tegnestift.net/multisim.jpg
Meget gode bilder som forklaring. KP til deg.

Jeg lurer på hvordan jeg skal koble min 12kanalers mottaker. Mottakeren er fra samme person (e-madeinchn). Link: http://cgi.ebay.com/12CH-Latch-RF-Wi...742.m153.l1262

Kunne du laget et slikt forklaringsbilde som koblingskjema som du gjorde på 1-kanaleren også?

Edit: multisim finnes på torrents jo. Men man burde kjøpe programmet for å støtte skaperne.

Edit2 : Prøvde nettopp koblingen din for 1-kanaleren... Må desverre si at det ikke fungerte. Det kom ikke lys i pæren som indikerer at kortet har strøm. Det gjør det nemlig om jeg kobler + og minus på 12v+ og gnd på kortet. Den pæren lyser ikke når jeg trykker heller. Det skal sies at min 1-kanaler er ødelagt grunnet en ledning som datt ned på kortet og grillet noen deler eller noe slikt. Releet har iallefall sluttet å koble inn. Men det lyser iallefall når jeg
kobler på + og - rett på kortet.

Edit 3: Snakket med Brainiac og han sendte meg et bilde av koblingskjemaet for 12 kanaleren. Det ligger som vedlagt fil om noen er interessert.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Edit2 : Prøvde nettopp koblingen din for 1-kanaleren... Må desverre si at det ikke fungerte. Det kom ikke lys i pæren som indikerer at kortet har strøm. Det gjør det nemlig om jeg kobler + og minus på 12v+ og gnd på kortet. Den pæren lyser ikke når jeg trykker heller. Det skal sies at min 1-kanaler er ødelagt grunnet en ledning som datt ned på kortet og grillet noen deler eller noe slikt. Releet har iallefall sluttet å koble inn. Men det lyser iallefall når jeg
kobler på + og - rett på kortet.

Edit 3: Snakket med Brainiac og han sendte meg et bilde av koblingskjemaet for 12 kanaleren. Det ligger som vedlagt fil om noen er interessert.
Vis hele sitatet...
Jeg er bombesikker på at den koblinga skal funke, det er mulig at releèt er brent fast eller at spolen har brent av, hører du klikking i det?

Edit: Multisim koster 3600kr for studentutgaven, det er vel en demo ute. Kan ikke akkurat si at jeg skader firmaet dems. Kanskje jeg ble mer interresert av å bruke programmet, slik at jeg begynner å jobbe med det å faktisk kjøper det senere....(eviglang diskusjon)

Forresten, vet du at du kan mekke 36 kanaler med den enheten? ser ikke no vedlagt fil i farta, men om du trenger fler enn 12 kanaler kan jeg sikkert mekke en krets.
Trådstarter
Tusen takk sabesto!
Fikk den til og funke. Drit rå!