Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4382
Hei, jeg er ny på forumet.
Fikk lyst til å prøve å lage en røykbombe, egentlig i dag men felleskjøpet var stengt.
Så i morgen så kjøper jeg sukker og salpeter.
Er det noe spesielt jeg burde passe på når jeg lager røykbomben?
Er det mulig å bruke noe annet enn lunte for å tenne på eller må jeg først lage lunte(r)?
Som sagt så kan jeg egentlig ingen ting om pyroteknikk så jeg beklager hvis jeg poster feil og lignende.

Mvh. Magnus
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du får nok ikke Kali Salpeter på felleskjøpet..
Kan lage av Kalksalpeter, men resultatet blir mye dårligere.
Er det jeg som har missforstått da?
Har lest en god del andre poster å trodd det var salpeter da.
Er det noen butikker man kan kjøpe kalksalpeter da?
Forresten er det best å tenne på med lunter?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Felleskjøpet har kalksalpeter, men ikke Kalisalpeter som er den rette.
Finnes mange typer salpeter. Lunter er best ja. Her er det mye info:

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ht=r%F8ykbombe
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ht=r%F8ykbombe
Ok...
Flaks jeg bestemte meg for å lage denne tråden.
Får jeg kjøpt kalisalpeter noenplass da?
Det du trenger for å lage denne, kan kjøpes hos felleskjøpet og heter "Krista-K Plus"

Denne smeltes i en gryte sammen med sukker. 2 deler sukker og 3 deler Krista-K. (Målt i vekt, ikke masse.)

Når smelteprosessen skal iverksettes, rør for all del skikkelig langs bånn i gryta. Ellers ender det fort opp SLIK. Og tro meg, det er ikke noe du ønsker.

Når dette er smeltet til en konsistens lignende sirup, hell massen ned i en ølboks som du har kappet toppen av. Du kan starte med å lage 100g. Altså 40g sukker + 60g Krista-K.

For å tenne skiten, er det bare å stikke ei fyrstik bort i det. Lunte er å anbefalle, men fyrstikmetoden funker om du er griserask til å nøkke til deg hånda når det fyrer. Når det først fyrer, brenner det rimelig varmt. Og har du en finger for nære da, blir den svidd.

/Loraas
Ok... får starte med å lage noen lunter da.
Får se hvordan dette går ettersom jeg har 0 peiling på dette.
Lunter er altså ikke nødvendig. Jeg bruker ikke det.

Jeg foreslår at du starter med å ta den smelta massen og helle den ut på bakken midt på gårdsplassen din, eller på en plankebit som du senere tar med deg dit du skal fyre på det hele.

Så er det bare å stikke ei fyrstik bort i kanten på "kaka"

Når det er antydning til fresing, nøkker du til deg fingrene og tar to skritt tilbake. KNSU, som dette heter, eksploderer ikke.

KNSU betyr forøvrig KaliumNitrat og SUkker. (Greit, for dere nerder: "Sucrose") "Krista-K Plus" er så godt som ren Kaliumnitrat. På folkemunne går kaliumnitrat også under navnet salpeter.

Denne Krista-K behøver ikke å være så enkel å få fatt i. Mange har erfaringer med at det eneste de ender opp med når de spør etter Krista-K er en kjeftskur. Selv har jeg dog aldri hatt noe problem med det...

Er ting litt klarere for deg nå?


/Loraas
Hvorfor skulle Krista-K være så veldig vanskelig å få tak i?
kan vel bare få pappa til å kjøpe for meg?
Vel, de fleste Felleskjøp-butikker krever bondelisens når man skal kjøpe Krista-K OG Ammoniumnitrat(Amnitra). Har du ikke dette vil jeg tro det kan bli vanskelig å få tak i Kno3 til krista-k pris. Du kan for all del prøve, men selv ikke min 70-år gammel morfar fikk kjøpe krista-k på felleskjøpet. Det eneste han fikk var en lang historie om masse gutter, sprengstoff og andre farlige bomber som ble laget av disse nitratene.
Ok...
Noen andre plasser jeg da får kjøpt krista-K plus?
Noen av dere har det jo så dere må jo ha fått kjøpt det en plass.
Sitat av fomox Vis innlegg
Ok...
Noen andre plasser jeg da får kjøpt krista-K plus?
Noen av dere har det jo så dere må jo ha fått kjøpt det en plass.
Vis hele sitatet...
Vel, http://nordicchem.com/ har blant annet billig salpeter. 50kr/kg.
Det finnes også mange andre onlinebutikker du kan kjøpe fra...
Ok...
Vet du ca. hvor mange dager det vil ta før jeg får det?
Sitat av fomox Vis innlegg
Ok...
Vet du ca. hvor mange dager det vil ta før jeg får det?
Vis hele sitatet...
Sist jeg bestillte tror jeg det tok 2-3 dager, er ikke helt sikker.
Må bare spørre dere om dette siden det hjelper å få overbevist pappa om å kjøpe dette til meg.
Hva må jeg gjøre for å få dette til å ta fyr når jeg lager dette?
Er det ikke bare å røre godt så tar det ikke fyr?
Pappa tror det er en veldig stor risiko for at det tar fyr/sprenges når jeg holder på med dette.
Som sagt jeg må få overbevist han.
Sitat av fomox Vis innlegg
Må bare spørre dere om dette siden det hjelper å få overbevist pappa om å kjøpe dette til meg.
Hva må jeg gjøre for å få dette til å ta fyr når jeg lager dette?
Er det ikke bare å røre godt så tar det ikke fyr?
Pappa tror det er en veldig stor risiko for at det tar fyr/sprenges når jeg holder på med dette.
Som sagt jeg må få overbevist han.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må faren din kjøpe?
Er jo bare å bestille selv...

Men uansett så finnes det tusenvis av tråder som omhandler røykbomber, så visst du søker litt og leser igjennom noen tråder så finner du svar på det meste
Er 13 år å det er han som har kontroll over min nettbank, så det blir vanskelig å bestille selv.
Skal søke da...
Sitat av fomox Vis innlegg
Er 13 år å det er han som har kontroll over min nettbank, så det blir vanskelig å bestille selv.
Skal søke da...
Vis hele sitatet...
Du kan jo bare overføre penger ifra en bank...
Eller så kan du bare høre om du kan betale med postordrekrav.
Ja, kan jo det.
gFår se hva det blir til da...
Det går ikke med postoppkrav.
Og dere vet selv ossen det var / er og være 13 og betale for kjemikalier på nettet.

Jeg anbefaller og snakke med faren din og få han til og kjøpe med sitt visa kort eller noe.
Og ikke gjør det uten foreldrenes tillatelse :P.
Du blir uasnett busta en gang.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hvis faren din er skeptisk til dette, og som du sier så vet du_ingen _ting_ om pyroteknikk vil jeg annbefale deg å vente med å lage noe. Les først!
Sitat av fomox Vis innlegg
Hei, jeg er ny på forumet.
Fikk lyst til å prøve å lage en røykbombe, egentlig i dag men felleskjøpet var stengt.
Så i morgen så kjøper jeg sukker og salpeter.
Er det noe spesielt jeg burde passe på når jeg lager røykbomben?
Er det mulig å bruke noe annet enn lunte for å tenne på eller må jeg først lage lunte(r)?
Som sagt så kan jeg egentlig ingen ting om pyroteknikk så jeg beklager hvis jeg poster feil og lignende.

Mvh. Magnus
Vis hele sitatet...


Til og begynne med får deg så ikke blandingsforholdene dine bare blir ræva så burde du begynne og prøve deg fremmover med ammoniumnitrat (AN) og sukker(SU)
Altså kalt ANSU..
Dette blander du så du får en mettet blanding, bruk lunket vann.
En mettet blanding vill si at man ikke kan blanne eller røre rundt flere stoffer i vannet.

Husk jo mere ANSU og mindre vann jo mere røyk blir det, men også en kortere bombe...Bruk avispapir, det er det beste og pakk dette godt inn i en ball med alminiumsfolie rundt, tenn på etter det har tørket selvfølgeli, når det er tørt nok så kjennes papiret veldig stivt ut, Dette ligger da og gløder og lager røyk, prøv og få til dette før du kaster bort pengene dine på krista-k

Krista k kan du kjøpe på akvariebutikker og akvarienettbutikker, billigste på nett er 79kr for 500g, altså ganske dyrt!
Lykke til!
Jeg har et bedre forslag. Få din far til å bli med på dette. Få han engasjert.

Husk at han også har vært ung en gang. Det skal faktisk ikke all verden til for å vekke det lille glimtet i øyekroken på en ellers så stanhaftig gammel gubbe...

Du bør uansett ikke lage KNSU uten oppsyn de første to-tre gangene. Om du ikke ønsker å ha faren din hengende over deg, så få med deg en kompis eller noe. Det er ikke så kult å være alene om du skulle få skiten i trynet.


/Loraas
Sitat av Blackheart Vis innlegg
Til og begynne med får deg så ikke blandingsforholdene dine bare blir ræva så burde du begynne og prøve deg fremmover med ammoniumnitrat (AN) og sukker(SU)
Altså kalt ANSU..
Dette blander du så du får en mettet blanding, bruk lunket vann.
En mettet blanding vill si at man ikke kan blanne eller røre rundt flere stoffer i vannet.

Husk jo mere ANSU og mindre vann jo mere røyk blir det, men også en kortere bombe...Bruk avispapir, det er det beste og pakk dette godt inn i en ball med alminiumsfolie rundt, tenn på etter det har tørket selvfølgeli, når det er tørt nok så kjennes papiret veldig stivt ut, Dette ligger da og gløder og lager røyk, prøv og få til dette før du kaster bort pengene dine på krista-k

Krista k kan du kjøpe på akvariebutikker og akvarienettbutikker, billigste på nett er 79kr for 500g, altså ganske dyrt!
Lykke til!
Vis hele sitatet...
no offence, men http://www.nordicchem.com/ har billigere kno3
Sitat av Blackheart Vis innlegg
prøv og få til dette før du kaster bort pengene dine på krista-k
Vis hele sitatet...
Øøøhhh.. Det er ABSOLUTT ikke bortkastet og kjøpe krista-k.
KNO3 er en utrolig viktig kjemikalie innenfor kjemi & pyroteknikk.
Så du kan ikke si at han kaster bort penger på krista-k nei!
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Øøøhhh.. Det er ABSOLUTT ikke bortkastet og kjøpe krista-k.
KNO3 er en utrolig viktig kjemikalie innenfor kjemi & pyroteknikk.
Så du kan ikke si at han kaster bort penger på krista-k nei!
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig.

Jeg foreslår at du nå skaffer deg Krista-K og ei utendørs kokeplate, snakker med din far igjen, og tar det derifra.


/Loraas
Sitat av Ruben Vis innlegg
Hvis faren din er skeptisk til dette, og som du sier så vet du_ingen _ting_ om pyroteknikk vil jeg annbefale deg å vente med å lage noe. Les først!
Vis hele sitatet...
Kunne lest veldig mye ja, men jeg er en slik en som blir lei hvis jeg ikke får gjort noe.
Så bare å lese hele tiden venter jeg nok litt med til jeg skal lage litt "farligere" ting,

Har allerede en portabel kokeplate.
Og har råd til å betale 50 kr for 1 KG Krista-K plus, 50 kr er ikke så mye at det gjør noe spesielt.
Det eneste problemet er at pappa ikke vil at jeg skal prøve dette.
Hva er billigs? ammoniumnitrat eller Krista-K Plus?
Og hvor kan jeg få tak i ammoniumnitrat?
Men for å ikke få denne røykbomba opp i fleisen når jeg lager det, har jeg forstått at det bare er å røre godt om, stemmer ikke det?
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Øøøhhh.. Det er ABSOLUTT ikke bortkastet og kjøpe krista-k.
KNO3 er en utrolig viktig kjemikalie innenfor kjemi & pyroteknikk.
Så du kan ikke si at han kaster bort penger på krista-k nei!
Vis hele sitatet...
Okei, men hva om han ikke kan blande nå til og begynne med da? bruke masse krista-k på dette vist han ikke får det til? bortkasta penger ja!

Vente og se om dette er en interesse som varer eller bare noe som er morro di første 3 dagene? det er også en ide
Men ammoniumnitrat kosterjo vel også penger?
Så uansett så blir det vel litt "bortkastet" penger?
Sitat av fomox Vis innlegg
Men ammoniumnitrat kosterjo vel også penger?
Så uansett så blir det vel litt "bortkastet" penger?
Vis hele sitatet...
Sammenligne? 500g krista k koster 79kr

får 4248g med AN koster det 240

så det er vell litt billigere?
237kr får 1,5kg med KNO3
Jeg betalte 150kr for min 25kg -sekk med Krista-K hos Felleskjøpet. Det er utrolig hva man kan få til med litt pruting...


/Loraas
Jeg betalte 150kr for min 25kg -sekk med Krista-K hos Felleskjøpet. Det er utrolig hva man kan få til med litt pruting..
Vis hele sitatet...
betalte bare 130kr jeg for en 25kg sekk med krista-k jeg
litt merkelig at det er forskjelige priser.
Sitat av Blackheart Vis innlegg
Okei, men hva om han ikke kan blande nå til og begynne med da? bruke masse krista-k på dette vist han ikke får det til? bortkasta penger ja!

Vente og se om dette er en interesse som varer eller bare noe som er morro di første 3 dagene? det er også en ide
Vis hele sitatet...
Alle klarer og blande sukker og KNO3!

Sitat av fomox Vis innlegg
Kunne lest veldig mye ja, men jeg er en slik en som blir lei hvis jeg ikke får gjort noe.
Så bare å lese hele tiden venter jeg nok litt med til jeg skal lage litt "farligere" ting,

Har allerede en portabel kokeplate.
Og har råd til å betale 50 kr for 1 KG Krista-K plus, 50 kr er ikke så mye at det gjør noe spesielt.
Det eneste problemet er at pappa ikke vil at jeg skal prøve dette.
Hva er billigs? ammoniumnitrat eller Krista-K Plus?
Og hvor kan jeg få tak i ammoniumnitrat?
Men for å ikke få denne røykbomba opp i fleisen når jeg lager det, har jeg forstått at det bare er å røre godt om, stemmer ikke det?
Vis hele sitatet...
LES!



Sitat av Blackheart Vis innlegg
Sammenligne? 500g krista k koster 79kr

får 4248g med AN koster det 240

så det er vell litt billigere?
237kr får 1,5kg med KNO3
Vis hele sitatet...
Sammenligne? 25kg Krista-k plus koster 200
får 4248g med AN koster det 240

Så det er vell litt billigere med krista-k ?
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Alle klarer og blande sukker og KNO3!



LES!





Sammenligne? 25kg Krista-k plus koster 200
får 4248g med AN koster det 240

Så det er vell litt billigere med krista-k ?
Vis hele sitatet...

Så krever det veeldig mye og få kjøpt krista-k på felleskjøpet, her i byen må man ha bevis på at man er bonde for og få kjøpt det!
Sitat av kaffe Vis innlegg
betalte bare 130kr jeg for en 25kg sekk med krista-k jeg
litt merkelig at det er forskjelige priser.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikke så merkelig egentlig. Felleskjøpet selger ikke så små kvanta spesielt ofte. Derfor gir de mer eller mindre faen og bare hiver på en praktisk pris.
Nå ville jeg heller anbefalt deg å lage en Legendary smokebomb istedet om du skal prøve deg på å lage en røykbomber. Dette krever at du lager en litt større røykbombe for å få passe god røykutvikling, men til gjengjeld så varer Legendary mye lengre enn vanlig KNSU.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Velkommen til forumet Fomox

Sitat av fomox Vis innlegg
Men for å ikke få denne røykbomba opp i fleisen når jeg lager det, har jeg forstått at det bare er å røre godt om, stemmer ikke det?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil redusere risikoene for at røykbombe-miksen tar fyr når du holder på så kan du bruke en metode jeg pleier å bruke:
Smelt sukker til det blir flytende også tar du den av plata og så rører du inn KNO3/Kaliumnitat/Kali Salpeter/Salpeter i sukkeret
Du kan også gjøre det omvent med å smelte kaliumnitratet først så tilsette sukkeret etterpå...

Eller:

Å lage en Legendary smokebombe som B0mb3rm4n sier tror jeg er lurt
Det er minimale sjanser for at det går av/tar fyr mens du lager det og det er en trygg røykbombe å starte med siden den ryker ekstremt og den brenner med ikke noe flammer!
Her er ”Legendary smokebombe” diskutert:
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=121446

Lykke til
Takk.. drar på hytten nå så skriver det i all hast.
Vil prøve en av delene når jeg kommer hjem.
Får nok overbevist pappa nå!
Jeg ville iallefall ikke anbefalt å smelet kno3-et først da det kan resultere i at det tar fyr når du heller oppi sukkeret, ettersom kno3-et har smeltepunkt langt over sukkeret. Uansett, jeg har mange ganger gjort tester med kno3, kullbiter og trebiter hvor jeg smelter kno3 og deretter tar nedi en kull/tre-bit som automatisk tar fyr. Bare sånn som advarsel... Smelt sukker først isåfall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er så forvirret ,
Hva er forskjellen på Krista k ,Krista k Pluss å kalksalpeter .
jeg får en sekk krista k , bare krista k for 200 kr på fk i kristiansund , jeg er 14
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Krista-K er det samme som Krista-K Plus. Det første er vel bare en forkortelse av det andre. Dette er kaliumnitrat, KNO3

Hva kalksalpeter angår er dette kalsiumnitrat, et sterkt hygroskopisk nitrat uegnet til pyroteknikk nettopp fordi det er hygroskopisk. Ca(NO3)2.

At et stoff er hygroskopisk betyr at det trekker til seg fuktighet fra lufta og holder på den. Stoffet blir altså vått av vann når du oppbevarer det, og vil trekke til seg ny fuktighet selv om du tørker det.

For spesielt interesserte gir Wikipedia mer informasjon