Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1703
Da har det seg sånn at jeg i forrgie uke kjøpte en bil, en Opel Corsa 95-modell til 11 500kr av en privatperson. Selgeren sa at han solgte bilen såpass billig pga at den var avskiltet og manglet EU-kontroll. Mine foreldre var med og så på bilen i og med at jeg ikke har mye peiling selv. Min onkel som har god peiling ringte til selger og fikk bekreftet at bilen er i god teknisk stand.

Vi kjøpte bilen i godt håp om at alt var ok. Vi skreiv kontrakt og igår ble den kjørt på EU-kontroll. Bestilte også nye skilter og omregistrering som til sammen ble 1950,-.
EU-kontrollen kostet 500,-.

Jeg fikk telefon fra verkstedet igår om at bilen er langt i fra EU-godkjent. Mekanikeren var hyggelig og fortalte om alle feilene og sa at han også hadde vært ganske snill da han hadde gått gjennom dette. Han fortalte at bilen trengte reprasjoner til omkring 7-8000kr.
Nå har ikke jeg sett lista med alle feilene enda, men mekanikeren fortalte at det var noe rust på ramma(ellernoe) som måtte sveises, og dette så ut som om selger hadde prøvd å skjule.

Vi ringte tvert til selger av corsaen og fortalte ståa og at vi ville heve kjøpet. Han var ydmyk og fortalte at dette var ok og at vi skulle få tilbake alle pengene.
Jeg fikk en sms som bekreftet dette.
Idag tikket det inn en ny sms fra selger, ifølge diverse lover så kan ikke vi heve kjøpet. Bilen ble solgt for 1/3 av markedsverdi og kan da ikke anses som et garantiprodukt. Hvis bilen skal returneres betaler han tilbake 9000,- pga port og svie. Potensielle kjøpere er tapt og annonsering. Hvis ikke godtar dette kan vi sende klage til forbrukerrået.

Noen forbrukerråd-guruer der ute som har noe råd hva jeg skal gjøre?
Har jeg noen sjans på å få tilbake alle penga?


Selgeren sa før vi kjøpte bilen at alt skulle være istand, bortsett fra noen småting (noe vi fikset før EU-kontrollen).
Han sa til og med at bilen kom til å gli rett gjennom EU-kontrollen.
Dette er ikke noe vi har skrftlig såklart.

Jeg sitter å leser på forbrukerportalen.no og leser blant annet at "Kjøperen har krav på levering av rett vare". I annonsen og i kontraktet skreiv selger at dette var en 95modell. Når jeg ringte til statens vegvesen før idag for å få litt opplysning ble jeg informert om at dette var en 94modell.
Vil dette hjelpe litt?

Setter pris på om noen kommer med litt tips her. Hvis jeg kun får tilbake 9000kr, har jeg tilsammen tapt 4-5000 på dette.
Og ja, jeg vet jeg burde ha sjekka litt mer og kanskje fått litt mer info.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det relevante er om dere skrev en kontrakt, dersom dere ikke skrev noen kontrakt sitter du ofte med katta i sekken.
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
Vi skrev kontrakt, kontrakt printet ut fra forbrukerportalen.no
da er det bare å gå å heve kjøpet!
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
Sitat av -steff1-
da er det bare å gå å heve kjøpet!
Vis hele sitatet...
er du 100% sikker på dette?
Fins det lover som sier at jeg har rett på det?

Hvis jeg ikke tar feil så er det vell kun kjøpsloven som skal gjelde i dette tilfelle, og ikke forbrukerkjøpsloven?

"
Forbrukarkjøpslova gjeld:
• Når privatpersonar kjøper noko frå ein næringsdrivande (etter 1. juli 2002)
• Når ein privatperson som skal selge noko, bruker ein mellommann (kjøp av bruktbil er eit typisk eksempel)
• Vatnleveransar, kjøp av fordringer eller rettar

Kjøpsloven gjeld:
• Kjøp mellom privatpersonar og næringsdrivande som er gjort før 1. juli 2002
• Kjøp mellom to privatpersonar utan bruk av mellommann
• Hvis det er opplyst at mellommannen ikkje er selger og at mellommannen ikkje har ansvar for manglar
"
etter å ha sett en uttallige episoder av tv2 hjelper deg så har jeg fått med meg at du kan hevet kjøpet innen en tidsperiode dersom du har en gyldig kontrakt!
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
okei skjønner, men vet rett og slett ikke om det blir nok at jeg sier til selgeren altså.
Jeg må ha noen mer holdbart, føler jeg.
men hvis du er i tvil kan du jo alltids ringe! og ikke la deg forvirra av alle disse lovene spør rett ut om du har krav på å få kjøpet heva!
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
Ringe til forbrukerrådet? De har stengt. Tro meg, jeg har prøvd.
Også er det helg, jeg skulle hatt tilbake penga så fort som mulig for å kjøpe ny bil.
Jeg er bare på ferie her, skulle egentlig kjøre hjem med nybilen idag, men den gang ei.
Vet ikke hvor mye det hjelper deg - men tatt i sammenheng med markedsprisen på denne bilen, som ligger på 20-35.000 kr, så er ikke dette et "dårlig" kjøp - selv med regningen på verkstedet.

Hvis dere har skrevet kontrakt, hvor det er skrevet at bilen ikke har noen feil og mangler, kan du antakelig heve kjøpet.
Sist endret av Restyle; 11. juli 2008 kl. 15:38.
Du plikter deg til å befare varen/produktet før kjøp, eller frasi deg ønske om å gjøre det - Hvis dere nyttet dere med en telefonsamtale så forsvinner nok en del rettigheter der.

Lav pris har ingen ting å si, et kjøp er fremdeles et kjøp så lenge det ikke er salg.
Sist endret av Chubby; 11. juli 2008 kl. 15:54.
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
Sitat av Chubby
Du plikter deg til å befare varen/produktet før kjøp, eller frasi deg ønske om å gjøre det - Hvis dere nyttet dere med en telefonsamtale så forsvinner nok en del rettigheter der.

Lav pris har ingen ting å si, et kjøp er fremdeles et kjøp så lenge det ikke er salg.
Vis hele sitatet...
Vi var på plass til selger å befarte bilen på forhånd. Vi kjørte den også 1-2km hjem selv om den ikke var skiltet. Slik at vi fikk prøve den. Vi la såklart ikke merke til noen feil da vi kjørte den.

Fikk kontrollseddelen fra NAF nå etter EU-godkjenning. Det var da ikke med måte på heller hvor mye feil det var. Altså, jeg mener, defekt parkering- og ryggelys er noen han kunne opplyst om.

Ellers så kommer det fram i annonsen at det nettopp er skiftet eksos, men NAF har påpekt eksoslekkasje.

Det har også, nå etter litt reaserch, kommet fram at bilen er bruktimportert til Norge. Dette har vi heller aldri blitt opplyst om.
har vel 14 dagers returett på privat og meiner eg på
Sitat av usual
Da har det seg sånn at jeg i forrgie uke kjøpte en bil, en Opel Corsa 95-modell til 11 500kr av en privatperson. Selgeren sa at han solgte bilen såpass billig pga at den var avskiltet og manglet EU-kontroll. Mine foreldre var med og så på bilen i og med at jeg ikke har mye peiling selv. Min onkel som har god peiling ringte til selger og fikk bekreftet at bilen er i god teknisk stand.

Vi kjøpte bilen i godt håp om at alt var ok. Vi skreiv kontrakt og igår ble den kjørt på EU-kontroll. Bestilte også nye skilter og omregistrering som til sammen ble 1950,-.
EU-kontrollen kostet 500,-.

Jeg fikk telefon fra verkstedet igår om at bilen er langt i fra EU-godkjent. Mekanikeren var hyggelig og fortalte om alle feilene og sa at han også hadde vært ganske snill da han hadde gått gjennom dette. Han fortalte at bilen trengte reprasjoner til omkring 7-8000kr.
Nå har ikke jeg sett lista med alle feilene enda, men mekanikeren fortalte at det var noe rust på ramma(ellernoe) som måtte sveises, og dette så ut som om selger hadde prøvd å skjule.

Vi ringte tvert til selger av corsaen og fortalte ståa og at vi ville heve kjøpet. Han var ydmyk og fortalte at dette var ok og at vi skulle få tilbake alle pengene.
Jeg fikk en sms som bekreftet dette.
Idag tikket det inn en ny sms fra selger, ifølge diverse lover så kan ikke vi heve kjøpet. Bilen ble solgt for 1/3 av markedsverdi og kan da ikke anses som et garantiprodukt. Hvis bilen skal returneres betaler han tilbake 9000,- pga port og svie. Potensielle kjøpere er tapt og annonsering. Hvis ikke godtar dette kan vi sende klage til forbrukerrået.

Noen forbrukerråd-guruer der ute som har noe råd hva jeg skal gjøre?
Har jeg noen sjans på å få tilbake alle penga?


Selgeren sa før vi kjøpte bilen at alt skulle være istand, bortsett fra noen småting (noe vi fikset før EU-kontrollen).
Han sa til og med at bilen kom til å gli rett gjennom EU-kontrollen.
Dette er ikke noe vi har skrftlig såklart.

Jeg sitter å leser på forbrukerportalen.no og leser blant annet at "Kjøperen har krav på levering av rett vare". I annonsen og i kontraktet skreiv selger at dette var en 95modell. Når jeg ringte til statens vegvesen før idag for å få litt opplysning ble jeg informert om at dette var en 94modell.
Vil dette hjelpe litt?

Setter pris på om noen kommer med litt tips her. Hvis jeg kun får tilbake 9000kr, har jeg tilsammen tapt 4-5000 på dette.
Og ja, jeg vet jeg burde ha sjekka litt mer og kanskje fått litt mer info.
Vis hele sitatet...
Vanligvis selges slike gamle biler uten noen form for garanti. Med mindre det står noe om garanti i kjøpekontrakten har du ikke mulighet for å heve kjøpet.

En så gammel bil vil helt åpenbart ha endel feil, særlig er dette noe du måtte forstå når bilen var uregistrert og selger opplyste at den ikke var EU-godkjent. Du vil ikke komme noen vei med å påstå at bilen hadde skjulte feil eller manger. Du har enda til prøvekjørt den og hatt med deg din bilkyndige onkel.

Når selger har opplyst at bilen var en 95 modell, viser han trolig til fabrikkmodellåret. Biltilsynet forholder seg konsekvent til når bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Uansett vil dette ikke bety særlig prisforskjell.

Prisen ser ute til å være markedspris i forhold til bilens tilstand. For slik pris får du ikke en særlig bra bil.
Sist endret av Kaunda; 11. juli 2008 kl. 22:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kaunda:
Sitat av Kjøpslova
§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.
[...]
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
Vis hele sitatet...
Om selger hadde kjennskap til at bilen måtte rustsveisast, og lot vere å gi beskjed om dette, så er det ein mangel i mine auge. Om selger var klar over prisnivået for å få bilen godkjend på EU-kontroll, og lot vere å informere om dette, så er det også ein mangel ved gjenstanden. Her blir problemet at slikt ofte blir gitt munnleg og ikkje skreve ned, og dermed blir det ord mot ord.

Har du skriftleg, bør du finlese der etter kommentarar om kva som er manglar ved bilen.