Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3392
Denne mobilen sier han at han fant. Siden han har litt noia, han sa noe med politiet, og overvåke sim-kort. Altså, hvis jeg putter mitt sim-kort i mobilen, så kan politiet finne ut hvem det er? Er det noe i dette?

Evt. hvor kan man få tak i sim-kort som ikke er registrert til noe navn?
Ja, hvis du putter ditt simkort inn i den mobilen så kan politiet finne ut av det.
Lite trolig at politiet gjør sånt da, hvis ikke den mobilen har blitt brukt av noen terrorister eller lignende. Som vi alle vet så er dette saker politiet ikke har ressuser til å prioritere.

Du kan kjøpe kontantkort, da blir det ikke registrert noe navn.
Sitat av vajper
Du kan kjøpe kontantkort, da blir det ikke registrert noe navn.
Vis hele sitatet...
Feil, alle kontantkort blir registrert på navn (og gjerne sjekket mot folkeregistret for å unngå falsk info), dog er det ikke verdens største problem å omgå dette og registrere det enten på en annen person eller et fiktivt navn.
Sitat av moridin
Feil, alle kontantkort blir registrert på navn (og gjerne sjekket mot folkeregistret for å unngå falsk info), dog er det ikke verdens største problem å omgå dette og registrere det enten på en annen person eller et fiktivt navn.
Vis hele sitatet...
Blir ikke det da dokument forfalskning?
my bad Men dvs at du ikke trenger å fremvise id for å kjøpe kontantkort da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mobiltelefoner blir sperra. Eg kan umulig tenke meg at politiet bruker ressurser på å spore, når det for alle formål er omtrent like effektivt å sperre telefonen.

Så funker den - fint. Bruk den og don't worry. Funker den ikkje? Kjipt. Lever den inn på næraste politistasjon.
Noen råd hvordan jeg kan bruke den, UTEN å bruke sim-kortet mitt? Går det ann å flashe den? Bruke memorycardet eller noe slik?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av engodvenn
Noen råd hvordan jeg kan bruke den, UTEN å bruke sim-kortet mitt? Går det ann å flashe den? Bruke memorycardet eller noe slik?
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje bruke simkortet? Det aller verste du risikerer er at du ikkje får brukt den, fordi IMEIen er sperra.
Sitat av slashdot
Kvifor ikkje bruke simkortet? Det aller verste du risikerer er at du ikkje får brukt den, fordi IMEIen er sperra.
Vis hele sitatet...
Da åpner du jo bare IMEI-en da.. Prøv deg fram på internett.
NetCom
Telenor
Sist endret av stian3108; 8. juni 2008 kl. 02:21.
Sitat av stian3108
Da åpner du jo bare IMEI-en da.. Prøv deg fram på internett.
NetCom
Telenor
Vis hele sitatet...
Er ikke BARE å skifte ett IMEI nummer.

Det er for det første ulovlig, og for det andre så har ikke linkene til NetCom eller Telenor noe med skifting av IMEI å gjøre. Man trenger dedikert programvare, litt kunnskaper og dedikerte kabler for det.

Skifte IMEI er som å skifte skiltet på bilen din med ett du stjeler fra en annen bil
Sist endret av Sangheili; 8. juni 2008 kl. 03:16.
Husker eg fant noe programmer som kunne skifte imei på telefonen en gang.. du kan jo sjekke om du finner noe på www.unlock.no forumene. Evnt google.
På de fleste SE telefoner trenger du bare den kabelen som følgte med..

Edit: Her står det litt om imei svartelisten til politiet. http://forum.unlock.no/index.php?sho...=13499&hl=imei
Sist endret av xzyz39; 8. juni 2008 kl. 04:15.
Altså, en mobiltelefon som har blitt meldt stjålet til politiet, virker ikke. Politiet har ett register med IMEI-nr, hvor de kan gå inn å sperre telefonen via disse nummerene.

Jeg misitet faktsik telefonen min for en stund siden. Leverte en anmeldelse for å få forsikringspenger, og politiet sperret telefonen. To uker senere fikk jeg brev i posten, hvor det stod navnet på en utenlandsk mann, og hvor de hadde funnet telefonen.

Bruker du en telefon som er sperret via IMEI, så kan du forvente å få Politiet på døren. Og de har da kritiske spørsmål til hvorfor du har den telefonen
Jeg satte simkortet mitt i en stjålet telefon, for å ringe til en venninne da mitt batteri var dødt. Visste ikke at mobilen var stjålet. Ikke lenge etter ble jeg kalt inn til avhør, mistenkt for å ha stjålet mobiltelefonen. Ble forklart at "mange tror vi ikke bruker ressurser på saker som dette, men det er så kjapt og enkelt å gjøre dette at det blir gjort"
Hvor i landet bor du da?

De som har mistet mobilen må jo ha anmeldt det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jectson
Altså, en mobiltelefon som har blitt meldt stjålet til politiet, virker ikke. Politiet har ett register med IMEI-nr, hvor de kan gå inn å sperre telefonen via disse nummerene.

Jeg misitet faktsik telefonen min for en stund siden. Leverte en anmeldelse for å få forsikringspenger, og politiet sperret telefonen. To uker senere fikk jeg brev i posten, hvor det stod navnet på en utenlandsk mann, og hvor de hadde funnet telefonen.

Bruker du en telefon som er sperret via IMEI, så kan du forvente å få Politiet på døren. Og de har da kritiske spørsmål til hvorfor du har den telefonen
Vis hele sitatet...
Hørest ut som skikkelig pissprat.

Politiet har ikkje registeret. Dei sender det til operatøren, og ber om å få det sperra. Langt ifra alle forsvunne mobiler blir rapportert inn til politiet tho.

Og dessuten så lukter det bullshit lang vei av det du hever: eg har aldri hørt om at politiet oppgir navnet på gjerningsmannen til fornærma, før ei eventuell rettsak eller tiltale er ferdig.

Don Veto: Skann innkallinga til avhør. SRSLY, skulle politiet kjøre den taktikken der kunne kvart jævla politidistrikt i heile norge ha minst en person sittande på heiltid for å prate med folk, og det har dei ikkje.
Jeg kjenner en kar som ble kontaktet av politiet, mistenkt for tyveri av mobiltelefon. Denne mobilen inneholdt da svært sensitiv informasjon, som meget private bilder og filmer. Muligens fikk anmeldelsen en høyere prioritering på bakgrunn av denne informasjonen.

Men om han ble sporet opp eller rett og slett kontakt pga sterke mistanker, vet jeg ingenting om.
Sangheili: Bare for å oppklare: I seg selv er ikke det å skifte IMEI ulovlig, ref. Post- og teletilsynet. Og du kan ikke sammenlikne det å bytte IMEI med å sette på et stjålet bilskilt!

engodvenn: Skal du bruke telefonen, skift IMEI. Nå har du ikke sagt noe om hvilken type det er enda. På noen mobiler er det relativt trivielt og billig, på andre trenger du såpass dyr maskinvare at du like gjerne kan kjøpe en ny mobil (med mindre du planlegger å gjøre det med mange telefoner). Hvis du har tenkt å registrere et kontantkort trenger du følgende:
1) Navn, etternavn og matchende personnummer. Ja, alle elleve sifrene.
2) Kontantkort som lar deg registrere over SMS, slik som f.eks Chess.

Telefonen blir antakeligvis sperret etter IMEI uansett, om eieren rapporterer den stjålet. Du blir nok pent nødt til å bytte dette på et vis, og da er det heller ikke noe problem å bruke sitt eget SIM-kort. Når mobiler blir rapportert stjålet er det en relativt triviell sak for politiet å få opp navnet på abonnementen sett at IMEIen er den samme. Ofte er de som bruker stjålne telefoner loka nok til å bruke abonnement regga på deres eget navn uten å skifte IMEI.
Polititet kan spore opp telefonen, med eller uten den opprinnelige eieren sitt simkort vet jeg ikke. Men en kompis av meg fikk for 2-3 måneder siden sin stjålne mobil tilbake, som var tatt fra han for over ett halvt år siden. Den var blitt sporet opp.
Sitat av slashdot
Hørest ut som skikkelig pissprat.

Politiet har ikkje registeret. Dei sender det til operatøren, og ber om å få det sperra. Langt ifra alle forsvunne mobiler blir rapportert inn til politiet tho.

Og dessuten så lukter det bullshit lang vei av det du hever: eg har aldri hørt om at politiet oppgir navnet på gjerningsmannen til fornærma, før ei eventuell rettsak eller tiltale er ferdig.

Don Veto: Skann innkallinga til avhør. SRSLY, skulle politiet kjøre den taktikken der kunne kvart jævla politidistrikt i heile norge ha minst en person sittande på heiltid for å prate med folk, og det har dei ikkje.
Vis hele sitatet...
Hvis det er noen som snakker bullshit her, så er det deg.
Jeg skal scanne inn brevet fra Politiet så fort jeg kommer på jobb i morgen tidlig jeg. Står fult navn på gjerningsmannen.

Det er jo jævlig lett for Politiet å gjøre noe med slike saker.
1. IMEI nr blir flagget og sperret.
2. Noen setter i ett SIM-kort og prøver å bruke telefonen.
3. Politiet får beskjed om dette, og får vite eier av kortet.
4. Politiet kommer hjem på døra de, og tar telefonen.
5. Saken henlagt pga bevisets stilling.
så viss man finner en telefon i et kinosete og tar den i bruk med ditt simkort, så kan du få politiet på døra?
yup (titegn)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis politiet tar kontakt fordi du har brukt en telefon du har funnet, burde det bare være å forklare saken, så burde ikke det være noe problem. Hvis der du sier du har funnet den, er samme som eieren sier han har mistet den eller hadde den sist, vil jeg tro du bare leverer tilbake telefonen og ferdig med det.
Sitat av Nichotin
Hvis du har tenkt å registrere et kontantkort trenger du følgende:
1) Navn, etternavn og matchende personnummer. Ja, alle elleve sifrene.
2) Kontantkort som lar deg registrere over SMS, slik som f.eks Chess.
Vis hele sitatet...
Jeg klarte å registrere kontantkortet mitt på feil navn og feil addresse. Men jeg brukte mitt eget personnummer.

Det var hos netcom, mulig en sløv person som satt bak spakene.

Sitat av Jectson
Hvis det er noen som snakker bullshit her, så er det deg.
Jeg skal scanne inn brevet fra Politiet så fort jeg kommer på jobb i morgen tidlig jeg. Står fult navn på gjerningsmannen.
Vis hele sitatet...
Ikke glem å sensurere etternavnet.
Sitat av syre
Jeg klarte å registrere kontantkortet mitt på feil navn og feil addresse. Men jeg brukte mitt eget personnummer.

Det var hos netcom, mulig en sløv person som satt bak spakene.
Vis hele sitatet...
Du er jo like langt hvis du har brukt ditt egentlige personnummer. Må igjen påpeke at politiet gidder å forfølge mobiltyverier rett og slett fordi det er en enkel sak å finne ut hvem som har telefonen i alt for mange tilfeller.
di kan spore opp mobilen tror eg. men de er så dyrt at de blir billigere og gi ny. skjer vel kun ved spessielle tilfeller eller noe
Sitat av datagutten
Hvis politiet tar kontakt fordi du har brukt en telefon du har funnet, burde det bare være å forklare saken, så burde ikke det være noe problem. Hvis der du sier du har funnet den, er samme som eieren sier han har mistet den eller hadde den sist, vil jeg tro du bare leverer tilbake telefonen og ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig straffbart å beholde hittegods som du finner. Hittegods skal leveres til politiet med det samme.