Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3750
Som tittelen sier.. Nå har jeg vært helt uten søvn i flere dager, jeg husker ikke helt selv hvor lenge lengre. Poenget mitt her nå er det at jeg føler meg lettere beruset, som om jeg har tatt noe dop av et eller annet slag.

Jeg har ikke tatt noe som helst narkotika på disse dagene, men jeg føler meg likevel ganske ute...

Jeg føler meg svimmel, nesten likt som når man har drukket litt for mye. Bare at svimmelheten jeg føler er mye mer digg. Jeg er jo selvsagt dødstrøtt, for å si det mildt. Men samtidig er jeg veldig våken og har rett og slett lyst å danse med en gang jeg hører musikk.

Jeg vet ikke helt hva som skjer lengre. Jeg ser av og til noe slags skygger som beveger seg rundt om kring. Men jeg vet jo selvsagt at det bare er inni hodet mitt. Kanskje jeg bare er så trøtt at øynene mine siger igjen av og til, som gjør at jeg ser skygger? Så liksom, hva skjer?

Hvorfor føler jeg på denne måten når jeg ikke har røykt noe annet enn nikotin?

Dette høres sikkert veldig rart ut... Jeg har en digg følelse inni meg, men vet ikke hvorfor. Hehe.
Du er overtrøtt. Har selv følt svimmelhet når jeg har vært våken 2+ dager, men ikke noe annet.
Har skjedd flere ganger, om jeg får lite søvn over tid, så kan jeg føle svimmelhet etter bare et vanlig døgn på kveldstid når jeg sitter og spiller. Men det varer aldri lengre enn 5 sekunder så har aldri brydd meg noe særlig om det.

Men jo, var jo snakk om det tiliger her på forumet, at om du har vært våken 24 timer så tilsvarte det ca 1 i promille mtp reaksjonstid osv. Link noen?
Det er ikke uvanlig å få hallusinasjoner av lite søvn. Det har jeg selv opplevd etter 3-4 dager uten søvn. Hvor "våken" jeg var, kan vel diskuteres. Enkelte tider av døgnet (For meg mellom 0600 og 1200) er helt EKSTREMT vanskelig å gå igjennom uten å småduppe.

Se forøvrig wikipedia
Hmm.. Høres logisk ut dette her. Takker for link Dinithion. Jeg tror jeg har vært våken i 3 dager og noen timer. Men det føles mye lengre..

Og joda. Jeg har merket stor reduksjon i reaksjonsevnene mine. Men har ikke tenkt noe over det siden du, Volch0k skrev det nå. ^^

Men nå tror jeg faktisk at jeg legger meg. Håper på å funke litt på skolen imorgen/idag ihvertfall - hvis jeg i det hele tatt klarer å stå opp igjen.

Håper på å fortsette denne tråden senere. Jeg lurer fortsatt på hvorfor det faktisk er sånn... Skjønner ikke helt hvordan man kan få en "rus" av å være våken liksom...
Bare lurer på en sak.. Hvordan klarte du å være våken så lenge uten å ta noe som holder deg våken?
Sist endret av sandkasse; 9. juni 2008 kl. 07:20.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Jeg vil tippe det er en grei miks av koffein og nikotin (siden de fleste ikke ser på verken kaffe eller sigg som rusmidler). Dessuten er det ikke så vanskelig å holde seg oppe hvis man bare har noe å gjøre gjennom nettene. Dagene er gjerne bråkete og aktive uansett så man har en del å drive med.
Sitat av Boo-Boo
Håper på å fortsette denne tråden senere. Jeg lurer fortsatt på hvorfor det faktisk er sånn... Skjønner ikke helt hvordan man kan få en "rus" av å være våken liksom...
Vis hele sitatet...
Vil ikke kalle det en rus, men heller at kroppen din og funksjonene blir svekket av mangelen på søvn. Du er dårlig, ikke rusa
Det går fint an å være våken i mer enn tre døgn uten koffein eller nikotin - noe jeg selv har gjort.
Som Graapho sier, så er det bare om og gjøre å ha noe å drive med.

Edit:
Når det kommer til rus, så kan det godt hende at hjernen setter igang operasjoner med stoffer for å kompansere for søvntapet, eller noe slikt. Derfor føler man kanskje at det kan ligne på en slags rus. Dette er dog bare en liten teori.
Sist endret av krakaren; 9. juni 2008 kl. 11:44.
Når du sover bearbeider hjernen dagens opplevelser, putter minner der de skal være etc.
Hjernen produserer også viktige signalstoffer når du sover, som feks hormoner. Er du våken over en lengre periode får hverken hjernen koblet av, den får ikke bearbeidet det den skal og den får heller ikke produsert det den skal.

Hørt flere snakket om synsforstyrrelser og en ganske uvanlig følelse etter flere dager uten søvn. At noen i det hele tatt kan samenligne dette med en beruselse synes jeg er litt merkelig. Legg deg. Det å være ruset på amfetamin i flere døgn fører nesten automatiskt til dager uten søvn og selv føler jeg dette direkte ubehagelig.
Sist endret av Deci; 9. juni 2008 kl. 11:52.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av vict0r
Vil ikke kalle det en rus, men heller at kroppen din og funksjonene blir svekket av mangelen på søvn. Du er dårlig, ikke rusa
Vis hele sitatet...

Da vil jeg ikke kalle alkoholrus for en rus, men heller at kroppen din og funksjonene blir svekket av alkoholinntaket.
opplever dette ofte. Selv bare etter 24 timer med våkenhet, jeg blir mer paranoid og får halliser (skygger i øyekrokene, lyder osv).

Søvnløshet setter også ned immunforsvaret og gjør at kroppen fungerer meget dårlig over tid.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mange studier har blitt foretatt innen dette emnet: Wikipedia

Hjernen slår seg delvis av etter lite søvn, områder man assosierer med diverse handlinger (språk, bevegelser etc) vil ikke aktiveres, andre områder prøver av hjernen å kompansere.

REM søvnfasen er særdeles viktig, en studie i 2003 linket lite REM søvn som en viktig faktor i klinisk depresjon.

I tillegg er det vist at om man ikke sover (REM fase) etterlignes effektene av SSRI i hjernen (selektiv serotonin gjennoptaks hemmere). Når man sover, slår endel nervesystemer seg av, og visse ensymer reparerer diverse skader, rett å slett en slags vaktmestertjeneste i hjernen, som er forårsaket av frie radikaler etc.
Studien er den første som viste fysisk hjerneskade i rotter som følge av lite søvn.

http://www.npi.ucla.edu/sleepresearc...sciamsleep.pdf
Jeg spilte CS i 46 timer en gang uten stopp, lagde fjorland som tok 3 min å lage, imens spilte jeg, og så spilte jeg mens jeg spiste også lol

Etter 30 timer, føltes det som CS var virkeligheten, virket som jeg bodde på den samme banen jeg spilte hele tida, det var helt sykt!

Jeg ble så treg og loka at jeg ikke klarte å drepe noen, jeg skjønte ingenting, til slutt la jeg meg tilbale og så på klokka og skjønte at dette er ikke sunt, så jeg hoppa til køys og vrei meg i sikkert 3 timer til jeg endelig sovna.
Sitat av Graapho
Da vil jeg ikke kalle alkoholrus for en rus, men heller at kroppen din og funksjonene blir svekket av alkoholinntaket.
Vis hele sitatet...
Vel... Ja?
Jeg kan gå med på å kalle mangel på søvn en slags rus hvis personen som gjør det, gjør det nettopp for å oppnå den effekten.
Dog så er forskjellen på å ikke ha sovet i flere dager og føle seg svimmel og paranoid og å innta en eller annen substans for å få en ruseffekt ganske stor.
Det er jo også studier på søvnmangel som virkemiddel mot depresjoner, som hevder at mengden aktivt dopamin i kroppen blant annet reguleres av hvor mye, eller hvor hurtig man blunker. Dette resulterer ifølge disse studiene i at individer som er veldig lenge våkne kan få høyere dopaminnivåer enn normalt.

Dopamin er for de som ikke vet det, en del av kroppens belønningssystem, og fungerer i tillegg som vårt naturlige smertestillende stoff.

Økte nivåer av frigjort dopamin er også en sentral del av mange velkjente rustilstander.
Sist endret av mentalmelt; 9. juni 2008 kl. 18:07.
Det er jo uhorvelig mange vandrehistorier i militæret som omhandler dette emnet. Når man er på feltuker o.l blir det ofte veldig lite/ingen søvn, og når man skal ligge på vakt i uendelig mange timer uten å ha sovet på kanskje 3-4 dager ser man mye rart, det kan jeg love dere!

De fleste som har vært inne til førstegangstjeneste har nok hørt historien om de som fant ut at de skulle kødde med noen som lå veldig lenge på oppklaringspost. Det var noen lure folk som fant ut at de skulle sende en naken dame på en hvit hest forbi dem midt på natten. Det som skjedde da var at soldatene hadde sett så mye rart i løpet av vakt-tiden at de ikke engang gadd å rapportere inn
damen på hesten.

Så ja; man kan få halliser av å sove for lite.
En spennende "rus" egentlig... Greit å vite hvis jeg har et veldig sug for å bli høy og ikke har penger da. Selv om det tar to-tre dager før "rusen" kommer.

Men joda. Jeg fikk meg en del timers søvn inatt. Klarte ikke å komme meg på skolen, så jeg sov heller i 16 timer tror jeg det var ^^
når du går lenge uten søvn så vil du oppføre deg som om du skulle hat litt promile:P står også noe om det i den dere teori boka til bil

jeg sliter med og få sove kan sitte oppe 4-5døgn i strek uten å være noen ting trøtt, jeg tar ikke noe speed eller anna stoff:P

jeg spiser sove medesin da:P men om jeg ikke tar den en dag så blir jeg ikke trøtt en plass lisom:P
Sitat av bianchi_89
når du går lenge uten søvn så vil du oppføre deg som om du skulle hat litt promile:P står også noe om det i den dere teori boka til bil
Vis hele sitatet...
Vel, det gjelder bare reaksjonstiden vil jeg tro.
Jeg støtter meg til de som mener at det er en egen form for rus av å være søvnløs.

Har selv nettopp våknet fra en søvnløs periode startet natt til onsdag 28. mai, dette året tror jeg (tror som i dato, ikke årstall..) og i startfasen var det en absolutt merkbar tilstand å definere som rus. Etterpå var jeg så rusa at det kan ikke regnes som objektivt i forhold til definisjon her, men samtidig så merket jeg desto at søvn etter en slik periode er enda sterkere form for rus, med tanke på velvære og behag.

Anbefaler på det sterkeste søvn som rusmiddel kontra søvnløshet...
Sitat av minigolf
Vel, det gjelder bare reaksjonstiden vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
kan godt stemme det:P

men kansje det er noe av den rusen som folkene merker?
du får jo ikke promile men det tilsvarer promile eller noe:P


jeg selv kan sitte oppe flere døgn uten å merke noe til denne rusen som folk har fått:P
å ver våken 24 timer, skal vel var det same som 1 i promille i reaksjonen og sånnt. men du e jo ikkje rusa, berre treig og trøtt i skallen
Sitat av toreid
å ver våken 24 timer, skal vel var det same som 1 i promille i reaksjonen og sånnt. men du e jo ikkje rusa, berre treig og trøtt i skallen
Vis hele sitatet...
Det er vel litt feil...? Søvnløshet forstyrrer endel prossesser i topplokket og forårsaker en tilstand veldig lik det å være ruset. Man kan kanskje ikke si man blir direkte rusa, men søvnløsheten treffer følsomme punkter og fungerer på visse områder likt som velkjente rusmidler. Man forbinder gjerne ordet ruset en tilstand man oppnår ved å innta <sett inn rusmiddel her>, men det er i bunn og grunn naturlige stoffer rusmiddelet slipper ut/stopper/etterligner etc under rusen. Rusmiddelet du inntar setter igang en prossess du ikke har til vanlig. LSD, psilocybin/psilocin blant annet etterligner stoffet serotonin, og MDMA slipper det løs. Rusen du får av rusmidler er rett og slett et resultat av stoffets evne til å sette igang allerede, hva skal jeg kalle det? "latente" kjemiske prossesser. Og disse reseptorene og punktene rusmidlene treffer er ansvarlig for så og si alt i ditt daglidagse liv. Fra det å ha balanse til velvære og lykke. En rus tilstand er derfor, i mine øyne, ikke en direkte falsk tilstand.

Ta f.eks adrenalin, vil du også si at du ikke er ruset når du får et skikkelig adrenalinkick? I beg to differ. Å føle seg høy/rusa/whatever i nykter tilstand er pga disse kjemiske prossessene i hjernen din. Uten disse ville du nok ikke vært istand til å leve. Kunne ramset opp utrolig mye mer her, men nå er det god natt.

Edit: Alt er relativt :>
Sist endret av Sky; 14. juni 2008 kl. 00:47.
jeg husker at jeg begynte å se ting i skogen når jeg var på feltøvelse. Hadde ikke fått noe skikkelig søvn på 4 dager, pluss spist veldig lite. Siste natten satt jeg helt alene på vaktposten min, plutselig ser jeg en 3 meter høy versjon ut av befalet mitt , og han gomler i seg en pose peanøtter mens han smiler til meg. Jeg visste hele tiden at dette ikke var ekte og begynte å le for meg selv Deretter så jeg et svært palass midt i skogen, omringet med folk i dress og kjoler...Trengte bare å lukke øynene og riste litt på hodet så var det vekk... men var egentlig en litt artig opplevelse
Sitat av http://www.sciam.com/article.cfm?id=how-long-can-humans-stay
Fatal Familial Insomnia (FFI), is an autosomal dominate disease that is invariably fatal after about six to 30 months without sleep. FFI is probably misnamed because death results from multiple organ failure rather than sleep deprivation. The pathological processes include degeneration of the thalamus and other brain areas, over-activity of the sympathetic nervous system, hypertension, fever, tremors, stupor, weight loss, and disruption of the body's endocrine systems. FFI belongs to a class of infectious prion diseases that include Mad Cow Disease.
Vis hele sitatet...
Man dør altså ikke av noen uker "oppetid" som enkelte kanskje tror. 6 til 30 måneder. Og det er ikke et direkte resultat av søvnmangel.
når jeg er våken i 24 timer ++ så kan jeg starte å tenke og bli plutselig bli jævlig glad plutselig(som om jeg sku ha tatt no). får også lyst å danse når jeg hører på musikk i denne "tilstanden"..