Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3824
Hei! Kunne trengt litt hjelp til å kjøpe en bærbar pc. Har ikke de store kravene, men ikke så stor peiling heller... :P Egentlig har jeg en OK pc som brukes til bilderedigering osv, men trenger en skole-pc. Den trenger altså ikke å være superkraftig, men den må ha god vifte så ikke den blir glovarm og helst være lett å bære med seg i sekken. Problemet med pcen jeg har nå (HP Pavillion Entertainment) er at den blir så forbanna varm, gidder ikke drasse på den + ekstra vifte til og fra skolen hver dag.
Noen tips? :-)
Har du prøvd å renska maskina di? Grunnen til at den blir så varm er mest sannsynligvis støv inne i maskina di.
Om du vil, så kan du stikke til ei dataservice bedrift, å få dei til å renska den for nokre kroner, billigare det en ny maskin.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av FakeFreak Vis innlegg
Har du prøvd å renska maskina di? Grunnen til at den blir så varm er mest sannsynligvis støv inne i maskina di.
Om du vil, så kan du stikke til ei dataservice bedrift, å få dei til å renska den for nokre kroner, billigare det en ny maskin.
Vis hele sitatet...
Den bare blir varm... (personlig erfaring med den...)

Tja, det er vel Asus som holder på sine kjøleløsninger, er det vel ikke?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Den bare blir varm... (personlig erfaring med den...)
Vis hele sitatet...
Sant det, og det er derfor det til stadig blir advart mot å kjøpe HP her på forumet.
Får HåPE at HP lærer snart.
Sist endret av Fuzzybossen; 1. juni 2012 kl. 23:23.
Eg hadde sjølv HP pc for nokre år sidan, den blei fort varm, og veldig varm. Så det eg gjorde var å blåsa den med trykkluft, etter det hadde eg ikkje problemer med varme. Eg kan sikkert nemna at dataen dødde 1 år etterpå, yay HP.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
er viktig å ikke generalisere hp, er stor forskjell på billige konsumentmodeller og Businessmodeller.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
er viktig å ikke generalisere hp, er stor forskjell på billige konsumentmodeller og Businessmodeller.
Vis hele sitatet...
Henger meg på den.

Probook og Elitebook er fantastiske maskiner!
Og de har ihvertfall et nydelig tastatur!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
De dyre HP modellene er fine, men for en standardkonsumer som skal kjøpe laptop for gaming trenger ikke helt en Probook...

Og ontopic; noen andre som slenger seg med på å råde han til ASUS?
Trådstarter
12 1
Takker for svar her! Det er sant som noen sier, pcen er bare veldig varm... det har den vært siden den var ny, og rengjøring hjelper ikke. Er jo kjent at HP blir varme, men det visste ikke jeg da jeg kjøpte den. Skal sjekke ut noe av det dere har foreslått. Blir glad for enda fler forslag
Jeg slenger meg på ASUS! De er rett og slett overlegne. Broren min har hatt en en ASUS laptop i over år og den har ikke død selv om han smeller igjen lokket, søler på den, putter den i sekken og sykler bort til en kompis imens harddisken fremdeles snurrer. Ingenting galt med den (enda).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av miau Vis innlegg
Takker for svar her! Det er sant som noen sier, pcen er bare veldig varm... det har den vært siden den var ny, og rengjøring hjelper ikke. Er jo kjent at HP blir varme, men det visste ikke jeg da jeg kjøpte den. Skal sjekke ut noe av det dere har foreslått. Blir glad for enda fler forslag
Vis hele sitatet...
EliteBook 2540p, beste laptop jeg har hatt, er vel erstattet av 2560p dog.
Trådstarter
12 1
Da er jeg frekk nok til å be dere ta en rask kikk på Asus K53E:
http://www.asus.no/Notebooks/Versati...K53E/#overview

Virker ikke den grei nok til daglig bruk? Skal som sagt brukes mest til skriving og facebooking... :-P Har googlet litt og lest noen anmeldelser, virker som om folk er enige i at man kan få tak i en bedre PC, men til daglig bruk har den god nok og har grei pris for en student.

Skal sjekke ut EliteBook.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Så grei ut den.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
De dyre HP modellene er fine, men for en standardkonsumer som skal kjøpe laptop for gaming trenger ikke helt en Probook...

Og ontopic; noen andre som slenger seg med på å råde han til ASUS?
Vis hele sitatet...
Jupp, jeg kan anbefale Asus, men i mitt hjerte er det HP <3

Asus har ihvertfall kjølige laptopper. Noe annet en de meste på markedet.
Har selv en ASUS som jeg bruker til gaming. Selv ved lange sessions med mye stress på CPU, så forholder den seg på maks 70-75 grader på CPU. Jeg pleier å støvsuge viftene osv på svak styrke ca 1 gang i mnd, og har nå hatt den i ca 8 måneder. Ingen problemer whatsoever, og ved annen bruk har jeg enda ikke rundet 55 grader, noe som er forholdsvis kaldt.

Det meste den noen gang har vært oppi er 83 grader, dette var Bf3 på high grafikk. Og dette er en ASUS med 6 Gb ram, og ikke den største prosessoren, en i5 med 2,8 ghz når den turboen slår inn. Dvs jeg stresser pcn til det ytterste med Bf3.
Sist endret av Coffern; 2. juni 2012 kl. 03:56.
Sett i en SSD i maksinen du har og den blir perfekt!
Har selv gått på smellen å kjøpt en HP probook 4520s , (2 år siden) beste løsningen til dette skrapet er å kjøre på strøm, altså ta ut batteriet, da skrur den seg av bare en gang pr 2-3 dag. Spilling av 3D spill er helt umulig da skrur den seg av etter 5-10 minutter. Dårligere touchpad skal du også se langt etter.

/Ja, jeg har rensket denne skiten for støv gjentatte ganger, det har aldri vært nok til at det er problemet.
Sist endret av SkyMarshal; 2. juni 2012 kl. 06:35.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
De dyre HP modellene er fine, men for en standardkonsumer som skal kjøpe laptop for gaming trenger ikke helt en Probook...

Og ontopic; noen andre som slenger seg med på å råde han til ASUS?
Vis hele sitatet...
ASUS er konge på kjøling. Den jeg har nå funker bra, og blir aldri varm. Har vel blitt varm 1 gang, da jeg kjørte et spill på ultra. DENNE anbefaler jeg til vanlig skolepc. Det er en lett pc med god ytelse. Den er nå også på tilbud. 17% som gjør den 1.000kr billigere. Løp og kjøp!
Prøver ikke og reklamere, men og hjelpe TS.
Håper ikke admin ser på dette som reklamering eller at det strider mot reglene.
Jeg har en Acer Aspire 7750G 17.3'' jeg kjøpte for 4mnd, har bare brukte den til redtube og freak.
PM meg visst intresert
Ikke kjøp acer. Dårlig vifte! Blir altfor fort varm og problemer med at batteriet smelter.
Sitat av Sec Vis innlegg
Ikke kjøp acer. Dårlig vifte! Blir altfor fort varm og problemer med at batteriet smelter.
Vis hele sitatet...
Kommer jo helt ann på hvilken modell!
Min feks har vifter oppå og på sidene, slik at den ikke blir varm i det hele tatt.
Fult mulig, men kvaliteten er dårlig.
Sitat av Sec Vis innlegg
Fult mulig, men kvaliteten er dårlig.
Vis hele sitatet...
Du mener at ALLE Acer sine modeller er dårlige på kvalitet? Idiot.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Henger meg på den.

Probook og Elitebook er fantastiske maskiner!
Og de har ihvertfall et nydelig tastatur!
Vis hele sitatet...
Probook'en jeg fikk utdelt på skolen suger ihvertfall rass.
Nei, jeg prøver ikke å game på den.

Batteriet er helt elendig, de to første ukene holdt batteriet 6 timer med lette programmer som word og firefox oppe, i balansert strøm-modus. Nå derimot er batteriet helt på trynet. Jeg lader PC'n opp til 100% på natten, og det er tomt klokka ett.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Sec Vis innlegg
Fult mulig, men kvaliteten er dårlig.
Vis hele sitatet...
Nå kommer vi inn i den samme som tidligere;

De dyrere modellene er bedre kvalitet.
Om du vil ha en maskin som ikke blir varm, anbefaler jeg Asus K53S (eller tilsvarende design) med SSD.

Dette er en maskin som er designet for å ikke bli for varm, og med SSD slipper du glovarm harddisk, pluss at maskinen bli 2-3 ganger raskere. Ideelt til skole-PC hvor du kanskje ikke trenger så mye plass. Og harddisken som står i fra før, kan du gjøre om til ekstern for noen tiere.

SSD vs HDD
Sist endret av EnPoseBananer; 2. juni 2012 kl. 13:23.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av missjones Vis innlegg
Sett i en SSD i maksinen du har og den blir perfekt!
Vis hele sitatet...
SSD har da fint lite med varmeutvikling i maskinen å gjøre (utenom på det lille punktet som en mekanisk disk står.

Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Om du vil ha en maskin som ikke blir varm, anbefaler jeg Asus K53S (eller tilsvarende design) med SSD.

Dette er en maskin som er designet for å ikke bli for varm, og med SSD slipper du glovarm harddisk, pluss at maskinen bli 2-3 ganger raskere. Ideelt til skole-PC hvor du kanskje ikke trenger så mye plass. Og harddisken som står i fra før, kan du gjøre om til ekstern for noen tiere.

SSD vs HDD
Vis hele sitatet...
Glovarm harddisk ?

Er da minst 10 år siden jeg kjente varmeutvikling fra en HDD i laptop, selv med 7200RPM.
1234554321, det jeg mener er at de acer pc'ene jeg har erfaring med har dårlig kvalitet. Alle pc'er blir jo selvfølgelig bedre jo dyrere de er. Det er en selvfølge.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Om du vil ha en maskin som ikke blir varm, anbefaler jeg Asus K53S (eller tilsvarende design) med SSD.

Dette er en maskin som er designet for å ikke bli for varm, og med SSD slipper du glovarm harddisk, pluss at maskinen bli 2-3 ganger raskere. Ideelt til skole-PC hvor du kanskje ikke trenger så mye plass. Og harddisken som står i fra før, kan du gjøre om til ekstern for noen tiere.

SSD vs HDD
Vis hele sitatet...
Når ble HDDer varme? Jeg kan stresse mine som bare pokker å de holder kanskje 30 grader...
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Når ble HDDer varme?
Vis hele sitatet...
Når jeg slo på gamle laptopen min.