Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4789
er det stor forskjell på 4gb og 8gb RAM?
jeg skal bruke dataen til gaming og lurer på om det går fint med 4gb eller bør jeg ha 8gb?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Kun til gaming så burde 4gb funke fint, men beveger du deg over til bilde/video redigering etc så kommer du kansje til å angre Det gjør jeg :/ Eller så er jo ikke ram noe serlig dyrt, så like greit å kjøre 8 bare for å vere sikker.
Det som er forskjellen er 4 gb med ram itilleg til det vil noen spill fungere bedre enn med 4gb ram. :P kjøp deg 8 du ettersom det er like greit?

*800 innlegg damn :O*
Sist endret av Saint123; 27. oktober 2011 kl. 21:25.
Er ikke noe særlig forskjell i de fleste spill mellom 4GB, 8GB og 16GB, kun noen få spill du vil se noen forbedring.
http://www.hardware.no/artikler/saa_...pilleren/93672
Du vil angre når du må begynne å lukke programmer for å kjøre spill smooth, så jeg anbefaler 8 gb siden det er såpass billig
Er ikke noe problemer med å ha mange programmer oppe mens man spiller selv om man kun har 4gb ram, men du har rett det er billig og vil bare være en fordel i fremtiden å ha 8gb.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Er ikke noe problemer med å ha mange programmer oppe mens man spiller selv om man kun har 4gb ram, men du har rett det er billig og vil bare være en fordel i fremtiden å ha 8gb.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri klart meg med 4 gb, bruker rundt 6 når jeg gamer
og om du bestemmer deg for 4, kjøp for guds skyld så stor brikke du kan, så kan du oppgadere senere. (uten å måtte bytte alle)

Men som de fleste skriver kjøp 8 og kos deg med god plass for framtiden.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Tja, 4GB går ganske fort hvis man f.eks som meg har et tonn med faner oppe samtidig. Med 140 faner oppe i Chrome brukes faktisk 3.5GB Chrome er vel dog litt krevende på det punktet. Uansett, RAM er som nevnt så billig at det vil være dumt å ikke gå for 8GB i en jafs, med mindre man er på et ekstremt lavt budsjett da.
Sist endret av 83leo; 28. oktober 2011 kl. 00:56.
Eg bruker lett 4 gig, og det er ved normal bruk, ikkje gaming.
Ikkje spør meg korleis eg klare det, for det veit eg ikkje sjølv eingong.

Så gå for 8 gig, det er, for å svara på spørsmålet ditt; stor forskjell.
Merket utrolig mye forskjell fra 4 til 8 GB på MacBook Proen min. Det ble som en ny PC. Kan kjøre ganske mange programmer nå før det går treigt.

Det kommer mye an på dine multitasking-vaner
Jeg har 4GB og merker at det er litt lite. Jeg har en tendens til å ha mange programmer oppe og pleier ikke lukke disse når jeg starter opp et spill. Skal kjøpe 4GB til når jeg får penger.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Merket utrolig mye forskjell fra 4 til 8 GB på MacBook Proen min. Det ble som en ny PC. Kan kjøre ganske mange programmer nå før det går treigt.

Det kommer mye an på dine multitasking-vaner
Vis hele sitatet...
Min macbook funker faktisk helt ypperlig med 2GB RAM. OSX bruker jo bare 1/3 så mye RAM som windows, men det kan være SSD disken som gjør at jeg ikke merker noe til at jeg har fryktelig lite RAM
Takket være denne tråden spontan kjøpte jeg akkurat 4g til med ram.. Jeg vet strengt tatt ikke om jeg trenger det engang.
Jeg oppgraderte nylig fra 4 til 8 gig ram, forskjellen er ikke stor, men den er der. (om det ikke bare er placebo da)
Tror mange her overvurderer ram'en endel, mye har med andre komponenter i pc'en å gjøre. Har selv 3gb ram nå har planer om å oppgradere men kjører fett både photoshop, mange faner i firefox, word, adobe reader, textpad, foobar, samtidig som jeg spiller de fleste spill. Merker dog litt på de nyeste spillene så det blir oppgradering.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Tror mange her overvurderer ram'en endel, mye har med andre komponenter i pc'en å gjøre. Har selv 3gb ram nå har planer om å oppgradere men kjører fett både photoshop, mange faner i firefox, word, adobe reader, textpad, foobar, samtidig som jeg spiller de fleste spill. Merker dog litt på de nyeste spillene så det blir oppgradering.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=z3fIRK0GgvY

Som jeg sier har det mye med multitaskingvaner. Jeg kjører ganske mange applikasjoner samtidig, og med 4 GB ram lå jeg stort sett hele tiden på 100% bruk. Nå har jeg 1-2 GB ledig hele tiden.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sjekk oppgavebehandling når du gjør det du skal, så ser du hvor mye ram som er i bruk. Har du ledig ram trenger du ikke mer, men hvis det er tildelt mer minne enn du har vil maskinen gå tregt fordi da sideveksles minne til harddisken. Da vil du merke forskjell ved å kjøpe mer.
det er omtrent 4gb forskjerr XD. Men jeg kunne godt hatt bruk for 8gb ram, siden jeg har en ganske stor minecraft server på...