Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4084
I kveld så sendes "et skinn av velferd" som er en dokumentar om pelsindustrien i Norge, med sjokkbilder og det som er, og jeg lukter propaganda. Personlig syns jeg uforsvarlig og dårlig stelte pelsfarmer er forferdelig, men skal ikke ta den diskusjonen nå. Men det som irriterer meg er at folk alltid skal blande inn jakt når det gjelder pelsdyrindustrien. Så jeg må spørre dere, hva syns dere om vanlig jakt ute i det fri?

Jeg er selv jeger. Jeg har skutt duer, tiur, røy, rype, og endel andre fugler, men enda ikke noe storvilt. Jeg syns jakt er en flott ting. Man forvalter naturen, man opplever naturen på en helt annen måte, man får masse mat, man får respekt for våpen, noe man derimot ikke gjør når man spiller GTA, og man får vært ute i naturen. Hva er minus? At dyret lider? Hva med pelsindustrien da? Burde man ikke konse om det, og ikke forvaltning av dyr?

Og er det riktig at det skal være 14-årsgrense for å ta jegerprøven? Er det for drøyt? Jeg skal ikke blande meg for mye inn i den saken, men hvorfor ikke?

Jeg blir bare så forbanna over at folk klager over jakt. At stakkars bambi skal få leve, men at man værsågod kan få skyte stygge Mikkel. Amerikanisering fra ende til annen, noe som er forferdelig.

Er det noen synspunkter? Kanskje jeg har blitt hjernevasket av fattern, så kom gjerne med innlegg.
Jeg er absolutt for jakt!
Dyra får vandra rundt ute helt til de en dag blir skutt, i motsetning til mange andre dyr som står inne hele livet til de får strøm.
Jeg har uansett ikke planer om å ikke spise kjøtt, så det at det kommer fra jakt istedetfor oppdrett synes jeg er en bra ting.

14 år er kanskje litt tidlig?
Sitat av Wilibald Vis innlegg
14 år er kanskje litt tidlig?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er 14 år tidlig egentlig? Det er en perfekt alder der du kan gå ute i det fri. Når man er 16 år kan man jakte alene, men når man er 14 er man på opplæringsjakt? Hvorfor er det for lite? Det er 12årsgrense på spill der man skal drepe mennesker? Syns det er verre.
Jakt er greit, så lenge det ikke skytes på artes som holder på å dø ut, og dersom dyret brukes til mat etc. Dyr som blir skutt, bare for å skytes og ligge der, har jeg lite til overs for.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg har ikke noe imot jakt, men jeg syns helt klart de burde øke aldersgrensen til 18 år. Er man ikke gammel nok til å eige er våpen så er man i alle fall ikke gammel nok til å bestemme om dyr skal leve eller dø.
Jakt er forvaltning, ergo noe nødvendig og positivt for økosystemet(ene).
Og å si at jakt fører lidelse til dyr... har okser og griser det godt, som stappes av fôr og stenges inne i trange bur mens hele livet går ut på å blir mat for mennesker!?

Jakt -utført med sunn fornuft i bakhodet, er miljøvennlig, naturlig og ikke minst sunt for jegeren. Trim ute i selveste naturen? Eller kø, gnål og "lave priser" på ica? Dyr dør uansett, og det er naturlig.

Har inntrykk av at sånne dyreaktivister er som andre gjengmedlemmer: De trenger noe og noen og støtte seg til, noe til å drive dem, for å føle seg viktig.

Forresten: Vet noen hvor mye korn/hvete som går til å fore en gris fra fødsel til steik? Multipliser antall kg med antall griser som "produseres", og en har sikkert nok mat til hele solsytemet!
Sist endret av sumoivar; 12. november 2008 kl. 12:58.
At jakt trengs for å holde bestander nede osv er et fint argument, men det finnes en lettere løsning: naturlige rovdyr, men de har vi heldigvis blitt kvitt. Burde satt ut noen snøleoparder og sibirske tigre...

Hvis du ikke vil blande jakt inn i en diskusjon om pelsindustrien, hvorfor blander du da pelsindustrien inn i en diskusjon om jakt?
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg har ikke noe imot jakt, men jeg syns helt klart de burde øke aldersgrensen til 18 år. Er man ikke gammel nok til å eige er våpen så er man i alle fall ikke gammel nok til å bestemme om dyr skal leve eller dø.
Vis hele sitatet...
Jeg er 16 år, eier eget våpen og føler meg moden nok til å bestemme om et dyr skal leve eller dø. Ikke alle ungdommer som jakter går kun for å skyte mest dyr, det er turen som er selve opplevelsen. Jeg har ofte holdt igjen skudd på rype som egentlig var en ganske klar skuddsjanse, dette fordi rypebestanden her er lav, har lov til å jakte rype der, men valgte og ikke skyte alikevel.
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Jeg er 16 år, eier eget våpen og føler meg moden nok til å bestemme om et dyr skal leve eller dø. Ikke alle ungdommer som jakter går kun for å skyte mest dyr, det er turen som er selve opplevelsen. Jeg har ofte holdt igjen skudd på rype som egentlig var en ganske klar skuddsjanse, dette fordi rypebestanden her er lav, har lov til å jakte rype der, men valgte og ikke skyte alikevel.
Vis hele sitatet...
Jeg var også 16 da jeg fikk meg hagle og jaktet selv for første gang. Men det var avhengig av at foresattes og politets godkjenning, samt kurs med prøve - selvsagt.
Synes heller ikke det er noe for tidlig, ikke bare fordi det har gått greit med meg, men fordi det går greit med de fleste. Og jeg tror i det hele tatt at det er bra for en 16åring å komme seg ut i villmarka og smake på villmarkslivet.
For noen er du mann etter første knull, for andre er du etter første felte dyr!

Og om et dyr skal leve eller dø, er opp til viltnemda. Om det er godkjent jakt for et bestemt dyr et bestemt sted, så har det vel ikke noe å si om jegeren er 16 eller 26!?

Er uansett mer redd blodtrimmede mopeder med 16åringer bak rattet, enn en 16åring med hagle langt ut på vidda.
jakt er ein naturlig måte å holde bestanden nede på, og det er best får dyra.

husker ikke hvor det var men det var en plass de eksprimenterte med å sette ut 20 elg på ei øy der det var målt at øya kunne ta ca 500 elg, elgen formerte seg uhindret helt til bestanden var alt for høy og etter en hard vinter var det bare 40-50 stk igjen fordi det var ikke nok mat, etter dette kunne ikke øya ta mer enn 40-50 elg utan å mangle mat.
Sitat av Mulledingdong Vis innlegg
jakt er ein naturlig måte å holde bestanden nede på, og det er best får dyra.

husker ikke hvor det var men det var en plass de eksprimenterte med å sette ut 20 elg på ei øy der det var målt at øya kunne ta ca 500 elg, elgen formerte seg uhindret helt til bestanden var alt for høy og etter en hard vinter var det bare 40-50 stk igjen fordi det var ikke nok mat, etter dette kunne ikke øya ta mer enn 40-50 elg utan å mangle mat.
Vis hele sitatet...
Fordi vi har tatt vekk de naturlige rovdyrene! Jakt er bare en måte å rette opp det faktum at vi har tatt vekk rovdyr, og det er faktisk veldig unaturlig.
Hvorfor sier alle at det er så synd at rovdyrene mangler? Hvorfor tenker man ikke på mennesker som rovdyr?
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Jakt er bare en måte å rette opp det faktum at vi har tatt vekk rovdyr.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke tatt vekk rovdyr, men det sterkeste rovdyret har vunnet. Faktisk 100% naturlig
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg har ikke noe imot jakt, men jeg syns helt klart de burde øke aldersgrensen til 18 år. Er man ikke gammel nok til å eige er våpen så er man i alle fall ikke gammel nok til å bestemme om dyr skal leve eller dø.
Vis hele sitatet...
Aldersgrensen for å eige et våpen er kulturelt betinget. Jeg tror pinnen stikker dypere enn som så. Man trenger da virkelig ikke et våpen for å ta livet av et dyr?

For noen hundre år siden, var man voksen når man fysisk ble voksen. Da var man med på jakt og mange måtte være selvstendige og forsørge seg selv. Slik er det også i enkelte kulturer i dag.

Jeg tror det er både naturlig og sunt å være med på jakt fra man er et barn. Det er en usunn tanke å tro at hamburgerene vokser på trær.

For noen år siden var jeg på besøk på en bondegård der dem var midt i saueslaktingen. Og selv om det kanskje ikke inngår i "jakt", vil jeg påstå det ligger i samme kategori. Midt opp i slaktingen trasker det en liten gårdsgutt. Kan tenke meg han var 8-10 år gammel. Med engang reagerte jeg med sinne. Skulle han gå der og se når dem satt masken på sauen?
Joda, sauen fikk sin kule og la seg ned i en krampeaktig stilling. Gårdsgutten tok fatt i en kniv, og skar opp halsen på sauen og tømte den for blod. Jeg stod selvsagt med hakeslipp!

Etter hendelsen snakket jeg med bonden og han forandret "bygutt-synet" mitt totalt. Han mente at guttungen hadde godt av å lære seg for det første hvordan gårdsdriften var, samtidig som han lærte seg realiteten i livet. Men det stakk dypere enn som så. Han mente samtidig at han viste guttungen at døden var en naturlig del av livet til både sauen og mennesket.

Personlig synest jeg at 8-10 år er kanskje en smule for tidlig til å lære seg slike realiteter, men at man skal sette en 18-års aldersgrense på å ta livete av et dyr, vil nok bare være med på å "ulovliggjøre" noe som er naturlig gitt. Skal man sette en aldersgrense på 16 år for å onanere også, fordi det er en 16 års aldersgrense på å ha sex?
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
For meg er det uaktuelt å jakte, både sidan eg ikkje et kjøtt og sidan eg ikkje synest at eg har rett til å bestemme om eit anna vesen skal leve eller døy, men det er no mi meining.

Hovudgrunnen for meg til å bli veggis, var ståa til kjøttindustrien, og slik det er no synest eg jakt er betre. Det står mykje meir respekt av det å skyte, flå og partere eit dyr sjølv enn av å gå på butikken og kjøpe ein pakke kjøttdeig og bli kvalm om ein ser bilete frå eit slakteri. Når ein jakter sjølv tek ein i det minste eit bevisst val og må forholde seg til at ein drep eit dyr.


Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Jeg blir bare så forbanna over at folk klager over jakt. At stakkars bambi skal få leve, men at man værsågod kan få skyte stygge Mikkel.
Vis hele sitatet...
Dette er eg samd i. Det er svært vanleg å synest synd på dei "søte" dyra på pelsfarmane samtidig som ein sit og et på delar av ku eller gris. Eit døme er denne saka, "Norske jakker med kjæledyrpels". For eit par år sidan vart det òg stor ståhei i Bergen fordi det vart selt katteskinn på torget. I fleire år hadde det blitt selt reve- og selskinn utan at det kom protestar frå vanlege folk av den grunn. Forståeleg nok sidan folk har eit mykje nærare forhold til dyr dei sjølve omgås, like fullt er det hykkelsk.
Så lenge det er for mat, og dyra går fritt inntil de er skutt, så synes jeg det er ok. Heller det enn at "frittgående" høns står oppå hverandre, og at mink dyttes inn i bur.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Så lenge man ihvertfall spiser det man jakter er det egentlig greit for meg, for vist vi ikke hadde jaktet hadde vi jo mest sannsynlig kjøpt en pakke med kjøttdeig i butikken.
Personlig er jeg imot å spise kjøtt, med mindre man selv går ut i skogen, jakter på dyret, dreper det selv, tibereder det selv osv.
Jeg er imot å drepe dyr, hvis det ikke er absolutt nødvendig.

Syntes det er bra at mennekser holder på jakt kunnskapen, men det verste jeg vet er folk som jakter for morro skyld(ofte er det alkohol inne i bildet også)
, de burde bli jakta på selv!
Definitivt for jakt.
Mennesker har i mange titusener av år jaktet for føden, og jeg ser absolutt ingen grunn til å stoppe denne trenden fordi vi har vokst inn i en teknologisk verden.
1. Dyr jakter på andre dyr - er det bedre? Eller er det godkjent fordi de ikke har en like reflektert hjerne som oss? Og mht. slaktning så ser jeg ikke helt forskjellen.
2. Skal man da også kvitte seg med fiske? Jeg er sikker på at fisken lider like mye med en jævla krok igjennom kjeften - og det er faktisk mulig å "skade-fiske" en fisk også, dersom den vrir seg unna. (Sammenlignet opp mot å skadeskyte et dyr.)

Nei, for all del - det ville vært en tragedie om noe slikt skulle blitt forbudt. Når det kommer til utryddningstruede arter er saken naturligvis annerledes.
Jeg synes jakt er helt greit. man er også med på å vedlikeholde naturen.

Men det jeg synes ikke er greit er all den skjødesløsheten som skjer ved våpenbruk.

Man snakker om ikke å kjøre bil i beruselse, men det er ingen forbud å bruke skytevåpen i alkoholpåvirket tilstand. Så har man all disse vådeskuddene, noe som også viser til en dårlig våpenkultur blant mange jegere.

Så fokuset på våpenkultur synes jeg også kunne vært bedre.

Jeg synes også det er litt ironisk at det er så mye vanskligere å få anskaffet seg et håndvåpen til skytebaneskyting enn det er å skaffe seg en rifle til jakt.

Heldigvis så blir reglene strengere når det gjelder oppbevaring av jaktvåpen også. Før kunne man ha inntil fire registreringspliktige våpen i hus av typen rifle og hagle uten å ha våpenskap. For håndvåpen var dette kravet allerede for våpen nr. 1.

(Nei, jeg er ikke motstander av våpenskap og synes det er veldig bra at det er krav om dette i tilfelle noen skulle missoppfatte meg).

Så kort sakt synes jeg jakt er ok, men våpenopplæring og våpenoppbevaring/ bruk må man ha bedre opplæring på.

Når det gjelder reveoppdrett er jeg ikke prinsipielt mot dette hvis de har bra standard i burene sine og de blir behandlet bra. Men dyreplageri er jeg i mot, det vil si at de har møkkete og trange bur, bur uten fast underlag osv.
Sitat av KVTL Vis innlegg
Man snakker om ikke å kjøre bil i beruselse, men det er ingen forbud å bruke skytevåpen i alkoholpåvirket tilstand. Så har man all disse vådeskuddene, noe som også viser til en dårlig våpenkultur blant mange jegere.
Vis hele sitatet...
Siden når var det ikke forbud mot det? Du får deg en heftig smell hvis du blir tatt for bruk av skytevåpen i alkoholpåvirket tilstand skal jeg si deg.

Når det kommer til håndvåpen er saken todelt. På den ene siden; greit nok at den ikke utretter like mye skade som en rifle eller hagle har potensialet til - men på den andre siden er det mye lettere å dra med seg en pistol på byen, enn en rifle - og du trenger praktisk talt ikke en pistol til noe fornuftig - med mindre du er medlem av en skyteklubb. Akkuratt her er jeg enig med lovverket.
Sist endret av Restyle; 12. november 2008 kl. 21:23.
Ja til jakt. Hvertfall den typen jakt hvor man jakter for å spise det man skyter, og ikke det å jakte bare fordi man syns det er dritkult å skyte på alt som beveger på seg.

Når det gjelder pelsoppdrett så er jeg medlem av en anti-pels organisasjon.
Om man skal ta på seg døde dyr, så må det hvertfall være fra et dyr hvor resten av kroppen også blir utnyttet.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg har ikke noe imot jakt, men jeg syns helt klart de burde øke aldersgrensen til 18 år. Er man ikke gammel nok til å eige er våpen så er man i alle fall ikke gammel nok til å bestemme om dyr skal leve eller dø.
Vis hele sitatet...
Fordi man ikke er gammel nok til å bestemme om et dyr skal leve eller dø? Når man er fjorten år drar man på jakt med en som er over 18 år, opplæringsjakt, og det er derfor ikke fjortenåringen som bestemmer om dyret skal dø eller ei. Drar man på jakt for å skyte duer, så bestemmer ikke 14-åringen en døyt. Og det skader ingen å drepe et dyr, og hvis det er støtende, så tror jeg det er nettopp på grunn av amerikaniseringen og personifiseringen av dyr.
Det virker som om de eneste her som er i mot jakt, er vegetarianere (o.l.), og det er egentlig veldig bra. Om noen kommer til meg og forteller at de synes jakt er galt, men at de kjøper kjøtt i dagligvarebutikken, så kommer jeg til å le hardt av dem. Det er mye mer humant for dyret å bli skutt i naturen, enn slik mange slakterier behandler dem. Jeg skulle egentlig ønske at jeg kunne slutte å kjøpe butikk-kjøtt, men jeg er ikke sterk nok til å bli vegetarianer (el.l.).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bobbo: det er det nok med respekt å melde ikkje. Ved eit skot mot hjerteregionen vil det normalt ta tid før dyret døyr, og det vil vere fare for skadeskyting, og generelt *VIL* det medføre liding for dyret. Virkemåten ved skotet er stortsett lamming av hjertet og massive indre blødninger. Lovverket legg vekt på å minimalisere lidinga.

På et slakteri blir det brukt straum eller boltpistol mot hjernen, noko som vil kutte sentralnervesystemet rimelig momentant, og i praksis føre til at dyret er heilt bevistlaust i det blodet blir tappa.

Så slakteri er svært fin behandling etter mi meining, men eg har problem med å godta transporten inn til slakteriet, slik den føregår i dag, med stadig meir sentralisering av slakterifunksjonane. 8 timar i bil er lenge...
Syns det er flott med jakt eg. For meg er det ein heilt naturleg ting.

Var sjølv med på grise og saue slakt i 7-8 års alderen(usikker på kor gammal eg var)
Og etter min meining var det og ganske naturleg.
Eg kan ikkje sei at eg har fått nokon negative erfaringar av og vera med på jakt.
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Fordi man ikke er gammel nok til å bestemme om et dyr skal leve eller dø? Når man er fjorten år drar man på jakt med en som er over 18 år, opplæringsjakt, og det er derfor ikke fjortenåringen som bestemmer om dyret skal dø eller ei. Drar man på jakt for å skyte duer, så bestemmer ikke 14-åringen en døyt. Og det skader ingen å drepe et dyr, og hvis det er støtende, så tror jeg det er nettopp på grunn av amerikaniseringen og personifiseringen av dyr.
Vis hele sitatet...
Amerikanisering av dyr? Dude, nå får du legge amerikahatet ditt litt til side, åpne øynene og innse at respekt for liv ikke har en dritt med Amerika å gjøre. Selvfølgelig kan personer finne det støtende å sende blykuler inn i et levende vesen slik at indre organer ødelegges og det dør. Jeg er selv ikke imot jakt så lenge det går til mat, men å drepe for sport og moro er i mine øyne totalt unødvendig. Det er forskjell på å drepe av nødvendighet og matbehov og å drepe fordi man føler seg å jævlig macho ved å trykke på den lille stålbananen pekefingeren hviler på.
Sist endret av Hedges; 14. november 2008 kl. 02:34.