Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3960
Det har seg slik at jeg skal til amsterdam ut i juli, og ønsker ikke og valse rundt med pass, er det slik at coffeeshops bare tar imot pass som leg eller kan man bruke et gyldig visakort ? takker for svar !
Er i samme posisjon gitt! Skal du på Sensation?

Men sånn ca OT: Må man ha pass i det hele tatt for å klare t/r med bil Norge->Sverige->Danmark->Tyskland->Nederland? Er det noen avgift for å komme inn i landene?
Bankkort funker dårlig, men førerkort er ikke stress.
Hva er det som funker da? Har ikke førerkort. Og ikke pass :P
Nasjonalt identitetskort, som vil bli mulig å få, men ikke pålagt, engang i 2011 eller 2012.
Wikipedia sier forresten at Nederland ikke anerkjenner andre lands førerkort som ID, men det var hvertfall ikke stress på coffeshopsene.

Skaff deg heller et pass, 500 kroner for omtrent ubegrenset bevegelsesfrihet.
Sitat av Youngstrix Vis innlegg
Det har seg slik at jeg skal til amsterdam ut i juli, og ønsker ikke og valse rundt med pass, er det slik at coffeeshops bare tar imot pass som leg eller kan man bruke et gyldig visakort ? takker for svar !
Vis hele sitatet...
Hadde det samme problemet selv da jeg var i Amsterdam. Enkelte sjapper godtar at du flekker fram Visaen, mens de fleste Coffee Shoppene godtar kun pass eller førerkort, evt. særegen nederlandsk legitimasjon. Du må nok dra med deg passet ditt over alt, det måtte jeg gjøre =)
Har aldri opplevd å måtte vise leg. i coffee shops før. Og vi var en del som dro nedover
I påska holdt det med bare visaen. Måtte vise leg på en god del av shopsa, og de godtok visa hver gang.
Sitat av Norge.no
Du trenger også passet som legitimasjon fordi Norge kun har passet som godkjent nasjonalt identitetsbevis. Flere flyselskaper i Europa krever pass i forbindelse med ombordstigning i fly.
Vis hele sitatet...
Har sjølv opplevd at førerkort går bra, men til bankkort så sa dei: "this is just a visa".
Sikkert lurt å ta med pass
Samme her. Ble nekta kjøp med Visa-kort. Måtte frem med førerkortet.
Stor forskjell fra shop til shop. Enkelte ga beint faen i om du hadde legg, så lenge du hadde spenn! Andre godtok bankkort\førerkort. Mens andre var helt nazi på pass.

Bulldog å Poppey's er jævlig nazi på pass iaff.
Alle som er over 14 i Nederland er pålagt å ha et ID-kort på seg. Vet ikke om turister også trenger det, men førerkort bør funke fint.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er i samme posisjon gitt! Skal du på Sensation?

Men sånn ca OT: Må man ha pass i det hele tatt for å klare t/r med bil Norge->Sverige->Danmark->Tyskland->Nederland? Er det noen avgift for å komme inn i landene?
Vis hele sitatet...
Må ikke ha pass for å klare det men du kan vel være uheldig og bli stoppet.
Har selv kjørt der og en person i reisefølget hadde glemt pass.
Det gikk greit men tror de tar "stikk prøver" ved grensene.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Bulldog å Poppey's er jævlig nazi på pass iaff.
Vis hele sitatet...
Kan skrive under på Bulldog. Kjerringa bak disken i første etasjen var møkksur og oppførste seg ufordragelig, da jeg spurte hva som var galt med Visa-kort.

Var første gangen jeg ble sjekka på leg, og er jo vant med at Visa-kort fungerer i alle sammenhenger.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Var første gangen jeg ble sjekka på leg, og er jo vant med at Visa-kort fungerer i alle sammenhenger.
Vis hele sitatet...
I de fleste andre land enn Norge har man egne ID-kort, og da aksepteres stort sett ikke bankkort som legitimasjon.

Kanskje hun ble sur fordi du var teit turist og ville begynne å diskutere.
Trådstarter
22 6
Regner vel med at det er non mindre coffeeshops som aksepterer visakort da... burde jo funke
Eg var I Amsterdam for ei måneds tid ca, måtte ikkje visa leg nokon plass.
Så slapp av, godtar dei ikkje visa der du er, gå til neste sjappa
De fleste coffeeshops har nok av erfaring med nordmenn, og vet godt at visakort er vanlig legitimasjon her. Aldri hatt problemer med det selv hvertfall, og har vært på mange coffeeshops og har måttet vise legitimasjon hver gang (som jeg kan huske hvertfall :P).
The Merciful One
mr5050's Avatar
har tenkt meg en tur til amsterdam selv før hasjturismen tar slutt men jeg har seriøse problemer med og gå frivillig inn på politistasjonen
Pass er uansett veldig kjekt å ha... Selv om det ikke er passplikt for å passere grensene i Schengen er pass jevnt over den eneste formen for identifikasjon som er allment godkjent.

Visa og førerkort kan fungere, men de kan med retten på sin side også nekte å godta det.

Vær også obs på at du ofte sliter med å betale med annet enn nederlandske bankkort og cash utenfor Amsterdam.
Visakort fungerer ganske sjeldent i utlandet, fikk det faktisk ugyldiggjort når jeg var i Sverige en gang. Har prøvd i en del forskjellige land, uten å tenke over det, og de stusser veldig lenge mens de iherdig leter etter fødselsnummeret Ender opp med å ta opp førerkortet hver gang, som alltid har funket for min del.
Sist endret av Restyle; 24. juni 2011 kl. 13:33.
de fleste butikker i Nederland aksepterer ikke utenlandsk førerkort eller bankkort.
Sist endret av JKnutsen; 24. juni 2011 kl. 13:36.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hva er det som funker da? Har ikke førerkort. Og ikke pass :P
Vis hele sitatet...
Kravet for å reise i Schengen er offentlig utstedt reisedokument; pass eller førerkort( vei eller vann. )

Husk førerkort er stort sett internasjonale

denne sida står det at man må ha pass eller EU-utstedt ID kort, om noen finner reglene, så vil man se i paragrafene for Schengen er kravet offentlig utstedt reisedokument som f eks pass.

Førerkort er ikke privatpersons eiendom det er statens eiendom og er i så måte offentlig utstedt og den norske statens eiendel.

Det som kan bli litt klønete med mindre du skal kjøre bil er flyselskapenes regelverk:
Sitat av http://www.arcticbeacon.com/docs/Schengen_Agreement.pdf
When travelling by air between Schengen countries, identification (usually passport or national ID card) is regularly requested. Whilst this is not a Schengen rule, it is an air security requirement even when flying domestically.
Vis hele sitatet...
Sitat av Restyle Vis innlegg
Visakort fungerer ganske sjeldent i utlandet.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på dette? Jeg har brukt min kort i en del land, aldri hatt noen problemer, selv om noen land er mer VISA-vennlige og andre er mer MASTERCARD-vennlige.
Selv ble jeg bare bedt om leg en gang da jeg var i amster og da var visakortet mitt greit.
Vi reiser torsdag neste uke. Hvis jeg ordner pass tidlig mandag morgen, hva er sjansen for å ha det klart til onsdag/torsdag? Fungerer nødpass som ID? Og det er ingen annen form for ID jeg kan skaffe? Greit nok å dra til neste sjappe, men ønsker gjerne å gå på de "beste" stedene.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Vi reiser torsdag neste uke. Hvis jeg ordner pass tidlig mandag morgen, hva er sjansen for å ha det klart til onsdag/torsdag? Fungerer nødpass som ID? Og det er ingen annen form for ID jeg kan skaffe? Greit nok å dra til neste sjappe, men ønsker gjerne å gå på de "beste" stedene.
Vis hele sitatet...
Tar nok litt mer en 2-3 dager, før du får passet. Ihvertfall her jeg bor. 1 ukes tid minst.

Greit å planlegge litt i forveien....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Tar nok litt mer en 2-3 dager, før du får passet. Ihvertfall her jeg bor. 1 ukes tid minst.
Vis hele sitatet...
Varierer. Eg har fått pass på en dag (bestilt ~10:00 torsdag, motatt i posten fredag), i november i fjor. Bestilte nytt pass i går, og fikk beskjed om at eg sannsynligvis fikk det på mandag.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Vi reiser torsdag neste uke. Hvis jeg ordner pass tidlig mandag morgen, hva er sjansen for å ha det klart til onsdag/torsdag? Fungerer nødpass som ID? Og det er ingen annen form for ID jeg kan skaffe? Greit nok å dra til neste sjappe, men ønsker gjerne å gå på de "beste" stedene.
Vis hele sitatet...
Nødpass funker fint som ID, ja. (Bor i Tyskland, og har brukt nødpasset mitt som ID flere ganger, da jeg tydeligvis ser ut som jeg er en jente på 16, ikke 24...)
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Tar nok litt mer en 2-3 dager, før du får passet. Ihvertfall her jeg bor. 1 ukes tid minst.

Greit å planlegge litt i forveien....
Vis hele sitatet...
Bor i Tigerstaden, tregere pga fler folk? Lønner det seg å gå på en mindre politistasjon? Planlegge, ja :P Eller bare ta livet som det kommer
Har opplevd at skolebevis har fungert. Så lenge det er et kort med et bilde og fødselsdato (med untakk av VISA som nevnt tidl.) er de ikke så sære på det. De har jo ikke forutsetning for å vite om det er et førerkort eller et skolebevis. F. eks.
Hvorfor er de så kjipe med visa'en egentlig?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Hvorfor er de så kjipe med visa'en egentlig?
Vis hele sitatet...
Fordi VISA ikke er ett godkjent offisiellt ID-dokument. For Norges del, så er det kun passet som har denne godkjenningen.
Sist endret av caperno; 25. juni 2011 kl. 12:47.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Bor i Tigerstaden, tregere pga fler folk? Lønner det seg å gå på en mindre politistasjon? Planlegge, ja :P Eller bare ta livet som det kommer
Vis hele sitatet...

Husk at det er høysesong for folk som skal ha pass til sommerferien nå, så derfor kan det ta litt lengre tid + at det er ofte lang kø på politistasjonen.