Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5294
hei.

Er det noen "kjemieksperter" her som har en bra ide til å separere bensin fra diesel?

Har fått ca 70L med blanding.
Vet ikke blandingsforholdet.
Målet er å fylle dette på bilen min som går på bensin.
(ja jeg har prøvd kjøre med den blandinga)
Hvis det er nok forskjell på egenvekten til bensin og diesel så skulle det være muligt separere det i en tank.
Veldig enkelt prinsipp. Du lar det stå en liten stund.( Hvor lang tid avhenger av vekten ) og det tyngste stoffet vil synke til bunns. Så er det bare å drenere det nederste.

Er denne metoden som brukes til å skille vann fra tungolje ol. Er ikke sikkert om det er noe effektivt på diesel og bensin blanding.
Per Gunnar: Olje er ikke vannløselig, det er derfor det funker på den måten. Diesel og bensin har mer enn nok av ingredienser som blander seg med hverandre, derfor blir ikke denne måten aktuell.

En idé kan jo være å destillere det ut, men det kan bli en komplisert prosess avhengig av hvor mange stoffer som faktisk finnes i den blandingen. Egentlig tror jeg at prosjektet er ganske dødfødt.
Å faen! Tenkte meg ikke godt nok om før jeg svarte. Du har helt rett rottegift.
Bensin har lavere kokepunkt enn diesel (140 C vs ca 300 C), du burde vel da kunne få ut bensinen ved å varme blandingen opp til 150 grader (uten bruk av åpen flamme selvsagt). Kanskje bruke et oppsett som ligner dette.
Vil nå ikke karakterisere dette som trygt, men det ligner litt på prosessen på et Oljeraffineri.
Visst du kan få tak i ein diesel separator, noko eg tvile på, så går det som kuk i fitte.
Men har du ikkje tilgong til slikt, så er prosjektet ditt som sagt dødfødt.

Du kan ringa til eit båthoggeri eller noko liknande, dei har sikkert ein gammal liggande.
Ta å kjøp så mye bensin som du har råd til.. helst 100 liter vist økonomien tillater det. Så blander du ut bensinen etterhvert som du skal fylle tanken. Gjort det selv ved en par anledninger når jeg har fått tak i blandet bensin, og har funket hver gang
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om det er en gammel bensin er det vel bare å prøve om bilen går på blandingen. Det værste som kan skje er vel at den ikke starter eller fusker.
Destillering. Men det er komplisert, å farlig.
Selg blandingen til en som har wankelmotor, den går fint på den mixen
Sitat av z0p Vis innlegg
Om det er en gammel bensin er det vel bare å prøve om bilen går på blandingen. Det værste som kan skje er vel at den ikke starter eller fusker.
Vis hele sitatet...
Som sagt har jeg prøvd.
Ganske ny bil har jeg også.

Takker for alle svar