Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2197
Jeg har et juridisk spørsmål jeg lurer på. Sett at jeg studerer et sted hvor lovene er annerledes enn i Norge. Kan jeg dømmes i Norge for å f.eks ha røyka hasj i Nederland, selv om jeg ikke er dømt i Nederland?

Kan jeg dømmes i Norge for å ha ligget med en 13 årig jente i Thailand, hvis det ikke er forbudt å ligge med 13 åringer i thailand?

Jeg forutsetter her at jeg forteller om det offentlig/ går rundt og skryter av mine bragder til alle jeg kjenner.
Ikke sikker men tviler på det. Men har lest ei gang at amerikanerne ikke har lov til å røyke cubanske sigarer uansett om de er i ett land hvor dette er lovlig, som feks cuba.
OT:
Hvorfor i all verden har du lyst til å skryte av at du har pult med 13åringer i Thailand?

Edit: Så lenge du holder lovene i områdene du oppholder deg i så er vel det safe?
Sist endret av miles; 4. mai 2007 kl. 17:50.
Det er ikke alle som har fått seg trang og god fitte. Hehe, nei skulle jeg sagt det ville det bare vært for å provosere, f.eks i en diskusjon med feminister. Må bare være sikker på at jeg ikke kan bli bura inn for det.
thailandsk 13 åring.. hehe.. du ska vere glad viss du får heile kukhodet inn .. seriøst.. dei hakje djup mus... (snakka ikkje av eiga erfaring)
OT:
Å ha sex med 13åringer er ikke ufeministisk, det er pedofilt- med mindre du selv er under 16 år.
Krizzey, Tviler på at han har gjort det men dette tror jeg var litt mer teoretisk. Jeg tror ikke loven er slik at du kan bli dømt for noe som er lovlig i det landet du er i når du gjorde handlingen.

Og hvorfor skal du ikke få røyke cubanske sigarer?
Er stygt redd for at dette blir den store vaginatråden om vi ikke passer oss.
Noen med dyptgående kjennskap til det norske lovverket som kan uttale seg on topic?

-Paniel; det beror helt på størrelsen på kardemommeby's penis. Å skryte av puling av mindreårige og røyking av hasj i Nederland hinter kanskje i retning peanøtt?
Sist endret av miles; 4. mai 2007 kl. 18:08.
Du skal til enhver tid følge de lovene til det landet du oppholder deg i. Du kan godt skryte av og ha røyka hasj i amsterdamn uten og bli dømt for det her i norge.
Ellers hadde det jo blitt slik at om voldtekt var lovlig i danmark så kunne alle dansker dratt hit og voldtatt fordi det var lovlig i danmark?
Forøvrig er seksuell lavalder i thailand 18, puler du en 13 åring og blir tatt tror jeg nok du blir sittende lenge inne og fengsler i thailand er sikkert ikke så høy standard.....
Krizzey, Tviler på at han har gjort det men dette tror jeg var litt mer teoretisk. Jeg tror ikke loven er slik at du kan bli dømt for noe som er lovlig i det landet du er i når du gjorde handlingen.

Og hvorfor skal du ikke få røyke cubanske sigarer?
Vis hele sitatet...
Det er en amerikansk regel, for amerikanere. De boikoter(skrivefeil?) cuba.

Men noe jeg lurer litt på; Hvis man røyker hasj i amsterdam, og så slår dette ut på en pisseprøve i Norge. Kan man bli straffet da, eller er det ok siden det har blitt gjort i ett land der det er lovlig?
Sist endret av VitaminC; 4. mai 2007 kl. 18:09.
om det slår ut på en pisseprøve i norge og du kan bevise at du var i amsterdamn når du gjorde dette (billetter, stempel i pass osv) kan de da umulig dømme deg for det det var jo ikke ulovelig på det tidspunktet du gjorde det.
I prinsippet er man fortsatt under norsk lov i utlandet, tror jeg. Norske firma har blitt dømt for brudd på norske lover i utlandet. Men om dette bare gjelder bedrifter eller privatpersoner også, vet jeg ikke. Men jeg tviler i så fall sterkt på at det noen gang håndheves, det skjer stadig vekk at folk blir stoppet av narkohunder i tollen fordi de har hasjlukt i klærne etter å ha røyket på ferie. Dette medfører normalt ikke (aldri, så vidt jeg vet) siktelse.

Men vi kan jo ta et eksempel fra vårt naboland Sverige. Under den verste Rejvkommision-tiden på 90-tallet dro visst svenske spanere til partysteder i utlandet og tok bilder av svensker som inntok dop, for å dømme dem hjemme. Men så var rejvkommisionen noe ekstrem da.
Det kommer så vidt jeg er bekjent an på hvilke avtaler de forskjellige landene har med hverandre, men du kan nok trygt si at de fleste land i Vesten har en slik lovgivning. Noen land har også utleveringsavtaler, da er det ditt lands lover som gjelder i en eventuell straffesak.

Jeg tviler dog på at dette blir håndhevd så alt for mye. Kanskje i store internasjonale saker og pedofili rundowns, men ellers tviler jeg sterkt.
Sitat av VitaminC
Det er en amerikansk regel, for amerikanere. De boikoter(skrivefeil?) cuba.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en myte. Amerika boikotter alle Cubanske varer så hvordan skal amerikanere innta næring i Cuba? Jeg tror det er salg og import av Cubanske varer som er forbudt i USA.
Så det du sier er at om en muslim feks kommer hit og banker kona si helseløs kan han påberope seg sharia lovgivning?
Sitat av buttercup
Jeg tror det er en myte. Amerika boikotter alle Cubanske varer så hvordan skal amerikanere innta næring i Cuba? Jeg tror det er salg og import av Cubanske varer som er forbudt i USA.
Vis hele sitatet...
Amerikanerene har full militær blokkade av Cuba. Selv om det ikke er like synlig som det var før. Amerikanere som skal til Cuba må reise via Kanadiske selskaper så vidt jeg vet. Det skal også sies at de har løst litt opp på lovgivningen sin nå i senere tid. Det går bl.a. direktefly til Cuba fra Florida. Cuba er forøvrig under okkupasjon av USA.
Sitat av mp34567
Så det du sier er at om en muslim feks kommer hit og banker kona si helseløs kan han påberope seg sharia lovgivning?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det han sier. En ting er at det ikke er alle muslimske land som har sharialover, selv om frp sikkert liker å fremstille det slik. Men, det viktigste er at det fungerer ca slik:

Et lands lov overstyrer ikke et annet lands lov, men det kan straffe SINE borgere for lovbrudd i forhold til SIN lovgiving også når de er i utlandet.

Ekstremt eksempel: selv om f.ex. russland (selvsagt) ikke har noen lov mot at jeg gir dem hemmeligstemplet info om det norske forsvaret, så vil ikke det si at jeg dermed er safe bare jeg gir dem denne infoen når jeg er i russland.

Ser du? Loven i hjemlandet kan ikke gi deg rettigheter som går utover vertslandets lover, men den kan gi deg plikter.

Sitat av Deezire
Amerikanerene har full militær blokkade av Cuba. Selv om det ikke er like synlig som det var før. Amerikanere som skal til Cuba må reise via Kanadiske selskaper så vidt jeg vet. Det skal også sies at de har løst litt opp på lovgivningen sin nå i senere tid. Det går bl.a. direktefly til Cuba fra Florida. Cuba er forøvrig under okkupasjon av USA.
Vis hele sitatet...
hæ? Hva er det du snakker om? Det er ingen millitær blokkade av cuba, du tenker på cubakrisen i ... '62? Og å si at cuba er under okkupasjon av USA er jo litt drøyt. Cuba mener at USA ikke har rett til å beholde guantanamo bay, og at dette er en ulovlig okkupasjon, men det er faktisk en gammel avtale om den basen, enten den cubanske regjeringen og du og jeg liker det eller ikke, og samme hva, så er det altså et område, ikke hele cuba. Om USA burde ha droppet denne basen eller ikke, siden utleier av området ikke lenger vil ha leietakeren der, er en annen sak, men strengt tatt så har de en avtale, og holder seg til den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cuba-Un....C3.A1namo_Bay
Sist endret av atomet; 5. mai 2007 kl. 04:19.
Sitat av kardemommeby
Jeg har et juridisk spørsmål jeg lurer på. Sett at jeg studerer et sted hvor lovene er annerledes enn i Norge. Kan jeg dømmes i Norge for å f.eks ha røyka hasj i Nederland, selv om jeg ikke er dømt i Nederland?

Kan jeg dømmes i Norge for å ha ligget med en 13 årig jente i Thailand, hvis det ikke er forbudt å ligge med 13 åringer i thailand?

Jeg forutsetter her at jeg forteller om det offentlig/ går rundt og skryter av mine bragder til alle jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Ja du vil kunne straffes for forbrytelsene du nevner, selv om de er begått i utlandet. Dette følger av straffeloven § 12 nr. 3.

§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

1. i riket, herunder
a) enhver innretning og ethvert anlegg som er plassert på den norske del av kontinentalsokkelen og som nyttes til undersøkelse etter eller utnytting eller lagring av undersjøiske naturforekomster,
b) anlegg for transport av petroleumsforekomster tilknyttet innretning eller anlegg som er plassert på den norske del av kontinentalsokkelen,
c) sikkerhetssonen rundt slike innretninger og anlegg som nevnt under a og b foran,
d) norsk fartøy (herunder norsk boreplattform eller liknende flyttbar innretning) i åpen sjø, og
e) norsk luftfartøy utenfor områder som er undergitt noen stats høyhetsrett;
2. på norsk fartøy eller luftfartøy hvor det enn befinner seg, av noen av dets besetning eller andre som medfølger fartøyet; som fartøy reknes her også boreplattform eller liknende flyttbar innretning.
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,
e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,
f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5, eller
h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse;1
Sist endret av Kaunda; 5. mai 2007 kl. 11:36.
Takk for svar!! Ante meg at det var noe sånn. Så hvis jeg havner i et land hvor landets PÅBUD går imot norske FORBUD så sliter jeg litt, (eller omvendt, utlandets forbud mot norske påbud).
Atomet. Spionasje er forøvrig straffbart i begge land. (selv om de sikkert blir kjempeglad) Måten du får tak i det norge hadde sikkert vært straffbart. Er sjelden du får hemmligstemplet materiale i hånda og blir bedt pent om å levere det til russland.