Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1543
Hei.

Er en 19år ung mann som jobber for en bedrift som driver med salg og oppfølging av forskjellige klienter.

Det jeg har irritert meg grønn over i de siste månedene er timelønnen på 130kr. Jeg jobber i distrikt nord som i hovedsak dekker bodø m/omheng. Jeg jobber for faste oppdragsgivere innenfor flere felter noe som gjør at jeg blant annet ikke har betalt overtid. Andre innen bedriften som jobber i andre regioner med AKKURAT samme arbeid har 145kr timen.

Det jeg lurer på om er et lovforslag som sier at jeg har krav til samme lønn som mine medarbeidere med tanke på at arbeide er det samme. Jeg har også vesentlig mye mer arbeid enn mange andre innenfor bedriften, men får fortsatt mindre betalt.

Bedriften sier at grunnen til dette er at jeg ikke fyller 20år før i desember noe jeg syns er noe forbanna tull siden jeg utfører samme arbeid med veldig gode resultater.


Takker for alle svar!
Har du hørt om ansiennitet? du får lønn etter ansiennitet, enkelt å greit. Når du fyller 20 år, har du arbeidet i bedriften lang nok tid til å gå opp i ansiennitet, dermed opp i lønn.
ikke har betalt overtid
Vis hele sitatet...
Sier du at du jobber gratis?

Ta en titt på hva arbeidstilsynet sier om overtid:
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Sier du at du jobber gratis?

Ta en titt på hva arbeidstilsynet sier om overtid:
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Vis hele sitatet...
det kommer strengt tatt ann på hvordan arbeidstimene hans er spesifisert i arbeidskontrakten.
har han f.eks 50% stilling, er det ikke en selvfølge at han får overtidsbetalinge før han jobber antall arbeidstimer som tilsvarer en 100%-stilling, ++
Jeg har 100% stilling, men bedriften klarer å vri seg unna siden jeg jobber for flere arbeidsgivere i løpet av en dag.

Sitat av spelley Vis innlegg
Har du hørt om ansiennitet? du får lønn etter ansiennitet, enkelt å greit. Når du fyller 20 år, har du arbeidet i bedriften lang nok tid til å gå opp i ansiennitet, dermed opp i lønn.
Vis hele sitatet...
Så du mener at ansiennitet gleder selv om en kollega som begynte samtidig som meg har hatt 145kr siden første dag?
Jaja, du har da mer enn meg ihvertfall.

23 år med 123 kr timen, med minst 9 timer hver dag. Flere dager har jeg jobbet 12+ timer helt opp til 17 timer med kun 1 liten pause, og 0,-kr overtid. De to første ukene hadde jeg dagslønn på 500 kr uten å få vite det før lønnslippen kom, å jobbet dermed ræva av meg for å virkelig tjene litt. Trodde jeg ihvertfall -.- Dette er da lager/sjåfør jobb.
Sist endret av Dead Maple; 5. mai 2011 kl. 23:11.
^ Forstår godt hva du mener! Det er samme grøten her i gården! Jobber ræva av meg for å tjene til livets opphold.... problemet er at arbeidet mitt er veldig variabelt ut i fra om kundene mottar varer og mengde å størrelsen til butikken. Det høyeste jeg har hatt utbetalt etter skatt er 16.000,- da følte jeg ikke at jeg hadde noe privatliv. Ellers så ligger det på alt fra 5000 - 11000.....
Du går opp i lønn ved fylte 20 år, uansett, det er værtfall slik det har vært oss mine arbeidagivere.
Men om du virkelig mener det er ille (det synes jeg og, hadde grunnlønn på 130 når jeg var 19, pluss tillegg), så snakk med sjefen eller finn deg ny jobb, kassa på rema er bedre betalt enn det du har nå.
Få deg jobb i posten. 150 kr timen fra start av. Men ville sørget for å få jobb ute på landet som landpostbud, da det blir mye gåing inne i byer.
Det er helt vanlig at lønna settes etter alder. Ut i fra hva jeg forstår fra din bedrift så er det ved fulte 20 en går opp i lønn. så du må nokk bare vente til du er 20

jeg selv tjener 140kr/t nå jeg jobber, uten overtid, etter som at jeg er sesong med arbeider(1-2uker på vinteren og høsten). Og har jobbet meg oppover i lønn innen samme yrke siden jeg var 15. da begynte jeg med 90kr/t, mens fra 17-20 lå jeg på 130kr/t. så dette er helt vanlig praksis.
Et lite sidespørsmål; hvor mange timer må man jobbe i uken for å få overtidsbetalt? Er det overtid etter 40 timer arbeid?
vanlig arbeidstid skal ikke overstige 40t i uken og 9t dagen
en skal heller ikke jobbe mer enn 10t overtid i uken eller 25t i månden
Sitat av molotow Vis innlegg
Et lite sidespørsmål; hvor mange timer må man jobbe i uken for å få overtidsbetalt? Er det overtid etter 40 timer arbeid?
Vis hele sitatet...
37,5 time er det vel som regel, se i kontrakten din.