Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2861
Redpilled alfahann
Hører ofte at USA har brukt så og så mye penger på krig,men er pengene virkelig brukt opp? Vil jo tro at de aller fleste pengene går til utstyr og personell og selv om noen av våpnene sikkert er importert så vil jeg tro at mange av pengene blir værende i USA. Ligger problemet i at pengene ikke kommer tilbake igjen til staten i form av skatter og avgifter? Eller forsvinner faktisk penger når et land bruker dem?
Ikke mye til svar, men USA kjøper jo hvertfall mye ammunisjon av Norge. Vi er et veldig dobbeltmoralsk land.
De store utgiftene til en stat i forbindelse med en krig er nok utstyr og forsyninger som mat, ammunisjon og whatnot.
Utstyr som blir ødelagt må jo erstattes, ammunisjon egner seg lite for resirkulering, slike ting må jo fylles opp igjen for å holde beredskapen oppe.
En god del av utstyret USA trenger må de kjøpe fra utlandet, f. eks. kjøper de jo en god del ammunisjon/våpensystemer fra Norge. En liten del av pengene som går med til å anskaffe nytt utstyr/forsyninger kommer nok inn igjen som skatter når de handler hos "lokale" bedrifter, men dette er jo bare en liten del av den totale summen.

Før i tiden var det jo ganske normalt at de som invaderte et land tok med gull og verdisaker som krigsbytte.
Da var jo en del av utgiftene dekket ettersom mye av dette fant veien til staten/kongen/hærføreren, dette er jo ikke tilfelle nå til dags(i hvertfall ikke offentlig)
I Afghanistan og Iraq har de jo også et slags mål om å opprette demokratiske styresett, dette medfører også store utgifter.
Sist endret av jajamensann; 5. mai 2011 kl. 18:42.
Når de drepte Osama så fikk de tekniske problemer med det ene helikoptret de kom med, så de sprengte det lik så godt.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Hørte på radioen idag at skattebetalerne i USA har betalt over 2000 milliarder dollar på krig siden 2001.
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Hørte på radioen idag at skattebetalerne i USA har betalt over 2000 milliarder dollar på krig siden 2001.
Vis hele sitatet...
Det var bare på jakten etter Osama, ikke krig generelt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10085149
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Hørte på radioen idag at skattebetalerne i USA har betalt over 2000 milliarder dollar på krig siden 2001.
Vis hele sitatet...
De har brukt godt over 3 trillioner på krig siden 2001, så 2000 milliarder dollar er ingenting i forhold (en trillion er en million million).
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det var bare på jakten etter Osama, ikke krig generelt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10085149
Vis hele sitatet...
Er ikke USA som har betalt for denne jakten. Statsgjelden USA har er på ca 75.000 mrd NOK. Eller rundt 25 ganger oljefondets størrelse. Et tiår med krig på krita koster flesk!
Sitat av mo3 Vis innlegg
Når de drepte Osama så fikk de tekniske problemer med det ene helikoptret de kom med, så de sprengte det lik så godt.
Vis hele sitatet...
Er dette sant?
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Det er ivertfall nyhetene sier, de satte fyr på helikopteret så fienden ikke kunne bruke det.
Sitat av toxicity Vis innlegg
Det er ivertfall nyhetene sier, de satte fyr på helikopteret så fienden ikke kunne bruke det.
Vis hele sitatet...
Forståelig siden det var en prototype på et stealth helikopter.
Amerikanerne har blandede erfaringer med Asiatisk reverse engineering.
USA bruker i gjennomsnitt 20 cent per skatte Dollar til miletæret! jeg er ikke anti-USA, men det er latterlig og sløse penger på Irak & Afganistan, når de har nok problemer hjemme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På den andre sida så gir jo militærindustrien millioner av jobber, i tillegg til at mange hundre tusen soldatar faktisk har jobb, framfor å vere arbeidsledige. Så det blir for lettvint å sei at å kutte militærutgiftene vil redde landet. På lang sikt ja, men på kort sikt er det en måte å halde folk i jobb på.

Spørsmålet om kva krig koster er ikkje veldig enkelt å svare definitivt på trur eg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
På den andre sida så gir jo militærindustrien millioner av jobber, i tillegg til at mange hundre tusen soldatar faktisk har jobb, framfor å vere arbeidsledige. Så det blir for lettvint å sei at å kutte militærutgiftene vil redde landet. På lang sikt ja, men på kort sikt er det en måte å halde folk i jobb på.

Spørsmålet om kva krig koster er ikkje veldig enkelt å svare definitivt på trur eg.
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan man vrir og vender på det så koster krigene MYE mer penger enn det USA har råd til. Dermed finansieres dette med statsgjeld. Arbeidsledigheten vil seff stige om krigene stoppes, men det blir totalt sett mye bedre for USA - rent økonomisk.
Sitat av Sio Vis innlegg
De har brukt godt over 3 trillioner på krig siden 2001, så 2000 milliarder dollar er ingenting i forhold (en trillion er en million million).
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke roter fryktelig mellom norske og engelske begrep nå? Og at det ikke er "three trillion dollars" du egentlig mener? Tre trillioner (på norsk) er en million million million.

Norsk tallsystem:
Million - 1 000 000
Milliard - 1 000 000 000
Billion - 1 000 000 000 000
Billiard - 1 000 000 000 000 000
Trillion - 1 000 000 000 000 000 000

Engelsk tallsystem
Million - 1 000 000
Billion - 1 000 000 000
Trillion - 1 000 000 000 000
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Uansett hvordan man vrir og vender på det så koster krigene MYE mer penger enn det USA har råd til. Dermed finansieres dette med statsgjeld. Arbeidsledigheten vil seff stige om krigene stoppes, men det blir totalt sett mye bedre for USA - rent økonomisk.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det gitt at det blir. For et par hundre tusen nye, arbeidsledige tipper eg fører til meir kriminalitet, og økte kostnader. For at et land som er såpass militarisert skal kunne gi slipp på det, så må dei bruke tid på omstilling. Ellers trur eg dei får store interne problemer.
Norskehesten
Alden's Avatar
jeg så en dokumentar her om dagen at det går veldig mye penger til sivlie kontrakter i Irak/Afg som leverer militære tjenester. deriblant gjorde de sivlie store summer på dette. Der var det også snakk om kvitte seg med utsyr slik at de fikk penger igjen for dette. denne dokumentaren ble bannlyst, men vi fikk innblikk som varte i 4minutter (det var det jeg så)

skal se om jeg finner den dokumentaren
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje det gitt at det blir. For et par hundre tusen nye, arbeidsledige tipper eg fører til meir kriminalitet, og økte kostnader. For at et land som er såpass militarisert skal kunne gi slipp på det, så må dei bruke tid på omstilling. Ellers trur eg dei får store interne problemer.
Vis hele sitatet...
Staten betaler soldatene en viss lønn. Alternativt må staten betale arbeidsledighetstrygd en viss tid. Hva tror du er størst? Omskolering vil etter hvert skje om myndighetene tilrettelegger det.
I tillegg har du ALT det andre som materiell, ammo, ødelagt utstyt, mat, drikke osv osv osv.
Tror du virkelig at det lønner seg å ha krig for å unngå ledighet?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det var bare på jakten etter Osama, ikke krig generelt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10085149
Vis hele sitatet...
Det står i artikkelen du linket til at det inkluderer krigene i Afghanistan og Irak.

Sitat av VG.no
Den svimlende summen, som tilsvarer 10.600 milliarder norske kroner, inkluderer krigene i Afghanistan og Irak.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Staten betaler soldatene en viss lønn. Alternativt må staten betale arbeidsledighetstrygd en viss tid. Hva tror du er størst? Omskolering vil etter hvert skje om myndighetene tilrettelegger det.
I tillegg har du ALT det andre som materiell, ammo, ødelagt utstyt, mat, drikke osv osv osv.
Tror du virkelig at det lønner seg å ha krig for å unngå ledighet?
Vis hele sitatet...
Nei, det lønner seg neppe, men det er ikkje nødvendigvis så store reinie utgifter som en antar om en ser på militærbudsjettet til USA.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av walbergz Vis innlegg
Sikker på at du ikke roter fryktelig mellom norske og engelske begrep nå? Og at det ikke er "three trillion dollars" du egentlig mener? Tre trillioner (på norsk) er en million million million.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på "trillion".
Pengene forsvinner jo altså slipper du en bombe som har kostet en halv million eksploderer den jo.
Akkurat som fyrverkeri. Er penger som går opp i røyk/lyd/farger.
Pengene er som regel da gått til norge og kongsberg aerospace et eller annet og raufoss ammunisjonsfabrikk så vidt jeg husker.
Så for all del så lenge usa kriger uten og blande inn oss er det vel utelukkende positivt for norsk økonomi?
Pengene som blir brukt på krig går tilbake til samfunnet og gjør de som tjener på det enda rikere.

Tro det eller ei, det er måten sjefene liker å gi tilbake til samfunnet. Men de får samtidig dårlig samvittighet for det.

Hitler ideologien har regjert i alt for mange år! Nå er den forandra
Verdens samfunnet har endelig forstått at det er noe som heter mennesker og ikke bare goym!

Lev i frihet! Aldri gjør noe dere ikke har lyst til!
Redpilled alfahann
Trådstarter
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Pengene forsvinner jo altså slipper du en bombe som har kostet en halv million eksploderer den jo.
Akkurat som fyrverkeri. Er penger som går opp i røyk/lyd/farger.
Pengene er som regel da gått til norge og kongsberg aerospace et eller annet og raufoss ammunisjonsfabrikk så vidt jeg husker.
Så for all del så lenge usa kriger uten og blande inn oss er det vel utelukkende positivt for norsk økonomi?
Vis hele sitatet...
Om bomben er produsert utelukkende i landet som slipper den så vil vel ikke pengene bli borte med en gang bomben eksploderer. De vil vel fortsatt være en del av økonomien å til slutt ende opp hos staten igjen i form av skatter og avgifter, med mindre de blir værende på en eller annens konto.