Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1980
Jeez, jeg sitter her dagen før tentamen i norsk og skal ha med min egen laptop til å skrive oppgaven på.

Fram til nå har jeg bare brukt OpenOffice, men fant ut at skolen bare godkjenner Microsofts Nazi-regime. Så derfor fant jeg fram en gammel CD med Word 2002, og installerte. Hurra liksom, det funket. Jeg åpnet programmet og testet, lagret en fil, det funket.

Men når jeg skulle åpne filen igjen kræsjer programmet. Jeg kan åpne word i sikkerhetsmodus, men med en gang jeg prøver å åpne en tekst fil(doc, txt, rtf) eller prøver å lage et nytt dokument svarer ikke programmet og det avsluttes. Jeg får opp en av vistas fantastiske nye feilmeldinger om at de har løsningen på problemet(oppdatere office) og gir meg en link til der hvor jeg kan laste ned oppdateringen. Ok, greit nok. Jeg trykker på linken og firefox åpnes. Også: "Du må ha internet explorer 5 eller senere for å benytte deg av denne tjeneste." (nazinazinazi) Jeg kopierer linken og åpner internet explorer 7 for å gå inn på samme sted, men får samme beskjed igjen...?!! (nazi)

Jeg installerer word på nytt med samme resultat og bestemmer meg for å gi opp denne versjonen.


Fattern har office home student 2007 og bestemte meg for å bruke opp 1 av de 3/4 installasjonene man har tilgang til. Endelig er det ferdig og jeg åpner word. Jeg lager et dokument, lagrer det som "test.docx" og "test.doc" og lukker word igjen. Når jeg skal åpne det: "Filen test er ikke tilgjengelig". Begge to. Hva skal man gjøre nå... Altså jeg kan opprette nye dokumenter nå, lagre dem, men ikke åpne. Seriøst.

Jeg har ikke noe imot Microsoft, men når jeg får denne behandlingen etter LOVLIG kjøp av både office og vista osv. Jeg blir mildt sagt irritert.

Hvis skolen skulle finne på å la meg bruke openoffice kan noen vennligst fortelle meg hvordan jeg kan lage topptekst og bunntekst og forandre linjeavstand? Har engelsk versjon og finner ikke ut av hva de tingene heter på engelsk..

Takkerrrr
I OpenOffice.org er det
Insert -> header -> default for topptekst
Insert -> footer -> default for bunntekst

Format -> Paragraph -> Line spacing:<velg> for linjeavstand
Takker, tror jeg heller holder meg til OpenOffice så lenge
I open office kan du velge lagre som, da kan du lagre filen som en .doc fil.
Sitat av mrgeforce Vis innlegg
I open office kan du velge lagre som, da kan du lagre filen som en .doc fil.
Vis hele sitatet...
I know, men det er heller det at skolen er skeptisk til ukjente programmer Men går sikkert bra
Er det ikke slik at skolene skal ta imot alle "kjente" formater etter nyttår? Pdf, doc, docx, odf, osv.

Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Sitat av hedningen Vis innlegg
Er det ikke slik at skolene skal ta imot alle "kjente" formater etter nyttår? Pdf, doc, docx, odf, osv.

Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Vis hele sitatet...
Kan ikke avkrefte noe , men på skolen min er det hvertfall sånn at alt skal leveres inn i .doc .

- Dette har vel litt med enkelhet å gjøre også , da alt er lagret i samme format .

Blir det "fri" dokumenttype kommer det garantert til å bli mange som leverer inn i odf eller docx kun fordi de vet at læreren ikke har tilgang på formatet .
Sitat av zitcon Vis innlegg
Kan ikke avkrefte noe , men på skolen min er det hvertfall sånn at alt skal leveres inn i .doc .

- Dette har vel litt med enkelhet å gjøre også , da alt er lagret i samme format .

Blir det "fri" dokumenttype kommer det garantert til å bli mange som leverer inn i odf eller docx kun fordi de vet at læreren ikke har tilgang på formatet .
Vis hele sitatet...
På min skole er det heller problemet at 3. klasse ikke er en del av laptop regimet som 1. og 2. klasse er underlagt. Disse maskinene kommer selvsagt med Office 2007, slik som alle maskinene som skolen eier - og dermed også lærernes laptop'er. Ettersom de fleste lærernes datakunnskaper ikke er noe å snakke høyt om, og de i tilleg er vant til 1. & 2. klasse, lagrer de selvsagt alt i docx - "for alle har jo den nye officen". Unntatt 3. klasse da, men dem er det ingen som husker på.

Meg bekjent åpner da word odf filer, men man kan jo sette passord på odf filene, og få utsatt innleveringsfrister et par dager på den måten. ("Kan desverre ikke gi deg passordet, da jeg bruker dette både på mail og i nettbanken min.. Sender en ny fil i morgen.")
Sist endret av emphi; 10. november 2008 kl. 17:06.
Word kan ikke åpne ODF filer...
Ikke native, nei, men det er en smal sak å implementere støtte gjennom utvidelser:

http://odf-converter.sourceforge.net/
http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/get.jsp
microsoft kommer å støtte odf formatet, synd bare at det bare er office 2007 sp2 som gjør det.

kilde: http://www.microsoft.com/Presspass/p...FormatsPR.mspx
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
I know, men det er heller det at skolen er skeptisk til ukjente programmer Men går sikkert bra
Vis hele sitatet...
Om skolen din er skeptisk til OpenOffice.org, er det _virkelig_ dårlig kunnskap på gang. Hos oss er det t.o.m. en del lærere som har!
Sitat av hedningen Vis innlegg
Er det ikke slik at skolene skal ta imot alle "kjente" formater etter nyttår? Pdf, doc, docx, odf, osv.

Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Vis hele sitatet...
Kilde! Om det er slik, gleder jeg meg veldig.

(Ang. Trådtittel: Word _leker_ ond? Du kan ikke ha brukt Word ofte...)
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om skolen din er skeptisk til OpenOffice.org, er det _virkelig_ dårlig kunnskap på gang. Hos oss er det t.o.m. en del lærere som har!
Kilde! Om det er slik, gleder jeg meg veldig.

(Ang. Trådtittel: Word _leker_ ond? Du kan ikke ha brukt Word ofte...)
Vis hele sitatet...
Sant..

Men det å være ond krever mer intelligens enn det å leke ond, og word er ikke så intelligent