Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1114
Det trues med streik fra mandagen av. Jeg meldte meg i HK idag. Vil jeg eventuelt få streikepenger? Eller er jeg sent ute med innmelding?
Hvor og hva jobber du som?
Hvis jeg skal tippe, så tror jeg nok ikke du får streikepenger.
Elsa
Trådstarter
22 1
Jobber i butikk! Jeg betaler fagforbundkontigent, det blir trekt fra lønna hver månad. Men aner iķke hvor jeg betaler!
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Det trues med streik fra mandagen av. Jeg meldte meg i HK idag. Vil jeg eventuelt få streikepenger? Eller er jeg sent ute med innmelding?
Vis hele sitatet...
Her finner du liste over hvilke bedrifter som HK har meldt plassfratredelse for i første streikeuttak, om plassen du jobber ikke er på lista blir du ikke tatt ut i streik under et eventuelt første uttak.

https://hk.no/2024/04/fare-for-stors...-varehandelen/
Jeg tror det bare er taxfree ansatte på flyplasser som skal bli tatt ut i første omgang.

Er du gira på å streike eller? ��
Sitat av Analrapist Vis innlegg
Her finner du liste over hvilke bedrifter som HK har meldt plassfratredelse for i første streikeuttak, om plassen du jobber ikke er på lista blir du ikke tatt ut i streik under et eventuelt første uttak.

https://hk.no/2024/04/fare-for-stors...-varehandelen/
Vis hele sitatet...
Nesten, men ikke helt.

Ditt navn må stå på listen over ansatte som fagforeningen sier opp på de organisertes vegne i forbindelse med at forhandlingene brytes og partene forbereder seg på mekling. Dette heter plassoppsigelse, og må leveres minst 14 dager før streik iverksettes for disse arbeidstakerne. Ofte inkluderer plassoppsigelsen samtlige arbeidstakere som fagforeningen organiserer på det aktuelle tariffområdet.

Når Riksmekleren mottar plassoppsigelsen, nedlegger han forbud mot arbeidskamp (streik eller lockout) frem til mekling er gjennomført. Da kan ingen av partene starte arbeidskampen før meklingsfristen er passert.

Senere leverer fagforeningen melding om plassfratredelse for de arbeidstakerne som blir tatt ut i første uttak. Dette må gjøres minst fire dager før streik iverksettes, og for første streikeuttak blir det gjerne i praksis fire dager før meklingsfristen hos Riksmekleren løper ut.

Når streiken er en realitet vil gjerne fagforeningen raskt levere plassfratredelse for andre streikeuttak, som da kan iverksettes tidligst fire dager senere. Dersom det blir mange innmeldinger tidlig i en streik, kan fagforeningen også levere ny plassoppsigelse der de nye medlemmene inngår.

Så hvis vi antar at meklingen du er interessert i er den mellom Handel og kontor og Virke om Landsoverenskomsten, en av mange meklinger med frist natt til tirsdag, vil du ikke bli tatt ut i streik i første streikeuttak, og det er heller ikke levert plassoppsigelse for deg. Ved streik er det altså tidligst to uker etter at fornyet plassoppsigelse er levert at du kan tas ut. Du vil heller ikke få streikestøtte av fagforeningen hvis du permitteres av arbeidsgiver i denne perioden.

Kort fortalt: Det lønner seg å være organisert hele tiden, og ikke bare rett før en eventuell streik.
Elsa
Trådstarter
22 1
Det har du rett i. Samtlige på min arbeidsplass har fått "plass oppsigelse". for nesten 14 dager siden. Jeg betaler som sagt forbundskontigent men usikker til hvor så meldte meg helt desperat i HK idag, er livredd for streik og livredd for å stå uten inntekt
Har du fått permitteringsvarsel da? Hvis ikke så skal du jo jobbe.
Elsa
Trådstarter
22 1
Jupp, alle har fått det
Hvis du blir permittert på grunn av streik i ditt tariffområde vil du ikke få streikebidrag, og trolig ikke dagpenger fra NAV heller.

Jeg ville aller først ha sjekket hvor du betaler fagforeningskontingent, det kan arbeidsgiveren din svare på hvis det har blitt trukket over lønnsslippen, og tatt kontakt med dem.