Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 4898
Google lanserer i dag nettleseren "Google Chrome," som skal utfordre internett explorer.
Er det noen som har testet allerede?

Det virket veldig lovende da jeg leste om det, men jeg er spent på om det vil kunne gjøre noe med markedsandelen til spesielt firefox.

Jeg finner ikke noe sted å laste det ned enda, så jeg må nok vente til i kveld. Men det blir spennende.

Er det noen som har noe god informasjon om Chrome, evt som har hatt mulighet til å teste det allerede?
Regner med at du har lest denne: http://blogoscoped.com/google-chrome/

Jeg er veldig spent, jeg liker det meste google har laget til nå, så det er mye mulig denne også faller i smak.
Jeg er generelt sett veldig positiv til google sine produkter. Søkemotoren er genial og jeg simpelt hen elsker Gmail. Jeg føler at google klarer å utvikle produktene sine slik at jeg blir "amazed" over hva de har fått til. Ettersom google har utviklet en del nyttige ting har jeg også kommet til å tenke på hvorfor google ikke lager en egen nettleser.

Det har de nå gjort. Jeg kommer til å teste ut denne nettleseren og prøve den ut. Hvis den faller i smak kommer jeg til å vente til den ferdige versionen (Ikke beta) kommer ut og bruke den fast. Vi får se i morgen, ettersom tirsdag er satt som lanseringsdag for betaen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er egentlig litt skeptisk til å bruke en prosess per tab i browservinduet, men slik Google presenterer det i tegneserien sin så fremstår det jo som en god idé. Time will tell, jeg er spent i alle fall!
Google Chrome er nå satt som standard nettleser. Aldri vært borti noe så kjapt før. Lynrask var den, og jeg elsket simpelthen layouten på den. Stilrent.
Google Chrome var enkel, fort og veldig grei! Dette er min nye nettleser til det kommer noe bedre.. (tviler det kommer det i nærmeste framtid).
Håper det kommer noen bra plugins fort, for jeg kommer til å savne adblock. Men dette er min nye nettleser ja. Sykt rask. Test med Gmail og slike ajax-ting, går sjukt fort.
Mislikte denne sterkt. Det ser ut til at den leser IE-spesifikk CSS, lagt i <!--[IF lte IE 6]> og <!--[IF IE 7]>, i stedet for den "ordentlige" koden. Counteren på siden min identifiserer den også som
Browser: Identification Blocked 0
OS: Unknown
Enkelte tabs, blant annet Acid3-testen hang seg i nesten et minutt før den fortsatte lastingen.

Scorer forøvrig 78/100 i Acid3.
Vil vel ikke si at fanebehandling er Chrome's sterke side:
[img=http://img49.imageshack.us/img49/812/fanebehandlinglo8.th.png]

Tror nettleseren kan bli mye bedre over tid, er jo fremdeles bare beta. Inntil videre kommer jeg til å holde meg til FF i Windows og Camino i OS X, så får vi heller se senere. Likte dog brukergrensesnittet, veldig enkelt og greit.
Har fått kjørt denne nå, og foreløbig ser det VELDIG lovende ut! Min trege pc som tar kanskje 20 sec å åpne opera åpner denne på under et sekund, den er veldig rask og tar tre ganger mindre CPU enn opera! LOVE CHROME!
Den hadde et deilig minimalistisk preg, og en kjapp prøvetur sier at jeg kan like den, men før den kommer med adblock som er like god eller bedre enn FF sin så bytter jeg ikke...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
[COLOR=Red]Bugreports kan sendast til Google. Enlinjere kan takast på IRC.

La oss diskutere Google Chrome her.[/color]

Når det gjeld linux-støtta i Chrome så har jo google der tatt to vegar tidlegare - anten få ting
til å funke native (Google Earth) eller nytte Wine som glidemiddel for å spare tid (Picasa). At dei ikkje slepper dei samtidig er i mine auge et rimelig godt teikn - det tyder på at Google kjem med native versjon, og ikkje wine-basert versjon.

Har ikkje fått testa chrome, men det står definitivt på todo-lista mi...

Eg har forøvrig den meining at meir eller mindre alle browsere er rimelig dårlige. Dei har forskjellige svakheiter, men ingen av dei er faktisk gode. Firefox er den som er mest brukbar for min del, pga. firebug, adblock, og noscript... Tli gjengjeld er den evig bloated.

Når det gjeld innvendinga til Tias så ja - samtidig las eg i eit eksemplar av ;Login: om design av ein sikker nettleser. Der gikk dei i retning av en tråd per nettside for å redusere problema. Eg veit ikkje om det stemmer, men artikkelen hevda at solid del av hulla i moderne nettlesere kom av at websida kjørte i samme tråd som prosessen som gjorde systemkalla...

(Forøvrig - berre eg som finn det ironisk at Chrome tilfeldigvis er slanguttrykket for dei synlege delane av GUI?)
Chrome er ikke så mye mindre enn firefoxen min, sånn GUI-sett altså. At tabs åpnes helt øverst er veldig bra, men ellers er den ca. lik. Jeg lette etter søke-linje, men ble gledelig overrasket over at den ligger I adresselinja.

Opensource, samt at google er stort/kjent, garanterer vel mer eller mindre at plug-ins kommer haglende om denne blir den suksessen det ser ut til.
Liker ikke at den bruker IE settings for å justere tilkoblingen. Jeg bruker privoxy for å blokkere reklame, men har satt IE uten dette for de Internett sidene samt programmene som ikke liker dette (som age of conan).

Ellers ser den helt ok ut. Men ikke noe banebrytende som gjør at jeg bytter ut brann reven enda.
Det er ganske standard oppsett på Windows-baserte systemer, Hyllekjeks. Finnes metoder å route all trafikk gjennom proxy på Windows uten å innom IE sine settnings, men det er generelt sett bare stress.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Kan like enda en WebKit basert nettleser, har ikke mulighet til å teste den nå men skal teste så fort jeg kommer med på en windows pc.

Hvordan er det med mouse gestures? Har vi en verdig konkurrent til Opera?
ArbeidsledigProletar
Den er ekstremt rask, det er det beste jeg kan komme opp med, ellers er den "fairly standard".
I helvette så rask denne nettleseren var! Default web browser fra nå av! (i hvertfall helt til jeg evt. finner noen fæle feil som går utover min hverdag)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har aldri vært borti en så rask nettleser. nFF blir jo en ren fryd å surfe. Forøvrig gjenstår det mye før de er "up to par" når det gjelder JS-støtte.

Når jeg skriver dette innlegget ser jeg også at de har stavekontroll og at man kan endre størrelsen på tekstboksen selv.
Sitat av slashdot
(Forøvrig - berre eg som finn det ironisk at Chrome tilfeldigvis er slanguttrykket for dei synlege delane av GUI?)
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, de forklarer navnevalget i tegneserien:
http://bilete.no//6528.jpg
Jeg vil ikke kalle det en god begrunnelse, men det er da noe.
Sist endret av Frenor; 3. september 2008 kl. 00:42.
jeg savner et masterpassword, som i firefox! ellers en veldig clean browser, som ser lovende ut.
Hastigheten er fantastisk. Meget bra jevnt over må jeg si.

Ved å oppdatere host filen forsvinner også reklamen.
http://everythingisnt.com/hosts

Åpne hosts i notepad og copy/paste lista inn
(Windows\System32\drivers\etc\hosts)
Restart nettleseren, og vips reklamen er borte.
Helvete så rask. Imponerende. Får min halvskittene linje til å virke bra.
Tho, jeg mangler noen småting som gjør at jeg fortsatt kommer til holde meg til FF en stund til. Uten å glemme at dette kun er en beta-versjon.

Anyhow, noen som vet hva den "store" hastighetsforskjellen kommer av? Hvorfor er denne så himla mye raskere enn FF, Opra og IE?

Jeg må bare legge til en ting; Google nettleseren tuller med nFF - ellers er jeg helt på jordet.

Istedet for:
Forum - Galleri - Chat - Kontrollpanel - Regler - Nye Innlegg - Søk - Hurtiglenker - Logg ut.
Vis hele sitatet...
Står det:
Forum - Galleri - Chat - Kontrollpanel - Regler - Søk - Nye innlegg - Marker forumene som lest - Vis venner - Logg ut
Vis hele sitatet...
Sykt irriterende at "Hurtiglenker" ikke er der på google Chrome.


Se bildet for beskrivelse:
Nøkkelbegrepet er vel "Opplevd hastighet". Hovedideen er at folk flest ikke scroller ned til bunnen av en nettside idet den åpnes; hvorfor da vente til hele siden er nedlastet?
Virker lovende, men mangler foreløpig en rekke features som jeg liker i Opera; f.eks muligheten til å endre tastatursnarveier, endre oppstilling av knapper, zoome inn på bilder og jeg liker spesielt godt at i Opera så kan jeg bare klikke hvor som helst helt til venstre på skjermen for å få frem bokmerker fremfor å måtte lete etter en bokmerker knapp.

Det blir interessant å se mac-versjonen. Har en 2001-ibook, og da går det ann å se forskjell på en krevende nettleser og en ikke-krevende.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Jarne
Nøkkelbegrepet er vel "Opplevd hastighet". Hovedideen er at folk flest ikke scroller ned til bunnen av en nettside idet den åpnes; hvorfor da vente til hele siden er nedlastet?
Vis hele sitatet...
Riktig.

Opera kan konfigures til å tegne opp siden før den er ferdig lastet.

Chrome er ingen operakiller. Ingen over ingen ved siden av.

På de maskinene jeg har testet på er den ikke så rask som jeg hadde håpet. Tilbake knappen er også "treg" da den laster siden på nytt uten caching.
Såklart kan det meste konfigrueres til å være grisekjapt, men folk vil ha det slik out-of-the box. Kan tune firefox så det spruter blod ut av PCen din når den laster, men det betyr ikke at alle har det slik. Såklart er det ingen Opera-killer, de kan jo bare låne alt Google Chrome har lagd, uten store problemer, som er mulig grunnet BSD-lisensen.
"Ved å skrive inn eller vise innhold, gir du Google en uendelig, uoppsigelig, verdensomspennende, gratis og ikke-ekslusiv lisens til å reprodusere, bearbeide, endre, oversette, publisere, fremføre, vise frem og distribuere alt innhold som du sender inn eller viser ved bruke tjenesten."

http://www.dinside.no/data/programva...art784888.html

Google lagrer alt du gjør når du bruker tjenestene demmes. Jeg blir nok ikke til og bruke Chrome.
Det der skremte meg også. Grunnet en manglende interesse av å sette meg inn i det - holder jeg meg til firefox.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
En ting jeg synes er litt kjipt er det at "når du lukker en tab, forsvinner den helt", bra for hastighet? Ja. Men ikke for en som meg som har oppmot 125 tabs åpne samtidig, og ofte trykker Ctrl-F12 (Undo close tab) (Merk: Bare med Tab Mix Plus installert).

En ting jeg savner som ikke har blitt nevnt er keywordsearch, som, etter at jeg fant ut av det, har gjort meg avhengig.
"11.1 Du beholder opphavsrett og alle andre rettigheter du allerede har, til innhold som du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Ved å sende inn, poste eller vise innhold gir du Google en ikke-tidsbegrenset, ugjenkallelig, verdensomspennende, vederlagsfri og ikke-eksklusiv lisens til å gjengi, tilpasse, endre, oversette, publisere, fremføre offentlig, vise offentlig og distribuere det innholdet du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Denne lisensen gis utelukkende for at Google skal være i stand til å vise, distribuere og markedsføre tjenestene, og kan tilbakekalles for enkelte tjenester i henhold til bestemmelsene under tilleggsvilkårene.

11.2 Du samtykker i at denne lisensen omfatter Googles rett til å gjøre slikt innhold tilgjengelig for andre bedrifter, organisasjoner og personer som Google har forhold til, for tilgjengeliggjøring av syndikerte tjenester og å bruke slikt innhold i samband med levering av slike tjenester."

Dette er en del av Google Chrome sin brukeravtale. Jeg var i ferd med å installere den, men jeg avbrøt. Er det ingen andre som blir en smule skeptisk til en brukeravtale som denne?
Det var da heftige vilkår de hadde lagt til rette.. Hvorfor så nazi mon tro?
Sitat av catolh
Det var da heftige vilkår de hadde lagt til rette.. Hvorfor så nazi mon tro?
Vis hele sitatet...
Informasjon koster penger. Google er vår venn, men samtitdig en god pengemaskin. Sånn er det. Info=penger
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Pjukern
Chrome er ingen operakiller. Ingen over ingen ved siden av.
Vis hele sitatet...
All statistikk jeg har lest i dag viser at Chrome på en dag har oppnådd flere brukere enn Opera noen gang har hatt. 2-3x så mye faktisk. Husk på at Opera aldri har hatt 1% markedsandel på verdensbasis. De sniffet rundt målstreken med 0.9% en gang, men det var også alt.

Så jo. Chrome har vist seg å være, som Safari, Firefox og IE, en Opera-killer.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg vet ikke med dere, men jeg DIGGET Chrome. Det er imidlertid ganske tydelig at det ikke er en ferdig versjon ettersom den inneholder en del bugs og merkelige quirks... Hvor er Hurtiglenker blitt av f.eks.? I tillegg har jeg hatt litt små problemer med JS her og der. Men det hele virker veldig lovende!
Chrome er en fantastisk nettleser, og blir nok bare bedre og bedre med tiden. Men jeg stusset litt over de vilkårene. Kan jo hende de endrer de i.o.m "mannen i gata" er så skeptisk til den?
Chrome kommer ikke til å ta over for opera og firefox på hovedmaskina mi. Joda, rask som et lyn - men jeg lider ikke av at firefox eller opera er for tregt heller, og de har en mengde funskjoner som Chrome foreløpig ikke har.

På wind'en min derimot, kommer nok chrome til å regjere.
Viktig at vi alle husker at den heter Google Chrome BETA!!! Det er fortsatt en beta vi snakker om, og til å være det, funker den særs godt til hverdagslig surfing. Viktig å poengtere at vi nffere er litt sære når jeg det gjelder SW vår?
Må si meg meget fornøyd med Chrome egentlig.

Noen som vet om den før støtte for extensions og themes slik som FF?
Fryktelig rask, men jeg er veldig konvensjonell når det gjelder pc. Finner jeg et program jeg liker (firefox), så har jeg ikke lyst til å bytte. Dessuten får jeg ny pc snart, så da vil jeg kanskje ikke merke forskjellen på hastigheten til browserene..

edit: Æsj! Jeg kan ikke scrolle på siden ved å trykke på musehjulet og flytte musen rundt.. Det er jeg avhengig av...
Sist endret av Pope; 4. september 2008 kl. 03:45.
Sikkerhetsklarert
Sitat av nso
All statistikk jeg har lest i dag viser at Chrome på en dag har oppnådd flere brukere enn Opera noen gang har hatt. 2-3x så mye faktisk. Husk på at Opera aldri har hatt 1% markedsandel på verdensbasis. De sniffet rundt målstreken med 0.9% en gang, men det var også alt.

Så jo. Chrome har vist seg å være, som Safari, Firefox og IE, en Opera-killer.
Vis hele sitatet...
Der tok du ting litt ut av sammenheng. Statestikk kan brukes til alt. At den er mer populær og har hatt flere nedlastninger kan jo være fordi at folk har store forventninger til noe som kommer fra google, og at de vil prøve den. Betyr ikke at like mange bruker den om 3 uker.

Men uansett det jeg mente var at for min del, så er den ikke i nærheten av å være like bra totalt sett som Opera, akkurat som IE, FF og Safari Det eneste jeg savner i Opera er en skikkelig webdeveloper plugin, slik man har i FF.
jeg bytta med en gang til chrome.
veldig raskt, genialt med oppgave behandling!
inkognito og oppretting av snarveier er bra

eneste jeg savner chrome er adons, og skins + at jeg får ikke til og scrolle oppover..


edit:
savner adblock : O
Sist endret av IFredrik; 4. september 2008 kl. 16:22.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Chrome har en del fordeler, som comicen sier; de vil at alle browsere blir bedre, fordi Google lever på nettet.

De har delvis som mål å få inn nye standarder, selv om det er en del tin å ergre seg over (hvorfor faen er det fortsatt slik at når man trykker "Ctrl+Tab" så kommer man til fanen til høyre for den man er i, istedenfor at man kommer til forrie brukte tab?), så kan man implementere bla.a. keywordsearch (høyreklikk i adresseba... jeg mener omnibaren og trykk "manage search engines". For søkURL må du søke på et eller annet (t.d. "tttttttttttttttttttttttt") og erstatte søkefrasen med "%s").

Jeg liker søkebaren (Ctrl+F) som hopper bort når man navigerer bort fra siden (eller? har ikke mulighet for å sjekke nå), og forøvrig ikke tar så stor plass. Noe jeg har irritert meg over er at det ikke ser ut til å finnes snarvei for å få bort Ctrl+F-menyen i FF, og når jeg søker på nytt, trykker je Ctrl+F igjen uansett, så hva er vitsen?
Chrome er pent, og kan veldig fort bli min standard browser fremfor Firefox.

Har desverre hatt problem med at Chrome låser seg, og så plutselig fungerer igjen. Slikt gidder jeg ikke.

Så snart det foreligger en ny versjon, gir jeg den ett nytt forsøk.
Har byttet til chrome da det(på denne PCen ihvertfall) bruker halvparten av de ressursene Firefox gjør VELDIG bra om du ikke har PC som er helt up to date...

Men lurer på om det er mulig å få tabs over flere linjer??
Syns Chrome er kjempe bra, skiftet etter første fane. Har byttet mellom Opera og FF, og de har vært litt buggy for meg.
Men i vista så har jeg skiftet theme til "gammle" windows, og da kommer headeren til siden over fanene.

Noen andre som har latt merke til det?
Sist endret av HSS; 5. september 2008 kl. 12:48.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=535326

VG gir den med andre ord 6 i terningkast. Med andre ord mener de at dette pr dags dato er en ultimat nettleser som ikke kan gjøres bedre (siden 6 er maks). Jeg merker jeg ikke blir mindre skeptisk til VG.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg har ikke mye til overs for VG, men jeg uenig i måten du tolker terningkast. Man kan ikke alltid gi terningkast 5 bare fordi man har potensiale til å gjøre noe mer. Novellen som kunne skrives videre til en roman kan, til tross for at den enda har potensiale til å bli mer, være en jævla god novelle.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Uten at vi skal spore av trådens tema fullstendig, så vil jeg bare si dette.

Det er egentlig ikke det at VG gir 6 i terningkast til denne nettleseren som jeg mener er feil, men det er det at VG bruker terningkast for å gi karakter til en nettleser.
I prinsippet liker ikke jeg terningkastets bruk i det hele tatt, da jeg mener at skalaen 1-6 er alt for lite beskrivende når man skal sammenligne produkter/filmer/musikk på bakgrunn av en karakter.