Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2669
Jeg har vært så uheldig og fått et forelegg fra politiet, husker ikke helt hva det sto - men de hadde ransakelsesordre og arrestordre på meg, de fant ingenting, men jeg ble tatt med på glattcella på en lørdags kveld, ville ha et avhør hvor jeg skulle sammarbeide ASAP sa jeg.

De dro opp en bunke med msn logger hvor jeg har snakka med en kompis som jeg har røyka med, så jeg innrømte bare bruk av hasj flere ganger i 2008. Så det står "Prøvd narkotika flere ganger i 2008".

Jeg har nå fått sesjonsinnkalling og er veldig motivert for førstegangstjeneste, og kanskje gå videre etter det også. Fikk et skjema jeg skulle fylle ut nå, der står det - "Har du røykt/brukt stoff? Og en rute bortforbi, "Hvis ja, hva?"

Normaltsett hadde jeg selvfølgelig kryssa av nei her, men om forsvaret tar en utvidet vandels attest så finner de jo ut at jeg har prøvd hasj flere ganger i 2008 - litt av et dilemma dette her.

Slik jeg ser det har jeg 3 valg.

- Møte opp på sesjon som vanlig hvor jeg frivillig innrømmer bruk av hasj, MEN er slutta med det og klar til å gå førstegangstjenesten.

- Ta en risky en, krysse av på nei og bare møte opp og håpe de ikke sjekker med politiet, men får de vite det da er jeg iallefall fucked..

- Ikke krysse av på noen og spør noen med litt autoritet under sesjonen om jeg kan prate med de, legge ut om alt og håpe på en sjanse ?
Jeg, og andre jeg kjenner, har kryssa ja der uten å få konsekvenser. Jeg kryssa ja, skrev på hasj, og sa jeg hadde prøvd for en stund siden. Måtte ikke pisse eller noen ting, men pass på å vær clean ved innrykk!
Kryss av "JA" og hva du har brukt. Om du uansett skal ha sjangs i forsvaret, nytter det ikke å starte med en løgn. De finner det ut!

Det er mitt råd! Du kan jo kanskje spørre en av sesjonsoffiserene hva det kommer til å bety for førstegangstjenesten at du har røyka hasj. Så lenge du slenger på at du er motivert for tjenesten.

Men jeg tror ikke man slipper så lett unna, at bare å røyke hasj gir deg fri fra den plikten!
Jeg har til og med diskutert med offiseren min at jeg hadde prøvd hasj og at jeg var positiv til det... Er ikke noe problem så lenge du ikke har noe narko-dom eller har noe sporbart når du er inne. Er mange som må pisse på innrykk eller v/ mistanke (det måtte jeg).
Da jeg var på sesjon krysset jeg av på hasj og amfetamin, men han legen jeg pratet med nevnte det ikke en gang.
Så bare si at du har prøvd det men ikke bruker det fast så går det nok bra skal du se.
I værste fall må ta du par urin tester i ny og ned. Men om du sier du er veldig motiviert for førstegangstjenesten og virker bare grei og hyggleg går det fint
Ok, akkurat det jeg tenkte igrunn - Hadde vært litt lett og slippe unna om det ikke skulle mer til.
Jeg kommer til og krysse av på "Ja" og skrive hasj. Takk for kjapp respons
var i forsvaret (Madla)fra 25-26 mars. De har innført nulltåleranse for narkotika.
Ble spurt om mitt forhold til rusmidler, jeg sa at mitt forhold til rusmidler var bra. Millitærfyren spurte videre om jeg hadde prøvd noe annet en alkohol, jeg sa jeg hadde røykt cannabis noen ganger, sist gang for en mnd siden.
Jeg ble sendt på pisseprøve/hårprøve , satt i ni timer å ventet på at noe skulle skje, før jeg ble avhørt av snuten som misslikte at pisseprøven min var positiv og jeg ble dimmitert.
Så får vel ett forelegg på 1-2 lapper i posten snart.
Grei pris for å slippe å være ett år i forsvaret.

Hadde også en interresant diskusjon med politimannen i avhøret om hvorfor cannabis var ulovlig, endte opp med at han ikke hadde så veldig mange gode argumenter og at det var ulovlig fordi man kunne bli sløv av det hvis man røykte mye.

Hvis det er noen som har lyst å være i millitæret, men som f.eks har røykt seg en jonas for 1-2-3 mnd siden kan det være lurt å klippe håret kort før dere reiser inn, de tar hårprøve i tillegg til urinprøve når de tester folk for narkotika. De sjekker også alt man har i lommene for cannabis-spor, var folk som ble tatt med spor på nøkler, kortholder og annet, så kanskje best å ha minst mulig i lommen hvis man er redd for å bli bustet.
Sist endret av the captain; 4. april 2008 kl. 16:05.
Okaaay nå ble saken litt vanskeligere....
Kjenner ikke helt igjen det som Captain sier. Lillebroren til kompisen min er under tjeneste nå, han innrømmet hasjbruk på papiret, under sesjon, og når han ble stasjonert. En som han "sonet" med, ble kasta ut da det ble funnet ut at han hadde røyka uten å ha ført det på papiret. Fikk i tillegg bot for å ha løyet til overordnet offiser...
Det han snakker om er ved innrykket! Ikke sesjon! Vær ærlig, og slutt å røyk bom! Visst du er motivert nok for en tjeneste og kanskje et yrke i forsvaret, er det- det minste du kan gjøre!

For når du er kommet inn, er det ingen vei ut om du blir busta. Og ja, det foretas kontroller ved innrykk og videre et par ganger i tjenesten, som oftest.
Litt OT nå, men jeg ble nettopp testa pga. at de hadde leste her at jeg hadde "over gjennomsnittlig kunnskaper om narkotika". Tok vel 2min fra jeg urinerte til han sa "greit" og lot meg gå inn igjen. Ble ikke testa på innrykk/rekrutt, men det var bare tilfeldig. Hadde pissa reint uansett da det er lenge siden jeg røykte/prøvde. Har aldri hørt om hår-test før, men det er vel litt forskjell på om de vil finne ut om du har røyka, eller om de prøver å buste deg.
Er det bare meg som blir litt redd at de tok fram Msn logger? blir litt freaka ut av det. Det er skremmende altså. Men er det slik at man kan få Forelegg bare hvis de vet du har prøvd? Må de ikke ta deg med det eller finne det ut i en pissprøve? De har vel egentlig ikke lov til det, hvis de ikke har noen håndfaste bevis?
ja fy faen, tar de folk inn til avhør for sånne småting på msnlogger? viste ikke at de overvåka så mye en gang jeg. Skremmende!
For meg virker det uvirkelig at politiet bruker så mye ressurser på å overvåke narkotikabruk. Hadde det vært snakk om en stor dealer og misstanken var ganske stor, ville jeg kanskje trodd det.

Jeg tror ikke det går an å få et forelegg bare de vet du har prøvd. I det tilfelle, hadde politiet hatt en veldig stor jobb foran seg.

Så slapp av folkens! Dette var nok en aprilspøk!
Det var jo ikke første april han la det ut:O er ennå redd
Sitat av the captain
var i forsvaret (Madla)fra 25-26 mars. De har innført nulltåleranse for narkotika.
Ble spurt om mitt forhold til rusmidler, jeg sa at mitt forhold til rusmidler var bra. Millitærfyren spurte videre om jeg hadde prøvd noe annet en alkohol, jeg sa jeg hadde røykt cannabis noen ganger, sist gang for en mnd siden.
Jeg ble sendt på pisseprøve/hårprøve , satt i ni timer å ventet på at noe skulle skje, før jeg ble avhørt av snuten som misslikte at pisseprøven min var positiv og jeg ble dimmitert.
Så får vel ett forelegg på 1-2 lapper i posten snart.
Grei pris for å slippe å være ett år i forsvaret.

Hadde også en interresant diskusjon med politimannen i avhøret om hvorfor cannabis var ulovlig, endte opp med at han ikke hadde så veldig mange gode argumenter og at det var ulovlig fordi man kunne bli sløv av det hvis man røykte mye.

Hvis det er noen som har lyst å være i millitæret, men som f.eks har røykt seg en jonas for 1-2-3 mnd siden kan det være lurt å klippe håret kort før dere reiser inn, de tar hårprøve i tillegg til urinprøve når de tester folk for narkotika. De sjekker også alt man har i lommene for cannabis-spor, var folk som ble tatt med spor på nøkler, kortholder og annet, så kanskje best å ha minst mulig i lommen hvis man er redd for å bli bustet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare bekreft denne da jeg g var i madla i denne perioden. Var egentlig veldig mye styr rundt dette med hasj og narkotika. Og det var mange som ble dimmitrt bare pga de fant spor av hasj i lommene, men ikke nok til å kunne anmelde saken. Flere av de var og negative på både hår-prøbe og pisseprøven.
Dette var ingen april spøk nei, men de sitter såklart ikke og overvåker MSN/tlf samtalene til helt vanlige "brukere" som meg. Men de jeg røyka med var under overvåking av politiet av andre grunner, slik ble jeg blanda inn i disse loggene.
Jeg kryssa av "Ja" og at jeg hadde røyka cannabis. Legen nevnte ikke noe da jeg var der inne første gang, men så ble jeg ropt opp til legen en gang til. Han sa han hadde oversett at jeg hadde svart ja, også prata vi litt om det. Gikk fra 9 på helsetesten til 7. Men jeg fikk fremdeles innkalling! Nå har jeg søkt meg over til siviltjenesten.
Tror nok det beste er å skrive at du har røyka hasj. Hvis de sjekker opp med politiet vil det stå "Prøvd narkotika flere ganger i 2008". Det er veldig upresist, og det høres etter min mening mye værre ut enn "Prøvd hasj flere ganger i 2008". "Narkotika" er et samlebegrep, de kan jo tro det er hva som helst.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
OT: Angående dette med MSN logger, er det som sagt ikke sånn at politiet overvåker MSN trafikken konstant, den er kryptert i tillegg.

Det som folk gjør feil er at de logger alle sine samtaler på sin PC. Og politiet er ikke dumme: Selvfølgelig tar de inn maskinen din og, og ser igjennom disse loggene. Vips får kompiser besøk.

Jeg har ikke opplevd dette selv (fordi jeg ikke er idiot og logger ikke noe som helst på mine maskiner/servere) men fra bekjente.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
59 5
Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering her.

Jeg møtte opp på sesjon som avtalt, og hadde kryssa av på "Ja" hvor jeg videre skrev at jeg hadde prøvd hasj. Jeg nevnte dette til legen og sersjanten vi prata med, og legen reagerte med å spør om jeg prøvde andre ting når jeg var på fest, som feks knips osv. Jeg svarte seff nei på direkten og da sa hun det ikke var noe fare. Sersjanten lo godt og sa at så lenge jeg ikke fyrte opp inne i leiren skulle ikke han bry seg.

ang msn loggen, jeg var seff ikke dum nok til å ha logger liggende på PCN el lignende. En kammerat var overvåka av politiet, og i og med at vi prata endel på msn fikk de "logger" av meg også.