Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1312
Har en diskusjon med lovens lange tarm her på stedet om førerkort, og lurer i den anledning på om noen her kan reglene.

1. Er disse førerkortene fortsatt lovlig å bruke? :

http://img174.imageshack.us/img174/7...rerkortjm2.jpg

lensmannsbetjentene som stoppet meg mener de ikke er det.

2. Har klasse A-B, betjentene påstår at jeg bare får B ved fornyelse og må kjøre opp

til sykkel på ny fordi klassene ikke betyr det samme på de nye førerkortene som på

de gamle, har ikke lyst til å bruke tid og penger på det hvis jeg ikke må.

Har fått opplyst at man skulle ha fornyet for noen år siden, noe som har gått meg hus forbi.

På forhånd takk for svar.
Hvorfor tar du simpelthen ikke kontakt med biltilsynet og spør?
Veivesenet

Førerkortet i seg selv er gyldig så lenge som det står på kortet
MEN;
Jeg vil nok påstå at det førerkortet du har lagt ut bilde av ikke gyldig da bildet ser helt ubrukelig ut. Husk at du skal kunne kjennes igjen på bildet og fører kortet skal være helt slik at det er tydelig at det ikke er tuklet med.

Edit: edit ja
Sist endret av MorPHeuZ; 5. mars 2008 kl. 18:54.
På kortet står det jo "gyldig til:" hvis den datoen ikke er gått ut, er det jo ikke annet en logisk at det er lovlig.
Sitat av MorPHeuZ
Hvorfor tar du simpelthen ikke kontakt med biltilsynet og spør?
Veivesenet

Dessuten vil jeg nok påstå at det førerkortet du har lagt ut bilde av ikke gyldig da bildet ser helt ubrukelig ut.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått tatt kontakt med trangsynet fordi jeg ble stoppet for ca en time siden og er utålmodig nysgjerrig, hva bildet angår er det sladdet fordi det ikke er mitt førerkort men bare brukes som en illustrasjon.
Jeg skulle fort tro at han har gjort bilde sånn for å anonymisere seg Morpheuz. Men uansett ja. Ta kontakt med veivesenet og hør med dem, like enkelt å sende dem en epost eller ringe som å legge ut en post her å få en masse svar med "jeg tror" og "jeg mener"
Svigermor hadde faktisk Minibuss sertifikat men mistet dette da de nye førerkortene kom.
http://lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-006.html

Står endel der.
Sitat av Max_Uflax
Har en diskusjon med lovens lange tarm her på stedet om førerkort, og lurer i den anledning på om noen her kan reglene.

1. Er disse førerkortene fortsatt lovlig å bruke? :

http://img174.imageshack.us/img174/7...rerkortjm2.jpg

lensmannsbetjentene som stoppet meg mener de ikke er det.

2. Har klasse A-B, betjentene påstår at jeg bare får B ved fornyelse og må kjøre opp

til sykkel på ny fordi klassene ikke betyr det samme på de nye førerkortene som på

de gamle, har ikke lyst til å bruke tid og penger på det hvis jeg ikke må.

Har fått opplyst at man skulle ha fornyet for noen år siden, noe som har gått meg hus forbi.

På forhånd takk for svar.
Vis hele sitatet...
Du er noen år for sent ute kamerat...
Dette var offentlig kunngjordt i 1999..
Du får bruke førerkortet ditt til klasse B i Norge, du får IKKE med deg evt. andre klasser som du måtte ha slik som motorsykkel, 7500kg B, Vogntog, buss osv.
Du får heller ikke skrevet ut internasjonalt førerkort som du trenger for å føre motorvogn i utlandet.
Siste frist for dette var 10 Mars 2000, kilde statens vegvesen, traffikkavd, Finnfjordbotn, Finnsnes.