Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2265
Hallo. Jeg er en seksten år gammel gutt. La oss si at jeg skal arrangere en fest eller en sammenkomst for 5-7 personer. Det vil bli drukket alkohol, og det vil bli spilt musikk over vanlig volum.

Anlegget som ville blitt brukt er av type cerwin vega med 2 fronter og en subwoofer, så det bråker altså ganske mye.

Jeg bor i et hus, så etter som jeg har lest gjelder da "stillhet-etter-23:00-regelen". Men jeg vil spille musikk etter dette klokkeslettet også, gjerne til 3-4 tiden.

Så kommer da mitt spørsmål. Hvis naboene skulle være så frimodige og tilkalle politiet, og de møter opp her i huset mitt, hva blir da følgene?

I og med at jeg er seksten år, kan jeg da risikere bot og blir det skrevet ned noen plass slik at det kan plage meg videre i ungdommen? Eller fungerer det enkelt og greit bare slik at politiet ber meg skru ned volumet, og så fordufter?

Og så et siste spørsmål: Vil politiet reagere på alkoholen i og med at alle er under 18 år?

Tusen takk for alle svar.
De beslaglegger utstyret hvis du ikke skrur ned lyden. Alle under 18 som drikker alkohol kan bli tatt med på politistasjonen.
Sist endret av nikons; 5. juli 2011 kl. 21:34.
Personlig hadde jeg sendt ut nabovarsel og snakket med naboene før jeg gjorde noe slikt, kan være verdt å en idé.
Håper at det kræsjer skikkelig, så slipper de å våkne til fjortisfyll flere ganger.
Dersom ikke dette er "hjemme alene fest foreldre ikke skal vite om", kan du være så hyggelig at du legger ut nabovarsel. Hvor du da sier at du skal ha en sammenkomst og at du beklager om volumet blir noe høyt, men håper det går greit.

Hjelper også å ha en god tone med evt. naboer. Jeg har aldri fått en klage eller politiet på døra her, etter gudene vite hvor mange sene nattestimer med "greit" volum (snuter er forsåvidt nabo også, så).
I tilegg, hvis du gir alkohol til noen som er under 18, kan du bli arrestert.
Sitat av nikons Vis innlegg
I tilegg, hvis du gir alkohol til noen som er under 18, kan du bli arrestert.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg er seksten år?
Sitat av Lamborghini Vis innlegg
Så kommer da mitt spørsmål. Hvis naboene skulle være så frimodige og tilkalle politiet, og de møter opp her i huset mitt, hva blir da følgene?

I og med at jeg er seksten år, kan jeg da risikere bot og blir det skrevet ned noen plass slik at det kan plage meg videre i ungdommen? Eller fungerer det enkelt og greit bare slik at politiet ber meg skru ned volumet, og så fordufter?

Og så et siste spørsmål: Vil politiet reagere på alkoholen i og med at alle er under 18 år?

Tusen takk for alle svar.
Vis hele sitatet...
Det kommer egentlig litt ann på. Hvis det er som du sier bare deg og noen venner som drikker litt øl så tror jeg politiet ser gjennom fingra. Hvis det derimot er en fyllefest, med altfor drita kids så reagerer de nok annerledes. Det kommer jo også ann på hvordan du oppfører deg mot dem. Hvis du er en shitkids er de drittsekker tilbake. Vær høffelig og grei, og vis at du til tross for litt alkohol i blodet greier å oppføre deg.

Forøvrig anbefaler jeg deg å snakke med naboene og be dem si ifra hvis det blir for høyt. Da løser det seg best for begge parter, og du kan nyte en god kveld med kompisene dine.
Sitat av Lamborghini Vis innlegg
Selv om jeg er seksten år?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "selv om jeg er seksten"? Du har ikke lov til å kjøpe, selge eller gi bort alkohol.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hva mener du med "selv om jeg er seksten"? Du har ikke lov til å kjøpe, selge eller gi bort alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg mener om de kan arrestere meg og ta meg med ned på stasjonen når jeg er så ung.
Sitat av Lamborghini Vis innlegg
Jeg mener om de kan arrestere meg og ta meg med ned på stasjonen når jeg er så ung.
Vis hele sitatet...
De legger deg ikke akkurat i jern, foruten hvis du motsier deg. Du blir deretter med dem ned på politistasjon, og deretter kjører de på med foreldre og evt. barnevakt.
Allright. Tusen takk for informasjon alle sammen! Forstår at det smarteste er å varlse naboene på forhånd
tviler på at politiet tar deg med til stasjonen for det du er 16 og har drukket!

Husker når jeg var på din alder så pleide vi og samles på stranden og drikke, politiet kom støtt og stadig men dem tok ikke med seg noen, men hvis du er dritsekk så er det store muligheter til at dem tar deg med.
Gjorde dette selv når jeg var på din alder, hadde en god del flere folk på festen. Til tross for at jeg sendte ut nabovarsel til naboene, ringte flere av de politiet, og de kom tilslutt. Når politiet kom var festen over. Det var det eneste som skjedde med meg.

Andre konsekvenser med at det skal være stille etter klokken 23.00 kan være at sameiet eller styret i borettslaget kan sende skriftlig varsel til eier av leiligheten/rekkehuset/2,3,4 manns boligen. Og etter 2 eller 3 varsel (kommer litt ann på vedtektene til sameiet/borettslaget) så kan de begjære tvangssalg av eiendommen/sameiedelen.
Tenk litt på det først du.

Greia når man er på alderen din er at det ikke er noen som klarer å oppføre seg når man drikker. Derfor blir det unødvendig mye bråk av det som er vanlig akseptert på fester. (Sett med utgangspunkt i eldre personers syn).
Sist endret av CorLeX; 5. juli 2011 kl. 22:15.