Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2150
Hallo, skal lage en el-tenningsboks til pyro med kretskort for muligheter til nedtelling, serie avfyring osv. Det jeg lurer på er: Er dette riktigt koblet? Hvor kan jeg få tak i et brukbart kretskort uten og designe selv? Må du ha en egen kretskortleser på pc'en får å lese og programmere kretskortet? og til slutt, hvor stort batteri trenger jeg? (Èn el-tenner trenger 10v). Skal ha 5 utganger til el-tennere.

Evvedevve
Hva mener du med å programmere et kretskort? Mener du mikrokontroller? Du skal i grunn ikke trenge noen av delene for dette. Hva slags tenner er det snakk om? Mener du små kruttennere som går av med strøm, eller at det bare skal være en leder/kontakt der som du kan koble tennere til?
mener mikrokontroller ja. En el-tenner er en glødetråd som blir varm og setter av hva nå det skulle være. Hvis jeg skal sette av en og en med nøyaktig 1 sek mellomrom uten noen som helst form for programmering hva skal jeg gjøre da?
Å ja, du skal ha timing, ja? Jeg må ha lest litt dårlig. Da kan du løse det med en mikrokontroller, eller med timerkretser o.l. Hvor avansert dette skal være avhenger av hvordan timingen din skal være.

Koblingen din er ikke riktig med tanke på glødetrådene, ettersom de også må ha en jordtilkobling, og brytertilkoblingene er heller ikke særlig veldefinerte.

Jeg forstår fortsatt ikke helt hvilken rolle bryterne spiller? Er de for manuell avfyring som alternativ til en ferdig definert timet avfyring? Det vil være lettere å hjelpe deg i riktig retning hvis du forteller litt mer i detalj hvordan denne saken skal fungere i bruk.
Sist endret av Provo; 2. november 2010 kl. 14:56.
ja, knappene skal være til manuell avfyring og jeg tenkte å ha en knapp til for serie avfyring
Sitat av evvedevve Vis innlegg
ja, knappene skal være til manuell avfyring og jeg tenkte å ha en knapp til for serie avfyring
Vis hele sitatet...
Du kommer med litt lite informasjon.. Serieavfyring i en fast rekkefølge og tempo? Eller skal det kunne justeres? Hvordan skal dette i så fall justeres, og skal man kunne velge mellom flere ferdigdefinerte rekkefølger og timingparametere, eller skal man kunne programmere dette inn under bruk? Skal det alltid være likt tempo mellom hver avfyring?

Jeg tror at mikrokontrollerprogrammering er å bite over litt mye med det kunnskapsnivået det virker som at du har nå, så det kan være smart å gjøre dette så enkelt som mulig i første ogmang.
Skal kunne justeres, skal programmeres in under bruk. Tempo skal nok variere. Kan c# og c++ som skal være det mest brukte(?)

Evvedevve
Sist endret av Sinken; 2. november 2010 kl. 16:21.
Har du flere brukere...? Vesentlig lettere å forholde seg til kun en av de.

Vel, med de kravene har du nok en del å lære. Hverken C# eller C++ er mest brukt til å programmere mikrokontrollere. De mest brukte språkene er C og assembly. Mange sverger til en kontroller som heter Arduino, men det virker som kraftig overkill for en slik sak. En liten PIC-kontroller burde holde, men du trenger utstyr for å programmere den. Den lar seg programmere i C og assembly, men det er selvsagt en del forskjell på å programmere en mikrokontroller og på å lage et vanlig program til en PC.

I tillegg til dette bør du bruke debouncer-kretser til bryterne for å forhindre at den slår inn mange ganger, og du må bruke transistorer mot tennerne, både fordi mikrokontrolleren ikke er i stand til å drive en så kraftig last, og fordi den ikke gir ut høy nok spenning på utgangene.
Arduino er nok litt overkill ja, men PICAXE, som er basert på PIC, er veldig greit til slike enkle oppgaver. Enkelt å sette seg inn i programmeringen er det også.
Sist endret av VivaLatrina; 2. november 2010 kl. 17:14.
HVor mange kanaler trenger du?
Hvor mye strøm trekker tennerene?
Hvor mye kan det koste totalt?
Ferdigheter innenfor elektronikk?
Hvordan tenkte du å få gjort dette idiotsikkert?

Kjekt å vite hvis man skal hjelpe
Du kan bruke assembly som er ganske lett å bruk og lett å sette seg in i. du bruke et program som heter mp-lab veldig enkel program og fungerer veldig bra til bruk med alle type mikrokontrollere. bruker den selv når jeg programerer og er veldig enkel jeg startet med den og lærte meg assembly tok ikke lang tid før jeg lærte å bruke programe og assembly.

men du trenger og skaffe deg men brenner som du kobler til pcen og overfører programme til chipen.
Vivalatrina: skal se på den
pyrONics: som du ser på bilde, 5 kanaler. Som jeg har sagt 10v. setter vel en grense på rundt 500+-(kan kansje økes). Har ikke så mye erfaring. Idototsikert?
Kyrios: skal se på mp-lab og. Hvor får jeg tak i en brenner?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
pyrONics: ....... Som jeg har sagt 10v.
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg spurte om.

Idiotsikkert betyr at det ikke skal finnes noen måte å fyre av effekten utilsiktet uansett av noen(type pinkode, nøkkelbryter el.l. på boksen)

Vil du ha den programmerbar vil jeg personlig anbefale PicAxe. Enkel og grei å programere og relativt billig. Programmerbar "on the go" er vanskligere og du må forvente en ganske bratt læringskurve, men det vil du uansett få med alle microkontrollere.
Glemte å si at av/på knappen er nøkkelbryter
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du flere brukere...?
Vis hele sitatet...
Nei, killkalle1 er en god venn av meg.


Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Arduino er nok litt overkill ja, men PICAXE, som er basert på PIC, er veldig greit til slike enkle oppgaver. Enkelt å sette seg inn i programmeringen er det også.
Vis hele sitatet...
Har sett litt på PICAXE og lurte på om du kunne anbefale en av pakkene det går ann å kan kjøpe som kunne passet bra til dette prosjektet.
Sist endret av EvveDevve; 3. november 2010 kl. 12:39.
En sånn:
http://www.techsupplies.co.uk/epages...roducts/CHI035

Og en sånn:
http://www.techsupplies.co.uk/epages...ducts/AXE015M2

Hvis du mangler serieport på pc må du ha en sånn:
http://www.techsupplies.co.uk/epages...roducts/AXE027

Dette er mer enn nok til å starte med og nok til ferdig produkt.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Du kan bruke assembly som er ganske lett å bruk og lett å sette seg in i. du bruke et program som heter mp-lab veldig enkel program og fungerer veldig bra til bruk med alle type mikrokontrollere. bruker den selv når jeg programerer og er veldig enkel jeg startet med den og lærte meg assembly tok ikke lang tid før jeg lærte å bruke programe og assembly.

men du trenger og skaffe deg men brenner som du kobler til pcen og overfører programme til chipen.
Vis hele sitatet...
Synes du assembly var et lett språk å sette seg inn i, og anbefaler det for nybegynnere? Du prater om det språket som er (nesten) det siste skrittet før du sitter å taster inn programkoden binært i 0010110101000101 osv?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Synes du assembly var et lett språk å sette seg inn i, og anbefaler det for nybegynnere? Du prater om det språket som er (nesten) det siste skrittet før du sitter å taster inn programkoden binært i 0010110101000101 osv?
Vis hele sitatet...
Assembler var det jeg mente og det er veldig lett å bruke vis han i tillegg bruker mp-lab til å skrive in og overføre sine programer. Det skal ikke mye til å lære språke bare han lærer vis han kan binære tall og hex pluss at han lærer seg noen comand så vil han klare seg fint.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Assembler var det jeg mente og det er veldig lett å bruke vis han i tillegg bruker mp-lab til å skrive in og overføre sine programer. Det skal ikke mye til å lære språke bare han lærer vis han kan binære tall og hex pluss at han lærer seg noen comand så vil han klare seg fint.
Vis hele sitatet...
En assembler er egentlig en slags kompilator (i den grad man kompilerer Assembly) for språket Assembly. Så den norske Wikipedia-artikkelen er så vidt jeg kan se litt på kanten av det terminologiske stupet.

Å starte med å programmere i Assembly vil jeg ikke anbefale. Det er praktisk talt umulig å gjennomføre komplekse oppgaver, og det er denne innsikten som gjorde at høynivåspråkene begynte sprette opp i sin tid. Skal man programmere en PIC ser jeg ingen grunn til å ikke programmere i C, samme om man er nybegynner eller erfaren. Jeg har programmert PICs med Assembly selv, men kun små deler av programmatisk tidskritiske oppgaver, og det er utvilsomt vesentlig enklere og raskere å programmere i C.
Sist endret av Provo; 7. november 2010 kl. 11:24.
Har sett litt på noen andre ting og har bestemt meg for å lage en liten "radiostyrt bil" i tillegg
Har sett litt på diverse motorer og har komt frem til dette:

http://i53.tinypic.com/vfwfvm.jpg
Skal selvfølgelig ha med kabel.

Noen som har noen innvendinger? noe vi har oversett eller noe som er unødvendig?
Sist endret av EvveDevve; 8. november 2010 kl. 15:34.
Trenger du virkelig 4 motorer? De fleste kjøretøy klarer seg med to motorer og ett bakhjul.

Sensorpakka er bare tull, 90spenn for 2ldr 2 ir dioder og en ir-mottager er tåpelig dyrt. Hvis du vil ha fjernstyring kjøper du denne i stedet:
http://www.techsupplies.co.uk/epages...roducts/AXE040
Lysfølsomme motstander kan du kjøpe utenom.

Ville nok også anbefale å ta standard kortet til 18X i stedet for "high power"
High power er bra for bilen men ikke for tenningsboksen men standardutgaven kan brukes til begge.

Propell ser jeg desverre ikke noe nytteverdi i. Men det jeg ser nytteverdi i er såkalte tactile switches.
Nei, trenger ikke 4 motorer, og propellen kom bare fordi jeg tenkte på å kanskje lage et helikopter, men det får jeg nok vente litt med.

Så dette er vell en litt mer passende handleliste til en bil...
http://i52.tinypic.com/908zg3.jpg
Sist endret av EvveDevve; 8. november 2010 kl. 23:00.
Må huske å bestille chip også!
Ja, selvfølgelig...
http://www.techsupplies.co.uk/epages...oducts/AXE015X

Alt kommer på 52£.
Sist endret av EvveDevve; 8. november 2010 kl. 23:14.
Nei Denne:
http://www.techsupplies.co.uk/epages...ducts/AXE015M2

Den du linker til er eldre dårligere og dyrere.
ok, takk. Må jeg ha 2 chiper til "18 Pin High Power Project Board"?
http://www.techsupplies.co.uk/epages...roducts/CHI035
Sist endret av EvveDevve; 9. november 2010 kl. 12:46.
Chip følger ikke med, så hvis du skal ha ett kort trenger du en chip og hvis du skal ha to kort trenger du to.
ok, for det ser ut som det 2 chipholdere på kortet
Det er det.
En for microkontroller og en for darlingtondrivere evt h-bru.