Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2700
Jeg ble egentlig litt usikker på om denne posten passet best her, eller i maskin-delen. Det jeg lurer på, er:

Jeg eier en Acer Aspire One A110 ("sata" utgaven med linux). Jeg har prøvd å kjøre XP på den, men det var skummelt treigt egentlig. Og det er ikke særlig bedre å vente på at OpenSUSE 11 eller Fedora 10 skal laste seg ferdig heller. Strengt tatt er maskinen best med Linpus som starter på 4 sekunder, men man blir da også veldig begrenset.

Nå har jeg hørt mye godt om Windows 7. Blant annet har jo Vista en bedre strømstyring enn XP, og da antar jeg at Windows 7 er enda bedre. Videre har jeg fått med meg at Windows 7 er på høyde med XP til systemkrav, er langt smidigere enn Vista og tar mindre plass.
Spørsmålet er om Windows 7 vil yte BEDRE totalsett på min lille Acer Aspire One A110 med "sata"-disk, enn det XP gjorde - og om det er verd enda en formatering og lån av ekstern CD-ROM-stasjon ;-)

Evt. bruk av Windows 7 på Asus Eee og andre netbooks er også ønskelig, om noen har erfaringer ... Fordelsmessig de uten mekaniske disker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette spørsmålet er jeg veldig spent på selv. Har selv en Acer Aspire one a150 og er nysgjerrig på å bytte fra Linux Mint til Windows 7..
Sitat av ting Vis innlegg
Videre har jeg fått med meg at Windows 7 er på høyde med XP til systemkrav
Vis hele sitatet...
All den tid Windows 7 er en forbedret utgave av Vista vil nok systemkravene ligge mye nærmere Vista enn XP. Sett i dagens hardware er kravene til XP latterlig lave (Pentium 120MHz, 64MB ram, 1,5GB hdd(man kan klare seg med ~400MB med tweaking)) så sannsynligheten for å få "Seven" til å kjøre brukbart på en netbook er liten.
Støtter meitemark. Ettersom Windows 7 er bygget på samme kjærne som Vista, vil den kreve en god del mer en hva XP noengang vil gjøre. Windows 7 skal riktignok utnytte HW-en bedre, samt kjøre mer stabilt på svakere HW enn hva Vista gjør; men det vil fortsatt være et evig helvete å kjøre Win7 på en så svak PC.

Så nei, det vil jeg ikke anbefale.
Hmm, kan se ut som om jeg tok feil. Windows 7 på en 600MHZ cpu er testet: http://www.dinside.no/803095/windows...er-paa-600-mhz
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Noen som vet hvordan er windows 7 på diskbruk i forhold til xp?
Har et tilfelle med noen som har kjøpt asus eee 900 med xp, og det er ubrukelig tregt, pga treg ssd.
Lurer litt på om windows 7 vil være raskere enn xp der? Men spørs vel om den krever like mye diskaksess til tross for lave prosessorkrav.
Tja. Installerte W7 på laptopen for et par dager siden, build 7000 av Windows 7 Ultimate, Windows-mappa på C-disken tar drøye 7 GB.
Noen som har prøvd å installere W7 på f.eks Aspire one enda? Funderer på det selv, men kunne godt tenkt meg tilbakemeldinger på hvordan det fungerer FØR jeg prøver selv.. Kjedlig å gå gjennom helvete for å finne ut at det ikke er noe der som frister..
Jeg kjører win7 på min Asus Eee 1000h (1.6ghz og 1gb ram) og det funger finfint.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har nå installert Win7 Professional på en EEE900 med oppgradert SSD, og det går raskt og fint.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av GoodKat Vis innlegg
Jeg kjører win7 på min Asus Eee 1000h (1.6ghz og 1gb ram) og det funger finfint.
Vis hele sitatet...
Drar opp denne tråden igjen jeg, da jeg har en 1000h.

Har lest litt rundtomkring på nettet at videoplayback kan være litt problematisk med win7 på eee. Noen som har noen erfaringer på dette?

Det går helt greit i xp egentlig, men kunne vært bedre. Så er det vits i å oppgradere til win7 m tanke på dette?

Flere som kjører win7 på netbooks som har gode erfaringer, tips og triks med tanke å en eventuell innstallasjon.

tusen takk for hjelp.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Har nå installert Win7 Professional på en EEE900 med oppgradert SSD, og det går raskt og fint.
Vis hele sitatet...
Jeg la inn W7 x32 RC på en Eee 900 uten oppgradert SSD, det gikk også fint.
Helt utrolig, kjørte bedre enn en strippet XP.

Men jeg har mista den i gulvet for mange ganger, ødelagt skjermen og skal nå snart ha en Eee S101
Sitat av ting Vis innlegg
og om det er verd enda en formatering og lån av ekstern CD-ROM-stasjon ;-)
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke bruke ekstern CD-ROM stajon. Du kan bruke WinToFlash LINK til og lage en bootable minnepinne og legge inn filene. Instalasjonen går også mye raskere da.
Sist endret av TheWaveable; 14. september 2009 kl. 22:23.
Har akkuratt gjort dette selv på en Acer One nettbook.
Informasjon: http://www.aspireoneuser.com/forum/v...p?f=70&t=17151
Nedlastning: hxxp://thepiratebay.org/torrent/5039629/Windows_Tiny7_Unattended_Activated_CD_%28x86%29_-_eXPerience

Brenn ut filene på en CD-plate, installer å smil.
Det fungerer overraskende bra. Hadde først Win7 RC inne på maskinen, men det var en uuutrolig lang oppstartstid, og maskinen var generelt sirup.

Tiny7 reddet livet mitt, uten det, måtte jeg gått tilbake til WinXP som fulgte med maskinen.

OBS: Install og første setup, kan ta ganske lang tid, men smør deg med tolmodighet det er verdt det.

Edit:
Tiny7, er en strippet versjon av Win7 Ultimate. Jeg anbefaler deg å ta en titt.
Har selv installert Windows 7 RC på en Acer Aspire One. Erfaringen var good, Aero funket og fra fresh install av Win7 og XP synes jeg Win7 var raskere.