Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 856
Heisann!

Jeg har en gammel, nedstøvet PC som jeg har bestemt meg for å gjenopplive og tillegge nye oppgaver.

Nå er det installert Windows XP på den, og jeg har tenkt litt på å lage en server eller noe ut av den. Men så har jeg et par krav/ønsker:

- Jeg skal lagre filmer, og andre store og små filer der
- Serveren må fungere godt opp imot OS X
- Jeg vil gjerne ta backup til den med Time Machine (et ønske, ikke et krav)
- Jeg driver å lager websider, så den bør kunne fungere som testserver
- Jeg vil gjerne legge iTunes biblioteket mitt på servere, og kunne nå det fra hvor som helst (over internett)
- Jeg har printer og scranner som jeg vil ha tilgang til trådløst fra de andre maskinene i huset (fortrinnsvis OS X)
- Bør være fleksibel for vidre funksjonalitet
- Kunne bruke den til større nedlastninger (fortrinnsvis torrent)

Så spørsmålet blir:
Hvilket operativsystem egner seg best til oppgaven? Kom gjerne med andre tips og forslag også.


Edit:
Bør kanskje nevne at jeg har null erfaring med annet enn XP og OS X, så et brukervennlig system vil være å sette pris på
Sist endret av dobbeltve; 1. juni 2008 kl. 19:43.
XP fungerer ypperlig til dette. Jeg ville valgt det for denne jobben.
Sikkerhetsklarert
Altså dette bunner ut i at du trenger følgende:
-webserver (lamp eller wamp)
-fildeling (windows filshare / samba)
-printer deling
De fleste Os støtter dette, de mest aktuelle blir vel WinXp (krever lisens) eller Ubuntu (gratis)
Allright, so XP there is!

Jeg ville trodd jeg måtte bevege meg over på noe linux-ett-eller-annet, men om XP gjør jobben bedre går jeg jo for det
Hm. Jeg ville anbefalt Linux. Det er kanskje litt vanskeligere å sette opp for en nybegynner, men til gjengjeld vil du ha noe som garantert alltid vil fungere uten trøbbel, og du vil lære mye. Om du lærer deg Linux vil også kommandolinjen i OS X bli mye mer spennende (bruker selv Mac, med Linux på servere).

Det eneste jeg ser i ditt oppsett som umiddelbart kan bli et problem er trådløst nettverk og deling av printer/scanner. Men dersom du er interessert i å prøve skal jeg (og andre her, regner jeg med) geleide deg gjennom hele prosessen.

Dessverre er jeg selv fri for servere i denne perioden så det må bli tatt fra eget hode dersom jeg ikke får tak i en maskin. Men jeg vil definitivt anbefale Linux (gjerne Ubuntu). XP er tungvint og knotete og på lengre sikt: trøblete. Linux er egentlig veldig enkelt når man lærer seg hvordan det fungerer.
Da blir vi sikkert ikke enige om en som er best, men det ser ut til at begge operativsystemer takler alle krava mine. XP, vil vel være enklest, i og med at jeg har det installert, og kan det allerede litt fra fr av. På en annen side er Linux er noe jeg helt sikkert vil komme borti før eller siden uansett, så det vil nok være en fordel å lære seg det først som sist.

Er det Ubuntu som er tingen om det er Linux jeg går for, altså?

Regn med at jeg kommer tilbake med flere dumme spørsmål når eksamensukene er overstått, når jeg får begynt på prosjektet
Ubuntu er lekende enkelt, både å installere og å bruke. Anbefaler det til nybegynnerbruk. Men det er ditt valg. De fleste av kravene dine ser ut til å være relativt enkelt med XP også.

Jeg ser for meg en FTP/HTTP/Samba-løsning, hvor du bruker Samba (Windows-fildeling) til overføring av filer mellom Mac og server (inkludert musikk), og FTP for å nå musikken utenfra. Webserver for administrering av BitTorrent-nedlastinger og til fikling med webdesign, og muligens også spille av musikk utenfra? Streaming-radio? Det meste er mulig.
Spørsmålet er ikke om han må bruke linux for da "funker det alltid" og de tingene der.

Hvilket operativsystemet egner seg best til de oppgavene han nevnte?

Og det er klart Windows XP, da han ikke har Linux erfaring, og gir heller ikke noe uttrykk for at han ønsker å lære seg noe nytt. Jeg ser ikke hvorfor folk alltid skal anbefalle Linux til alt, noen ganger er det ikke den beste løsningen. Basta.
Jeg hadde valgt Windows 2003 server. Mer stabilt enn Xp. Spiser mindre ram, du får høyere uptime. Sikkerheten er mye bedre. Er ikke tvil om att jeg ville gått for en server versjon. Det fungerer med xp også, men det er mye bedre med 2003 server
Sitat av ravenops
Jeg hadde valgt Windows 2003 server. Mer stabilt enn Xp. Spiser mindre ram, du får høyere uptime. Sikkerheten er mye bedre. Er ikke tvil om att jeg ville gått for en server versjon. Det fungerer med xp også, men det er mye bedre med 2003 server
Vis hele sitatet...
All den tid det ikke skal være noen domenetjenester kjørende (windowsdomener, ikke internet that is) så vil xp fungere helt greit. Jeg har selv servere som gjør nesten alle de tingene han lister opp i listen sin og en hel haug andre funkjsoner, og xp, ettersom det stort sett ER det samme som 2003 fungerer ypperlig til hjemmefilserver. Oppetiden er heller ikke noe å utsette på; jeg har 2 fil/nedlastning-servere hjemme på xp, nedetiden der er kun når jeg setter i nye disker eller annen hardware så gjennomsnittlig tid før jeg må ta de ned er ~3-6måneder om gangen.

edit: bare husk sp3, skru av automagiske oppdateringer, og et antivirus som ikke krever at du guider det gjennom nye oppdateringer så vil du være sikkert høy oppetid.
Sist endret av meitemark; 6. juni 2008 kl. 11:13.
Sitat av meitemark
All den tid det ikke skal være noen domenetjenester kjørende (windowsdomener, ikke internet that is) så vil xp fungere helt greit. Jeg har selv servere som gjør nesten alle de tingene han lister opp i listen sin og en hel haug andre funkjsoner, og xp, ettersom det stort sett ER det samme som 2003 fungerer ypperlig til hjemmefilserver. Oppetiden er heller ikke noe å utsette på; jeg har 2 fil/nedlastning-servere hjemme på xp, nedetiden der er kun når jeg setter i nye disker eller annen hardware så gjennomsnittlig tid før jeg må ta de ned er ~3-6måneder om gangen.

edit: bare husk sp3, skru av automagiske oppdateringer, og et antivirus som ikke krever at du guider det gjennom nye oppdateringer så vil du være sikkert høy oppetid.
Vis hele sitatet...

Da tror jeg vi har litt delte erfaringer her. Selv har jeg nok totalt 3 XP servere (ironisk nok)
Disse vil jeg ha over på 2003 server. Merker ofte at minne blir fortere spist opp, og maskinen trenger oftere en restart for å ta seg inn igjen. Men seffølgelig kommer jo alt dette ann på hva du skal bruke "serveren" til. Ønsker trådstarter lykke til uansett hvilket OS/Distro han kommer til å velge.
Nå er ikke 2003 og XP så fundamentalt forskjellig, begge bygger på hverandre og 2000 (2000 = windows 5.0 XP = windows 5.1, 2003 = windows 5.2), så minneforbruket er faktisk ganske likt om enn windows xp bruker litt mer til grafisk arbeid. Begge klarer seg med like lite/mye.
Jeg stiller mer spørsmålstegn til hvilket program som spiser så mye minne. Minnekontrollering kan umulig være så forskjellig fra XP til Win2k3 at det har så mye å si.
Sitat av tore-
Jeg stiller mer spørsmålstegn til hvilket program som spiser så mye minne. Minnekontrollering kan umulig være så forskjellig fra XP til Win2k3 at det har så mye å si.
Vis hele sitatet...
Når du nevner det: Jeg sjekket nettopp på den av filserverne mine som har stått på lengst. Dette er den svakeste jeg har, men siden det er den som er satt opp som nedlastningsmaskin og hoved sorteringsmaskin så er den mest i bruk. Dette er en Sempron 2600 med 1GB ram(1,5GB diskcache).
For øyeblikket brukes 474 MB minne totalt og den har en oppetid på 86 dager. Den har også lastet ned rundt 300GB og delt ut tilsvarende, så det er nok feil programvare du bruker hvis du mner at minne blir spist opp.
Alright! Nå har jeg visst lastet ned og installert Ubuntu Server Edition, så her kommer mitt første virkelig dumme spørsmål: har jeg installert et operativsystem som kommer uten noen form for GUI? Det ville vært litt dumt i så fall, for jeg aner ikke hva jeg skal taste inn for å få ting til å skje. Er det noen enkel måte å få et GUI til å poppe opp, eller må jeg laste ned og installere Ubuntu Desktop Edition istedet?


Edit:
Beklager, jeg burde virkelig prøvd Google først, men alt er så nytt og vanskelig. Men nå ordnet det seg.

Magien:

Kode

sudo apt-get install kdebase kdm x-window-system-core
Sist endret av dobbeltve; 6. juni 2008 kl. 20:00.