Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 10703
Det ser som at jeg får en jobb hvor jeg må reise mye i alle landets kriker og kroker hele sommeren og høsten, som innebærer at jeg stort sett må bo borte.

Andre som har denne jobben, baserer seg på å ta inn på campinghytter, moteller/hoteller, bo hos slektninger, eller bo i campingvogn.
Hvis jeg får denne jobben, vil jeg nok basere meg på å bo i campingvogn, da dette er desidert rimeligst, enten man bor på en random rasteplass, eller tar inn på campingplass og nyter godt av de fasiliteter dette medfører. Jeg eier allerede en campingvogn, bjølseth 400lux, fra 1975.

Med det i bakhodet dukker det opp noen spørsmål.

Vognas høyrevegg, den uten dør, er noe bølgete, som kan tyde på fuktighet. I en lufteventil i taket er det flere små, svarte prikker, som kan ligne på sopp /mugg el. Kanskje feil forum, men har noen greie på om det kan være helsefarlig å bo i en slik vogn i lengre perioder?

Så til det mer interessante, hvordan ville dere innredet en campingvogn, hvis dere skulle bo der lenge (dvs. mesteparten av sommer og høst, med unntak av noe ferie og helger)?

Jeg vil jo sørge for å ha best mulig internettilgang de fleste steder; ekstra antenne fastmontert i vogna både mot lokalt wifi og mobilt bredbånd? Jeg liker å høre mye på musikk, fastmonterte høytalere? Hva med strøm? Er mulighet for ett bilbatteri, er det for lite(regner med å bo mest mulig på campingplasser etc. med tilgjengelig ekstern strøm)? Andre fasiliteter utenom vanlig interiør i vogn dere tenker på?
Jobben blir uansett ikke aktuell før neste sesong, altså neste sommer.
Sist endret av valle_vendetta; 28. juni 2012 kl. 23:59.
Den undervurderte
Vask den skikkelig godt med salmiakk og grønnsåpe (IKKE bland de) så tror jeg du er godt i gang, skal ikke være så farlig, nei
meget helsefarligt og bo i en campingvogn med mugg\sopp!
innredning av vognen, ville først revet alt for å sjekke om det var mugg\sopp i vegger, fukt skader, og andre lekkasjer før evnt begynner å "pusse opp"
Blir nesten billigere og kjøpe litt nyere vogn om det skulle være mer skader i vognen din.
strøm og slikt, va med et lite aggregat. og høytalerar kan monterast inn i hyller for å spare plass evnt, mange muligheter.
Du har garantert fuktighet i vogna di. Bruk fuktmåler på vegg. Det kan være farlig å sove der, og du vil gjerne slite med hodepine etterhvert.

Innredning: Riv alt inni vogna, sett inn hybelkjøkken, en 90cm rammemadrass, og en liten sofagruppe, så er du langt på vei.

Et bilbatteri er nok. Bare ha lader på det når du er koblet til 230v nettet.
Sist endret av TurboOlsen; 29. juni 2012 kl. 00:09.
Takk for tips, vil nødig bli sjuk! aggregat er kanskje ikke så dumt, hvis det blir mye camping på plasser uten tilgjengelig strøm, det vil jo tida vise.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Vask den skikkelig godt med salmiakk og grønnsåpe (IKKE bland de) så tror jeg du er godt i gang, skal ikke være så farlig, nei
Vis hele sitatet...
er vel klor og salmiakk som ikke skal blandes
Sitat av mr5050 Vis innlegg
er vel klor og salmiakk som ikke skal blandes
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Salmiakk og klorin skaper veldig giftige gasser når de er blandet sammen.
Sist endret av Fuzzybossen; 29. juni 2012 kl. 01:05.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Skal du ha astma, allergier og andre plager, så væresegod, kjør på. Hvis ikke anbefaler jeg utskifting av vogn.
Skulle jeg innredet en vogn hadde jeg;
  • Montert et par AGM batterier, helst over 100Ah ved 12v.
  • Hatt et par solcellepaneler på taket, helst rundt 200W.
  • Satt in bilhøyttalere, koblet opp mot en 32" 12v TV, helst med RiksTV.
  • Jeg ville kun brukt LED lys, kun varmvite.
  • Du må basere deg på gass, så gasskjøleskap og komfyr, er du på batteristrøm må du klare deg uten vannkoker.
  • Angående vekslelsretter, kjøp en med ren sinus 400W+.
Vask med salmiak evt dra på obs bygg e.l. og skaff deg "kraftvask" noe som desinfiserer greit godt. kommer an på hva veggene i vogna er laget av, men antar noe som glassfiber eller annet lett materiale..

Grønnsåpe bruker mann kunn til rengjøring utenfor desinfisering. btw, finnes også noe du kan smøre
på hos Obs bygg som heter "sopp og algedreper" dette er ett stoff du kan ha på alle veggene og la tørke, for å så male over det hele (uten å fjerne det), som også desinfiserer og hindrer biologisk materie i å utvikle seg gjennom den nye malingshinnen..

lykke til!
Sist endret av frevev; 29. juni 2012 kl. 01:23.
Den undervurderte
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Stemmer det. Salmiakk og klorin skaper veldig giftige gasser når de er blandet sammen.
Vis hele sitatet...
Okay, my bad, apologizez. er litt på bæret, har ikke sovet på 2 døgn... skal reise enda lenger nå om 2 timer, så håper du/dere forstår.
Stikk å snakk med noen romfolk, de har sikkert massevis erfaring!
Sitat av Kramer Vis innlegg
Stikk å snakk med noen romfolk, de har sikkert massevis erfaring!
Vis hele sitatet...
Hehe...!

Bra svar. Men jeg har fordommer, dessverre...
Tror nok romfolk IKKE hadde vært bekymret for muggsopp. (Eller løser de problemet?!)

Men trådstarter BØR ta sin bekymring på alvor.
For muggsopp ER helsefarlig.

Så hvor skal du tørke klær? Lage mat? Dusje?
-Særlig i vinterhalvåret er dette IKKE gunstige ting å gjøre i en vogn.

Ventilering er essensielt.
Jeg skal ikke bo i vogna vinterstid, reisingen foregår kun på barmark. Dusje trengs vel ikke oftere enn at man tar inn på campingplass/ drar hjem når det trengs. Matlaging vil nok i hovedsak foregå på gassapparatet inne, eller på primus ute.

Det med klestørking er et godt poeng, jobben er jo ute, så det vil nok tidvis bli mye våte klær og sko. Vet om en som har montert sånn slangeskotørker i vogna, men mistenker den for å bruke mye strøm, dessuten kjipt å sove i varm gammel "sko-odør". Når været er tørt er det jo greit å tørke i forteltet, men går vel tregt i regnvær...

Ikke dum ide med solcelle, agm batteri, er det et type batteri som passer godt med solcellelading?
AGM-batteri er laget for denne bruken - eller funker veldig bra som fritidsbatteri da det tåler 3 ganger så mange sykluser som et vanlig batteri noe som kan være veldig lurt.
Lys inne i vogna burde bruke led da de gir mye lys for lite watt. F.eks så kunne du hatt 100amp batteri og 100w solcelle panel + en litt overkill lader som du bruker når du tar inn på campingplasser.

100 ah batteri (ah - ampere hours - ampere timer)
100watt solcellepanel
Stor lader
Vanntank på 100liter + egen varmtvannstank gjerne 20l men f.eks 2*8liter holder en stund, onkel har 2*8liter på hytta og det er akkurat nok vann til å dusje 2 stykker hvis man er rask.
Ellers en seng som du kan trives i.
Tv kanskje.
Sørge for å kunne ta ut hvertfall 200watt med 230v.
Kjøleskap og stekeovn tar du på gass.
Dusj er ikke aktuelt i den gamle vogna jeg har, men spørs om jeg får kjøpe ei nyere vogn etterhvert, som jeg veit er tørr og muggfri, kjipt og legge mye jobb i ei vogn som burde kasseres...

Jeg har ikke mye erfaring med campingvognhandling, men tenker at veteran er rimelig, tror det er 1000kr i årsavgift på nyere. Men dog, en veteran som jeg vet er tørr og muggfri er vel vanskeligere å få tak i. Noen med litt campingvognerfaring som vet hva jeg bør se etter, sjekk før jeg evt. kjøper ei brukt vogn?
Har du en fuktmåler? Har du det så er det bare å reise å se på selv, ellers kan du jo spørre etter hjelp på et vidrekomment campingforum.
husk å bruke en intelligent(elektronisk) lader, de gammeldagse og billigste laderne fører fort til overlading med knallgass og ødelagte batterier som resultat.