Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 976
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Pga. nazi nettfilter på et sted jeg sitter fra 8 til 14-15 hver dag, og langt fra alltid med noe fornuftig å gjøre, vil jeg prøve å omgå nettfilteret og proxyen her.
Søkt litt på nettet, prøvd masse forskjellige "løsninger", (hvis man kan kalle det det, i dette tilfellet) uten hell.
Denne gangen virker det faktisk litt lovende. Har installert OpenSSH-server hjemme, og PuTTY på PC'en jeg bruker her, men får ikke koblet til... Connection Timeout.

Det er ei proxy-side i Putty-configen der jeg har satt proxy-innstillingene jeg bruker for å koble til alt annet her (HTTP(s), ftp, alle har samme port på samme proxy) men... no goes.

Noen som kan tenke seg hva problemet er, og hva jeg kan gjøre?
om du kobler til vanlig ssh, uten å starte putty's proxy tjener osv, fungerer det da?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Regner med du mener tunneling-alternativer etc?
Fungerer hverken med eller uten.
vell, da begynner du såklart med først å fremst det å få ssh tjeneren tilgjengelig fra resten av verden.

1) om du sitter på PCen som kjører ssh tjeneren, kan du da se den ved å gå på www.canyouseeme.org og legge inn porten du bruker?

2) er du sikker på ikke det nazi-filteret ditt sperrer porten du prøver å gå ut på?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
1) Jeg får tilgang til serveren gjennom en AJAX-klient, så PF eller serveren er ikke et problem.

2) Det er dessverre stor sjans for at akkurat den kuker opp forsøkene på å koble til. Får prøve med en annen port, men kjører både HTTP og FTP på samme boksen. Tror jeg skal bruke SSL-porten, 443. (Right?)

Edit: litt rart/dumt question, men er det mulig å endre porten live? Altså.. med SSH? Er ikke hjemme, kommer ikke hjem på flere timer heller.
Sist endret av robhol; 20. november 2008 kl. 09:44.
Jada .. endre porten den lytter på i config filen, og legg til ett script som restarter ssh i en cronjobb eller noe . Bare pass på at du får det riktig .. fucker du det til, og mangler port forwarding, kommer du ikke inn igjen før du er hjemme

Du kan også se på VPN muligheter. Klarer du koble deg til en VPN server, så kan du gjøre hva du vil gjennom den. Jeg kan sette opp en konto til deg på serveren min, så du kan sjekke om det fungerer, om du vil.
Sitat av robhol Vis innlegg
1) Jeg får tilgang til serveren gjennom en AJAX-klient, så PF eller serveren er ikke et problem.

2) Det er dessverre stor sjans for at akkurat den kuker opp forsøkene på å koble til. Får prøve med en annen port, men kjører både HTTP og FTP på samme boksen. Tror jeg skal bruke SSL-porten, 443. (Right?)

Edit: litt rart/dumt question, men er det mulig å endre porten live? Altså.. med SSH? Er ikke hjemme, kommer ikke hjem på flere timer heller.
Vis hele sitatet...
du kan bruke 443 (HTTPS) om du vet at denne ikke er blokkert av filteret ja. du kan endre lytte port i "sshd_config", vanligvis å finne i /etc/sshd/ (husk å restart etter dette er gjort '/etc/init.d/sshd restart')

Deretter kan du bruke denne kommandoen for å starte putty som SOCKS 5 server på port 8080:
putty.exe -D 8080 -P 443 -ssh my.sshserver.com

deretter setter du de programme du ønsker å bruke til å kjøre via socks 5 proxy på 127.0.0.1:8080. Evt google programmet "proxify" (evt. proxify PE for portable edition). Dette kan tvinge de fleste program til å kjøre igjennom en proxy. Genialt!
Sist endret av Nenzo; 20. november 2008 kl. 10:00.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Milli: prøvd VPN også. Hjalp ikke.

Men finner ikke noe init.d under OpenSSH/etc. Hvordan restarter jeg da?

Edit: det falt meg akkurat inn at det kan være en grei ide å nevne at jeg kjører XP både på server og (wannabe-)klient...

MYYE senere edit:
Halleluja, heureka, etc., for nå virker det. Bruker Proxifier sammen med PuTTY på klientsiden, satt port til 443 og det går som en drøm.
Sist endret av robhol; 21. november 2008 kl. 07:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du finner sshd konfig filen i programfiler under openssh.
Der er port 22 kommentert ut (#) nesten øverst i filen.
Ta bort # og skriv inn 443.
Du har kjørt kommandoene som er beskrevet i readme for å legge til brukere og passord?

Så går du i cmd og skriver "stop opensshd" og så "start opensshd"
eventuelt kan du gå i services og høyreklikke stop/start.

Etter dette kan du prøve lokalt på ditt netvverk først for å se at det fungerer.
Bruk putty, og velg port 443.
Under fanen Connections og SSH velger du Tunnels.
Putt inn 8080 i source port og velg Dynamic.
(Da slipper du å legge til en å en port for hvert program, alt bare funker)
Legg til porten, du vil da se D8080 i ruten over.

Koble til serveren.

Nå vil Putty kjøre en Socks 5 proxyserver på din maskin lokalt.

Programmene du vil kjøre igjennom tunellen setter du opp til å bruke proxy 127.0.0.1 på port 8080.
Et tips er å bruke f.eks. Proxifier til å kjøre programmene dine igjennom tunellen.
Sett opp proxyfier til å bruke lokal proxy. 127.0.0.1 port 8080
Så setter du opp regel fro å kjøre alle programmer igjennom proxyen utenom putty for å få det til å virke.

Du kan også kun velge å kjøre enkelte programmer igjennom proxyen istedenfor.
Denne gjør det enkelt å f.eks. la Outlook og andre programmer som du trenger på jobb kjøre normalt.. Internet explorer for intranet..
Mens opera og f.eks nettpoker, remote desktop, torrent +++ kjøres igjennom tunellen.


Så ikke edit at du fikk det til å virke =)
Men lar denne stå slik at andre kansje kan finne ut av det lettere.
Sist endret av Taerc; 21. november 2008 kl. 09:54.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, men som editen min i den siste posten sa; problemet er løst og alt virker. Faktisk bedre enn forventet.