Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 939
Sikkerhetsklarert
Sitter på jobb og må inn på rutern min hjemme for å åpne noen porter.
Har ssh tilgang til en linux maskin på innsiden, men hvordan kan jeg gå fra den igjen og inn på routern?

Routern har ikke telnet støtte, og web controlpanelet bruker java, så jeg kan ikke logge inn med lynx.

Kan jeg kjøre http trafikk over ssh tunellen slik at jeg kan surfe innsiden av nettet mitt hjemme, fra her jeg sitter på jobben?
Det kan du. Hvis jeg husker rett kan du også med putty binde en lokal port til en ekstern port og ip.

Typ "putty -L 8080:<routerip>:80 <boxendin>", du setter så nettleseren din til å bruke localhost på port 8080 som socks5 -proxy.

Edit: Uhm, nei du bare kjører nettleseren din mot localhost port 8080 (eller annen ledig lokal port), så skal du vel ende opp inne på routeren din.
Sist endret av m0b; 2. februar 2009 kl. 11:04.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg

Edit: Uhm, nei du bare kjører nettleseren din mot localhost port 8080 (eller annen ledig lokal port), så skal du vel ende opp inne på routeren din.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg forsøkte med, men det fungerte dårlig.. Fikk ikke trafikken til å gå igjennom. Http request gikk mot localhost og ikke ut via ssh. Selv om rett port ble satt opp i tunell.
Du kan bruke X11-forwarding. Aktiver X11 forwarding i ssh server konfigen og dermed logger du inn med kommandoen "ssh -X (ip eller hostname)" dermed kan du skrive "firefox &"
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av exceed Vis innlegg
Du kan bruke X11-forwarding. Aktiver X11 forwarding i ssh server konfigen og dermed logger du inn med kommandoen "ssh -X (ip eller hostname)" dermed kan du skrive "firefox &"
Vis hele sitatet...
Den skjønte jeg ikke..

Hvor skriver jeg 'firefox &' ?
innloggingen skjer fra en win vista maskin på jobb.
Du kan sette opp en VNC server på linux maskinen. Vil kanskje gå litt tregt, men vil fungere via ssh.
Du bruker putty..
på "ssh" "tunnels" skriver du inn 8080 på source port og velger dynamic før du trykker på add.

Da har du en dynamisk tunell.
Nå kjører putty en socs5 proxy server lokalt på din maskin.

Npr jeg har testet får jeg det ikke til å virke om jeg setter f.eks. firefox til å bruke denne proxyen.
Svaret på problemet er proxifier.
bruk proxifier til å tvinge programmene du vil til å kjøre igjennom denne proxyen.
Sett opp proxifier til å bruke socks5 proxy på 127.0.0.1 port 8080
Så velger du hvilke programmer du skal kjøre igjennom tunellen i proxifier

Fungerer gullfint =)
Sist endret av Taerc; 3. februar 2009 kl. 08:39.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Den skjønte jeg ikke..

Hvor skriver jeg 'firefox &' ?
innloggingen skjer fra en win vista maskin på jobb.
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker windows må du bruke putty og legge til støtte for X11-forwarding i putty. Jeg har ikke putty foran meg, men en eller annen instilling i putty vil helt sikker gi deg denne funksjonaliteten.

"firefox &" legger prosessen i bakgrunnen slik at du kan gjøre andre ting enn kun ha firefox kjørende i din ssh forbindelse mot serveren.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
X11 forwarding og VNC krever at jeg har noen form for grafisk grensesnitt på linuxmaskinen.. den kjører ubuntu server.

I dag så fungerte det av en eller annen grunn fint med kommandoen til id|em0b.
http://bildr.no/thumb/338217.jpeg

http://bildr.no/thumb/338218.jpeg

http://bildr.no/thumb/338219.jpeg

Så setter du bare socket 5-proxy til localhost 8080 i nettleseren din.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
bilde

bilde

bilde

Så setter du bare socket 5-proxy til localhost 8080 i nettleseren din.
Vis hele sitatet...
Det fungerer ikke..

Men "putty -L 8080:<routerip>:80 <boxendin>" og så kjøre http://localhost:8080 så kom jeg rett inn på webpanelet til routern hjemme.
Det eneste du trenger å installere er X bibliotekene, du trenger ikke kjøre noe grafisk grensesnitt. Jeg har ikke oversikt over hvilke pakker som hører til x bibliotekene, men det burde ikke være så altfor vanskelig å installere.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Det fungerer ikke..

Men "putty -L 8080:<routerip>:80 <boxendin>" og så kjøre http://localhost:8080 så kom jeg rett inn på webpanelet til routern hjemme.
Vis hele sitatet...
Vel, det er hvertfall sånn jeg oppretter en SSH-tunnell til et ukjent hav av forskjellige bokser. Og det fungerer smertefritt.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Vel, det er hvertfall sånn jeg oppretter en SSH-tunnell til et ukjent hav av forskjellige bokser. Og det fungerer smertefritt.
Vis hele sitatet...
Merkelig, tunellen fungerer jo, men når jeg setter localhost:xxxx som proxy så kommer jeg ingen vei.

Men har nå satt opp en squid hjemme, som jeg kjører som proxy, og setter opp en dynamisk tunell på port 8080,og da løste det seg.
Du må sette socket 5 til localhost:8080, ikke HTTP, FTP og whatnot.
Bruker du proxifier slipper du og sette proxy manuelt i hvert program.
Du haker bare av at alle programmer skal tvinges igjennom proxyen utenom f.eks outlook og internet explorer.. (for å få dette til å virke normalt på jobben på intranet)
Selvfølgelig må putty settes til å ikke bruke proxyen =)

Resten av maskinen fungerer som om du var hjemme.
Da funker alt i et step..
online poker, torrent, firefox, ftp, remote desktop, vnc, online gaming, msn...
Når du da lukker proxifier virker alt som normalt når du kommer hjem, slipper å sette tilbake proxy instillinger i hytt og helvete.

Du får også en fin excutable versjon som slipper å installeres, har man da putty og proxifier på en usb penn kan man så og si gå på hvilken som helst pc i verden og ha tilgang til alt som egentlig skulle vert sperret.
En ide er å kjøre ssh serveren på port 80 eller 443 for å slippe igjennom strenge firewalls
Sist endret av Taerc; 4. februar 2009 kl. 13:35.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du må sette socket 5 til localhost:8080, ikke HTTP, FTP og whatnot.
Vis hele sitatet...
Opera har ikke noe felt for socks5 proxy.
Men har løst dette, og det var egentlig kun et engangstilfelle da jeg måtte inn på ruteren hjemme for å forwarde noen porter.

Atle, skal teste proxifier, men så lenge jeg kjører opera er det enkelt å slå av på proxy (F12)