Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1674
Hei!

Jeg bare lurte på om det går å opprette et Lan mellom to pcer uten router, for eksempel hvis jeg og en kamerat var på en hytte uten nett, kunne vi da spilt på en lan-server?
Det eneste jeg har testet er Hamachi, og det funker greit. (www.hamachi.cc) Det er sikkert andre som har andre meningen om dette programmet, men jeg synes det er helt greit
I teorien skal det bare være å plugge en nettverkskabel (TP kabel) inn i nettverkskortet på hver maskin. Hvis dere da får pinget hverandre så har dere et LAN. start - kjør - ipconfig /all og se IP Adress på local connection. Gjør dette på begge maskinene og deretter ping <IPen til den andre maskina>. Hvis du får svar da, har dere et LAN.

Hvis spillet da ikke får koblet seg til den andre maskinen, kan det hende det hjelper å skru av windows firewall.
En av dere kan lage et trådløst nettverk på pcen sin som den andre kan koble seg til
stigi: Hamachi kobler seg opp over internett.

Gisse: Jeg har tenkt på dette og, men det jeg hørte noen snakket om var at de hadde koblet seg opp trådløst mellom pc'ene. Jeg bare lurte på om dette gikk an.
Sitat av stigi Vis innlegg
Det eneste jeg har testet er Hamachi, og det funker greit. (www.hamachi.cc) Det er sikkert andre som har andre meningen om dette programmet, men jeg synes det er helt greit
Vis hele sitatet...
helt feil svar (bare vås faktisk)

rett svar er ja, det funker fint , du må bare sett fast ip på begge pc'ene.
eks til 192.168.1.25 og 192.168.1.26 på den andre og nettmask 255.255.255.0 resten bør du ikke fylle ut.

hvis du skal bruke wlan mellom dem sjekk ut adhoc.
skal du bruke lan kabel så sjekk at en av pc'en er auto mdi-x eller bruk kryssa kabel hvis ingen av dem supporter det.

normalt er alle gbit auto kryss mode
Takker for svar skal prøves så fort som mulig.
Sitat av Marcen Vis innlegg
En av dere kan lage et trådløst nettverk på pcen sin som den andre kan koble seg til
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man lage et trådløst nettverk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hvordan kan man lage et trådløst nettverk?
Vis hele sitatet...
I'll give you the magic word Sir.

Ad-Hoc.
du bare går på der du kobler til trådløs nettverk og trykker på "Konfigurer en tilkobling eller et nettverk" og trykker på "Konfigurer et trådløst ad hoc- nettverk"
Jeg undrer meg på om ad-hoc nettverk har blitt blokket på pc-en min (bruker skole-pc) for å unngå juksing... Jeg finner det ikke noe sted. Er det noen andre måter å danne et lignende nett på, eventuelt om det er en hemmelig måte å finne ad-hoc på?
Ah

Der var det ja. Var visst bare jeg som ikke fant det XD

Ah

Der var det ja. Var visst bare jeg som ikke fant det XD

Sitat av shalabais Vis innlegg
Ah

Der var det ja. Var visst bare jeg som ikke fant det XD

Ah

Der var det ja. Var visst bare jeg som ikke fant det XD
Vis hele sitatet...

whoops.. her må det ha skjedd noe Skrev bare en gang og det kom to ?
Sist endret av shalabais; 11. januar 2009 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Thx, så da er det bare og spille f. eks. cs mellom to datamaskiner?
Brur en vanlig TP kabel, klipp den i to, også kobler du om slik at den fungerer som en crossover (google litt så finner du nok ut av det), deretter er det bare å sette på statiske IP adresser som nevt.
Sitat av ranvik Vis innlegg
helt feil svar (bare vås faktisk)

rett svar er ja, det funker fint , du må bare sett fast ip på begge pc'ene.
eks til 192.168.1.25 og 192.168.1.26 på den andre og nettmask 255.255.255.0 resten bør du ikke fylle ut.

hvis du skal bruke wlan mellom dem sjekk ut adhoc.
skal du bruke lan kabel så sjekk at en av pc'en er auto mdi-x eller bruk kryssa kabel hvis ingen av dem supporter det.

normalt er alle gbit auto kryss mode
Vis hele sitatet...

Bare flisespikkeri....
Men windows fikser det selv, man trenger ikke sette fast ip.
Om det ikke finnes DHCP server vil windows til slutt gi opp og gi en default windows adresse.
Da vil begge maskinene være i samme range og det er tut og kjør =)

men for all del, man setter den da normalt til fast ip.
Sitat av Atle Vis innlegg
Bare flisespikkeri....
Men windows fikser det selv, man trenger ikke sette fast ip.
Om det ikke finnes DHCP server vil windows til slutt gi opp og gi en default windows adresse.
Da vil begge maskinene være i samme range og det er tut og kjør =)

men for all del, man setter den da normalt til fast ip.
Vis hele sitatet...
ja stemmer det , men ofte kan du få problem at dem ikke er helt på samme subnet og da er ikke windass like happy.
ja veit den setter mask 255.255.0.0 , windows er ikke veldig happy for det ,har oppdaget flere ganger at det ikke funker :-/
Har et lite problem... Hvilken ip må jeg bruke for å koble til en annen pc i et spill? Vi bruker Ad-hoc.

Fikk tildelt en 193 adresse elns, og jeg får beskjed om å bruke en gyldig ip fra lokalnettet...
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Har et lite problem... Hvilken ip må jeg bruke for å koble til en annen pc i et spill? Vi bruker Ad-hoc.

Fikk tildelt en 193 adresse elns, og jeg får beskjed om å bruke en gyldig ip fra lokalnettet...
Vis hele sitatet...
gjør som jeg sa opp i her sett fast ip , dropp den at "windows" skal gi deg ip det funker ikke. som du og oppdaget.
SkolePC? Problemet der er at når du opprette LANet vil PCen blokke det og gi deg en liten pop-up (som ikke avbryter spillet så du må alt+tabbe for å se den). Hvis du ikke trykker fjern blokkering vil ingen klare å finne deg. Forferdelig irriterende på LAN med 15 personer der alle har samme type PC.
Ad-Hoc, veldig lettvint om en av dere har windows vista, et nettverk hostet fra en maskin, dere burde greie å finne ut hvordan dette gjøres om dere bruker litt tid inne i vista nettverks senter, det står vel gjerne som et alternativ når dere skal opprette noe " Et datamaskin til datamaskin nettverk" eller "ad-hoc" er det du skal se etter.