Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 763
Hei.

Har googla meg rundt her og der. Men finner ikke helt ut forkortelsen på hva jeg skal google etter. Jeg så mye på NAT, som handler om det direkte motsatte. Her får routeren 1 IP som alle lokale PCer bruker. Jeg vil det motsatte, og ja, kanskje jeg må disable NAT, men hva heter da det jeg skal bruke for å mappe WAN-IPene jeg får inn, til lokale IPer? Bruke dns, dhcp, S-NAT, no-annet-NAT - eller hva?

Jeg vet det krever at jeg faktisk får fler IPer inn, men det skal jeg ordne. Lurer på hvordan jeg senere kan mappe disse til forskjellige lokale dataer. Gjerne også gi 1 PC fler WAN-IPer.

Om noen vet om jeg må ha en heftig management switch eller om det funker på en Dir-655 (extreme tingen med 3 antenner fra D-link ;p) så hadde det vært flotters!

På forhånd takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ha en ruter som støtter ruting. Kva fysisk protokoll du kjører etter det er revnande likegyldig. Du kan f.eks. kjøre det over brevdue, røyksignal, snortrekk etc etc.

I tillegg må du ha en ISP som er villig til å gi deg fleire rutbare IPer og ei rute.
Trådstarter
75 2
Lurte litt på om Dir-655 har denne funksjonen, siden jeg ser ikke helt ut til å finne den.

Hva kalles da denne "rutingen"? Hvor vil det være logisk å finne den i en router. Er på jakt etter en 3-4 bokstavers forkortelse, om det har noe sånt. Eller et typisk navn routere vil ha på det. Så kan jeg godt google det opp litt mer

Protokollen er nok helst brevdue for lengre avstander og røyksignal sånn lokalt. Hehe. Men det er jo TCP/IP det er snakk om? Om det er det du sikter til.

Greia er at jeg vil unngå at PCene på nettverket skal få samme WAN-IP, for forskjellige formål som serverdrift og IRC-banning - etc.

Det med ISPen skal jeg nok få ordna. Men ja, da handler det hvertfall om routing - men har det noe mer spesifikt navn i dette tilfellet? DHCP routing, WAN routing etc?
Du trenger vel ingenting?
En switch eller trådløs router og nettleverandør som gir deg flere public IPer så er saken biff.
Motta IP automatisk eller sett opp IP selv som du får tildelt fra leverandør.

Skal du ha flere public IP på en og samme maskin er det vel enkelt å sette i flere nettverkskort?
Sist endret av Taerc; 9. februar 2009 kl. 22:16.
Trådstarter
75 2
Hehe. Ja, det er mulig. Jeg brukte jo bare switch før og ikke no DHCP, med gode gamle bluecom! <3 Da fikk alle egen IP. Men jeg vil gjerne at en del av PCene i nettet skal HA samme IP, altså at jeg har 7 PCer og 2 skal ha egen IP og resten skal ha 1 felles. Så table ville vært verdsatt.

Ugh. Er ikke andre måter å få fler IPer på én pc?

Ser du oppdaterte. Men kanskje jeg kan sette fast ip til den felles-wan-IPen hos de resterende brukerPCene som skal ha felles ip?

Isåfall tenker jeg at jeg kan overleve med switchet rett i kabærn. Men table hadde vært best Så jeg får litt stell på lokalnettet 'au!
Jepp.. du bruker en swich..
Serverne + hvilken som helst router kobler du direkte til swichen med hver sine public IPer.
Det som er koblet etter routeren deler jo den public IPen som routeren har.
Trenger ikke endre en eneste instilling.
Sist endret av Taerc; 9. februar 2009 kl. 22:22.
Trådstarter
75 2
Ja, såklart. Japp. Enig i den Tror jeg skal gå for det ^^ Får ikke de phaite routerfunksjonene før serverne da =o Men det ordner vi på serverne ;>

Da tenker jeg at vi kjører den løsninga, selvom jeg skulle tro det fantes en annen løsning og. Men den duger i lange baner!

Takker for litt oppfriskende logisk tankegang, Atle Burde vel egentlig kunne tenkt meg til det selv, men er vel ikke helt oppegående ^^

Tråd kan anses løst
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har telenor som ISP. Telenor deler vel ut maks en IP per kunde, om du ikkje er bedriftskunde?
hvis pris ikke er noe hindring så sjekk ut cisco ASA 5505 eller ASA 5510 osv.. spørs hvor du har råd til :-) den har alle muligheten.
ASA5505-BUN-K9 koster 2200kr uten moms. den vil nok funke, men jeg har ikke så mye erfaring med den.
ASA5510-BUN-K9 koster noe mer, men den har alt du trenger + litt mer :-)

billig løsningen er og bruke en switch mellom adsl modem og routern du har. så koble pc'en inn på den bare. husk og ha en router som tåler litt trafikk hvis du skal kopier mye mellom wan->lan liksom (IKKE se deg blind på at det står 100 wan, det vil ikke si den faktisk klare og route trafikken på 100mbit, det vil KUN si at det 100mbit link på porten.
Sitat av hatlen Vis innlegg
Ugh. Er ikke andre måter å få fler IPer på én pc?
Vis hele sitatet...
Plenty.

Dersom du trenger å kjøre flere domener (hatlen.no og jeghater.net) kan du peke begge mot én offentlig IP eller hatlen.dyndns.com (da trenger du ikke engang fast IP).

Deretter kan du servere tjenester fra denne adressen basert på domenenavn. Virtuelle hosts vet jeg fungererer med mange mail-, ftp-, web(ikke SSL)- og jabberservere og sannsynligvis flere andre tjenester også. Dersom du har Telenor regner jeg med trafikken ikke blir altfor stor og da bør du fint klare å servere alt dette til flere domener fra én PC.

Selvfølgelig, port redirecting er også en vei å gå dersom du vil ha forskjellige maskiner dedikert til forskjellige tjenester. Peke hatlen.no:80 mot webserver og hatlen.no:5222 mot jabberserver om det er forskjellige maskiner bak NAT; problemet oppstår utelukkende dersom du trenger hatlen.no:80 og jeghater.net:80 til to forskjellige fysiske maskiner.

En gateway/proxy som lytter etter HTTP-forespørsler på port 80 vil i så fall kunne redirecte videre til sine respektive maskiner siden domenenavn er inkludert i forespørselen. Dette har jeg dog niks erfaring med og det er helt opp til protokollen som brukes.

Om én liten kontrollert gruppe skal ha tilgang til enkelte maskiner bak et NAT vil jeg sterkt anbefale VPN.

I de aller fleste tilfeller fins det greie omveier hva nettverk angår. Resten er det ofte enklere å promotere IPv6 for enn å faktisk implementere.

Sitat av hatlen Vis innlegg
Protokollen er nok helst brevdue for lengre avstander og røyksignal sånn lokalt
Vis hele sitatet...
Ikke spesielt effektivt: Wikipedia:IPoAC.