Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1641
Hei, jeg er 16 år og plaget med kviser og uren hud.
Jeg vasker regelmessig ansiktet med kremer og annet dyrt bullshit til ingen nytte og nå er jeg faen meg lei av å gå rundt å se ut som en jævla pizza.
Kvisene fucker selvtilliten min og jeg er har et utrolig sterkt ønske å kvitte meg med dem.

Så hørte jeg om Roaccutan, et legemiddel (pilleform) som reduserer talgproduksjonen i kroppen slik at mengde kviser reduseres.

1. Hvor finner jeg Roaccutan? (har bestilt time hos legen, men jeg må kanskje kontakte en hudlege?)
2. Hva er kriteriene for å få prescription på Roaccutan?
3. Hvor mye koster det og hvordan får jeg statsstøtte?
4. Hvordan er det med alkohol under en Roaccutan kur?

Har dere erfaringer med dette legemiddelet så værsåsnill skriv det her. Tips og annet jeg bør vite om det og alternativer til disse pillene.

Takk for alle seriøse svar.
Jeg gikk til legen, og han snakket noe om 3 forskjellige nivåer, hvor det første behanles med kremer elns,
2. så var det ganske alvorlig med kløe/svie, slik at det var plagsomt, som i mitt tilfelle.
3. så var det slik at kvisene lager full i arr og et generellt helvete.

legen mente det at jeg var på nivå 2 og fikk utenproblemer utskrevet resept på tetracylin Acro. det fungerer veldig bra, nå har jeg 2 kviser på ryggen og 2 i ansiktet som "flytter" på seg, og blir alldri kjempe svære slik som før.
tror medisinen på det 3. nivået gjør slik at du ikke kan drikke alkohol, men ettersom jeg ikke går på det så er det bare noe jeg tror.

håper det hjalp
1. Ta kontakt med legen din, så får du sikkert henvisning til hudlege.
2. Du må ha en jævla masse acne/kviser.
3. Mener at fattern betalte rundt 20 000 for en 6 månders kur. Statsstøtte er jeg usikker på.
4. Alkohol er fy-fy. Jeg røyka hasj det halve året jeg gikk på det. 2-3 pils går bra. På nyttårsaften ga
jeg faen og drakk som jeg aldri har drukket før. Senere fant jeg ut at jeg kunne ha dødd av det.

Erfaringer: Huden tørker ut. Da mener jeg skikkelig tørker ut. Så går noen flasker fuktighetskrem der ja. Ble også ofte knall rød i øynene. Skal også nevnes at alle kvisen mine i ansiktet, på rygg og bryst ble borte. De i ansiktet forsvant når jeg dro til hudpleier. (koster ca 500 spenn per gang.)

Dette mener jeg som har gått på det er siste utvei. Så hvis du bare har noen få i trynet får du sikkert noen piller av legen. Evt kan du jo gå til hudpleier.
Jeg har selv gått på dette. Du må bevise at du har prøvd tetracycliner og at disse ikke har hatt den effekten som var ønsket. Koster ca 3000 for 75 tabletter. Du skal ha to hver morgen som regel.
leppene blir drit tørre og eneste som funker er vaselin for å holde de nogenlunde greie.
Det er ikke et godkjent legemiddel i norge og du får sånn morsom advarsels klistremerke på dem med at dette legemiddelet ikke er godkjent i norge også videre. Du må søke trygdekontoret om støtte om du får igjen jeg tror det er 75% av kjøpsummen på det eller noe. Jævla effektivt men veldig dyrt. Men det fungerte. Etter 6 måender kan det hende du må ha en oppfriskningskur det måtte jeg men etter det har kvisene på ryggen vært bortevekke.
Alkohol er fy fy det er også veeeeeldig fyfy og bli gravid.
Jeg begynte på Roaccutan for 1 ½ måned siden. Fra før av hadde jeg prøvd Tetracylin Acro, men det fungerte dårlig for meg. Var også ganske stress å ta pillene flere ganger daglig. Med Roaccutan tar jeg bare to piller til middagen, og jeg har sett tydlige resultater allerede.

En Roaccutan-kur varer i ca 4 – 6 måneder, og koster rundt 15000. Staten dekker 90 % av utgiftene, så det blir ikke så himla dyrt. Statsstøtte får du ved å søke om det. Hudlegen din ordner nok med det.

Når det gjelder alkohol så er det slik at du kan kose deg med øl og vin, men sprit er fy-fy.

Jeg bestilte time hos http://www.hudklinikken.no og kom i kontakt med Roaccutan der.

Jeg har ikke opplevd andre bivirkninger enn tør hud, sprukne lepper og tørre øyne. Den tørre huden ordner du med fuktighetskrem, sprukne lepper med leppepomade og tørre øyne med øyedråper. Det går greit å bruke linser. Dagslinser vel og merke.

Håper det ga deg noen svar.
Sist endret av xcv; 13. desember 2006 kl. 23:37.
Bare for å være litt offtopic her. Har begynt å utvikle kviser i øvre del av ryggmar (nakkepartiet) og på brystet. Dette begynner å bli svært irriterende, siden de ikke går vekk. Har prøvd å skjære de vekk, men resulterte bare i arr og større mengder kviser.

Så det jeg lurer på her er; Hvor lenge burde jeg vente før eg oppsøker hudlege? Gir det seg kanskje over 1 mnd og 2?
1. Det er bare en hudspesialist som har tillatelse å skrive ut Roaccutan i Norge. Kravene for å få Roaccutan er skyhøye, og du må virkelig være kraftig angrepet for at dette skal gis. Ikke bare på grunn av de forferdelige og mange bivirkningene, men også fordi det er en utrolig dyr kur.

2. Som nevnt ovenfor er det bare mulig å få Roaccutan dersom du er hardt angrepet, normaltsett gis Tetralysal 300mg i en periode på maks 3-4 måneder, hvis dette ikke hjelper så vil en hudspesialist normaltsett sette deg på en Roaccutan kur dersom det fortsatt er dyptgående acne.

3. Dette er jeg ikke fullstendig sikker på, men fra hva jeg kan huske var dette noe legen hjalp meg med. De gir deg en vurdering, og så om du er kvalifisert får du støtte. Det gis ikke Roaccutan til folk selvom du sier du vil betale for det selv!

4. Under en Roaccutan kur skal du være forsiktig med alkohol, selvom det ikke skader en gang i blandt. Det er obligatoriske levertester ganske ofte, og min lege sa alltid til meg hvor viktig det var at man holdt seg på den sikre siden og lot alkoholen ligge til kuren var over.

Oppsummert, Roaccutan er et veldig kraftig legemiddel som kun gis ut ved alvorlige tilfeller av acne -- et par av de påviste bivirkningene er depresjoner\selvmordstanker samt muskelsmerter. Mest sannsynlig vil du bli satt på en Tetralysal kur som varer ca. 3 måneder og som forhåpentligvis vil fjerne problemet. Denne antibiotika-kuren har også en gunstig effekt på små arr du eventuelt måtte ha fra acnen.

Edit: For all del, ikke vent. Det er viktig å komme i gang med behandling så fort som mulig dersom du skulle merke at du begynner utvikle kviser spesielt på bryst\nakke\rygg-partiet. Jo lenger du venter, desto større er sjansen for arr.

Desverre finnes det ikke en pålitelig behandling mot slike arr ennå.
Sist endret av John B; 14. desember 2006 kl. 00:13.
Takker for svar, i mitt tilfelle. Jeg skal så fort som mulig kontakte en lege. Var nok dette jeg fryktet ja..
Da jeg var rundt 16 så begynte jeg også å få masse acne på brystet og ryggen i tillegg til fjeset.. jeg begynte først på sånn antibiotika-kur som jeg fikk av legen, men det ble bare verre..(vet ikke om den kuren hadde motsatt virkning eller noe).. så da jeg kom til hudlegen så såg han at det hadde utviklet seg til å bli veldig alvorlig, hadde omtrent digre "byller" i trynet.. men etter ca. 8-9 mnd. på Roaccutan så var alt i fjeset borte, ingen arr og det har vært bra siden (er 23 nå).. men det meste på brystet og ryggen ble til arr som da ikke går an å få bort.. du får se hvordan din situasjon utvikler seg.. det er iallefall en del slitsomme bivirkninger av Roaccutan..
Sitat av John B
1. Det er bare en hudspesialist som har tillatelse å skrive ut Roaccutan i Norge. Kravene for å få Roaccutan er skyhøye, og du må virkelig være kraftig angrepet for at dette skal gis. Ikke bare på grunn av de forferdelige og mange bivirkningene, men også fordi det er en utrolig dyr kur.

2. Som nevnt ovenfor er det bare mulig å få Roaccutan dersom du er hardt angrepet, normaltsett gis Tetralysal 300mg i en periode på maks 3-4 måneder, hvis dette ikke hjelper så vil en hudspesialist normaltsett sette deg på en Roaccutan kur dersom det fortsatt er dyptgående acne.

3. Dette er jeg ikke fullstendig sikker på, men fra hva jeg kan huske var dette noe legen hjalp meg med. De gir deg en vurdering, og så om du er kvalifisert får du støtte. Det gis ikke Roaccutan til folk selvom du sier du vil betale for det selv!

4. Under en Roaccutan kur skal du være forsiktig med alkohol, selvom det ikke skader en gang i blandt. Det er obligatoriske levertester ganske ofte, og min lege sa alltid til meg hvor viktig det var at man holdt seg på den sikre siden og lot alkoholen ligge til kuren var over.

Oppsummert, Roaccutan er et veldig kraftig legemiddel som kun gis ut ved alvorlige tilfeller av acne -- et par av de påviste bivirkningene er depresjoner\selvmordstanker samt muskelsmerter. Mest sannsynlig vil du bli satt på en Tetralysal kur som varer ca. 3 måneder og som forhåpentligvis vil fjerne problemet. Denne antibiotika-kuren har også en gunstig effekt på små arr du eventuelt måtte ha fra acnen.

Edit: For all del, ikke vent. Det er viktig å komme i gang med behandling så fort som mulig dersom du skulle merke at du begynner utvikle kviser spesielt på bryst\nakke\rygg-partiet. Jo lenger du venter, desto større er sjansen for arr.

Desverre finnes det ikke en pålitelig behandling mot slike arr ennå.
Vis hele sitatet...
Depresjonene og selvmordstankene er ikke påvist at de kommer av selve Roaccutanen. Folk som generelt har mye kviser og lignende er generelt deprimert og man har ikke kunnet påvise at folk skal få selvmordstanker eller depresjoner av selve kuren.
Det var i allefall det jeg fikk vite da jeg var på volvat og fikk skrevet ut dette.
Sitat av mp34567
Depresjonene og selvmordstankene er ikke påvist at de kommer av selve Roaccutanen. Folk som generelt har mye kviser og lignende er generelt deprimert og man har ikke kunnet påvise at folk skal få selvmordstanker eller depresjoner av selve kuren.
Det var i allefall det jeg fikk vite da jeg var på volvat og fikk skrevet ut dette.
Vis hele sitatet...
Det er påvist i studier gjort i USA, dette ble opplyst av Ullevål Universitetssykehus - holdbarheten i disse studiene er diskutabel. Dette ble sagt på spørsmål om hvorfor Roaccutan er et uregistrert legemiddel i Norge. Skal sies at selvmordstankene stiller de fleste leger seg sterkt tvilende til, men det har blitt rapportert flere tilfeller av depresjoner både i utlandet og Norge som følge av Roaccutan.

Når det gjelder betaling av Roaccutan koster hele kuren 5000 kroner, av dette betaler du 1600kr selv.
Sist endret av John B; 14. desember 2006 kl. 10:52.
Sitat av exuz
Jeg gikk til legen, og han snakket noe om 3 forskjellige nivåer, hvor det første behanles med kremer elns,
2. så var det ganske alvorlig med kløe/svie, slik at det var plagsomt, som i mitt tilfelle.
3. så var det slik at kvisene lager full i arr og et generellt helvete.

legen mente det at jeg var på nivå 2 og fikk utenproblemer utskrevet resept på tetracylin Acro. det fungerer veldig bra, nå har jeg 2 kviser på ryggen og 2 i ansiktet som "flytter" på seg, og blir alldri kjempe svære slik som før.
tror medisinen på det 3. nivået gjør slik at du ikke kan drikke alkohol, men ettersom jeg ikke går på det så er det bare noe jeg tror.

håper det hjalp
Vis hele sitatet...
Skal til legen på tirsdag og prøve å få resept på tetracylin. Situasjonen min er nok ikke like seriøs som andre, men jeg har fått nå masse kviser på ryggen og på brystet. Kvisene i trynet mitt svir og klør som faen, kjenner det faktisk nå når jeg skriver, jævli dritt!

Takk for veldig bra svar! Kan man drikke alkohol til Tetra? Sprit altså, fyll altså?
Det står ingenting om forsiktighet rundt alkohol i Felleskatalogen om Tetracyclin Acro. Felleskatalogen; Tetracyclin Acro Det kan godt være at legen heller vil sette deg på en Tetralysal som også er en av Tetracyklinene men fra en annen legemiddelprodusent, Galderma. Samme regler gjelder for dette legemiddelet også.
Har de tablettene selv og det funker fakktisk bra!
Ble nettopp tom nå da så burde få meg mer, men det er ikke så alltfor vanskelig å få tak i de så lenge du bare maser litt
men må ha en krem sammtidig som er bale å ta på..
btw. snakket med legen om det med alkahol og sånne tabbiser og hun sa at det er ikke direkte farlig, men det svkker ytelsen på tablettene..
Selv har jeg ikke merket noe at de ikke funker..
Sist endret av PolkagrisLaila; 17. desember 2006 kl. 16:58.
Sitat av John B
1. Det er bare en hudspesialist som har tillatelse å skrive ut Roaccutan i Norge. Kravene for å få Roaccutan er skyhøye, og du må virkelig være kraftig angrepet for at dette skal gis. Ikke bare på grunn av de forferdelige og mange bivirkningene, men også fordi det er en utrolig dyr kur.
Vis hele sitatet...
Tja, skyhøye og skyhøye. Man må ikke være helt abnormt angrepet av acne for å få det. Hvis man er bekymra for at man ikke er ille nok angrepet til å få det, kan man jo legge ut om at man ikke føler seg helt på topp psykisk eller andre plager som kan komme med det i tillegg.

Sitat av xcv
Med Roaccutan tar jeg bare to piller til middagen, og jeg har sett tydlige resultater allerede.
Vis hele sitatet...
Var det slik du fikk det utskrevet? Det står i vedlegget veldig strengt at man aldri skal ta mer enn 1 av gangen. En kompis fikk beskjed om å ta tre daglig når har begynte, og han tok alle på en gang og ble dårlig opplagt og fikk masse hodepine.

Sitat av xcv
En Roaccutan-kur varer i ca 4 – 6 måneder, og koster rundt 15000. Staten dekker 90 % av utgiftene, så det blir ikke så himla dyrt. Statsstøtte får du ved å søke om det.
Vis hele sitatet...
Så mye? Jeg tar to daglig og skal ta til sammen 400 kapsler og jeg tror prisen var ~1700 for 100, altså nærmere 7000 totalt. Jeg begynte for ca. to uker siden og har fått cirka de samme bivirkningene som xcv, og det har begynt å hjelpe allerede. Iflg. hudlegen jeg var til er Roaccutan det beste de har å tilby, og det eneste kurative middelet som finnes på markedet. Lykke til!

Edit:
Sitat av John B
Det står ingenting om forsiktighet rundt alkohol i Felleskatalogen om Tetracyclin Acro. Felleskatalogen; Tetracyclin Acro Det kan godt være at legen heller vil sette deg på en Tetralysal som også er en av Tetracyklinene men fra en annen legemiddelprodusent, Galderma. Samme regler gjelder for dette legemiddelet også.
Vis hele sitatet...
Tetracyclin tas fra høst -> vår og ikke om sommeren. Hvis acne kommer tilbake etter sommeren, begynner man på ny kur. Tetracyclin er i bunn og grunn antibiotika, og man blir immun etter en kur. Om man går på tetracyclin over lengre tid kan man få alvorlige problemer med tarmene. Les igjennom http://www.mozon.no/forum/forum_hove...r_og_roaccutan for mer informasjon om akkurat det. Er en legestudent som har skrevet om det et stykke uti.
Sist endret av mongeland; 17. desember 2006 kl. 17:07.