Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 966
Etter at jeg kom hjem fra en knapp ukes ferie for noen uker siden merket jeg at rullehjulet på musen (som jeg da ikke hadde brukt den uken) rullet med ugjevn motstand.
Jeg syns dette ble litt plagsomt fordi det iblant nesten var umulig å rulle oppover.
Jeg skrudde opp musen, rensket ut en haug med lo som lå inni holderen til rullehjulet og skrudde musen sammen.
Det hjalp litt men fortsatt varierer det voldsomt med hvor tungt jeg må bevege fingeren for å få rullehjulet til å bevege seg.

Derfor lurer jeg på om noen her på forumet har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få hjulet til å rulle med gjevn motstand.
Det er snakk om en to år gammel Logitech trådløs optisk mus.
"Cordless Click! Plus"
Og før jeg får en haug poster om det, nei, musen har ikke musekule, og nei, det er ikke det hjulet jeg vil ha renset.
hva med å forsiktig helle litt matolje nedi der:P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Demonter musa, og plukk ut alt du finn av støv.

Hell ikkje olje ned i. Det lukter etter ei stund, kjem til å samle støv, og gjer ting verre.

Sprit er fint til å vaske ting i, når du har demontert musa.
Det finnes slike spraybokser som sprayer luft. En liten spray nedi hjulet kan sikkert få bort enda en del møkk. Veit at du ikke ville ha renset hjulet, men jeg ville ha prøvd alikevell.

Kan det hende at du har sølt en søt drikke eller noe sånt på musa? I så fall må du demontere og vaske delene som er klissete. Husk å la det tørke godt før du setter det sammen.
Sist endret av xcv; 24. oktober 2006 kl. 00:09.
Har fjernet alt av støv og lo, demonterte til og med den holderen som hjulet satt i.
Sprit skal prøves, takk for tipset.
Har faktisk klart å ungå å søle drikke eller noe på musen så er ikke det.
(har sølt drikke på mye annet rart men musen har alltid klart å dukke unna)
Sitat av Henriken
Har fjernet alt av støv og lo, demonterte til og med den holderen som hjulet satt i.
Sprit skal prøves, takk for tipset.
Har faktisk klart å ungå å søle drikke eller noe på musen så er ikke det.
(har sølt drikke på mye annet rart men musen har alltid klart å dukke unna)
Vis hele sitatet...
Ja fordi jeg opplevde at scrollern(som den heter ) rulla med en veldig ubehagelig motstand etter jeg hadde sølt te over den, det jeg gjorde da var å ta ut batteriet og helle littepittegranne vann over scrollern og riste litt, så snudde jeg musa på hodet, la scrollehjulet på bordet og rulla den fram og tilbake over bordet (for å ''myke opp'')... så etter et par dager når musa var tør, gjorde jeg det om igjen... Det endte med 2 uker uten mus mens jeg vaska den men også da en mus som funka

Du kan jo prøve det selv om du ikke har sølt noe over den... kan være masse dritt neddi der fordet som kunne trengt en vask... Deilig håndsvette osv
Ikke bedre å kjøpe seg en ny mus en å spandere dyrebare dråper med sprit i en sliten mus?
Anbefaler som viderlo sier sprit, og q-tips. Rens hjulene for støv og dritt, bruk gjerne Q-tipen til dette, og ikke bruk kniv som jeg gjorde første gangen. Det har en tendens til å gjøre ting en smule verre.

Når all dritten er skal musa være i perfekt stand (så godt som i allefall).
Kom til å tenke på en ting, hvordan vil plasten og gummien tåle spriten?
Holderen til rullehjulet er i abs-plast hvis jeg ikke husker feil og rullehjulet er kledd med en slags gummi.
Robin1705, bortsett fra hjulet syns jeg det er en bra mus og jeg liker å fikse ting så derfor vil jeg heller fikse musen.

Noen i Bergen med en dl sprit til overs?

Edit: Hehe, kanskje jeg skal prøve Lille Mys forslag, syns jeg så en gjærlås på et loppemarked for litt siden.
Sist endret av Henriken; 24. oktober 2006 kl. 16:55.
Sitat av Henriken
Noen i Bergen med en dl sprit til overs?
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=hjemmebrent Hvordan lage hjemmebrent. Fint til fest og rullehjulvask
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så vidt eg har erfart tåler begge deler spriten heilt fint. Sjølv likar eg blå isopropanol til føremålet, men fungerer heilt utmerka med rødsprit også.