Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6995
Har nå fått meg boksesekk på omtrent 30 kg og litt over en meter høy. De hadde desverre ikke skikkelige hansker. Noen som vet hvordan type hansker jeg bør kjøpe? Skal ta kun brukes mot sekken. Har sett på fighter, men finnes en del forskjellige typer

Takker for alle svar

Funker evt. disse: http://shop.fighter.no/ Bokseutstyr>Slaghansker>Fighter slaghansker MASTER
Sist endret av Zepplin; 11. februar 2007 kl. 23:28.
Jeg anbefaler disse, i 14 oz:
http://shop.fighter.no/html/ProductB...oup=BOKSEHANSK

Da har du muligheten for å slåss mot andre også, senere. Man bruker vanligvis 14-16 oz på boksetreninger, og 8-10 i kamper :-)
Blir ikke de litt for skikkelige og tykke mot en sekk?
Har som sagt ikke peiling jeg skal evt. prøve å spørre en kamerat i morgen.

Stormen: Vet du hvordan forskjellen vil bli på de du pasta og de jeg viste?
Zeppelin - jeg har MASTER-hanskene som du linker til, og de fungerer kjempebra (selv om skinn-kanten gir deg gnagsår på lillefingeren den første måneden ^^) Disse kan også brukes i grappeling -om du trener det. Men det spørs hva ditt behov er. Jeg trenger behov for grep på treningen - men Stormen sine større hansker funker best om du trener boksing. - og du kan bruke de i ringen med andre - om du trener slikt.
usertitle import
bleh's Avatar
Master hanskene er som sagt ganske grei ja, fungerer fint mot sekk.

Stormen, hvorfor bruke 14oz mot en sekk?
bleh, fordi da slipper han kjøpe nye hansker om han får lyst til å bokse seriøst. Samtidig; det er tyngre å slå med = større styrke.
Stormen, det du sier er HELT feil vet du hva "oz" er for noe ? Det er størrelsen på hanskene. Kommer helt ann på hvor store hender du har, om du skal ha 10oz, 12oz eller 14oz.

zepplin. Kjøpt deg fighter sekkhansker. Sekkhansker er ganske tynne. du skal ikke bruke vanlige boksehansker på sekk.

http://shop.fighter.no/shopownerdesi...%20Pro%20S.JPG
Dette er hansker jeg\vi bruker på boksetrening. jeg er VELDIG fornøyd med de når vi klasker på sekk
Doffi: Sekkhansker? Dvs. de slaghanskene eller?
Den du lista opp der virket veldig lik den jeg skrev, bare litt dyrere

Stormen: Kommer nok aldri til å begynne med seriøs boksing, er bare for lek, morro og god mosjon
Doffi, ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Det er IKKE størrelsen på hanskene, din nerd. "Oz" står for "ounces", og 14 oz er 394 g. Det er med andre ord vekten på hanskene - ikke størrelsen på hendene. Du er jo helt på jordet.
Slenger med på det Stormen sier. 14oz er akkurat passe til sekk. Kommer til å bli ganske slitsomt i begynnelsen, men går seg til etter hvert. Sekk/slaghansker er bare tull imo.

Husk wraps.
Grunnen til at det finnes sekk/slaghansker er vel bla at vanlige boksehansker slites ut mye fortere. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor mye du trener, men vanlige boksehansker av en viss kvalitet er jo mye dyrere enn et par sekkhansker. Boksehansker er laget for å slå på folk, mens sekkhansker er laget for å slå på sekk, og tåler dette bedre.

En annen fordel med de fleste sekkhansker er at de støtter opp håndleddet såpass at du ikke trenger å wrappe hendene.

Ang oz, så har Stormen og Goophy rett, dette angir vekten på hanskene. I treningssammenheng bruker man ofte tyngre hansker dersom man veier mye. I konkurranser er det faste standarder for hvor tunge hansker man benytter.
HVis du bare skal gjøre det på hobby basis, er det viktig og tenke på om du også skal kunne bruke det i eventuelt selvforsvar. Isåfall er det lurt og trene med så lite mellom hanskene og sekken som mulig, og å veksle mellom og bruke sekk og å bruke vegg (for og bygge opp knoker).
det jeg har blitt anbefalt er 80kg+=14oz. -80= 12 oz
gaara, stemmer det - men hvis du går full-kontakt på boksetreninger er det litt overdrevent slemt å klinke til noen med 10-12 oz. Derfor går man gjerne en størrelse opp, alle sammen - slik at man ikke blir så blå dagen etterpå :-)
Man må ha slaghansker for å bokse på sekk. Vanlige blir ødelagte. Har selv gått på boksing og dette var skriftelig info fra treneren.
"PRO" hanskene der funker bra =) Hadde de selv engang i tiden. (http://shop.fighter.no/html/ProductB...oup=BOKSEHANSK )


Husk at du kjøpe bandage i tillegg.

Du kan evt. vurdere http://shop.fighter.no/html/ProductB...oup=SLAGHANSKE

For "lettere" kontakt mot sekk.
Det er bare BS, ene paret med 14oz-hansker jeg har brukt kun til sekk i 7-8 måneder nå er såvidt litt synlig slitt, det er alt. Brukt ca. 5 timer i uka den perioden. (Twins FBGV)

Man ser ALDRI noen som vet hva de driver på med trene med noe annet enn skikkelige hansker.
hvis jeg hadde vert deg hadde jeg ihvertfall valgt 14oz
Sitat av Goophy
Man ser ALDRI noen som vet hva de driver på med trene med noe annet enn skikkelige hansker.
Vis hele sitatet...
Det der er vel rett og slett pisspreik. Du bruker ikke de samme hanskene på sekk som på folk. Når du slår på sekk(som er ganske mye hardere enn et menneske) blir polstringen i hanskene mye fortere slitt, noe som gjør at de mister litt av "effekten" når du sparrer. Derfor: egne hansker til å trene på sekk. Om du gidder å bruke mye penger på å kjøpe dyrere og mindre slitesterke boksehansker, så gjerne det, men sekkhansker er designet nettopp for å slå på sekk, derfor tåler de dette bedre. De er også mye billigere.

Jeg har sett MANGE som vet godt hva de driver med bruke sekkhansker.
Sa jeg de brukte samme hansker til sparring og sekk? Skrev jo selv at jeg hadde egne hansker til det. Gratulerer. Trådstarter nevnte han ikke skulle bruke de til sparring tilogmed.

Har du flere grunner for å bruke 'sekkhansker' fremfor vanlige enn at de koster en hundrelapp mindre og blir ikke så fort slitt (noe som uansett tar en evighet før man merker med vanlige hansker)?

Er bedre for både treningen og hendene / håndledd å bruke skikkelige hansker imo.

Edit: Du får hoste opp noe info om profesjonelle som heller bruker 'sekkhansker', hadde vært artig å se.
Sist endret av Goophy; 12. februar 2007 kl. 18:29.
Karen sier:
Kommer nok aldri til å begynne med seriøs boksing, er bare for lek, morro og god mosjon
Vis hele sitatet...
Da trenger han ikke sekkehansker; kun helt vanlige hansker, og noen seriøse surringer til håndleddene. Fordelen er at HVIS han skulle ønske å bokse mot noen andre senere, så kan han gjøre det med de samme hanskene - uten å måtte kjøpe nye.

Dessuten - dersom han bare skal drive med dette for lek og morro, så er det vel ikke akkurat sannsynlig at han sliter ut de vanlige hanskene så jævlig fort - er det? :-)
Du får hoste opp noe info om profesjonelle som heller bruker 'sekkhansker', hadde vært artig å se.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?? Det er du som kommer med totalt udokumenterte påstander i første omgang. Nå vet jeg heller ikke om jeg klarer å finne noe god dokumentasjon på dette, men jeg kan jo vise til et annet forum hvor en rimelig habil MMA-instruktør anbefaler folk å bruke sekkhansker:
http://www.kampforum.com/component/o...39/,#msg106539


Dersom denne personen ikke skal sparre mot andre ser jeg heller ikke noe stort poeng i å bruke vanlige boksehansker.
Sitat av Padan
Hvorfor det?? Det er du som kommer med totalt udokumenterte påstander i første omgang.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på treningsøkter (på feks. youtube) eller en instruksjonsvideo ser du alltid at de bruker store hansker (gjerne 16oz) til å slå på sekk med. Men det er trolig ikke dokumentasjon nok for deg, PM meg hvis du vil snakke med noen.

Jakob sier at du ikke skal bruke DE SAMME hanskene til sparring og sekk. Jeg har aldri sagt at noen burde det. Han kommer også med argumentene om at det er billig og blir mindre slitt, noe som ikke har stort å si synes jeg, du må gjerne være uenig i det.
(Ville du hoppet i taket om du så herr Svendsen slå på sekk med vanlige hansker?)

Dersom denne personen ikke skal sparre mot andre ser jeg heller ikke noe stort poeng i å bruke vanlige boksehansker.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det er bedre for treningen og mindre belastning på hendene og håndledd ved å bruke vanlige hansker, noe som i mine øyne er en stor fordel. Er du uenig i det?
OK... Du er altså uenig med Stormen om at han kan bruke de samme hanskene til sparring? Da er vi ikke SÅ uenige.

Ang belastning på hender og håndledd, kan jeg se for meg at vanlige hansker pga polstringen kan ta av litt for belastningen på håndledd ja. Vekten av hanskene kan også gi økt treningseffekt. Bortsett fra dette ser jeg imidlertid ikke noe poeng i seg selv med å trene med vanlige boksehansker. For boksere som skal konkurrere med hansker kan dette være lurt da det ligner mest mulig på kampsituasjonen. For andre som trener feks MMA, selvforsvar eller bare ønsker å slå litt ser jeg ikke noe særlig poeng i seg selv ved å bruke store boksehanseker. Sekkhansker er vanligvis mindre og er derfor mer "behagelige" å trene med.

Men det med redusert belastning var et godt poeng, likevel tror jeg nok du får kompensert en del for dette ved å bruke sekkhansker som gir god støtte til håndleddet, evt bandasjer.
Sitat av Padan
OK... Du er altså uenig med Stormen om at han kan bruke de samme hanskene til sparring? Da er vi ikke SÅ uenige.
Vis hele sitatet...
Ja, stemmer. Så ikke at han hadde skrevet det.

Sitat av Padan
Men det med redusert belastning var et godt poeng, likevel tror jeg nok du får kompensert en del for dette ved å bruke sekkhansker som gir god støtte til håndleddet, evt bandasjer.
Vis hele sitatet...
Skal man bruke vanlige hansker er det nesten en selvfølge at man må bruke wraps (bandasjer), man blir stort sett fortalt at man aldri skal putte hendene nedi store hansker uten wraps om man trener et sted. Uten wraps vil jeg si sekkhansker har bedre støtte, de er laget slik at man skal slippe det med ekstra håndlesstøtte. Men vanlige hansker og wraps synes jeg er mye bedre igjen.

Vil også tro det er behageligere å slå med tykkere hansker for en som ikke har gjort det noe særlig, demper mer. Men det blir jo en smakssak eller tilvenningsak hvorvidt man synes det er best med store eller små hansker.

Etter hva jeg har erfart gjennom tidene vil jeg helst anbefale store hansker til en som kun skal slå på sekk.
Ser meg helt enig med Goophy og Stormen her. Fordelene sekkhansker har er at du har grappling-muligheter - ellers har de egentlig lite å gjøre ved sekken. God håndleddstøtte er en god ting - men en som vil bokse på sekk, og de som bokser i virkeligheten - trenger den treningen de kan få (derav oftest 14/16oz - og med wraps)

Ja, _han_ kan bruke de samme hanskene til sparring. Det bør ikke du om du bokser regelmessig - men hansker som blir brukt for god mosjon har jeg liten tro på at vil svekkes merkbart.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er en kjent sak at man helst ikke skal bruke de samme hanskene som man bruker på sekk i sparring. Det er jo fordi med tid så blir treffpunktet komprimert og det blir mindre støt demping.
Så det er ikke for din egen del men for sparringspartneren sin del.

Selv så brukte jeg 14 oz både til sparring og til sekk trening. Da trente jeg en del kondisjons trening.
Det er greit i starten før du har lært det hvordan man skal gå på sekk å stå stille mens du bare slår de rette slagene, venstre høyre. Og jeg brukte et program på 30 min på sekk.

Da slår man 10 min i lett tempo, så kan man da middels tempo og til slutt lett tempo. Men dette kan forandres på etter hvor bra kondisjon man har. Men i starten så begynn med 10 min uten pause. 30 min uten pause tar litt tid å komme opp på. Og husk å tenke over hvordan du står og hvordan haken din er når du går på sekken. Ta gjerne å kjøp en tennisball som du holder fast under haken. Da vil du se hvor fort gjort det er å løfte for mye på haken når man slår. Men det er bedre å feile under trening med sekk en under trening mot en partner eller under en kamp.

Husk alltid å bruke bandasjer under hanskene. Ikke bare for å beskytte hanskene men også for å beskytte håndleddene. Pluss at passformen i hansken blir bedre med bandasje. Det er forskjellige måter å bandasjere på men det orker jeg ikke skrive om. Men det er mange som får problemer med tommelen når de bokser. Særlig før når det ikke var så vanlig med å ha fast sydd tommel på hansken. Traff man litt feil så ble tommelen bøyd ordentlig tilbake og det tar lang tid før den blir bra igjen. Derfor er det greit å ha en hanske hvor tommelen er sydd fast. Men ikke hvis man driver med Muay Thai, for der pleier tommelen å være løs siden man tar tak rundt hodet for å bruke knær osv.

Men lykke til med treningen!

Mvh

Glenn