Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 25982
det du gjør: hvis du ser på hovedsikringen så går det 2 eller 3 ledninger ned til måleren,(går det 2 har du et tofase nett, går det 3 har du et trefase nett) og så går det 2 eller 3 opp igjen til bunnen av sikringene.
lag en ny fordelig på de sikringene du ikke vil at skal bli målt, hvor de ikke er koblet sammen med de andre på bunnen. så tar du 2 eller 3 ledninger fra toppen av hovedsikringen(der de andre går ned til måleren) bor til bunnen på sikringene. som dette:
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er for dumt å tro at du kan skru TILBAKE strømmen.

Men det er fullt mulig å installere en tidsklokke, som leder strømmen rundt måleren f.eks 6 timer hver dag. Dette vil kutte strømmen din med ca 25% - ikke *helt* utenkelig, sett fra televerkets side...
Enfase, det heter enfase..

2 ledninger: Enfase
3 ledninger: Trefase
ja jeg vet det heter enfase blander det med to og tre pol på sikringer..
Dette er FULLT mulig og faktisk ikke så veldig vanskelig heller. Det er prøvd ut kan man si
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Blazer
Enfase, det heter enfase..

2 ledninger: Enfase
3 ledninger: Trefase
Vis hele sitatet...
man har også 2fas,

1 fas er 400 v nett, det er ikke så utbrett i norge ennå, men det er på vei inn.. da kobbler man mellom fase og jord, og får 230V

2 fas er når man kobbler 2 faser på 120 v eller noe sammen...

tror jeg, eller loker jeg nå?
tviler på att det er murlig og få måleren til og gå bakover men vet det går ann og koble rundt. husker elektro læreren forklarte hvordan man kunne få litt strøm til og gå igjennom måleren og litt utenom men husker ikke helt hvordan man gjorde dette..
se på tegningen min så finner dere ut av hvordan dere gjør det
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Her skulle man hatt en "How To Do" enklest mulig, og mest troverdig måte for everket
Sitat av tezr
Her skulle man hatt en "How To Do" enklest mulig, og mest troverdig måte for everket
Vis hele sitatet...
Det er allerede gjort. SpARxXxs tegning er løsningen som gjør at man uten problemer kan skaffe seg litt gratis strøm... Det er bare å sette opp noen ekstra kurser som går direkte fra hovedsikringen uten å være innom måleren. Disse kan man da bruke til ting som tar mye strøm, men for all del; sett på sikringer og bruk riktig dimensjon på kablene.

Når det er sagt vil selvfølgelig e-verket oppdage dette hvis man overdriver, men det skal være fullt mulig å spare noen kroner. Hvis du derimot får besøk av e-verket for kontroll vil jeg tro at man er rimelig fucked.

Det med å snu polariteten på måleren vil, som mange allerede har bemerket, ikke fungere da vi snakker vekselstrøm.

Et tips til dere som leier leilighet/bolig:
Når dere ringer inn måleravlesningen kan dere hver gang "underregistrere" litt. Når dere en gang flytter fra leiligheten vil nesteman som leier få en litt større regning enn normalt fordi han/hun må betale for det du ikke har betalt for. Den som leier da vil sikkert bli litt overrasket siden han/hun får såpass høy strømregning, men hvis man ikke overdriver er det en artig måte å spare et par tusenlapper på.
Sitat av BuzzR
man har også 2fas,
1 fas er 400 v nett, det er ikke så utbrett i norge ennå, men det er på vei inn.. da kobbler man mellom fase og jord, og får 230V
2 fas er når man kobbler 2 faser på 120 v eller noe sammen...
tror jeg, eller loker jeg nå?
Vis hele sitatet...
Du loker litt På TN-nettet, 400V(380V) nett kobler man mellom N-leder og L1, L2, eller L3. Her får man da 230V. Dersom du kobler mellom L1-L2,L1-L3 eller L2-L3 får du 400V(380V).

Også en liten digresjon; Vi har tre prinsipielle forskjellige forsyningsnett i Norge:

1. TT-nettet (Terra Terra = jordet nullpunkt i trafoen eller generatoren og utsatte anleggsdeler er jordet med egen jordelektrode). Typiske systemspenninger er 230V eller 400V mellom fasene ved forbruksapparatene.

2. IT-nettet (Isolated Terra = Isolert nullpunkt i trafo, og anleggsdeler (forbruksapparater) er jordet gjennom jordledning i kabler til systemjordingen, enten hver for seg eller samlet.
Typisk systemspenning mellom fasene er 230V. Dette er det mest vanlige nettet i Norge, men IT-nettet som prinsipp taper terreng for TN-nettet ved utbygginger.

3. TN-nettet (Terra Neutral = Jordet nullpunkt i trafo, og anleggsdeler (forbruksapparater) er jordet gjennom jordledning i kabler til systemjordingen, enten hver for seg eller samlet.
Typisk systemspenning er 400V mellom fasene. TN-nettet vinner terreng i utbygginger fordi dette nettet bl.a. kan overføre større effekter (belastning) på mindre kabeltverrsnitter og ved lavere strømmer = billigere anlegg. Skal f.eks. en bolig bygges for TN-nett, må E-verkts nett være TN-nett der boligen tilkobles.

TN-nettet deles gjerne inn i tre hoveddeler: TN-C-nett (Terra Neutral-Combined) og TN-C-S-nett (Terra Neutral-Combined-Separated), og TN-S-nettet (Terra Neutral-Separated).

TN-C-nettet=N-leder (null-leder) og PE-leder (beskyttelsesleder=jordleder) er kombinert i en leder i hele fordelingssystemet, kalles PEN-leder. TN-C-systemet benyttes av E-verk til deres forsyningsnett. Også noe benyttet i gamle industrianlegg. Systemet kalles også 4-ledersystemet.

TN-C-S-nettet=N-leder og PE-leder er kombinert i en enkelt leder i en del av forsyningssystemet, altså først E-verkets forsyningsnett med PEN-leder, så elektroinstallasjonen i ett bygg hvor N-leder og PE-leder splittes.

TN-S-nettet=N-leder og PE-leder er splittet opp til to ledere. Dette systemet benyttes i bygg fordi det ikke er tillatt med TN-C-installasjoner i bygg i dag. Systemet kalles også 5-ledersystemet.

I TN-S-systemet vil det være 400V systemspenning mellom hver av fasene. Det er derfor mulig å ta ut 400V 3-fase og 2-fase. Videre er det mulig å tilkoble ett forbruksapparat mellom en fase og N-lederen. På denne måten kan man ta ut 230V 1-fase spenning til forbruksapparater som vanlige stikkontakter og lys i f.eks. en bolig.

Kilde: http://www.bbbas.no/Byggevarer/delta...ingssystem.asp
med tanke på at de nye apparatene går på elektronikk så blir det ikke helt fullt så bra å fikle med dem, og om du skulle klare å snu ett nyere så er det mange mange el. selskap som har gsm eller no lignende i målern..
f.eks. NTE sitter å følger med hele tiden ved de nye målerne så de hadde nok tatt deg i samme minutt som den begynte å gå bakover :P



Og hva er ikke en post uten litt Off Topic

Sitat av borghnaz
Det var 138volt (230v mellom fase til jord) fra arm til arm. Jeg stodi en stige og var gjennomsvett...
Vis hele sitatet...
hmm.. du har ikke lært stort mye av faget du?
For alle som faktisk har gått vk1 elektro skal vite at max berøringsspenning vil være 50 volt i ett anlegg som følger forskriftene, selv om du måler 138 med apparatet ditt


btw så fortalte lærern min at den mest populære metoden når han var ung var å lage seg en kurs før målern ble ofte brukt til litt hjemmebrent apparater og ting som brukte masse strøm, og som helst ikke skulle bli oppdaga:P
Sist endret av Popp; 3. oktober 2005 kl. 15:18.
hmm.. du har ikke lært stort mye av faget du?
For alle som faktisk har gått vk1 elektro skal vite at max berøringsspenning vil være 50 volt i ett anlegg som følger forskriftene, selv om du måler 138 med apparatet ditt
Vis hele sitatet...
Vel og merke mellom en fase og jord på et 230v anlegg

Og tunga anbefalest ikke i stikkkontakten :P
Sist endret av laxis; 3. oktober 2005 kl. 19:55.
glemte å nevne hvilket anlegg det var snakk om:P hehe.. men uansett ikke anbefalt
Sitat av Popp
hmm.. du har ikke lært stort mye av faget du?
For alle som faktisk har gått vk1 elektro skal vite at max berøringsspenning vil være 50 volt i ett anlegg som følger forskriftene, selv om du måler 138 med apparatet ditt
Vis hele sitatet...
har ikke fulgt helt med du heller da riktig det med berøringsspenning, men det er på annen ledende deler, dvs. en ledende del som ikke er tilknyttet det elektriske nettet(f.eks. dusjen) ikke i en stikkontakt der skal det jo være strøm
men det kan jo hende at han holdt på med en dusj med jordfeil da? kan aldri vite, det sto ikke hva han gjorde mens han fikk støt
syntes iallefall det hørtes tvilsomt ut å få 138volt fra arm til arm i en stikkontakt jeg da:P ikke ofte man tar begge henda inni en kontakt liksom..
Sitat av Popp
syntes iallefall det hørtes tvilsomt ut å få 138volt fra arm til arm i en stikkontakt jeg da:P ikke ofte man tar begge henda inni en kontakt liksom..
Vis hele sitatet...
nei det er sant det, men det kan hende at han koblet noe, så kom han uheldigvis borti den ene fasen og jord.. har selv klart det i et sikringsskap, skulle skru inn et gammelt uz element(skrusikring) samtidig holdt jeg i skapet som er jordet, så klarte flinke jeg å få en av pølsefingrene mine inn på bunnen av sikringen.. det er ikke godt. det skal jeg love deg
Haha, giddet ikke lese hele tråden, men mange av dere er langt på jordet, så gøy å lese... "vannhjul" haha.

Dessuten holder alle målerene på å bli skiftet ut.

Vekselspenning har ingen spesiell retning, men trefase har faserekkefølge. De tre fasene skifter i forskjellige rekkefølger, og da skal rekkefølgen nødvendigvis være 1, 2 og 3

Jeg koblet til en måler senest i går

Everket er heller ikke så veldig naive.
De har jo målere for hver enkelt transformatorstasjon som måler alle husene som er koblet opp mot en transformatorstasjon, og hvis summen av det som rapporteres inn fra huseierne tilsammen ikke stemmer med det som står på måleren som måler hele dritten sjekker de hvert enkelt hus fra inne i trafostasjonen, og da er du i deep shit. Kan jo gå en stund til de får rota seg til og sjekka det, men her stemmer faktisk ærlighet varer lengst.
Sist endret av BakkiZ; 5. oktober 2005 kl. 00:34.
Det man kan gjøre er å kile inn ett 25cm langt baufilblad mellom glasslokket og boksen på den delen som er plombert, og kile fast tellehjulet. Da stopper telleren. Sikkert fint om vinteren da man bruker mer strøm. Bare å sette den inn når man har brukt litt mer strøm enn sommeren og ta den ut når man skal fylle ut en sånn måleseddel. osv osv.. Hvis strømselskapet lurer, så si som vazelina bilopphøggers: Fyrer med ved...
strøm selskapene vet hva som er normalt for en husstand, så dersom du ligger sånn si 30% under normalen, særlig hvis dette skjer gjentatte ganger så sliter du...

i teorien så er dette genialt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
E-verket kjenner til de fleste metodene for å jukse med måleren og har derfor gjort umulig/vanskelig å gjøre det. Å forbikoble måleren er vel den enkleste løsningen.....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom over et metode som funker... Man lager et lite hull på bunnen av selve måleren og damper saltvann opp. Da vil greia ruste og stoppe. Du får mindre regning og everket kommer å skifter den. Gjør du dette for ofte skjønner de seff det er noe galt :P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ta heller å snu målerboxen på siden!! da vil kwh gå ned med hele 50%. =)
nytter lite å snu polariteten da ekselstrøm bytter rettning 50 ganger i sekundet, men på enkelte gamle målere (vet ikke digitale) så er det bare å snu måleren på siden, da stopper den ellns
http://home.no/pao87/kk.bmp

men funker ikke på alle målere..
Sist endret av PAO87; 5. januar 2006 kl. 08:38.
[quote=Fukaniso]
Eneste måten å fikse dette på på nye skap/målere er å koble deg inn før skapet/måleren.. selvfølgelig, ikke la hele huset gå utenfor.. men bare heftige varmeovner og sånne ting.. kan også være en fordel å mekke eget sikringsskap til dette, tilfelle det skulle bli noe feil med aparatene.. da er det ihvertfall ikke 100% sikkert at det begynner å brenne...
QUOTE]

Syntes denne ide`en var kakksen jeg Ikke dumt du! Åja, som du sier, litt kjipt om det skulle være 100% sikkert at det skulle begynne å brenne Nei da hadde jeg heller betalt for den dyre strømmen az
tviler litt på selve teorien, vil heller ikke funke i praksis...
Sitat av PAO87
nytter lite å snu polariteten da ekselstrøm bytter rettning 50 ganger i sekundet, men på enkelte gamle målere (vet ikke digitale) så er det bare å snu måleren på siden, da stopper den ellns
http://home.no/pao87/kk.bmp

men funker ikke på alle målere..
Vis hele sitatet...
Dette er prøvd, men vi snudde den oppned.. den stoppa helt.
så en uke opp, en uke ned... blei mye billigere strøm da dette va strømregninga til mekkegarasjen.

Anna metode som dem påstår virker, er magnet oppå måleren, så vil den gå saktere... ikke helt sikker om det funker.

Siste metode er å stjele strøm fra naboen, eller nærmeste lyktestolpe :P
Har en venn som er elektriker.
Ekspert uttalelse:
"Det går ikke å snu om på polariteten for å snurre måleren andre veien. Derimot kan du gjøre som meg (!) og koble deg utenom..."
det som funker er og ta ut selve måleren og legge den på hodet, da vil den ikke gå rundt i det hele tatt

og om noen spørr hvorfor du bruker lite strøm, så bare si at du har begynt og "spare" :P

fordelen ved og snu den, er at man på 2sek kan rette den opp igjen om noen skulle begynne og lure :P
menne lederne er jo ikke koplet inn i måleren for de som tror det da:P

koplet som sløyfe..

http://www.home.no/pao87/tre.bmp
elns
Sist endret av PAO87; 7. januar 2006 kl. 06:00.
Hva er straffen hvis man blir tatt for noe sånt? Av ren nyskjerrighet..
du får først en bot, som nettselskapet ditt bestemmer, og så må du betale tilbake den strømmen du "ikke" har brukt. det er også nettselskapet som bestemmer hvor mye du må betale tilbake. de finner et gjennomsnitt av strømforbruken du har hatt tidligere og bergener hvor mye du skulle ha brukt og pris etter det!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet at med de gamle målerne så gikk det å bruke kraftig magnet som gjorde at hele greia ikke gikk rundt. Dermed har man den på i to uker og av i to uker. Sparer en del penger på det der...hehe
Sitat av PAO87
menne lederne er jo ikke koplet inn i måleren for de som tror det da:P

koplet som sløyfe..

http://www.home.no/pao87/tre.bmp
elns
Vis hele sitatet...
kommer jo helt an på målertypen det da koblet en måler i forrige uke, der gikk L1,L2,L3 inn, så igjennom måleren og til fordelingene/sikringene.. altså mellom hovedsikring og kurs sikringer
Nå tror jeg hvertfall BuzzR har gitt opp :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette temaet er snart ikke noe å snakke om, det vil komme GSM strøm-målere som leser av måleren automatisk og sender beskjed rett til din strømleverandør. Vi har dette hjemme og dette kommer til å bli en standard til oss alle om noen år fremover.
Denne threaden er litt interessant. Jobber til daglig som energimontør (e-verk) og akkurat for tiden driver jeg på å skifter ut gamle målere (med skive) til elektroniske målere. Vet også at det er mange e-verk som gjør dette og i tillegg monterer jeg opp LPU (fjernavlesere).
Jeg orker ikke gå i detalj ang nye elektroniske målere fordi dem er "umulige" å lure.
Gamle målere derimot (med skiver) kan lures. Noen kan man snu fasene på, noen magnetisere osv. Det er veldig mange forskjellige typer og alle har sine spesielle ting.

Men den enkleste måten man kan gjøre for å lure selve måleren (gammel type da) er å stikke tynn plast eller lignende inn mellom glasset og plasten på måleren slik at den ligger å bremser skiven. Dette er også vanskeligst for e-verket å oppdage.
Ellers hvis man er tøffere så er løsningen å koble seg inn før måleren med noen ekstra kurser og utnytte systemet slik.

Men jeg anbefaler dette ikke under omstendigheter. Både med tanke på elsikkerheten i huset og hva som skulle skje hvis man blir oppdaget. Politi-anmeldelse og store bøter venter på deg da.
Men først og fremst, vit hva du gjør hvis du velger å koble deg inn før måleren. Dette går utover sikkerheten til deg og dine nærmeste.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har man en gammel strøm-måler kan en skru av dekselet under telleren, så oppe til venstre er der ein skru med ei hake på som går til en anna skru, skru skruen som haken er festet til litt til venstre så haken mister kontakten med den andre skruen. da stopper telleren.
(går ikke med nye målere).
og anbefaler selfølgelig ikke noen å jør dette for det kan være farlig osv)
Jobber til daglig som elektriker her på vestlandet, og jeg må bare si at hvis alle hobbyelektrikerne her på denne threaden skal prøve å koble om i sine egne sikringsskap, da kommer vi til å ha mye god lesing på vgnett fremover i tiden...

"15-åring grillet av i strømsparingsforsøk"

Hvis du ikke har noe utdanning innen elektro, hold fingra utenfor sikringsskapet...

Sist endret av SandMan; 8. juni 2006 kl. 01:29.
Sitat av SandMan
Jobber til daglig som elektriker her på vestlandet, og jeg må bare si at hvis alle hobbyelektrikerne her på denne threaden skal prøve å koble om i sine egne sikringsskap, da kommer vi til å ha mye god lesing på vgnett fremover i tiden...

"15-åring grillet av i strømsparingsforsøk"

Hvis du ikke har noe utdanning innen elektro, hold fingra utenfor sikringsskapet...

Vis hele sitatet...
Har et stort poeng her... tenk at du har 250 V 70-80 A

Når du tar på en strømmledene objekt med 1 eller 2 hender, så må du tenke på at du har blod årer nærver og alt som leder strøm og med 70 A så har du antagelig vis mye mindre motstand i hendene la os si 2K og 2K ohm dekker 2V under 200milli A
Så tenk deg hvor mye det blir med 2 hender utenom.
Fattern jobber på U-båt der har de baterier som tar 110V men 3-4000 A vær bateri en kolega mast en sjiftenøkkel og den faktisk bare forsvant det var ikke aske eller noe som helst igjen etter den.
Sikkerhetsklarert
til dere som skriver at det ikke er vits i å bypasse telleren fordi elverket har en teller i trafoen du er tilkoblet, og at de sammenligner trafoens teller, med det alle husene har rapportert inn.

hva om alle husene har forskjellige strømleverandør?
Sitat av Pjukern
til dere som skriver at det ikke er vits i å bypasse telleren fordi elverket har en teller i trafoen du er tilkoblet, og at de sammenligner trafoens teller, med det alle husene har rapportert inn.

hva om alle husene har forskjellige strømleverandør?
Vis hele sitatet...
Strømen går igjenom trafoen uansett hvilken levrandør du har. En trafo holder til noen hustander, så de kan ikke si sikkert hvilket hus det er, men hvis ditt hus plutserlig halverer strømregninga og trafoen belastes like mye som før blir de mistenksomme.
▼ ... over en måned senere ... ▼
rart hva man kan ha bak kleskapet på veggen i rommet bak sikringsskapet.....
kjører 4 kurser på 16A via eget skap og som ikke nødvendigvis er etter måleren....
jeg var heldig og kjørte litt spade da kabelen ble lagt inn i huset, så det ble med noen meter mer enn det skulle, ikke alle som har denne luksusen
Jeg har hørt at det skal funke å sette en magnet på måleren, så den går saktere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
du kan få gamle målere til å gå bakover. ikke ved å bytte om på feks L1-L2 (altså fasene), men å bytte ledningene på ut/inn på måleren. på målerene så er det 4 eller 6 ledninger, alt ettersom det er 1 eller 3 fase. hvis det er 1fase, er ledningene (fra venstre) L1 inn, L1 ut, L2 inn, L2 ut. bytt om på inn/ut, så går måleren gale veien. (såklart bør man gjøre dette i andre enden av ledningene, henholdsvis hovedsikring og sikringsskinne, slik at man ikke bryter blomberingen på måleren)
forutsatt at det er en gammel måler med roterende skive. hvis du skrur kwh-standen tilbake mere enn du oppga forige avlesning, får du ikke penger tilbake, bare spørsmål om hvordan det går for seg, så det er lite å spare på å få måleren til å gå baklengs.
Vet ikke om dette har blitt nevnt, gidder ikke lese.

Ikke gjør dette. Kraftselskapene måler også strømforbruket, da sentralt fra en trafostasjon. Hvis de merker at det er stort avvik mellom stasjonens målinger og kundenes måling kommer de på besøk, og da er du mildt sagt fucked. Skru av lyset når du går ut av rommet i stedet.
Hva med å runde hele måleren? Underrapportere et par år, og så vente til du tar den igjen før du rapporterer riktig? Jeg skjønner at det er en stor risk for at du i mellomtiden kan bli sjekket grunnet for lavt forbruk, men er det slik at de gamle målerne med skive har et ekstra hjul som registrerer et nivå til, eller er det bare de tallene man ser som blir registrert?
Sitat av Tobb
Vet ikke om dette har blitt nevnt, gidder ikke lese.

Ikke gjør dette. Kraftselskapene måler også strømforbruket, da sentralt fra en trafostasjon. Hvis de merker at det er stort avvik mellom stasjonens målinger og kundenes måling kommer de på besøk, og da er du mildt sagt fucked. Skru av lyset når du går ut av rommet i stedet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er man "fucked"? Man kan fint nekte dem å komme inn.. Bare å si det ikke passer akkurat da, å i mellomtiden har man jo selvsagt byttet alt tilbake slik det skal være
▼ ... over en måned senere ... ▼
hvorfor ikke bare ta strøm fra naboen
strekke en kabel og kople seg inn er noe alle klarer!
det vanskelige er kansje å kamuflere dette!
Det finnes ett triks som fungerer, men jeg tar avstand fra de som ikke vet hva de driver med.....Altså, jeg er elektriker, hvis du ikke er det, så LIGG UNNA.

At de leser hele forbruket er en ting men det kan synke uten mistanke hvis man tar de kursene som koster mest penger, og legger disse utenom strømmåler. Det man gjør er å skru vekk bunnskinnen og klippe vekk "oppstikkene" til de sikringene man ikke vil måle, for å skru den på plass igjen. Så henter man 2,5 fra siste ledd før måleren (overspenningsvern, jordfeilbryter el. ) og legger disse ledningene sjult under 10/16 kvadratene og kobler dem til kursene man vil spare på. Bare ikke ta helt av, ok? hvis det gjøres med 5 kurser samtidig kan man bli tatt, men ett liv hvor vaskemaskinen kjører gratis er ganske så bra. Hvis ikke finnes det noen andre triks, men ikke faen om jeg gir de bort gratis