Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2895
Sett litt på "24", og merker at Jack Bauer tar kveletak på folk for å få dem til å besvime. Men er dette mulig? Å kvele/stoppe blodtilførselen slik at vedkommede bare får en blackout og ikke dauer?
Jah. Har selv gjort det på tull.. Begynte å drømme når jeg blacka.. creepy!
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det funker, bare man ikke klemmer på luftrøret, men isteden klemmer på halspulsårene eller hva det het... Men det er farlig!
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dommeren skulle jo stoppet den jenta som kvelte den andre judojenta. Hvis han ikke merket det der så bør han legge fra seg dommersertifikatet.
Har også hørt at man bare kan stikke en finger på hver side av halsen direkte på hovedpulsårene til hjernen i 3 sekunder...

Noen som kan verifisere dette?

[EDIT:] øøøeh... ekkelt! Trykkte hardt ned på hver side av halsen min under haka sånn ca. hvor jeg trodde hovedpulsårene mine var i noen sekunder, slutta raskt da jeg begynte å få blurry syn og nummen tunge... litt svimmel nå...
Sist endret av Turbolego; 27. mai 2010 kl. 19:08.
Sitat av staM Vis innlegg
Dommeren skulle jo stoppet den jenta som kvelte den andre judojenta. Hvis han ikke merket det der så bør han legge fra seg dommersertifikatet.
Vis hele sitatet...
Et svært godt eksempel på at man virkelig ikke bør uttale seg om ting man ikke har peiling på. Armlåser og kveletak er en essensiell del av newaza.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har også hørt at man bare kan stikke en finger på hver side av halsen direkte på hovedpulsårene til hjernen i 3 sekunder...

Noen som kan verifisere dette?

[EDIT:] øøøeh... ekkelt! Trykkte hardt ned på hver side av halsen min under haka sånn ca. hvor jeg trodde hovedpulsårene mine var i noen sekunder, slutta raskt da jeg begynte å få blurry syn og nummen tunge... litt svimmel nå...
Vis hele sitatet...
Er det noe av det klype folk ved skulderen eller ganske nære halsen slik at de svimer av?

at man klemmer på et visst punkt så svimer man av? har sett dette i noen filmer mener jeg, men husker ikke hvilken :P
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har også hørt at man bare kan stikke en finger på hver side av halsen direkte på hovedpulsårene til hjernen i 3 sekunder...

Noen som kan verifisere dette?

[EDIT:] øøøeh... ekkelt! Trykkte hardt ned på hver side av halsen min under haka sånn ca. hvor jeg trodde hovedpulsårene mine var i noen sekunder, slutta raskt da jeg begynte å få blurry syn og nummen tunge... litt svimmel nå...
Vis hele sitatet...
IKKE gjør det. Det kalles populært "blood choke". Du stopper blodtilførselen til og fra hjernen. Jeg gjør det ofte i timen og sånn, fordi jeg kjeder meg, men 10-15 sekunder kan gi permanent hjerneskade + at trykk bygger seg opp i hjernen, så hvis man begynner å dra på åra eller har svake blodårer kan en av dem sprekke.

Ingen wrestling-fans her? Sleeper? Man holder rundt motsanderens hals bakfra og presser med den andre armen hodet deres inn i albuekroken, så man gjør nettop dette.
http://www.youtube.com/watch?v=CRnPrb22ekc
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har også hørt at man bare kan stikke en finger på hver side av halsen direkte på hovedpulsårene til hjernen i 3 sekunder...

Noen som kan verifisere dette?

[EDIT:] øøøeh... ekkelt! Trykkte hardt ned på hver side av halsen min under haka sånn ca. hvor jeg trodde hovedpulsårene mine var i noen sekunder, slutta raskt da jeg begynte å få blurry syn og nummen tunge... litt svimmel nå...
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=AgbwP6Hn-lM
Sitat av Goophy Vis innlegg
Et svært godt eksempel på at man virkelig ikke bør uttale seg om ting man ikke har peiling på. Armlåser og kveletak er en essensiell del av newaza.
Vis hele sitatet...
Utifra kommentaren på filmen så det ihvertfall veldig ut som at dette ikke var som det skulle. Uansett om det der er helt tillat så kan du jo bare holde til personen er død da? Når du først blir bevisstløs så klarer du jo ikke å klappe med hånda.
Sitat av staM Vis innlegg
Utifra kommentaren på filmen så det ihvertfall veldig ut som at dette ikke var som det skulle. Uansett om det der er helt tillat så kan du jo bare holde til personen er død da? Når du først blir bevisstløs så klarer du jo ikke å klappe med hånda.
Vis hele sitatet...
Derfor er det en dommer tilstede som stopper kampen hvis den tapende ikke rekker å tappe.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vis hele sitatet...
dårlig tekknikk til å være profesjonell mma fighter..

men ja kveling går fint, men er dog ikke spesielt bra over lengre perioder.
Chokes og armlocks/leglocks er en viktig del av kamprepertoaret til Jiu Jitsu/BJJ mm. Ved profesjonell sportsutøvelse (feks MMA) poserer et kvelertak en relativt liten risiko for utøveren. Dessuten som ble nevnt i videoen lenger oppe, 95 % signaliserer tapout før de blir bevistløse. I selvforsvar kan det også være en god måte å nøytralisere en farlig situasjon på.
Vi drev på med en variant av dette da vi var unger. Denne idiotiske leken fikk en plutselig stop da en av kompisene mine pisset på seg i da han var bevistløs. En god gjeng med mennesker stod å så på, og den dag i dag er dette en av de morsomste historiene vi forteller hverandre. 17 år siden...
Sist endret av Halalgeir; 27. mai 2010 kl. 20:13.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Vi drev på med en variant av dette da vi var unger. Denne idiotiske leken fikk en plutselig stop da en av kompisene mine pisset på seg i da han var bevistløs. En god gjeng med mennesker stod å så på, og den dag i dag er dette en av de morsomste historiene vi forteller hverandre. 17 år siden...
Vis hele sitatet...
samme her, men endte uheldigvis ikke like lykkelig. en kompis av meg døde da han prøvde det alene på rommet sitt..
Sitat av staM Vis innlegg
Utifra kommentaren på filmen så det ihvertfall veldig ut som at dette ikke var som det skulle. Uansett om det der er helt tillat så kan du jo bare holde til personen er død da? Når du først blir bevisstløs så klarer du jo ikke å klappe med hånda.
Vis hele sitatet...
I judo er det fint lov å kvele, men med en gang noen besvimer har man tapt, og da er det vanskelig å gjøre noe bra i andre kamper pga dårlig balanse. Dommeren skal også se om uttøveren har besvimt eller ikke
Jeg leste akkurat om detta på VG, det er vist jævlig farlig og du kan/vil helst få hjerneskader som kan vare ut livet.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg leste akkurat om detta på VG, det er vist jævlig farlig og du kan/vil helst få hjerneskader som kan vare ut livet.
Vis hele sitatet...
noen som har flere kilder på dette? jeg driver nemlig med mma og der blir det fort noen blackouts...både fra slag og kveling.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
noen som har flere kilder på dette? jeg driver nemlig med mma og der blir det fort noen blackouts...både fra slag og kveling.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=135662
http://www.klikk.no/helse/samliv/article508480.ece

Finner ikke link til artikkelen jeg leste for omlag en uke siden
Sitat av xhacktly Vis innlegg
noen som har flere kilder på dette? jeg driver nemlig med mma og der blir det fort noen blackouts...både fra slag og kveling.
Vis hele sitatet...
Har ikke noen konkrete kilder til slike tilfeller for hånden, men en følge av for lang tid uten oksygen er hjerneiskemi, som kan føre til dødt nervevev og cerebralt infarkt/slag.
Hvis du driver med mma så er dette ''a part of the game''. Må aldri glemme at kampsport er kamp, og fra kamp kan man få skader. Samme gjelder under trening. ! Gleder meg til UFC 114 denne uken BTW!!
Sitat av xhacktly Vis innlegg
noen som har flere kilder på dette? jeg driver nemlig med mma og der blir det fort noen blackouts...både fra slag og kveling.
Vis hele sitatet...
You're doing it wrong (?)
Hva mener du egentlig med "driver MMA"? Hvis det er snakk om trening burde det absolutt ikke skje ofte. Snakker vi om kamper her?
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Gleder meg til UFC 114 denne uken BTW!!
Vis hele sitatet...
"It's gonna be some black on black crime!"
Sist endret av Conseal; 28. mai 2010 kl. 02:06.
skjer ofte på MMa trening om folk ikke tapper fort nok. Det er riktignok ikke noe stress.
Det skjer også ofte på BJJ treninger (i bunn og grunn så er MMA= BJJ på det feltet)
Rear naked choke er den letteste chocken som fører til blodstop til hjernen. Er temmerlig ufarlig/smertefritt.


http://www.youtube.com/watch?v=NhpSH...next=1&index=9 triangel choke.

http://www.youtube.com/watch?v=176SL...eature=related rear naked chocke

Basicly er begge chocker som primært stopper blodtilførsel ved å klemme for hovedpulsårene og ikke pusterøret.
Ikke spesielt ubehagerlig i det hele tatt spør du meg ihvertfall.

http://www.youtube.com/watch?v=SF2eQ...eature=related basicly sånt som skjer om man passer ut
Sist endret av MrBlåtann; 28. mai 2010 kl. 08:49.