Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2894
Jeg har prata og diskutert en del med noen i klassen ang dette. Det er en person i klassen som mener at alle gode gjerninger er i bunn og grunn egoistiske fordi du gjør det for å tjene/få en god følelse selv. Eks. Du gir penger til barn i Afrika fordi du føler deg bedre.

Er det noen andre som deler dette synet?
Når jeg gjør en god gjerning er det enten :

A : For meg selv og forbedring av min egen situasjon

B: For å gi av seg selv til andre mennesker

Selvfølelse er jo en viktig del av mennesket, om du gjør gode gjerninger BARE for egen gevinst, eller at du liker å se andre smile av din hjelpsomhet er opp til deg selv
Jeg har tenkt over dette selv, og det virker for meg som om det er utrolig vanskelig å gjøre en helt uselvisk gjerning. Men det nermeste man kommer er vel enten å

-Gjøre en god gjerning like før man dør.
-Gjøre en god gjerning som du vet at du kommer til å glemme etterpå.

Men dette er jo en håpløs måte å se på verden. Grunnen til at man føler seg bedre når man gjør en god gjerning, er jo nettop at man gjør en god gjerning. Det er ikke uselvisk fordi man har egoistiske baktanker, men det er alikevel en god gjerning. Og det burde bli sett på som en god gjerning.

"Det er tanken som teller" er et dårlig ordtak. en gang ga jeg en hel potetgullpose til søsteren min, fordi jeg var mett etter middagen. Men da sa hun "Pfft den gir du meg bare fordi du ikke har lyst på den"
Hva så?, hun fikk fortsatt akkurat den samme potetgullposen som hun hadde fått hvis jeg var sulten.
Det du nevner med søstra di Lonely Robot er jo også et problem, folk forventer nesten at man skal ha en baktankte ved ting, uansett hva.
En god gjerning jeg gjør er å kjøpe = Fredrikstad og = Oslo bladet. Dette gjør jeg for å hjelpe, rett og slett, that's it. Slå av en prat, gi noe til noen som forsøker å gjøre noe godt. Det synes jeg er fint, og det gir meg en god følelse, rett og slett fordi jeg føler at det blir satt pris på.

Jeg gir også gjerne til andre mennesker her i landet. Jeg er ikke interessert i å sende penger ut over grensene.

Slike ting gjør meg glad, gleden ved å hjelpe andre, og spesielt folk rundt meg og som jeg kan relatere meg til i mange tilfeller. Kjenner ikke igjen noe egoistisk for min del i dette, men det finnes sikkert mennesker som tjener på å hjelpe. Men de hjelper iallefall, og for de som trenger hjelpen spiller jo det liten rolle, ikke sant?
Sist endret av tafsern; 17. september 2009 kl. 09:52.
Hva vist du har en venn som er alvorlig syk og ønsker da og dø.
Du hjelper da personen med og ta sitt eget liv for og slippe da evt. smerte osv.

1. Jeg tviler sterkt på att jeg hadde følt meg så veldig bra etter det. Ettersom jeg da hadde mistet en venn og også hjulpet han med og ta sitt eget liv. Selvfølgelig sitter jo du da igjen med tanken att han har det bedre nå, men fortsatt så tvilsomt en god feeling.


Men vist jeg feks gjør en god gjerning så er det da feks for og få en takk for det og føle meg litt hjelpsom. Det er jo en veldig grei følelse når du har hjelp noen og dem utlyser att du har gjort noe bra. Eller du gjør det for din egen samvittighet sin del.
-Alle- mennesker er egoistiske. Uten unntak. Noen mer enn andre, men i bunn og grunn så er alle egoistiske. Jeg tror ikke mange vet det selv engang, men det er alltid en liten egoistisk baktanke med alt man gjør - også gode gjerninger.

Gjør man en god handling for noen andre er det enten, som trådstarter sier, for å få en bedre selvfølelse, eller fordi man ønsker at personen kan gi noe tilbake til deg senere. De aller fleste gjør ikke en god handling bare for å gjøre en god handling liksom.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
-Alle- mennesker er egoistiske. Uten unntak. Noen mer enn andre, men i bunn og grunn så er alle egoistiske. Jeg tror ikke mange vet det selv engang, men det er alltid en liten egoistisk baktanke med alt man gjør - også gode gjerninger.

Gjør man en god handling for noen andre er det enten, som trådstarter sier, for å få en bedre selvfølelse, eller fordi man ønsker at personen kan gi noe tilbake til deg senere. De aller fleste gjør ikke en god handling bare for å gjøre en god handling liksom.
Vis hele sitatet...
Lol, det er det DUMMESTE jeg har lest på lenge.. Beklager, men fordi du er kald som en istapp, betyr ikke det at alle andre er det.

Folk gjør gode gjerninger i hytt og pine, av forskjellige størrelser, og det er ikke alle som får noe ut av det.

Jeg håper du leser ditt eget innlegg en gang til...

"Alle mennesker er egoistiske. Uten unntak." Give me a break! Det er jo oppgulp på høyeste nivå.
Alle har sitt ego. Hvordan men takler det er opp til hver enkelt.
Jeg mener hvis man hjelper andre kun til sin egen fordel uten å føle at det var godt å kunne hjelpe så har man noe å jobbe med ass.
F.Eks. hvis jeg hjelper en venn av meg med å male stua så gjør ikke jeg det for å slippe å gjøre alt selv den dagen jeg gjør det. Da jeg selvfølgelig setter pris på at han hjelper meg til bake og da vil også jeg hjelpe mer og det føles godt.
Og som noen nevnte tidligere, følelsen av at det man gjør blir satt pris på er verdifull.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Lol, det er det DUMMESTE jeg har lest på lenge..

Folk gjør gode gjerninger i hytt og pine, av forskjellige størrelser, og det er ikke alle som får noe ut av det.

Jeg håper du leser ditt eget innlegg en gang til...

"Alle mennesker er egoistiske. Uten unntak." Give me a break! Det er jo oppgulp på høyeste nivå.
Vis hele sitatet...
Det er sant som du seie at me gjere gode gjerningar i "hytt og pine", men du har alltid ein egoistisk tanke bak den gode gjerningen.
Psychological egoism or egotism is the view that humans are always motivated by self-interest, even in what seem to be acts of altruism. It claims that, when people choose to help others, they do so ultimately because of the personal benefits that they themselves expect to obtain, directly or indirectly, from doing so.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_egoism

Du får alltid noe ut av din gode gjerning. Det kan være materielle goder, takknemlighet, aukt sjølvfølelse i form av glede eller lignande.


Viss du gjere ein god handling, ved for eksempel å gi penger til ein hjelpeorganisasjon så er det ein grunn for at du har valgt å gi penger. Den grunnen kan vare at du følte deg litt "nede" og syns ikkje at du hadde gjort nok for andre i det siste. Då gir du litt penger sånn at du føler deg bedre.

Om du derimot velger å gi huset og bilen din til ein uteliggar og overta hans plass, er det altruism.

In the science of ethology (the study of animal behaviour), and more generally in the study of social evolution, altruism refers to behaviour by an individual that increases the fitness of another individual while decreasing the fitness of the actor.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

Då er du ikkje egoistisk :P
Sist endret av LowRider; 17. september 2009 kl. 11:55.
Hvis noen er interessert i dette temaet anbefaler jeg isåfall å lese Richard Dawkins sin bok "The selfish gene" for litt mer kvalifisert synsing på området

Edit: De skal ha den på biblioteket i norsk utgave under tittelen "Det egoistiske genet" så vidt jeg vet
Sist endret av laksen; 17. september 2009 kl. 12:04.
så, for en liten uke da en gammel mann mistet en vare han handlet i butikken på gulvet så hadde jeg en egoistisk tanke i hodet da jeg tok denne opp for han?
Grunnen til at jeg gjorde dette var kun for å hjelpe han, følte meg ikke "bra" etterpå, jeg lo litt for meg selv for jeg regner med at jeg overasket den gamle mannen når en gutt på 16 år med " gangster" stil hjalp han
Sitat av LowRider Vis innlegg
Det er sant som du seie at me gjere gode gjerningar i "hytt og pine", men du har alltid ein egoistisk tanke bak den gode gjerningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_egoism

Du får alltid noe ut av din gode gjerning. Det kan være materielle goder, takknemlighet, aukt sjølvfølelse i form av glede eller lignande.


Viss du gjere ein god handling, ved for eksempel å gi penger til ein hjelpeorganisasjon så er det ein grunn for at du har valgt å gi penger. Den grunnen kan vare at du følte deg litt "nede" og syns ikkje at du hadde gjort nok for andre i det siste. Då gir du litt penger sånn at du føler deg bedre.

Om du derimot velger å gi huset og bilen din til ein uteliggar og overta hans plass, er det altruism.


http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

Då er du ikkje egoistisk :P
Vis hele sitatet...
Nemlig. Det er utrolig egoistisk å hjelpe en gammel dame med å bære poser fra butikken til bilen. Det er helt ufattelig egoistisk å ta med posten til naboen. Det er hinsides egoistisk å la noen sitte på deg hjem, når du uansett skal samme vei.

Om du ikke ser forskjellen på å gi penger til en organisasjon eller trengende person, og det å gjøre en daglidags gjerning, så må du fortsette å google litt til.
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
så, for en liten uke da en gammel mann mistet en vare han handlet i butikken på gulvet så hadde jeg en egoistisk tanke i hodet da jeg tok denne opp for han?
Grunnen til at jeg gjorde dette var kun for å hjelpe han, følte meg ikke "bra" etterpå, jeg lo litt for meg selv for jeg regner med at jeg overasket den gamle mannen når en gutt på 16 år med " gangster" stil hjalp han
Vis hele sitatet...
Det er en god følelse å vite at man har positivt overrasket noen, og den gode følelsen kan være motivasjon nok til å gjøre en god gjerning.
Sist endret av exocytose; 17. september 2009 kl. 12:29.
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
så, for en liten uke da en gammel mann mistet en vare han handlet i butikken på gulvet så hadde jeg en egoistisk tanke i hodet da jeg tok denne opp for han?
Grunnen til at jeg gjorde dette var kun for å hjelpe han, følte meg ikke "bra" etterpå, jeg lo litt for meg selv for jeg regner med at jeg overasket den gamle mannen når en gutt på 16 år med " gangster" stil hjalp han
Vis hele sitatet...
Nettopp. Du gjorde en god gjerning! Og du ble ikke verdensberømt...og det er sånn slike gjerninger fungerer. At folk sammenligner det å sende et lass med penger til Afrika og det å være hyggelig mot medmennesker er for meg totalt uforstålig.

La oss bare håpe folk fortsetter med en god gjerning iblant, enn å måtte få creds for hver eneste ting de foretar seg.

Sitat av LowRider Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

Då er du ikkje egoistisk :P
Vis hele sitatet...
Du kan gjerne sitte å gewgle og wikipede deg grønn og blå, men først må du forstå de ulike nyansene i samfunnet bundet opp til en god gjerning. Hvordan tror du verden, folkeskikken og medmenneskeligheten hadde vært i dagens samfunn uten de enkle gode gjerningene?

Eller burde epleslang straffes med døden? Ifølge din tankegang er dette kriminalitet på høyt nivå.
Sist endret av tafsern; 17. september 2009 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tafsern Vis innlegg

Eller burde epleslang straffes med døden? Ifølge din tankegang er dette kriminalitet på høyt nivå.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som den gylne regel her på lokalet er, dersom du ikkje har noko vetigt å sei, rakk ned på dei andre sine postar og fremstill dei som idiotar.

Kvifor blanda du inn epleslang og dødsynd?

Det er jo ingen som har sagt noko om at du ikkje skal gjera ein god handling, men at det er alltid ein egoistisk grunn til at du gjere ein god handling.

Tar du inn posten til ei gammel dame så gjere du kansje det fordi det gir deg ein god følelse. Då får du jo utbytte i frå det med auka sjølvfølelse.

Grunnen til at eg googla egoisme er fordi egoisme kun blir brukt når du tar dei 2 siste kakestykkene i steden for å dele me bror din, eller spiller spel med ein kompis og han bare sit å ser på. Men egoisme er "litt" meir enn det.
Selvsagt kan man argumentere for at man gjør gode gjerninger utifra et egenperspektiv (egoisme). Man gjør gode gjerninger fordi å gjøre gode gjerninger gir en fin følelse. Det føles godt å hjelpe andre. Man blir lykkelig av det. Å hjelpe andre hjelper altså ens egen selvfølelse, lykkefølelse osv. (egoisme). Det gjelder å dyrke ens egeninterresse til bunns - men da gjelder det selvsagt også å forstå hva som virkelig er i ens egen-interresse. Å være en kald jævel som aldri hjelper andre - er ikke i ens egeninterresse. En slik kald jævel vil aldri føle den ekte gleden og lykken som en varm god person vil føle.

Ingen vits i å henge seg opp i at ordet egoistisk er et negativt ladet ord. Egoisme i denne sammenheng har ingenting med den vanlige kalde kjipe egoismen som er dårlig for andre mennesker (og faktisk også dårlig for en selv). Det betyr med andre ord ikke at å gjøre en god gjerning fordi gode gjerninger også er bra for en selv og ens lykke- og selvfølelse egentlig er ondskap. Det er ingen ondskap knyttet til en slik form for "egoisme".
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
For at en gjerning skal være god, og ikke bare selvsagt, så må det innebære at personen som utfører den gir fra seg noe. Dette kan være tid, penger, osv. Dette kan da per definisjon ikke være egoistisk?

Har man mulighet til å utføre en gjerning som hjelper andre som ikke koster deg noe som helst (med dette mener jeg at det ikke påvirker din daglige rutine på noen måte) vil jeg si at denne gjerningen er selvsagt, ikke god. Velger man å ikke gjøre denne gjerningen, mangler man empati.
Sist endret av ticks; 17. september 2009 kl. 14:15.
Jeg tror ikke det alltid trenger å være så veldig egoistisk, men at mennesker sjenerelt er egoistiske er det ingen tvil om. Her om dagen var jeg på butikken å handla, og på vei ut av døra var det en eldre dame som slet veldig med å bære to ganske fulle poser: jeg spurte om jeg skulle hjelpe hun med å bære varene bort til bilen, og det takket hun ja til. Etter hva jeg kan forstå gjorde jeg ikke det for personlig nytelse, men rett og slett fordi det falt meg naturlig inn. Hun ble glad, jeg brukte ti sekunder ekstra på veien hjem - og har i ettertid ikke tenkt på det før jeg så denne tråden..

Jeg tror dette er et emnet det ikke finnes spesielle svar til.
Sist endret av Restyle; 17. september 2009 kl. 14:29.
La oss si at det var utnaturlig å hjelpe andre og ble sett rart på. Da hadde man følt seg litt teit etter å ha hjelpet.
Hadde vi da gjort noe "gratis" da ?
Jeg mener, vi gjør ikke ting som får oss til å føle oss uvell sant. det fins folk her i verden som jeg vil karaktisere som gale, som F.Eks. nyter seg når de får andre til å føle seg ukonfortabel.
Sist endret av rmth; 17. september 2009 kl. 14:38.
Jeg har fundert litt på noe innen dette temaet.

Eldre mennesker i feks. 70-80 årene. Jeg har lagt merke til at det er voldsomt mange i denne aldersgruppen som er med i vededige foreninger, organsiasjoner og lag.

Hva skyldes dette? Er det så enkelt som at denne generasjonen bare er sånn som følge av miljø og arv eller er det tanken på at døden nærmer seg sammen med presset for å gjøre gode gjerninger slik at de vil få et god liv etter døden?
Det er flere religiøse i denne aldersgruppen enn det er i min aldersgruppe (20-25 år).

Hva tror dere er årsaken?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av rmth Vis innlegg
La oss si at det var utnaturlig å hjelpe andre og ble sett rart på. Da hadde man følt seg litt teit etter å ha hjelpet.
Hadde vi da gjort noe "gratis" da ?
Jeg mener, vi gjør ikke ting som får oss til å føle oss uvell sant. det fins folk her i verden som jeg vil karaktisere som gale, som F.Eks. nyter seg når de får andre til å føle seg ukonfortabel.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri helt forstått greia med å komme med helt fullstendig urealistiske "eksempler" eller alternative verdener, og så prøve å få et konkret argument ut av det. Det er som å si at det ville vært teit om en ikke fløy, hvis alle mennesker kunne fly...

Det du ser for deg er tydeligvis en verden hvor ingen mennesker eier empati.
Sist endret av ticks; 17. september 2009 kl. 15:24.
Ticks, du missforstår meg nå.
Det jeg vil ha fram er att jeg tror man faktisk gjør gode gjerninger til sin egen fordel, vi Liker å hjelpe andre sant, derfor gjør vi det. Samtidig så mener jeg ikke at vi er egoistiske udyr som har uendelige baktanker.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av rmth Vis innlegg
Ticks, du missforstår meg nå.
Det jeg vil ha fram er att jeg tror man faktisk gjør gode gjerninger til sin egen fordel, vi Liker å hjelpe andre sant, derfor gjør vi det. Samtidig så mener jeg ikke at vi er egoistiske udyr som har uendelige baktanker.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke egen fordel å beholde de pengene man gir til fattige? Eller en fordel å rekke bussen i stedet for å hjelpe den gamle damen over gata? Da må isåfall den gode følelsen være mer verdt enn disse tingene?
selvfølgelig, men hva tenker du når du sitter på bussen å ser dama trokker over midt i gata, den dama du tengte å hjelpe men fant ut at du gidder faen ikke vente 10 min på neste buss. Da sitter du der på bussen med en litt kip følelse, det ville vertfall jeg gjort.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Jeg har prata og diskutert en del med noen i klassen ang dette. Det er en person i klassen som mener at alle gode gjerninger er i bunn og grunn egoistiske fordi du gjør det for å tjene/få en god følelse selv. Eks. Du gir penger til barn i Afrika fordi du føler deg bedre.

Er det noen andre som deler dette synet?
Vis hele sitatet...
Ja jeg er enig, jeg tror alle handlinger bunner i egoisme, men mange ganger kan egoisme utfolde seg som altruisme.


Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Når jeg gjør en god gjerning er det enten :

A : For meg selv og forbedring av min egen situasjon

B: For å gi av seg selv til andre mennesker

Selvfølelse er jo en viktig del av mennesket, om du gjør gode gjerninger BARE for egen gevinst, eller at du liker å se andre smile av din hjelpsomhet er opp til deg selv
Vis hele sitatet...
Legger du merke til at du skriver " Bare for egen gevinst" eller "at DU liker å se andre smile" Du vinner altså noe på begge deler, ikke bare vinner, men du vinner noe...

Sitat av Lonely Robot Vis innlegg

"Det er tanken som teller" er et dårlig ordtak. en gang ga jeg en hel potetgullpose til søsteren min, fordi jeg var mett etter middagen. Men da sa hun "Pfft den gir du meg bare fordi du ikke har lyst på den"
Hva så?, hun fikk fortsatt akkurat den samme potetgullposen som hun hadde fått hvis jeg var sulten.
Vis hele sitatet...
På en måte er jeg enig og på en måte ikke, ja du var i utgangspunktet mett og hadde ikke lyst på, men du var heller ikke så kjip at du sparte posen eller gav den til en annen... Altså noen ganger kan egoisme bli atruisme og jeg tror det er det nærmeste vi kommer en god gjerning...

Sitat av tafsern Vis innlegg
En god gjerning jeg gjør er å kjøpe = Fredrikstad og = Oslo bladet. Dette gjør jeg for å hjelpe, rett og slett, that's it. Slå av en prat, gi noe til noen som forsøker å gjøre noe godt. Det synes jeg er fint, og det gir meg en god følelse, rett og slett fordi jeg føler at det blir satt pris på.

Jeg gir også gjerne til andre mennesker her i landet. Jeg er ikke interessert i å sende penger ut over grensene.

Slike ting gjør meg glad, gleden ved å hjelpe andre, og spesielt folk rundt meg og som jeg kan relatere meg til i mange tilfeller. Kjenner ikke igjen noe egoistisk for min del i dette, men det finnes sikkert mennesker som tjener på å hjelpe. Men de hjelper iallefall, og for de som trenger hjelpen spiller jo det liten rolle, ikke sant?
Vis hele sitatet...
"slike ting gjør MEG glad, spesielt folk rundt MEG og som JEG kan relatere MEG til i mange tilfeller"

Jeg sier ikke at det du gjorde var noe annet enn hederlig og bra, for det er alt for lite medmennesklighet i verden og selv velger jeg gjerne gateavisa ovenfor en person som bare sitter å rister på koppen , men jeg regner med at du ser at noe av den gode tanken handlet om deg selv, ikke sant?
hørte et sted at det mest verdifulle du har i livet er tid. dersom du bruker din tid for å gjøre en god gjerning for noen andre uten baktanker, er ikke det en egoistisk handling. men dersom du kanskje går forbi redd barna tigger og bestemmer deg for å gi penger isteden for tiden din for å hjelpe disse barna så kan det bli sett på som en småegoistisk løsning på problemet.
Hvis jeg får en god følelse av å gjøre noe er det en god gjerning. =)
Uansett om det er noen som ikke liker det.
Jeg ville heller kalt det egoistisk å ikke hjelpe noen som trenger det.

Man linker i denne tråden til wikipediaartikler om filosofiske temaer, og det er vel litt på kanten. Ticks hadde et godt poeng. Han nevnte empati, og det er noe folk glemmer oppi det hele.

Det er en stor forskjell på det å drive personlig avlat i form av donasjoner til tiggere, =Oslo, SOS Barnebyer osv, enn å hjelpe noen med en handling. Avlat vil for meg alltid være personlig motivert.

Det er en fyr som pleier å sitte og tigge på veien jeg bruker hjem fra jobben. Til å begynne med, pleide jeg å gi ham en slant i ny og ne, men sluttet etter hvert med dét. Det føltes ikke riktig, selv om pengene jeg gav ham var helt uten betydning for meg. Etter det har jeg pleid å spørre ham om jeg han er sulten, for det hender jeg kjøper med mat hjem. Det har han flere ganger sagt ja til. Da har jeg i hvert fall bidratt til at han får seg litt mat i magen, og ikke at han ignorerer sulten for å skaffe mest mulig dop for pengene.

Får jeg noe ut av det? Nei, ikke bedre selvtillit eller selvoppfyllelse. Jeg har ressurser til overs, og ser at de kan gagne andre. Det er vel kanskje derfor det or en ørliten sosialist i meg.

Det finnes faktisk mennesker som er gode for godhetens skyld, og ikke for å bygge seg opp et større ego eller kunne skryte av det. Den beste veldedigheten er tross alt den man ikke forteller om til andre.
Tid er dyrebart, men tenk på hvor mye tid man "waster" på alt mulig rart. Da syns jeg godt man kan sette av noen sekunder til å plukke opp det fyren uten rygg til å bøye seg mista.
Gode gjerninger tror jeg ikke går på den som utfører den men den som mottar. Er det du selv som tenker at "nå gjorde jeg en god gjerning/nå skal jeg gjøre en god handling" eller er det personen som sier "takk" som får deg til å føle deg bedre?

Det jeg ser på som en god handling er hvor stor pris den jeg gjorde handlingen for setter på det jeg gjorde.

Forventer du å få noe igjen, er det en tjeneste. Gjør du det for å "nå skal jeg gjøre en god handling for å føle meg bedre" er det å pleie samvittigheten.
Ja, grunnen til at jeg gjør gode gjerninger er fordi jeg føler på en måte at ''what goes around comes around''
Men jeg forventer ikke at jeg skal føle meg bedre, men jeg setter inn karma på en karmatisk bankkonto og venter på renteutbetaling.
For mitt vedkommende er det i hvert fall mange "gode gjerninger" jeg gjør hvor det ikke faller meg inn at hey, jeg føler meg bedre etterpå! Det er mange ganger en ting bare blir gjort fordi det faller meg som en selvfølge å gjøre det der og da (som f.eks å holde butikkdøren oppe for en gammel dame). Om det derimot er et underbevisst mål om at jeg kommer til å føle meg godt etterpå skal jeg ikke begynne å spekulere i tho.

Men at man gjør en god gjerning fordi 1) det føles godt å gjøre det, og/eller 2) man vet at det gir den andre personen noe godt så er det i mine øyne en fullt og helt god gjerning. Det vil dessuten være helt naturlig at du får igjen for handlingen i form av et eller annet etterpå, er det ikke? Sprer du glede og lykke rundt deg faller det i hvert fall meg som en selvfølge at noe av dette returnerer til deg selv som en helt åpenlys konsekvens av handlingen(e) du utførte - enten om dette er gjennom returnerende tjenester eller simpelthen subjektive følelser. Det danner godt samspill mellom deg og andre som er til fordel for begge parter på forskjellige måter, og siden vi er sosiale dyr så er det vel ikke rart man får en viss god følelse av at en annen person har glede av det du gjør?

Uansett: Å gjøre noe godt for andre, uansett om det måtte være seg fordi man føler seg bedre etterpå eller fordi det faller deg som en selvfølge i øyeblikket, så er det i mine øyne langt bedre enn å stå der som en følelsesløs og kald vegg som ikke gidder å gjøre noe som helst. Så om vi appliserer egoisme inn i denne sammenhengen trenger det overhodet ikke å være negativt ladet. Å feede på andres lykke gjennom gjerningene du utfører er ganske enkelt en fin ting, for jeg tror det går mye på at de fleste oppegående mennesker blir fornøyde om menneskene rundt også er fornøyde. Jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg får et bedre humør om personene jeg er rundt utstråler glede og positivitet, uansett om det er pga gjerninger jeg har gjort for de eller momenter i deres eget liv.

Edit: Men så kan man jo begynne å diskutere hva som gjør en gjerning til en god en
Sist endret av Sky; 17. september 2009 kl. 22:20.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg ville heller kalt det egoistisk å ikke hjelpe noen som trenger det.

Man linker i denne tråden til wikipediaartikler om filosofiske temaer, og det er vel litt på kanten. Ticks hadde et godt poeng. Han nevnte empati, og det er noe folk glemmer oppi det hele.

Det er en stor forskjell på det å drive personlig avlat i form av donasjoner til tiggere, =Oslo, SOS Barnebyer osv, enn å hjelpe noen med en handling. Avlat vil for meg alltid være personlig motivert.

Det er en fyr som pleier å sitte og tigge på veien jeg bruker hjem fra jobben. Til å begynne med, pleide jeg å gi ham en slant i ny og ne, men sluttet etter hvert med dét. Det føltes ikke riktig, selv om pengene jeg gav ham var helt uten betydning for meg. Etter det har jeg pleid å spørre ham om jeg han er sulten, for det hender jeg kjøper med mat hjem. Det har han flere ganger sagt ja til. Da har jeg i hvert fall bidratt til at han får seg litt mat i magen, og ikke at han ignorerer sulten for å skaffe mest mulig dop for pengene.

Får jeg noe ut av det? Nei, ikke bedre selvtillit eller selvoppfyllelse. Jeg har ressurser til overs, og ser at de kan gagne andre. Det er vel kanskje derfor det or en ørliten sosialist i meg.

Det finnes faktisk mennesker som er gode for godhetens skyld, og ikke for å bygge seg opp et større ego eller kunne skryte av det. Den beste veldedigheten er tross alt den man ikke forteller om til andre.
Vis hele sitatet...

I desse wikipedialinkane sto det om egoisme og kva det ordet betyr, pluss litt filosofisk blabla. Eg quota i posten min det som eg meinte var viktig på den sida, for denne tråden.

Eg tar og quoter den igjen, men utan kilde denne gangen.
Psychological egoism or egotism is the view that humans are always motivated by self-interest, even in what seem to be acts of altruism. It claims that, when people choose to help others, they do so ultimately because of the personal benefits that they themselves expect to obtain, directly or indirectly, from doing so.
Vis hele sitatet...
Eg meiner fortsatt at du har ein egoistisk baktanke når du held døra open for nestemann, plukker opp ein ting som ein med vondt rygg har mista, tar inn posten til nabokona eller noko anna som virkar heilt normalt.

Men då vil eg snu litt på dette. Sei viss du ikkje hadde holdt døra for nestemann, då ville vertfall eg følt meg som ein tosk og det samme ville han som kom bak meg. Du tenke ikkje øve at du får utbytte av det, men du får ein negativ følelse dersom du ikkje gjere det. Då kan du sei at du held døra for å vedlikeholde din sjølvfølelse, altså ein egoistisk handling.
Jeg hater å være flisespikker, men i sitatet står det: "Psychological egoism or egotism is the view..."

Altså er det en kvalifisert synsing, og ikke fakta.

Alminnelig folkeskikk og høflighet er tingen, og jeg tror at dersom man har blitt utsatt for dette i barndommen, så tar man det gjerne med seg videre også.
I følge buddhismen er det to gode gjerninger; den egoistiske, og den gode.

Men begge er bedre enn å ikke gjøre noe godt i de hele tatt.

Så gjør godt, selv om du vil det skal gangne deg innerst inne er det bedre enn å avstå fra gjerningen...
Om du hjelper andre av selviske årsaker, eller om du gjør det kun fordi du har lyst til å hjelpe er irrelevant. Det eneste som betyr noe er at du faktisk hjelper andre.

Jeg har opplevd at jeg har hjulpet andre for å fremstå som en kjernekar, men som regel har jeg ingen baktanker. Den gode følelsen man sitter igjen med er bare en bonus.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
hørte et sted at det mest verdifulle du har i livet er tid. dersom du bruker din tid for å gjøre en god gjerning for noen andre uten baktanker, er ikke det en egoistisk handling. men dersom du kanskje går forbi redd barna tigger og bestemmer deg for å gi penger isteden for tiden din for å hjelpe disse barna så kan det bli sett på som en småegoistisk løsning på problemet.
Vis hele sitatet...
De fleste har jobbet for pengene de gir, og da har de brukt tid på den gode gjerningen. Man har bare omsatt den i noe mer brukbart for mange, nemlig penger. Selvfølgelig er pengegaver - dvs. bruk av arbeidstid - like (lite?) egoistisk som bruk av fritid. Man kan kanskje til og med utrette mer med pengene tjent på et par timer eller en dag enn personlig innsats i tilsvarende lang tid.
Sist endret av xtapolapocetl; 19. september 2009 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ikke det negative med å være "egoistisk" ved å gjøre gode gjerninger, når man får seg selv til å føle seg bra, samt at man hjelper andre slik at de også føler seg bra/bedre?

Egoisme er ikke negativt i seg selv, spesielt ikke i et slikt tilfelle.
trikset må jo være å gjøre en god gjerning og ta en 10'- i betalt for det.
its better to give than to receive..
Sist endret av TheWaveable; 19. september 2009 kl. 23:58.
Sitat av snox Vis innlegg
trikset må jo være å gjøre en god gjerning og ta en 10'- i betalt for det.
Vis hele sitatet...
Trikset er å få folk til å binde seg til et abonnement av 30kr måneden, der de får et visst antall gode gjerninger, og hvis de overskrider det tallet må de betale 20kr stykk, pluss ekstragebyr for å være en egoist.
Jeg bruker å tenke at man må kunne elske seg selv for å elske andre. På samme måte må man kunne være god mot seg selv for å kunne være god mot andre. Det at vi får vondt av at andre har det vondt er et sunnhetstegn i mine øyne, og selv om vi da er snille blant annet for å føle oss bedre selv, så gjlør ikke det de gode handlingene mindre verdt. Om vi ikke fikk en god følelse av å være snill mot andre, hva skulle da være motivasjonen vår. Og er man rent egoistisk og uempatisk vil man ikke få en vond følelse av å være kjip mot andre.