Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1759
I skrivende stund sitter jeg her meget provosert. Jeg har nettopp blitt sendt hjem fra skolen grunnet mistanke om svineinfluensa. Jeg syns at det er riktig å sende hjem folk, men å gi de fravær er vel litt drøyt? Jeg er selv opplagt og veldig pigg, og jeg har ingen problemer med å gå på skolen. Det er kun skolen som holder meg hjemme, og allikevel så skriver de fravær på meg? Jeg er jo i stand til å gå på skolen? Jeg går i tiende klasse, og dette med fravær er da veldig viktig for meg. Jeg ser ikke helt logikken i dette.

Hva mener dere?
Det er vel forskjell på gyldig fravær, og ugyldig fravær på ungdomskolen, som det er på vgs? Isåfall, hvorfor skulle du ikke få fravær? Du er ikke tilstede, ergo fravær. I dette tilfelle gyldig fravær om ungdomskolen har samme ordning.

Om ikke, kan det jo diskuteres, men du er jo fortsatt fraværende..
Nå vet jeg ikke helt hvordan akkurat din situasjon blir behandlet på akkurat din skole. Snakk med administrasjonen og skaff dokumentasjon både på hvorfor du har blitt sendt hjem og at det ikke er av eget ønske. Skulle det oppstå noen som helst form for konflikt i ettertid vil du da ha ditt på det rene.
Du har rett til å slette opp til 14 dagers fravær hvis du har legeerklæring når du går i grunnskolen.
I VGS kan du bruke disse 14 dagene også til organisasjons arbeid.
Skaff dokumentasjon på at skolen har tatt deg ut pga. mistanke om smittefare!!!

På den måten har du noe å vise til om noen skulle lure seinere.
Trådstarter
64 9
Haha, det var kun et resultat av et google-søk!

Jeg skal sjekke det opp. Det blir vel ordning på det
Sist endret av zx4r4; 22. oktober 2009 kl. 10:38.
Forskjellen mellom gyldig og ikke gyldig fravær er vel kun hvilken innvirkning det får på orden og oppførsel "karakteren" din? Når du sendes hjem i et tilfelle som dette kan det vel ikke være tvil om at dette ikke vil slå ut på karakteren.

Dersom du spør kan du helt sikkert få en skriftlig forklaring fra skolen på hvorfor du har x antall dager i fravær som du kan legge frem til interesserte ved behov.

Jeg vil allikevel bemerke at ingen andre enn foreldrene mine (og da kun akkurat de dagene jeg kom hjem med utskrifter) har sett på fraværet mitt fra ungdomsskolen.. Faktisk har ingen noensinne spurt om å se noe fra ungdomsskolen - dette har kun betydning for inntak på vgs og da legger de vel ikke vekt på fravær men kun på karakterer?

Har faktisk aldri blitt bedt om å legge frem annet enn karakterutskrift fra universitetet i noen sammenheng, herunder alt fra tidlige obskure sommerjobber til faglig relaterte jobber.
Trådstarter
64 9
Sitat av Graps Vis innlegg
Forskjellen mellom gyldig og ikke gyldig fravær er vel kun hvilken innvirkning det får på orden og oppførsel "karakteren" din? Når du sendes hjem i et tilfelle som dette kan det vel ikke være tvil om at dette ikke vil slå ut på karakteren.

Dersom du spør kan du helt sikkert få en skriftlig forklaring fra skolen på hvorfor du har x antall dager i fravær som du kan legge frem til interesserte ved behov.

Jeg vil allikevel bemerke at ingen andre enn foreldrene mine (og da kun akkurat de dagene jeg kom hjem med utskrifter) har sett på fraværet mitt fra ungdomsskolen.. Faktisk har ingen noensinne spurt om å se noe fra ungdomsskolen - dette har kun betydning for inntak på vgs og da legger de vel ikke vekt på fravær men kun på karakterer?

Har faktisk aldri blitt bedt om å legge frem annet enn karakterutskrift fra universitetet i noen sammenheng, herunder alt fra tidlige obskure sommerjobber til faglig relaterte jobber.
Vis hele sitatet...
Dette ga meg mye. Takk for godt svar. Jeg har ambisjoner om å søke musikk/dans/drama, og der er det slik at man må ha gode karakterer. Har man høyt fravær, så kommer man ikke inn, siden man da opptar andres plass eller noe sånt. Så høyt fravær blir evaluert i den sammenhengen. Men det har jo ingen betydning for meg da dette ser ut til å ordne seg.
Fraværsanmerkninger skal noteres når eleven ikke er til stede i timen/dagen.
Det finnes bare noe få tilfeller der man får "gyldig fravær". Gyldig fravær er da fravær som ikke blir notert. Det kan f.eks. være sesjonstjeneste, avhør med politiet eller at man må møte i retten. Alt annet skal noteres.

Så er det fravær med dokumentasjon. Si nå at du er borte 7 dager fra skolen grunnet mistanke om svineinfluensa. Får du dette dokumentert fra en lege legger læreren til lege erklæringen til fraværsdagene dette gjelder.
Når du så søker videregående skole senere og du f.eks. har 10 dager og 5 timer notert fravær så vil 7 av disse dagene være notert ned med dokumentasjon/vedlegg. Når den videregående skolen ser dette vil ikke disse dagene bli tatt til betraktning, så det er egentlig ikke noe å være så irritert for.
Be om hjemmearbeid som du kan jobbe med for å unngå å få fravær (siden det ikke er din feil at du må være hjemme).

Så slipper du forhåpentligvis unna fraværet
ja..men fravær på¨grunn av sykdom. kan man ikke få dokumentert fravær fra legen grunnet sykdom, også kan de trekke fra 14 dager grunnet spesiell sykdom. det kan jeg på grunn av bipolar lidelse..

åja noen sa det:P haha