Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 612
Jeg har fagbrev i IKT. Det fikk jeg for mange år siden. Nå driver jeg med utvikling.

En ting jeg fortviler over, er at jeg ikke valgte elektrofag på VGS. Nå kan jeg nemlig ikke bygge mitt eget heldigitale hus på egen hånd. Jeg må leie inn en elektriker som er villig til å montere mine DIY-prosjekter….

Så, nå ser jeg etter en vei til å få autorisasjon som elektriker eller elektromontør eller lignende. Fra før vet jeg at jeg kunne ha gått på VGS på nytt, men jeg har brukt opp ungdomsretten min og elektrofag er det mest populære valget på videregående. Jeg kommer med andre ord ikke inn.

Jeg kunne også ha vært lærling i fem år, men det avhenger isåfall av at bedriften er villig til å ansette meg.

Derfor lurer jeg nå på om det er andre veier? Jeg trenger ikke være elektriker eller elektromontør spesifikt, det kan også være noe annet, hvis det eksisterer, så lenge jeg har mulighet til å gjøre NOE selv lovlig. Det trenger ikke være ALT heller, men det må for eksempel innebære at det er mulig for meg å montere et minimum av deler av DIY-prosjekter i fast installsjon lovlig.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Teknisk Fagskole Elkraft, så tar du tre år som saksbehandler hos en elektroinstallatør, så kan du søke om å få ta installatørprøven.

Tar du fagbrev som elektriker i dag så tror jeg ikke du får lov til å gjøre installasjon i egen bolig, det kunne man om man tok fagbrev som montør før.

Teknisk Fagskole kan man ta nettbasert/samlingsbasert over 3 år, slik at du kan jobbe samtidig.
Sist endret av afen; 9. juli 2023 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eller gjør som folk flest, just do it.

Når det er sagt, jeg tar ikke slike sjanser selv, uansett hvor kort tid det er siden siste årlige FSE-kurs.. Bedre å samle opp slike småjobber og betale noen for å gjøre det på deres ansvar og risiko.