Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 625
Hei og hopp.
Har merket harddiskproblemer tidligere, der det høres ut som om harddisken hopper, etter å ha låst seg et par sekunder. Dette merket jeg først etter å ha installer Vista, forresten.

Uansett, en måned eller to etter Vista, bestemte jeg meg for å installere Ubuntu Gutsy Gibbon, og det gikk iogforseg greit det, men det er ikke helt min greie. Compiz eller ei. Så, tenkte jeg skulle installere XP, ettersom jeg ikke er så glad i Vista uansett.

Iallefall, setter inn plata, gjør formateringsprosessen, den kopierer over all nødvendig data og restarter. Bada bom. BIOS stopper på "Verifying DMI Pool Data....." Og så skjer det ingenting mer. Jeg tenker det kan ha noe med xp plata å gjøre, så stikker innom en kompis og låner hans XP plate istede. Gjør prossessen på nytt, og får samme feilen. (Begynner samtidig å mimre at en kompis fortalte meg at harddisker ikke liker så inni gamperævva mange formateringer)

Tenker at hans plate også kan være ødelagt, og smeller inn Vistaplata. Nå er jeg skeptisk til i det hele tatt å formatere, men tenker bare "whatever, hvor ille kan det være uansett." Så, etter Vista har gjort sitt, restarter PC'n, og stopper igjen på akkurat samme stedet. Har også prøvd å installere på den sekundære disken(har ikke skifta jumpere, men har aldri vært et problem før heller).
Nå skal det vel også nevnes at alt er koplet riktig, da PC'n var på og fungerte flott i Ubuntu minuttet før jeg prøvde meg på formateringen.

Har også selvfølgelig kvitta meg med Ubuntu CD'a, og sitter da igjen med en PC som rett og slett ikke starter. Har resetta BIOS'en for å sjekke om det var noe stress der, men fortsatt ingen nytte.

H J E L P meg.
Har masse jobb å gjøre, og vil unødig ty til å bestille ny harddisk (selv om dette må gjøres uansett, da plassmangel er et vesentlig problem nå), i tilfelle det er harddisken(e) som er problemet.

Noen som har peiling i det hele tatt? dette går meg på nervene, og dama er litt skeptisk til min emosjonelle atferd.
Så, for kjærlighetens, og IT-verdenens skyld, hjelp meg :P
Sist endret av eLto; 13. desember 2007 kl. 10:33.
Jeg vet ikke elt hva som er feilen din, men jeg har aldri hørt noe om at det er farlig å formatere en disk mange ganger. Du kan jo prøve å sette disken inn i en annen pc (som har en fungerende disk med OS) og se om den andre pcn "finner" disken din, så akn du jo eventuelt prøve å formatere den inne i windows, så du er sikker på at det ikke skjer noe feil under formateringa. Veit ikke om det hjelper, men det var det eneste jeg kom på...
harddisken har aldri vondt av å formateres mange ganger, eneste det fører til er at data vil bli overksrevet flere ganger.
Høres heller ut som en fysisk feil, så mest sannsynlig må du bytte HD.
eLto's Avatar
Trådstarter
Det er ingenting galt med disken sånn sett, som sagt fungerte den finfint i Ubuntu rett før, og begge diskene har ntfs-partisjoner, som også kunne brukes i ubuntu uten videre problemer. Får også skrevet/lest fra dem, men de stopper som sagt på DMI-delen av BIOS'en.
Problemet er nok ganske sikkert at du har Sata disker.. og når man installerer xp over et annet os så fungerer diskene fint helt til man rebooter.. og voila. Ting starter ikke som det skal.

Det du må gjøre er å ha sata driverne enten på en diskett og sette inn når xp cd'en ber om raid drivere. Eller lage en hybrid xp cd med drivere. (finnes oppskrifter til dette på forumet)
eLto's Avatar
Trådstarter
Jeg er kanskje i en klemme, men jeg er ikke dum. Jeg har 2stk ATA disker, og nå når jeg ser etter nye disker, har jeg fortsatt ikke lyst til å kjøpe sata.

Ser ut som jeg rett og slett bare må bestille nye disker da. Jævla faenskap-PC ass.