Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5178
Jeg tenkte på en sak her i går, etter å ha blitt utsatt for massiv skryteløgn (som dog bommet) fra en mann som ville imponere.

Alle lyver jo, jeg også. Og jeg tenkte det kunne være interessant å høre hva slags type løgn dere bruker mest av og hvorfor.

Selv har jeg en slags forestilling om at jeg lyver for å beskytte de som er glade i meg. Det eneste jeg nemlig lyver om er ting som kan gjøre at andre blir bekymret for meg og min dømmekraft (f.eks rusbruk). Men så tenkte jeg at det er mulig jeg faktisk gjør meg skyldig i enda en løgn, og den er mot meg selv. Er det for å beskytte andre mot sannheten om Cajsa, eller er det for å beskytte Cajsa mot forstyrrelser og konfrontasjoner.

Jeg opplever at mange gutter og menn i større grad benytter seg av skryteløgner enn jenter og damer, men kanskje tar jeg feil.

Slik jeg ser det er det (sikkert mange flere, men) følgende vanlige løgnkategorier:

- Hvit løgn (for ikke å såre andre, f.eks "nei det synes ikke at du har lagt på deg")
- Svart løgn (den groveste. Man har gjort noe veldig galt, og skylder på en annen)
- Grådighetsløgn (for å tjene penger eller verdier)
- Feigingløgn: Man står ikke for hva man har ment (gjerne om en person som ikke var der)
- Sosial løgn (Man sier man har sett den og den filmen etc for å høre med)
- Helteløgn (Å ta støyten og straffen for et annet menneske, av edle årsaker)
- Angstløgn (når man er truet på livet og vil redde skinnet)
- Livsløgn (når man fabrikerer historier for å dekke over sine egne handlinger for seg selv)

Kom gjerne med flere løgner, jeg kom ikke på noen uten slektskap til de overstående i farta.
Sist endret av robinson; 30. mai 2007 kl. 21:01.
Jeg er en flittig løgner, men det er mest om småting.
"Jeg kan dessverre ikke ta den presentasjonen i morra for jeg har time hos legen.", "Har ikke penger å låne deg, sorry." og lignende.
Svarte løgner var jeg stor fan av da jeg var mindre, men de fleste vokser vel av seg det verste der. Bruker vel derfor egentlig ingen av løgnkategoriene dine, bruker bare de hverdagsløgnende hele tida. Tenker ikke over at jeg lyver engang. Men når jeg en sjelden gang tenker over det, lyver jeg jævla mye.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Noe lyger vell for å skryte på seg noe de egentlig ikke har gjort bare for å få litt cred fra de andre?

Hvit løgn er godtatt hos meg, det bare pynter litt på sannheten og kan få folk glade
Mens svart løgn er uakseptabelt, gjør man noe burde man stå for det man har gjort!

Hørest sikkert ut som om det er Jesus selv som snakker, men jeg er vell ikke helt uskyldig i dette jeg heller som de fleste her inne
Jeg vil si at jeg lyver langt mindre en gjennomsnittet, ikke bare fordi det er stygt, men fordi jeg ikke vil bli avslørt.
Grunnen er jo egoistisk for å si det sånn (btw tror jeg ikke det finnes en handling i verden som ikke er egoistisk), men den hindrer meg jo i å lyve.

Du svarer på ditt eget spørsmål med mange grunner for å lyve, kanskje du finner noe mer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lie
Sist endret av TanteSpiker; 30. mai 2007 kl. 21:19.
Jeg lyver kun om to ting.
Og det er når folk vil bomme snus,
og om at jeg syns sjefen er en trivelig kar.
Det er ofte letter å si at du skal til tannlegen eller at du er kvalm, enn at du faktisk har det helt jævlig med deg selv den dagen. Snakker av erfaring. Så det må jeg jo innrømme at jeg gjør. I blant. Ellers tror jeg ikke at jeg lyger så mye, er mye verre til å manipulere (ja, shame on me.. blabla).
Sitat av Cajsa
Selv har jeg en slags forestilling om at jeg lyver for å beskytte de som er glade i meg.
Vis hele sitatet...
Samme her! Jeg lyver for å beskytte meg selv hele tiden.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Løgn er en av de viktigste forsvarsmekanismene vi har. Det behøver slett ikke være negativt heller. I de fleste tilfeller er det jo ingen som taper noe på at vi lyver. Det hadde blitt en merkelig verden dersom ingen kunne lyve om noe som helst. Da hadde det heller ikke vært noe som hette privatliv heller.

Som Ibsen så fint sier: Tar man livsløynen fra et gjennomsnittsmenneske, tar man gleden fra det med det samme.

Hvorfor lyver vi? For å se bedre ut i andres øyne, eller enkelt og greit for å beskytte oss selv eller andre.
Sist endret av thomasf; 30. mai 2007 kl. 22:06.
Stort skoleprosjekt den dagen, vi har ikke jobbet med det. Jeg er litt småkvalm og føler meg dårlig om morgenen og kan ikke gå på skolen... tilfeldig?
Sist endret av Leif Motorvei; 30. mai 2007 kl. 22:40.
Feigingløgn 2: Fordi det er lettere å ha noe å skylde på enn å bare si NEI.
Man lyger nok fordi man tjener på det. Hvordan man tjener på en løgn kan være fra å få ting hos andre, til å få andre til å la være å bry seg om en, for en liten stund.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Selv bruker jeg å lyve en del når jeg snakker med fremmede på kollektivtransport, ferier o.l. Hvorfor i alledager skal ikke jeg være en jagerpilot og ekstremsportutøver som har vunnet i lotto 14 ganger når jeg snakker med et fremmed menneske? Jeg kommer sannsynligvis aldri til å snakke med mennesket igjen. Det er ikke for å skryte, men bare for å gjøre det. Hvorfor ikke? Vi får mye å snakke om, og en god samtale. Den andre personen får noe å fortelle andre senere. Man får masse trening i å lyve om man virkelig skulle trenge det en dag.
Sist endret av z0p; 31. mai 2007 kl. 02:06.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg bruker selv mye hvit løgn i jobben min (tekniker koordinator) hvor jeg informerer kunder som f.eks har en "fire timer respons" avtale om at f.eks vi har problemer med delelageret for øyeblikket og at jeg jobber med å få ut en mann kjappest mulig.
(jeg har for tiden veldig begrensede ressurser på mannskap).
Jeg har den typiske nordnorske attityden at jeg prøver å holde en livlig tone over samtalen uansett hvor alvorlig omstendigheten er.
Jeg lyver når folk ikke vil høre sannheten (noe som er oftere enn folk tror).
Hvit løgn:
- Ja, jeg kan ikke akkurat si at du er feit i kjolen, men samtidig ikke overdriver.

Svart løgn:
- Tja, jeg har gjort noe dumt da jeg var yngre, men jeg skyldet ikke direkte på andre... tok heller feigingløgn, som det var ikke meg.

Grådighetsløgn:
- Nei... lyver ikke for å tjene... (tror jeg?) fordi jeg vil ikke at noen skal klage i ettertid

Feigingløgn:
- Det er jo vanlig når man har gjort noe skikkelig dumt, hehe

Sosial løgn:
- Hmm, nei, ikke akkurat. Men av og til nikker jeg og later som jeg følger med når noen prater, om det telles som sosial løgn, hehe

Helteløgn:
- Tja, jeg løy en del om det da jeg var barn, men det svinner etterhvert.

Angstløgn:
- Vet ikke jeg. Har sjelden angst eller livredd... hmm...

Livsløgn:
- Ikke som jeg vet om... Kommer iallfall ikke på noe nå
Sist endret av marsboer; 31. mai 2007 kl. 13:17.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Om man kan juge for å redde sitt eget skinn, så jug. Det er i alle fall min filosofi. Tror løgn er i større eller mindre grad av vinningsinteresse. Vinne som i å ungå kjeft osv.
Jeg var en kløpper til ljuge når jeg var liten, senere har jeg vokst det fra meg. Men jeg innrømmer at jeg fortsatt tar meg i å ljuge, som oftest etter at jeg har ljugd. Jeg er flink til å ljuge, fordi jeg kan å snakke for meg. Jeg var også veldig flink til å skrive historier, og har fantasien enda. For det meste er det bare hvite løgner, for egentlig hater jeg å ljuge, og enda verre: bli tatt i å ljuge. Las en plass at 90% av det en god løgner sier er sant, det tror jeg på.

- Hvit løgn - ja det skjer...
- Svart løgn - nei, det gjør jeg ikke.
- Grådighetsløgn - nei.
- Feigingløgn: - uff, ja. Det skjer...
- Sosial løgn - nei, bedre å vere ekte.
- Helteløgn - har sikkert gjort det, men det er ikke noe jeg gjør til vanlig.
- Angstløgn - jeg hadde garantert løyet for å redde mitt eget skinn, om jeg hadde kommet i en slik situasjon.
- Livsløgn - ofte da jeg var liten, men har funnet ut at jeg klarer fint å fortelle om livet mitt uten å dikte opp ting
hva med lystløgn?

det er sjelden jeg og lyver, og når jeg gjør det er det som regel for å beskytte folk, eller de ikke vil høre sannheten.
f.eks. "hei, har du det bra?" det svaret personen forventer seg å høre, er selvsagt et "ja", så det er det jeg pleier å si. selv om jeg kanskje ikke har det bra i det hele tatt. hehe. og det som er morsomt at hvis man hadde vært ærlig på det spørsmålet der, ville personen fortsatt samtalen akkurat som om du sa ja..
Hvit løgn: Alt for ofte

Svart løgn: Bare når det er nødvendig

Grådighetslønn: Ofte når jeg var liten, stjele penger av mamma, i butikken etc.

Feigingløgn: Så klart

Sosial løgn: Ikke nå lengre

Helteløgn: Kommer an på tilfellet

Angstløgn: Helt klart!

Livsløgn: Når jeg var mindre

Tror de som er jævla flinke til å lyve også er suksessrike. Tror det er en god egenskap, uansett hvor umoralsk det er.

Dette innlegget inneholdt minst én løgn.
Sist endret av Sfun; 2. juni 2007 kl. 14:01. Grunn: Deg
Løgn er en del av den mennesklige forsvarsmekanismen.