Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 874
Har akkurat gått til anskaffelse av nye deler til pcn min.

SyncMaster P2250
Phenom II X2 550 S.AM3
MA790XT-UD4P (AMD sAM3)
HD4890 1GB Sapphire
DDR3 2GB 1600Mhz HyperX *2

Strømforsyningen er en 500w ATX boks.

Problemet er at når jeg starter pcn får jeg en "no signal" beskjed på skjermen. Alle viftene går, lamper lyser og ingen ulyder er å høre. Om pcn går til bios og videre til windows er umulig å vite iogmed at jeg ikke ser noe...

Har gjort en del feilsøking men fortsatt ingen skikkelige svar. Dette er d jeg har gjort hitils.

- Sjekket skjerm mot annen pc, og den funker (inkludert ledning sjekk)
- Satt inn annet gfx kort, fortsatt samme "feilmelding"
- Sjekket alle kontakter i pc'n.
- Byttet om RAM brikker
- Plugget ut alt som ikke er essensielt for å få pcn til å gå
- Sletting av cmos

Et par ting som jeg har lagt merke til men som ikke gir meg noen direkte svar.
- På gfx kortet lyser d bare 3 røde lys, mens det virker som d er et fjerde der som ikke lyser. Kan noen med samme kort gi tilbakemelding på hvor mange lamper som skal lyse? Kjører ikke crossfire hvis dette har noen innvirkning på lysene. I utgangspunktet ser jeg ikke dette som noen grunn til problemet da det gamle gfx kortet mitt gir samme "no signal".

- Når strømmen er påslått er eneste måte å skru pcn av igjen å ta hovedstrømbryteren på psu. Kan skru pcn på med startknappen, men kan ikke skru den av ved å holde den inne eller reboote med rebootknappen. Kan dette være en indikasjon på at pcn ikke kommer inn i bios i det hele tatt?

Hadde satt pris på noen glupe svar her. Dritt lei av å sitte på shitty laptop med spillabstinenser
Dette ser ut som ein sur start på ei ny maskin. Ut i frå informasjonen du gjer kan det sjå ut til at det er ein feil på hovedkortet, i.e den støtta ikkje prosessoren, feil type minne, ikkje nok straum etc. Såvidt eg ser på bilete av hovedkortet så har du ein 8-pins kontakt rett vedsida av prosessoren, typisk feil å ikkje ha nok straum der.

Viss maskina ikkje pipe eller gjer i frå seg noke meir signal så vil eg tru det er straumen eller biosen som ikkje er up to date for prosessoren.
Trådstarter
17 0
Hmmm, kanskje feilen ligger der. På alle de tidligere maskinene jeg har bygget har det kun vært en strømkontakt som jeg har brukt (2*2+2*10 12V) på. Er det meningen at jeg skal plugge inn nok en strømledning i 2*4 pin som er øverst til høyre for cpu (se bilde)? Prøvde å lese meg opp i manualen men den gjorde meg bare mer forvirret

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/...t-ud4p_big.jpg

Hadde også vært fint om noen med Radeon 4890 kort kunne gitt tilbakemelding om de har 3 eller 4 røde ledlys på innsiden av kortet.
Sitat av ZipFish Vis innlegg
Hmmm, kanskje feilen ligger der. På alle de tidligere maskinene jeg har bygget har det kun vært en strømkontakt som jeg har brukt (2*2+2*10 12V) på. Er det meningen at jeg skal plugge inn nok en strømledning i 2*4 pin som er øverst til høyre for cpu (se bilde)? Prøvde å lese meg opp i manualen men den gjorde meg bare mer forvirret

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/...t-ud4p_big.jpg

Hadde også vært fint om noen med Radeon 4890 kort kunne gitt tilbakemelding om de har 3 eller 4 røde ledlys på innsiden av kortet.
Vis hele sitatet...
Stemme på ein prikk, kontakten oppe til høgre skal koblast i. Om du ikkje har gjort dette er det ikkje rart du har problem

Eg gar 4890, når maskina starta så har eg oppfatta dei lysa som at dei nærmast "herja rundt" uten noke spesielt system. Ser mest fancy ut. Når windows har starta er det ikkje lys i det heile tatt. Dette kan mest trulig variere litt frå kort til kort.
Trådstarter
17 0
Tusen takk Ryan. Da må jeg ha en ny strømforsyning fordi jeg har bare bare en 2*2 pin og en 3*2 pin til overs etter at jeg har plugget inn hovedstrømforsyningen

Men kan du forklare meg hvorfor de da i manualen har oppgitt enkelte av pinnene som bare til en type kontakt? For meg virker dette som om man kan velge.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/M...l&FileID=19097

ATX_12V_2X4:
Pin No. Definition
1 GND (Only for 2x4 pin 12V)
2 GND (Only for 2x4 pin 12V)
3 GND
4 GND
5 +12V (Only for 2x4 pin 12V)
6 +12V (Only for 2x4 pin 12V)
7 +12V
8 +12V

ATX:
Pin No. Definition
13 3.3V
14 -12V
15 GND
16 PS_ON(soft On/Off)
17 GND
18 GND
19 GND
20 -5V
21 +5V
22 +5V
23 +5V (Only for 2x12-pin ATX)
24 GND (Only for 2x12-pin ATX)
Pin No. Definition
1 3.3V
2 3.3V
3 GND
4 +5V
5 GND
6 +5V
7 GND
8 Power Good
9 5V SB(stand by +5V)
10 +12V
11 +12V (Only for 2x12-pin ATX)
12 3.3V (Only for 2x12-pin ATX)
Siste spørsmålet ditt om manualen er eg usikker på, eg pleie normalt aldri å lese manualane. Alle kontaktane er standardar inn og ut i dataverda. Kontaktane skal setjast i der dei passa.

Du treng sikkert ikkje kjøpe ny straumforsyning, du har mangen alternativ. Har skjermkortet ditt 4*2 eller går den på 3*2? Den som er 3*2 går sikkert an å strippe av slik at den blir 2*2. Derifrå kan du i beste fall doble begge som er 2*2 og bruke desse som ein 4*2. Det går òg fint an å kjøpe overganga som kosta ein brøkdel av ei ny straumforsyning. Og ja, du trenge ikkje bekymre deg for om strømforsyninga er for svak, 500W skal holde lenge.

Ein slik kontakt er det du treng: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319547 det kan hende at ei lokal sjappe hos deg har desse kontaktane òg. Det gjere dei iallefall her til omkring ein hundrelapp
Trådstarter
17 0
Skjermkortet har to 3*2 kontakter. Fikk med to overganger av denne typen med skjermkortet. Tror ikke jeg skal operere den 3*2 fra psu, har en litt kinkig plasthette. Får stikke innom en el-forretning imorgen å fikse en overgang. Håper det gjør susen

Fikk kjøpt en overgang og voila, endelig skjerm. Nå må jeg bare finne en måte å få frem hdd på. Den dukker ikke opp i bios. Når jeg boota ubuntu fra cd fikk jeg også en feilmelding. Men når hdd er plugget fra, så fikk jeg ubuntu til å virke OS på hdd er xp/98 (for gamle spill). Noen som har noen forslag på hvordan jeg kan fikse dette på en skånsom måte? Har ikke lyst til å formatere da jeg har endel innformasjon på hdd. Det gamle hovedkortet er ødelagt så får ikke kjørt den derfra.

Klarte å lure meg rundt problemet ved først å kjøre ubuntu, for så å koble til hdd imens pcn var igang. Får nå opp partisjonene, men får ikke åpnet de. Får beskjed om at de er i bruk....
Sist endret av ZipFish; 19. august 2009 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.