Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5307
Heisann!

siden så mange har anskaffet seg en EE pc her inne tenkte jeg at vi kunne lage en lite tips og triks tråd. Det kan være alt ifra tips om innstillinger til tips om kjekk/morsom programvare som er kjekk på å ha på sin EEE pc.
Nå skal det også sies man har både linux og windows til EEE pc, så lister man opp programvare så ta med til hvilket operativ system det til, og gjerne en kort beskrivelse.

Jeg skal prøve å oppdatere denne første posten med alle gode forslag og tips!

Tips:
Alle bærebare pc'er brde ha en eller annen form for sikkerhet ettersom de kan bli lett stjelt. Sett opp et bios passord som er sikrere enn et vanlig windows passord! Press f2 i oppstarten og lag ett passord og sett at den alltid skal sspørre om det!



Programmer:




Anne:t
En enkel liten ting man kan kjøpe er en bluetooth dongle. Da får man en bluetooth adapter så du kan overføre musikk, bilder, etc fra pc til mobil, eller omvendt!
Koster 195 kr her
Er det mange som har tenkt å kjøpe MSI Wind? Tenkte jeg skulle kjøpe meg en nå når den kommer ut...
Bluetooth koster 25,- her: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.24

Tips:

Gjør den touch følsom:
http://jkkmobile.blogspot.com/2007/1...ch-screen.html
Sist endret av Stigern; 12. august 2008 kl. 23:20.
Sitat av Nimrad
Er det mange som har tenkt å kjøpe MSI Wind? Tenkte jeg skulle kjøpe meg en nå når den kommer ut...
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvor mye trøbbel jeg og andre venner alltid har hatt med enkeltdeler fra MSI turte jeg ikke, så gikk for en eee istede

Acer One er vel også et alternativ, noen med erfaring om den?
Vel, 2 års garanti skal vel holde ganske greit? (MSI)
Nyttige sider:
http://wiki.eeeuser.com/
http://forum.eeeuser.com/
537MB WinXP, 17 sekunders boot
Få mest ut av XP
http://portableapps.com/

Nyttige verktøy (XP)
- Astray - Emulerer diverse oppløsninger
- Eeectl Lite tool som klokker CPU'en (701/702)
- MoveMe Hjelper til å flytte vinduer som er for store for skjermen


Ellers kjører EEE'en de fleste linux distroer knirkefritt, med noen justeringer.
Hvordan justere Ubuntu 8.04 til å fungere perfekt for EEE
Hvordan overklokke CPU'en i linux (701/702)
Sist endret av zpn*; 13. august 2008 kl. 00:21.
Dice's Avatar
Trådstarter
Mye nyttige sider!
Nå glemte jo jeg helt at det ikke går ann å redigere gamle innlegg, men det går jo flott ann å bare poste videre i tråden også! Og lag heller en tråd til MSI wind saken
Har en EEE 900, norsk utgave. Etter å ha pakket den ut å titta litt rundt i xandros i 10 min, gikk jeg på nett for å laste ned en alternativ distro. Prøvde først xubuntu, men med for mye problemer out of the box og litt mer roting på nettet så fant jeg ut at jeg skulle teste Ubuntu EEE (da eeeXubuntu var 7.xx). Ny innstallasjon. (Hadde en usb dvd-rom liggende så insallering var bare kos ^^)

Ubuntu eee 8.04 hadde en del problemer out of the box (sansynligvi fordi den er laget for eee 70x:
Batterinivå konstant på 1%
Null mic
Null webcam
Null wiered lan
Div ikke fungerende Fn-keys
+ at den ikke kuttet strømmen ved shutdown.

Så, jeg tenkte jeg kunne poste det jeg husker av hvordan jeg fikk fikset dette.

Wireless funket ootb. Så det var rett på nett og lete etter guider.
Det første jeg gjorde var å finne det scriptet som ligger som vedlegg her, og kjøre det (etter å fjerne noen linjer om kunne fucke med 900)

For å kjøre scriptet:
Lagre det i /home/"ditt brukernavn". Endre filendelse fra .txt til .sh. Åpne terminal og skriv følgende:

Kode

sudo chmod 777 ubuntueeetweakedited.sh
sudo ./ubuntueeetweakedited.sh
Dette fikset i det minste Fn-keys og batteriproblemet hos meg.

Så ble det neste micen. Terminal:

Kode

sudo apt-get install module-assistant
sudo m-a update
sudo m-a prepare
sudo m-a a-i alsa
Vet ikke hva disse gjør, men de funket. Siste punkt tar litt tid. Etter at den er ferdig skriv:

Kode

alsamixer
Trykk tab for å velge inspillingsaltenativet og still på barene til du finner det du er fornøyd med. I guiden jeg fulgte står følgende: For now I settled for:
Front Mic = 90
Capture = 77
Digital = 78

Webcam: Reboot å enable webcam i bios.
Dette scriptet får det til å funke i cheese og camorama. Terminal:

Kode

1. sudo aptitude install subversion
2. svn co svn://svn.berlios.de/linux-uvc/linux-uvc/trunk linux-uvc
3. cd linux-uvc
4. sudo make
5. sudo make install
6. sudo modprobe -r uvcvideo
7. sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko.original
8. sudo cp uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko
9. sudo modprobe uvcvideo
Kilde: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=26570


Etter alt dette, sam en haug av reboots og "apt-get update"s funket også nettet med kabel (får dem dog kun til å funke om den står på roaming mode)

Av/på fix finner du her: http://www.ubuntu-eee.com/index.php5...tdown_on_hardy

Har ikke prøvd denne enda da jeg ikke vet hva som defineres som begynnelsen av scriptet.

Annet:
Win4Lin med XP er bare og glemme, men skal dog teste med win98 etterhvert.
Crossower går så det suser. Wine går som det pleier og gå, mens jeg ikke har sett noe behov for å teste cedega til nå.

Snes er et morosamt tidsfordriv: "sudo apt-get install zsnes", gir deg en god emulator.

iPod funker fint med Rythmbox, men dette igjen kræsjer med firefox. Resultatet er at kun det programmet som startes først får lyd.

Det var det jeg hadde for denne gang. Eneste negative med denne maskina (til nå) er at touchpaden suger.

Dersom noen skulle dukke over programvare som gjør at jeg kan bruke eeeen (med ubuntu) som chromatisk tuner, så gi lyd. Leter også etter program til å lage image av disken, ala norton ghost. Helst freeware/gnu.


NB: Jeg tar forbehold om feil i denne "guiden", jeg kan ikke huske om jeg har gjort andre ting i tillegg som kan har medvirket til resultatet som det er hos meg. All info her skal funke, men må brukes på eget ansvar.
Kjære laptop brukere en bluetooth skal ikke koste mer enn 40 kr og se slik ut: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11866 eller enda mindre men litt spissere kanter: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14672
Asus EEE er eit veldig godt alternativ, med tanke på 2 år garanti frå asus og at det er linux. Har ikkje så stor trua på MSI Wind som på EEE, heller ikkje Acer One, då Acer ikkje levera med meir enn 1 år garanti. Eg har sett EEE i aksjon ein med xp og ein med linux. Alt eg har å seie er at linux-varianten er direkte LYNRASK i forhold til XP-versjonen.

Ein anna ting er å tweake EEE-linuxet og gjere det til eit litt meir avansert operativsystem (det er jo for det meste egna for barn). Link.
Xandros er i utgangspunktet ganske ok, men som eXpergefacio skrive, så kan ein legge inn Ubuntu, men det treng mykje konfigurasjon for å fungere. Eg fekk i oppgåve på å legge inn Ubuntu, telenor mobil, modem for N95 og ein scanner i Ubuntu på Asus EEE på nokre timar. Dette var nesten heilt umulig. I Xandros derimot, så var det nokså enkelt med alt. Wifi fungerar, lyd fungerar (kanskje det vanskligaste å legge inn i Ubuntu) og så vidare. For å koble opp med N95 mot 3G, var det stort sett berre å slå inn *99#.

For alle som nettopp har kjøpt EEE så gje xandros ein sjans. Er du av typen med erfaring og makk i ræva så køyr på med Ubuntu.

Eit bluetooth-adapter som har vore godt likt av EEE-eigarar: Link
Til den nette sum av 85,- (det er verdt det, med tanke på kor liten den er.)
Evt. for dei med god tolmodigheit og drite i å handle i Norge.

BTW: Ikkje herj for mykje med operativsystema, det er berre ein stakkars SSD-disk som står i denne maskina og dei har betraktlig mykje kortare levetid enn ein vanlig harddisk. Viss du legg inn feil operatisystem så vil levetida forkortast drastisk.

Henta frå wikipedia:
(..) flash-memory cells will often wear out after 10,000-100,000 write cycles, while high endurance cells may have an endurance of 1–5 million write cycles.
Vis hele sitatet...
Kjelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Hugs å legge inn støtte for dette i Ubuntu

Andre linkar:
Mobilt breiband frå telenor på EEE
Korleis bygge inn bluetooth i EEE
Dice's Avatar
Trådstarter
Veldig gode poster av Ryen & eXpergefacio!
Fikk akkurat til (helt grønn på Linux skal sannheten frem) fullt skrivebord på Eee'en min og ble straks mer komfertabel med det! Er det noe som kan forklare meg eller dytte meg i riktig retning ang. det å innstalere amsn? Kjekt å ha et IM program med støtte for webcam når du faktisk har det innebygd.
Sitat av Dice
Veldig gode poster av Ryen & eXpergefacio!
Fikk akkurat til (helt grønn på Linux skal sannheten frem) fullt skrivebord på Eee'en min og ble straks mer komfertabel med det! Er det noe som kan forklare meg eller dytte meg i riktig retning ang. det å innstalere amsn? Kjekt å ha et IM program med støtte for webcam når du faktisk har det innebygd.
Vis hele sitatet...
Køyr denne kommandoen i terminal:
sudo apt-get install amsn

Om ikkje dette fungerer, så prøv med denne først:
sudo apt-get update
..og gjentar den første kommandoen du køyrte.

Sånn kan du og gjere med andre program du veit at finnast i linux-versjon og er gratis, slik som dette:
sudo apt-get install *det du vil installere*

Om du slite med å opne terminal: link

Hugs å ikkje ta heilt av i terminal når du er nybegyndar, du kan faktisk slette systemfiler eller formatere harddiskar som er svært kritiske for å ha systemet oppe å gå.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ryan
Køyr denne kommandoen i terminal:
sudo apt-get install amsn

Om ikkje dette fungerer, så prøv med denne først:
sudo apt-get update
..og gjentar den første kommandoen du køyrte.

Sånn kan du og gjere med andre program du veit at finnast i linux-versjon og er gratis, slik som dette:
sudo apt-get install *det du vil installere*

Om du slite med å opne terminal: link

Hugs å ikkje ta heilt av i terminal når du er nybegyndar, du kan faktisk slette systemfiler eller formatere harddiskar som er svært kritiske for å ha systemet oppe å gå.
Vis hele sitatet...
Flotters! Takk.
Noen idè hvorfor amsn ikke finner webcamet som sitter i låkket?
Ellers var det ikke store vitsen å bruke amsn ovenfor pidgin liksom, hvis man skiftet over pga. støtte for webcammet.
Hmm, notere litt til i denne fine tråden (siden jeg ikke kan redigere mitt forrige innlegg).

Vil bare poengtere at min lille guide noen poster over er utelukkende tiltenkt eee 900. Dette maskina er ganske ny, og eee distroene ser ikke ut til å være helt kompatible enda. Eee 900 er dog den eneste maskina i serien som (så vidt jeg vet) selges i norge (med unntak av mindre utsalgssteder som selger/solgte den utenlandske versjonen av 700). Derfor fokuserer jeg på 900.

Det ble nevnt i en annen tråd at eeebuntu skulle funke fint med 900, out of the box. Så det er verd å prøve det før "ubuntu eee", som mine veiledinger dreier seg om.

Her er btw, en guide om hvordan enable "Advance mode" på 900: http://blog.laptopmag.com/enabling-a...the-eee-pc-900
Litt tungvindt med GUI, menmen.


Men en ting jeg lurer på, om det skulle være noen linux geaker her: Har man i linux noen form for ripoff til run/kjør (windowstast+r)? Er lei av å ha alle disse terminalvinduene oppe, og menyer er tungvindt :P
Alt + F2 gir deg "kjør".

atlef.
Noen som vet om det er mulig å få inn xandros på norsk på en taiwan versjon av eee 900? Eventuelt hvordan?
Tvila på at det er noko god løysning på det, Xandros har ikkje noko offisielt image til eee-pcen.
Det vil nok vere enklare å legge inn eee-ubuntu som er engelsk, men med norsk tastaturoppsett.
http://www.ubuntu-eee.com
Har jo engelsk xandros, med norsk tastaturoppsett... I og med at det står "linux-norsk" på eee`ene som blir solgt i norge, skulle en jo tro at dette var mulig?
Etter at 900 har blit droppet i Norge for fullt, har jeg kommet frem til at jeg kanskje vil oppdatere min 701..

Har sett på touchscreen greiene, og det frister meget.

Det jeg lurer på, som jeg enda ikke har klart å finne på internettet enda..sååå

Noen som vet, eller som er gode på tipping, hvor lang min batteritid vil være med en touchscreen?

Eee, 701, 512 ram 4 gb hardisc m cam, xp.

Vanlig batteritid m/ wlan ca. 3,5 time
Har du vært innom EeeUser? Ser at touchscreens går igjen i mange av trådene.

atlef.
Sitat av Log-in
Har jo engelsk xandros, med norsk tastaturoppsett... I og med at det står "linux-norsk" på eee`ene som blir solgt i norge, skulle en jo tro at dette var mulig?
Vis hele sitatet...
Eg har prøvd å installere ubuntu som første-OS på ein EEE og deretter prøvd å hente fram Xandros med recovery-cd-en som følger med, uten hell. Eg har prøvd å google om det går an å laste ned image-et til Xandros, òg uten hell. Det ser egentlig ut som at dei held fast til micro$oft sin strategi om å IKKJE levere ut image.

PS: Thepiratebay og andre torrentsider har ikkje image heller, då trur eg det er bort i mot umulig i første omgang. Kanskje etter ei stund når etterspurnaden går opp.
Atlef, ja har lest gjennom det meste der, lite å hente gitt..

men ser at det er myyyye styr med det, må kaliberere skjermne hvert tiende min osv, så begynner å bli skeptisk..
Har og merket det når jeg tok et kjapt søk. Det er jo mange andre mods og hacks du kan prøve.

atlef.

Sitat av Ryan
Eg har prøvd å installere ubuntu som første-OS på ein EEE og deretter prøvd å hente fram Xandros med recovery-cd-en som følger med, uten hell. Eg har prøvd å google om det går an å laste ned image-et til Xandros, òg uten hell. Det ser egentlig ut som at dei held fast til micro$oft sin strategi om å IKKJE levere ut image.

PS: Thepiratebay og andre torrentsider har ikkje image heller, då trur eg det er bort i mot umulig i første omgang. Kanskje etter ei stund når etterspurnaden går opp.
Vis hele sitatet...
Hva om du lager en iso fil av cd'en og legger den på en minnepinne som du kan boote fra.
Fremgangsmåten som beskrives her kan brukes. Og filen det er snakk om finner du her.

atlef.
Andre mods ja..bluetooth hadde vært greit. Vurderer større batteri, men vet ikke om det er vits, heelt enda.

Gps trenger jeg virkelig ikke. Eller?

Fm sender er ubrukelig. Andre som kan anbefales, noen som har gjort dette selv?
en mod som man ikke trenger og åpne eee på, noen som noen norske sider som selger slikt papir?
hey super, den var slettes ikke dum..thx
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av super
en mod som man ikke trenger og åpne eee på, noen som noen norske sider som selger slikt papir?
Vis hele sitatet...
Clas Ohlson har det meste. Til og med dekalfolie.. Bestilte en slik pakke, håper bare jeg får det til. :-P
Sist endret av thomasw; 30. august 2008 kl. 02:30.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av thomasw
Clas Ohlson har det meste. Til og med dekalfolie.. Bestilte en slik pakke, håper bare jeg får det til. :-P
Vis hele sitatet...
Keep us updated!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av thomasw
Clas Ohlson har det meste. Til og med dekalfolie.. Bestilte en slik pakke, håper bare jeg får det til. :-P
Vis hele sitatet...
Noen som kan fortell meg hvordan dette funker, hvordan man gjør det?
Vurderer å handle, men er litt usikker
Sist endret av Elisabeath; 16. oktober 2008 kl. 18:53.
Jeg har innstalert ubuntu eee 8.04.1 på min 901, men sliter med at jeg ikke har tilgang til noen ting. Noen som har en grei side om hvordan man fikser mer rettigheter til en bruker?

Og den dekal tingen du kjøper på clas ohlson skriver du bare ut og klistrer på så vidt jeg har fortstått det. Er vel en film om det litt lengre bak i tråden?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har en Eee 900 norsk med xp, fulgte en guide jeg fikk fra en fyr her inne.
Brukte min egen xp cd osv.
Er det noen som har noen tips til xp ?
Sitat av BonQua
Jeg har en Eee 900 norsk med xp, fulgte en guide jeg fikk fra en fyr her inne.
Brukte min egen xp cd osv.
Er det noen som har noen tips til xp ?
Vis hele sitatet...
har du link til denne guiden du prater om?
Min guide til best linux til eee, spesielt siden 900 har lyd-drver problemer:

jeg gidder ikke å oversette, for jeg har skrevet den på engelsk:
We start of by downloading eeeubuntu and unetbootin.
http://www.ubuntu-eee.com/

It says on the site how to install on a memory stick, and I expect people to have done this before, if you have not, follow this link:
http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.ph … _USB_stick

Now install eeeubuntu like ordinary ubuntu, even though it sucks and can't run many programs, it has all the drivers, including drivers for sound.
When this is done, we open the terminal and write these commands:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install xubuntu-desktop

This might take a long time.
After they are both complete, you reboot.
On the login-screen, at this point the login screen should be blue and with the xubuntu sign,
Press session and choose the option: Failsafe Terminal
A small terminal should now be in the left corner, now wright this sentence:

sudo apt-get remove libgnome-menu2

This should not take long.
Now press "ctrl+alt+backspace"
press session again and choose "Xfce Session"
Now login, and you have a perfectly working advanced linux capable of using all the commmon software we all love.



BTW: eeeXubuntu har ikke lyd driver til eee 900, derfor guiden.

EDIT:
Har noen en USB-versjon av XP som man ikke trenger å laste ned windows server 2003 sp1 og grisle på, noe lignende unetbootin?
Sist endret av Pyro_Killer; 27. oktober 2008 kl. 23:21.
Sitat av elzy
har du link til denne guiden du prater om?
Vis hele sitatet...
http://www.dslam.us/howto/?p=14
Folkens, jeg har et problem.
Jeg har søkt mye, ikke funnet, såfunnet, og nå glemt hvor var jeg snakker om:

Hvordan få eee ubuntu med VANLIG ubuntu 8.04.1 theme,
uten de stygge menyene og den minimale kompabiliteten som medføres.
Til nå har jeg brukt xubuntu-desktop,men jeg formaterte disken i et forsøk på å installere XP.

Noen som kan finne den til meg?