Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  216 32050
Bymp! Hvordan gikk saken Jokke?
Sitat av Sture Dingo
Bymp! Hvordan gikk saken Jokke?
Vis hele sitatet...
Kommer med en oppdatering i nærmeste fremtid når jeg får tid til å samle meg litt og skrive. Mye ting som foregår ellers nå, så har ikke fått tid. Men det kommer.
jOkKeJacKaL, venter i spenning
Beklager at jeg ikke har vært så aktiv i denne tråden, men ville forholde meg relativt passiv helt til saken ble henlagt... Like før sommerferien ble den henlagt etter ”bevisets stilling,” noe som ikke jeg synes var tilfredsstillende og i overensstemmelse med de faktiske forhold. Det ble sendt inn en klage på dette. Jeg klagde såklart ikke på selve henleggelsen, men på grunnlaget for den. Ettersom jeg er uskyldig vil jeg såklart at saken skal henlegges etter ”intet straffbart forhold.” Påstått fornærmede anket også saken.

Så, vi sendte inn en formell klage på dette selv ettersom advokaten min var på ferie på det tidspunktet. Senere sendte advokaten min inn en fullstendig klage.

Det skal også nevnes at påstått ”fornærmede” ble kalt inn til avhør nummer 2 i ettertid for å bekrefte/avkrefte et utsagn fra to vitner. De hadde gått forbi oss når vi satt langs veikanten, og kunne bekrefte at hun inviterte til samleie, uten at jeg går noe mer inn på det. Skal også nevnes at advokaten hennes insinuerer til at jeg har instruert forklaringen til de to vitnene, etter jeg slapp ut av glattcellen. Der har vi ironi, når hennes egen klient bekreftet den.

Har hun lov til å komme med sånt? Jeg føler meg såklart støtt og ærekrenket. Og hva med vitnene? Det er jo straffbart å vitne falsk, hun må jo kunne bevise noe isåfall. Hvis ikke må hun trekke tilbake utsagnet som ”døde og maktesløse.” Ja, skal selvfølgelig ta det opp med advokaten, men hva synes dere?

For noen dager siden fikk jeg brevet fra politiet om at saken forble henlagt etter bevisets stilling, og at jeg ikke kan gjøre en forbanna dritt med det. Så hva skjer? Joda – hun som har kommet med falske anklager og forklaring går fri og ingenting skjer med henne. Dette irriterer meg, selvfølgelig.
Politiet har gjort en del formelle feil. Blant annet behandlingen av meg – ettersom de pågrep meg og tok ut en siktelse FØR påstått fornærmede hadde ferdiggjort sin forklaring.Politiet hadde også egentlig en ganske hard behandling av meg, bla. at jeg måtte sitte i tunge avhør i to av dagene.(Står vel litt om det i første post) De har også gjort en feil, eller en liten ”inkurie” som politiet selv forklarer det så fint, at dokumentene skulle ha blitt sendt til statsadvokaten mye tidligere enn det de ble. De har også klart å glemme å sende alt av sakens dokumenter til min advokat. Avhør nummer 2 av påstått fornærmede ble ikke sendt til advokaten min, så han måtte skrive et brev og spørre om å få det. (Dette lensmannskontoret har begått kritiske feil tidligere som har blitt mye prat om i media av. Men går ikke dypere inn på dette.)

Forklaringen hennes er også uryddig og kort. For å si det sånn, min var iallefall trippelt så lang. Det er en del viktige spørsmål om bakgrunn og slike ting som ikke hun har med i forklaringen sin. Promille var heller ikke tatt. Ei heller er det spurt om hun hadde type, noe som er blitt forklart meg igjennom kontakter og venner at hun hadde på det tidspunktet. Jeg ble spurt om veldig mye mer. Overrasker meg at de skulle ha så lite informasjon og forklaring av påstått fornærmede. (Dette understreker vel poenget mitt med at det er for lett å bare ”peke” og si de er blitt voldtatt.) En undersøker ikke tilstrekkelig om det finnes andre grunner enn en faktisk voldtekt til at ”fornærmede” sier og handler som hun gjør.

Setter en det på spissen kan en tolke det slik: Hun var utro mens hun hadde type. ”Shit, jeg har blitt voldtatt.” Gå til purken i beruset tilstand – si hun har blitt voldtatt og gi navnet mitt. Hun går hjem og sover mens jeg blir hentet inn. Jeg blir kastet i glattcelle i mange timer, fordi hun må sove.

Jaja. Nå vet jeg egentlig ikke hva jeg kan gjøre videre, egentlig. Har ikke mulighet til å klage mer – så må jo ta en samtale med advokat om hva som evt. kan gjøres og hva som evt. er lurt å gjøre.

Sånn ellers? Har jo gått mye tid og tanke på greiene. Har ikke vært en hyggelig opplevelse for å si det sånn. Har desverre medfødt at jeg reflekterer over en del ting, spesielt ting som påvirker meg eller de i nærheten. Har vel kanskje tenkt for mye på det. Har gått _mye_ energi på det. Det har jo ikke vært de beste ukene. Har holdt meg rolig i lang tid etter saken også, både med uteliv og kontakt med nye mennesker – fordi jeg redd for at uansett hva jeg gjør eller ikke gjør så kan det bli brukt mot meg. Det har blitt mange kvelder i ettertid som har gått rolig for seg med gode venner og venninner, noe som jeg selvfølgelig har satt, og setter, stor pris på.


Jaja, hadde det ikke vært for venner og kjente sine støttende ord så hadde jeg aldri klart å forholde meg såpass rolig til anklagen som jeg har gjort. Jeg bor i et tettsted, så cirka alle sosiale kretser krysser hverandre, somehow. Det er ett av de mange stedene der rykter sprer seg som ild i tørt gress. Overraskende nok så har så og si nesten alle som jeg har snakket med støttet meg og stilt opp for meg. Til og med foreldrene mine har hørt fra andre foreldre gjennom sine barn at de tror ikke et fnugg på anklagen. Uten vennene så vet jeg ikke hva jeg skulle ha gjort. Men jeg vil nok bli husket som ”han som ble anmeldt for voldtekt” en god stund fremover tenker jeg, noe som jeg selv opplever som forbanna piss. Folk sier det jo ikke direkte til meg, men går utifra at det er en del snakk – det må man nesten forvente. Men det skal nevnes at situasjonen kunne vært så forferdelig mye værre dersom jeg ikke hadde hatt det nettverket rundt meg som jeg har.

Situasjonen nå er ok. Saken virker så og si ganske glemt utifra det jeg vet, tho. Selvtilliten og utadventheten er laber, men jeg regner med at det kommer seg.

Det er en del ting jeg skulle ønske jeg kunne si, men i frykt forat det kan påvirke meg i en negativ retning vil jeg la være. Jeg er litt engstelig for at denne saken kan komme til å få konsekvenser for meg i ettertid. Uansett om den er henlagt eller ikke, ryktet kan jo alltids være der.

Hvis det er noe dere lurer på spesifikt så svarer jeg gjerne på det, innenfor rimelighetens grenser.

Ja, vet ikke helt hva mer det er å skrive. Ble kanskje litt rotete denne posten også.

Hva synes dere om behandlingen av saken fra statens(politiets) side?
Først, stå på, virker som du har greid deg forholdsvis bra etter noe slikt.

Du sier du ikke har mulighet til å klage mere? Hva med motsøksmål og krev erstatning? Det ville jeg gjort pronto.

Er ikke første gang politiet gjør feil. Har en del kompiser og ellers kjente som har vært i kontakt med de pga diverse handlinger. I over halvparten av sakene har politiet opptrådt klandreverdig og/eller gjort feil.
før ,. når jeg var liten, stolte jeg på att politiet gjorde det de skulle men att de kansje overdrev,
nå ,. etter å ha vært alt for mange ganger på glattcelle å i " klammeri med politiet " å blitt " kjenning" så vet jeg att politet opptrår nesten ALLTID feil... det er utbrente overstressa personer hele gjengen, jeg er glad for att vi har dem her, men jeg kommer ikke en gang til å oppsøke dem om noe har skjedd meg, drit det som skjedde med deg jOkKeJacKaL - men du fikk iallefall melk å brød i glattcella, det meste jeg har fått er en våt plastikmadrass med spy på å en batong i bakhuet :P

men seriøst, sånne jenter burde straffes, folk tar alt for lett jentenes side i sånne saker og tenker ikke på hva og hvorfor de har anmeldt, hadde det ikke vært for vitnene dine som bekfrefter att hun "oppfordret" til samleie så kunne denne saken endt stygt,
og noe oppreisning for hvordan de behandlet deg tviler jeg på att ender bra for deg, politet er flink til å dysse ned.. å går du personlig etter jenta så kan du bli straffet for psykologisk terror og allslags bullshit...
men lykke til, håper hun får som fortjent !
det må ha vært helt jævlig å gått igjennom
Vil tro at et motsøksmål hvor saken blåses opp igjen på samme måte med utfall i din favør vil kunne bidra til å renvaske "ryktet på bygda"...
Sitat av LjHb-blanco
før ,. når jeg var liten, stolte jeg på att politiet gjorde det de skulle men att de kansje overdrev,
nå ,. etter å ha vært alt for mange ganger på glattcelle å i " klammeri med politiet " å blitt " kjenning" så vet jeg att politet opptrår nesten ALLTID feil... det er utbrente overstressa personer hele gjengen, jeg er glad for att vi har dem her, men jeg kommer ikke en gang til å oppsøke dem om noe har skjedd meg, drit det som skjedde med deg jOkKeJacKaL - men du fikk iallefall melk å brød i glattcella, det meste jeg har fått er en våt plastikmadrass med spy på å en batong i bakhuet :P
Vis hele sitatet...
Du har ikke vurdert om det kanskje er du som gjør noe feil, med tanke på at du har vært mange ganger på glattcelle og i trøbbel med politiet?
Jeg tviler på at de velger ut tilfeldige folk på gata og hiver de på glatta bare for å ha det gøy.
Sikkerhetsklarert
Dette har ikke noe å gjøre med din sak, jokke, men poster linken alikevel kun for å støtte opp om påstanden at politiet ofte begår feil.

http://www.bt.no/innenriks/article405848.ece
Sist endret av Pjukern; 6. september 2007 kl. 10:09.
Sitat av Acidous
Du har ikke vurdert om det kanskje er du som gjør noe feil, med tanke på at du har vært mange ganger på glattcelle og i trøbbel med politiet?
Jeg tviler på at de velger ut tilfeldige folk på gata og hiver de på glatta bare for å ha det gøy.
Vis hele sitatet...
jo selvfølgelig, men hvor jeg kommer fra er det mye trynefaktor og ett lite samfunn
så når de først har fått kloa i deg å du tilfeldigvis befinner deg på ett sted hvor noe galt har skjedd og du er uskyldig så driter de i det, de tar det for gitt liksom,
men jeg har jo provosert litt før i tiden :P
men de fleste ganger er jeg faktisk uskyldig, å det sier jeg ut ifra å ha sett på alle gangene fra begge sider
jeg har kanskje ett ansikt som skriker skyldig også ? hvem vet ..
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Henlagt"?
Stå på jokeJackal! Allt du har gått igjennom høres værre ut en voldtekt egentlig, og falske anklager er et alvorlig lovbrudd!
Snakk med advokaten din og anmeld kjerringa!
Når jeg leser det du har skrevet om allt som har gått galt med dokumenter og sånn ser det nesten ut som hele greia er stage'a...
Skikkelig trist sak, jOkKeJacKaL... Jeg skriver fordi jeg helst ser at du ikke gir deg med deg; ikke gi opp, bare fordi Politiet har bestemt seg for å la saken ligge.

Du kan, såvidt jeg vet, føre henne for en sivil rettsak. I en sivil rettsak gjelder samme lover og regler som i en offentlig rettsak, bare at det er andre krav til hvordan man dekker de økonomiske kostnadene + muligens en del andre ting. Jeg kan ikke nok om det, men jeg vet at det i hvert fall er en mulighet.

Du har blitt uskyldig anklaget for en sak, og jeg mener at du burde kjempe for å få bitchen dømt. Ikke bare for din egen del, men for alle andre menn som også blir uskyldig dømt for dette. Jeg stiller meg 100% bak jenter som blir voldtatt, men det er viktig at man også gjør det samme når gutter blir uskyldig anklaget for det samme forholdet; fordi en slik anmeldelse er i realiteten det samme som en voldtekt. Det er et overgrep og en "psykisk voldtekt" av gutten.

Samtidig må jeg få si at hennes anmeldelse, slik du har fremstillt den, virker fantastisk feig og uetisk. Ikke bare er hun feig nok til å ikke innrømme at hun var utro ovenfor typen sin; men hun bestemmer seg for å ta med noen andre ned i fallet - uten å ta hensyn til dette mennesket overhodet. Jeg har sjelden hørt noe så egoistisk og uetisk.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du har da anledning til på anmelde dama for æreskrenkelse?
spetznaz, det går ikke; det blir selv-refererende. Politiet har fastslått at det ikke er nok bevis i saken til noen domfellelse. For at det skulle kunne anmeldes som en æreskrenkelse, så måtte det ha vært bevis for at hun hadde anmeldt ham for noe ærekrenkende. Og det er jo nettopp det, mangelen på bevis, som er grunnen til at saken ble henlagt til å begynne med

For å illustrere:
"Jeg vil anmelde hun for æreskrenkelse!"
"Hva har hun gjort?"
"Anmeldt meg i saken som dere fastslo at det var for lite bevis til å si om jeg var skyldig eller ikke i."
"Ok, da er det også for lite bevis til å fastslå om hun æreskrenket deg eller ikke."
Sist endret av Stormen; 20. september 2007 kl. 01:32.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Stormen ok, kjøper den nesten, men hadde fortsatt sjekket det opp med advokat.

Da står man igjen med muligheten for å gå til siviltsøksmål mot jenta. I allefall slik hobbyjuss hodet mitt tenker. Det koster selvsagt penger så lenge man taper eller man må dele omkostningene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Stormen
spetznaz, det går ikke; det blir selv-refererende. Politiet har fastslått at det ikke er nok bevis i saken til noen domfellelse. For at det skulle kunne anmeldes som en æreskrenkelse, så måtte det ha vært bevis for at hun hadde anmeldt ham for noe ærekrenkende. Og det er jo nettopp det, mangelen på bevis, som er grunnen til at saken ble henlagt til å begynne med

For å illustrere:
"Jeg vil anmelde hun for æreskrenkelse!"
"Hva har hun gjort?"
"Anmeldt meg i saken som dere fastslo at det var for lite bevis til å si om jeg var skyldig eller ikke i."
"Ok, da er det også for lite bevis til å fastslå om hun æreskrenket deg eller ikke."
Vis hele sitatet...
Stormen: Hvorfor later du som om du har inngående, juridiske kunnskaper? Det har du ikke.

Jo, trådstarter kan så absolutt anmelde jenta for ærekrenkelser. Han er ikke blitt frifunnet i en rettssak pga for svake bevis for domfellelse, men bevisene er av påtalemyndigheten blitt vurdert som så svake at de ikke engang holder til å ta ut tiltale!
Det er en rekke eksempler fra nyere norsk rettspraksis på at påståtte voldtektsmann går til mortifikasjons - og erstatningssøksmål pga ærekrenkelse, og får MEDHOLD, når voldtektssaken henlegges.

HER er et eksempel.

Med mindre du vet hva du snakker om Stormen, burde du avstå fra å lire av deg juridiske slutninger over en lav sko(noe jeg har registert at du er svært ivrig på)
Sienno, det er nok en del faktorer i denne saken som man må vurdere, før man fritt kan anvende den dommen du refererer til Bl.a. om jenta virkelig har snakket offentlig med uvedkommede mennesker om anmeldelsen; og ikke bare venner, sykesøstere, foreldre, m.fl. (som er straffrie, ref. dokumentet ditt henviser til).

Det blir litt mye å gå inn på til at jeg gidder diskutere det med deg - men rettspapiret du viser til i det hele tatt, gir jo håp til Jokke; og det er bra
Sist endret av Stormen; 27. september 2007 kl. 21:12.
Noen ganger er selvfølgelig angrep det beste forsvar, men det kan også ha uønsket utfall. Noen ganger er det bedre å bare "play it cool" og la saken gå sinn gang. Hvis han ikke blir dømt så er jo det toppers for han! Det er ganske mange etiske spørsmål inni bildet her også.
skjønner ikke hvorfor bevisene i voldtektsaken skal ha noe med en anmeldelse for æreskrenkelse, æreskrenkelsen er jo anmeldelsen fra jenta og vil tro politiet sitter med gode bevis på at hun har anmeldt han.
For en utrolig interessang tråd og lese. Jeg leste den nå fra første til siste post og er utrolig glad for at det endte "bra" for deg jokke. Når jeg sier "bra" er det fordi jeg skjønner poenget ditt med at du vil renvasket etter bevisets stilling. Men samtidig så synes jeg du skal se lyst på det. De samlet tross alt beviser og forklaringer i umiddelbar tid etter hendelsen og fant fortsatt ikke beviser. Og det vil i mine øyne si at du er renvasket 100 prosent.

At hun hadde type er jo motiv nok i seg selv. Og jenter har nok løyet for mye mindre en dette også. Og at det finnes ustabile jenter og gutter for der ute for den saks skyld er det lite tvil om. Jeg er også imponert over støtten fra Nff du har fått, men kan ikke si at jeg er overasket.

Håper virkelig du får en closing i saken som du er fornøyd med og kan leve med. All suport fra meg videre!
Sitat av Sonic
skjønner ikke hvorfor bevisene i voldtektsaken skal ha noe med en anmeldelse for æreskrenkelse, æreskrenkelsen er jo anmeldelsen fra jenta og vil tro politiet sitter med gode bevis på at hun har anmeldt han.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg skjønte innlegget ditt helt. Ja æreskrenkelsen er anmeldelsen jeg fikk mot meg. Men siden det på dette tidspunkt ikke kan bevises 100% at det er en falsk anmeldelse er ikke hennes anmeldelse av meg godt bevis nok..


Forresten er det ikke så sjeldent falske anmeldelser forekommer. Blant annet:

Var utro - ropte voldtekt

Kvinne (18) anmeldt for falsk voldtektsforklaring

Løy om voldtekt

Falsk voldtektsanklage avslørt av GPS

Noen av disse sakene fra Bergen fikk jo ekstrem oppmerksomhet i media. Det er helt utrolig at de faktisk kan finne på å komme med anklager når voldtekt faktisk ikke er tilfelle.

Det er også fantastisk at politikere presterer å gå ut og si :"Kvinnens ord SKAL bli trodd." JA, voldtekt er helt forferdelig - det er det ingen tvil om. Men siden det viser seg å bli en popkultur blant jenter å slenge ut falske anmeldelser vil jeg nok forholde meg langt mer kritisk til slike saker. Det burde politikerne også gjøre. De virkelige ofrene og "ofrene" får jo erstatning i form av penger også, som kanskje gjør "dørkanten" til fristelsen for falske anmeldelser litt lavere? Er det et samfunnsproblem at det er så lett for jenter å holde på sånn som noen av de gjør?

Det er så forbanna umoralsk og uetisk at jeg blir dårlig.
Det sies at straffen er inntil ett års fengsel. Noen som har en pekepinn om dette er vanlig i det hele tatt. Hvis det er slik at den som lever falsk anklage/avklaring går fri i de fleste tilfeller er det jo forbausende lite og tape i forhold til og vinne i slike saker.
Men de mister enorm respekt fra lokalmiljøet - folk trekker seg unna vedkommende. Kvinner blir også dømt til å betale erstatning til offeret for den falske anmeldelsen. Tror fengselstraffen kan være høyere. Er ihvertfall fantastisk rart hvis 1 år er tilfelle, ettersom jeg mener en falsk voldtektsanmeldelse medfører seg så mye drit at det kan sammenlignes med en faktisk voldtekt.
Beste løsning må være at alle begynner å ta opp all sex på video og legge ut på nett. Med en gang noe havner på nettet er det som kjent praktisk talt umulig å fjerne det, og dermed er det umulig å bli kvitt bevisene

Neida, ønsker deg lykke til jockejackal. Må være en helt jævelig situasjon å være i.

Håpløse greier sånt som dette her egentlig, med to parter som begge må tas hensyn til i saker hvor det er ekstremt vanskelig å bevise noe som helst hverken den ene eller andre veien.
Jeg har vitnet i en slik sak . Hun var tidligere dømt for å avgi falsk forklaring før også kom det frem under rettsaken. Han som ble anmeldt for voldtekt fikk da erstatning etter han anmeldte henne for falsk anklage. Det er svært viktig at slike saker avdekkes, og at de som anmelder noen for noe så krenkende får sin fortjente straff. Hele anmeldelsen hennes var vrøvel fra ende til annen. Slike kvinner er det laveste av det lave på kvinnesiden.
Etter som jeg kjenner det norske politiet veldig godt vet jeg at du burde ta til takke med den henleggelsen du fikk, de lager bare sykt mye styr og faenskap hvsi du ikke gir deg.

litt usaklig, men: Drit i om jenta får straff eller ikke. Bare vær glad du får gå (selvom, ja du er nok uskyldig). Hun (og du) blir nødt til å leve med sladderet, det er vel i grunn starff nok.

Bare 'back off' rett og slett. Nyt det at du faktisk er 'fri' nå.

=)
Sitat av jOkKeJacKaL
Vis hele sitatet...
Dette blir helt feil. Du kan ikke linke til 4 saker der det er bevist at det er blitt avlagt falsk voldetksanklage og bruke dette som begrunnelse for at dette ikke er så uvanlig.
Ifølge denne artikkelen til dagbladet i 2001, så anslår krisesentersekretariatet at det blir utført rundt 9000 voldtekter pr. år. I snitt hvert år ble bare 413 voldtekter anmeldt. Av disse 413 årlige anmeldelsene førte gjennomsnittelig 48 saker til at voldtektsmannen ble dømt.
Dette var skrevet i 2001, og statistikken er basert på hele 90-tallet. Det er ingen grunn til å tro at ting er så veldig mye bedre nå. Det eneste du baserer ditt syn på, er din egen opplevelse av å bli anklaget for noe du ikke har gjort, og du blir derfor naturlig mer bevist for saker som media drar frem som omhandler falske voldtektsanklager, du baserer dermed ditt utsagn på en mediapopulær sak og din egen personlige erfaring. Vis meg noe statistikk som bygger opp din påstand, så skal jeg bøye meg i støvet.

Sitat av jOkKeJacKaL
Noen av disse sakene fra Bergen fikk jo ekstrem oppmerksomhet i media. Det er helt utrolig at de faktisk kan finne på å komme med anklager når voldtekt faktisk ikke er tilfelle.
Vis hele sitatet...
Ja, det er tragisk at slike saker forekommer, men dette er nesten a given. I et samfunn der voldtekt skjer, så kan man bare nesten regne med at det vil dukke opp enkelte saker der falske voldteksanklager kommer frem. Men hva vil du si er verst; å bli voldtatt, eller beskyldt for å voldta noen ? Jeg vil påstå at det er mer utrolig at folk faktisk voldtar, enn at det kommer inn falske voldtektsaker.

Sitat av jOkKeJacKaL
Det er også fantastisk at politikere presterer å gå ut og si :"Kvinnens ord SKAL bli trodd." JA, voldtekt er helt forferdelig - det er det ingen tvil om. Men siden det viser seg å bli en popkultur blant jenter å slenge ut falske anmeldelser vil jeg nok forholde meg langt mer kritisk til slike saker. Det burde politikerne også gjøre. De virkelige ofrene og "ofrene" får jo erstatning i form av penger også, som kanskje gjør "dørkanten" til fristelsen for falske anmeldelser litt lavere? Er det et samfunnsproblem at det er så lett for jenter å holde på sånn som noen av de gjør?

Det er så forbanna umoralsk og uetisk at jeg blir dårlig.
Vis hele sitatet...
Ta deg sammen, jeg skal unnskylde deg med tanke på at du er veldig preget av din egen opplevelse, men tenk over hva du faktisk sier her. Du setter spørsmålstegn til at politikere går ut å sier at "Kvinners ord SKAL bli trodd." Vet du hva en utav de største grunnene er for at kvinner ikke anmelder en voldtekt ? Frykt for å ikke bli trodd, blandet med at de sitter igjen med en følelse av at det var deres egen feil, at de skulle ha gjort mer for å forhindret det som skjedde.
Og til ditt siste spørsmål, det er et samfunnsproblem at jenter faktisk blir voldtatt, kanskje når vi får ned antall voldtekter, så blir det færre som opplever din situasjon.
kanskje når vi får ned antall voldtekter, så blir det færre som opplever din situasjon.
Vis hele sitatet...
Hmm... Er jeg veldig trett nå, eller er det ikke noe logikk i dette utsagnet - overhodet? Færre kvinner blir voldtatt == Færre falske anmeldelser mot menn? Er det noen sammenheng her?
Sitat av Stormen
Hmm... Er jeg veldig trett nå, eller er det ikke noe logikk i dette utsagnet - overhodet? Færre kvinner blir voldtatt == Færre falske anmeldelser mot menn? Er det noen sammenheng her?
Vis hele sitatet...
Nei, er det jeg mener. Vil tro (meget mulig jeg tar feil her nå) at når antallet voldtekter går ned, så vil også antall falske anmeldelser gå ned. Jo vanligere en voldtekt blir, og da mener jeg at folk hører det hele tiden, og kjenner noen som har blitt voldtatt, så blir det ikke så alvorlig lengre, det blir noe vanlig som man har et forhold til, på en måte eller en annen. Og da blir det også enklere for damer, og rettferdiggjøre det i sitt eget hode, at det er greit å legge inn en falsk anmeldelse. Det er liksom ikke en så big deal lengre.
Er jeg helt på bærtur nå ?
Sitat av SalkiN
Nei, er det jeg mener. Vil tro (meget mulig jeg tar feil her nå) at når antallet voldtekter går ned, så vil også antall falske anmeldelser gå ned. Jo vanligere en voldtekt blir, og da mener jeg at folk hører det hele tiden, og kjenner noen som har blitt voldtatt, så blir det ikke så alvorlig lengre, det blir noe vanlig som man har et forhold til, på en måte eller en annen. Og da blir det også enklere for damer, og rettferdiggjøre det i sitt eget hode, at det er greit å legge inn en falsk anmeldelse. Det er liksom ikke en så big deal lengre.
Er jeg helt på bærtur nå ?
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig med deg.

Men så noe du skrev tidligere som jeg er sterkt uenig i. Du hinter frampå at det er værre å bli voldtatt enn å bli anmeldt for voldtekt når du er uskyldig. Der tror jeg du ikke helt forstår alvoret i en falsk anklage. (Og da spesielt voldtekt fordi det er såpass alvorlig) For anklagen er falsk om du er uskyldig, så det er det utgangspunktet jeg kjører på her. Du sitter der, i forvaring eller hva det nå heter. For det første aner du knapt hvorfor du sitter der fordi du ikke har gjort noe gale. For det andre sitter du faktisk i forvaring og blir behandlet som en kriminell, er klart du sitter i en jævlig situasjon og gjør ikke annet enn å tenke på om du kanskje kan ha gjort det til og med. Forsøker å se ting fra flere sider osv..
Det at du må sitte inne mens de gjør tekniske undersøkelser osv er langt fra det verste. Det verste er det "ryktet" du får på deg etter en slik anklage, selv om du blir frikjent og eller saken henlagt. Det vil ALLTID henge over deg, folk vil fortsatt alltid gå rundt deg og hviske. Det finnes folk som tviler på deg, det finnes folk som støtter deg og det finnes folk som aktivt motarbeider deg. Det er folk som er skuffet over deg, folk som trekker seg vekk fra deg. Din sosiale situasjon blir helt forvridd. Men det er samfunnet vi lever i.

Ikke misforstå, jeg sier ikke at noe er værre enn noe annet. Men å hinte så tydelig til at det ene er værre enn det andre blir i mine øyne helt feil fordi disse to tingene ikke kan sammenlignes på den måten. Det er helt forskjellige situasjoner som rammer de forskjellige i en slik sak.

En voldtektsmann er et forferdelig menneske uansett omstendigheter, men en person som anmelder en for en voldtekt som ikke har funnet sted er like forferdelig i mine øyne. Eller bare utrolig uopplyst og dum som ikke forstår hvor store konsekvenser dette kan ha og hvor alvorlig anklagen er.
Sitat av Wiggles
Men så noe du skrev tidligere som jeg er sterkt uenig i. Du hinter frampå at det er værre å bli voldtatt enn å bli anmeldt for voldtekt når du er uskyldig. Der tror jeg du ikke helt forstår alvoret i en falsk anklage. (Og da spesielt voldtekt fordi det er såpass alvorlig) For anklagen er falsk om du er uskyldig, så det er det utgangspunktet jeg kjører på her. Du sitter der, i forvaring eller hva det nå heter. For det første aner du knapt hvorfor du sitter der fordi du ikke har gjort noe gale. For det andre sitter du faktisk i forvaring og blir behandlet som en kriminell, er klart du sitter i en jævlig situasjon og gjør ikke annet enn å tenke på om du kanskje kan ha gjort det til og med. Forsøker å se ting fra flere sider osv..
Det at du må sitte inne mens de gjør tekniske undersøkelser osv er langt fra det verste. Det verste er det "ryktet" du får på deg etter en slik anklage, selv om du blir frikjent og eller saken henlagt. Det vil ALLTID henge over deg, folk vil fortsatt alltid gå rundt deg og hviske. Det finnes folk som tviler på deg, det finnes folk som støtter deg og det finnes folk som aktivt motarbeider deg. Det er folk som er skuffet over deg, folk som trekker seg vekk fra deg. Din sosiale situasjon blir helt forvridd. Men det er samfunnet vi lever i.

Ikke misforstå, jeg sier ikke at noe er værre enn noe annet. Men å hinte så tydelig til at det ene er værre enn det andre blir i mine øyne helt feil fordi disse to tingene ikke kan sammenlignes på den måten. Det er helt forskjellige situasjoner som rammer de forskjellige i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Voldtekt – vanlige reaksjoner er skrevet av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi. Og er skrevet som et hefte for voldtatte. Det er gitt ut av Barne- og Likestillingsdepartamentet.
Jeg skal stoppe å hinte, og bare si det rett ut. Ja jeg mener at det er verre å bli voldtatt enn å bli anklaget for en voldtekt man ikke har gjort. Nei, jeg har ikke noe slags form for personlig erfaring når det kommer til hvordan det måtte være å bli beskyldt for en voldtekt man ikke har gjort. Det stopper meg uansett ikke fra å si at jeg mener at det er verre å bli voldtatt enn å bli beskyldt for en voldtekt. Og jeg vil også tørre å påstå at normale oppegående mennesker vil si seg enig.
Nå må ikke du tro at jeg prøve å bagatallisere det å bli beskyldt for en voldtekt man ikke har utført, har nok empati til å kunne se at Jokke har gått igjennom en jævli situasjon. Og du har rett, er vanskelig å sammenligne "skadene" man får av å bli voldtatt mot å bli feilaktig beskyldt for en voldtekt, men når jeg leser det du beskriver, så er det største problemet omverdenen og hvordan folk rundt deg forandrer seg mot deg. Når man er voldtatt så sliter man med langt flere ting. Jeg mener at den totale impakten en voldtekt har på et menneske er større, enn hva å bli beskyldt for en voldtekt man ikke har gjort.

Du sier også at det værste er "ryktet" som oppstår, hva faen mann ? Jeg gidder ikke å begynne å beskrive alle de negative aspektene som kommer av en voldtekt, men gud og enhver mann skjønner at det er langt mer alvorlige ting enn et rykte.

Sitat av Wiggles
En voldtektsmann er et forferdelig menneske uansett omstendigheter, men en person som anmelder en for en voldtekt som ikke har funnet sted er like forferdelig i mine øyne. Eller bare utrolig uopplyst og dum som ikke forstår hvor store konsekvenser dette kan ha og hvor alvorlig anklagen er.
Vis hele sitatet...
Så du kan sammenligne gjerningsmannen/damen, men jeg kan ikke sammenligne ofrene ?
Sitat av SalkiN
Dette blir helt feil. Du kan ikke linke til 4 saker der det er bevist at det er blitt avlagt falsk voldetksanklage og bruke dette som begrunnelse for at dette ikke er så uvanlig.
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg feil. Det finnes selvfølgelig flere saker og. Men intensjonen med linkene var egentlig bare å vise at falske forklaringer forekommer - og for å vise dere noen saker som jeg finner sterkt provoserende.

Det du sier om statistikken:
Statistikk er noe merkelige greier. Leste hin dagen at ca 20% av kvinner er utsatt for voldtekt - ca 20% er homofile - ca 10% er blitt misbrukt som barn osv. Hvis dette er tilfelle, hvilket samfunn har vi. Kan det være rett? Hvis du møter jenter i løpet av en kveld - så er to utsatt for voldtektsforsøk?

Sitat av SalkiN
Ja, det er tragisk at slike saker forekommer, men dette er nesten a given. I et samfunn der voldtekt skjer, så kan man bare nesten regne med at det vil dukke opp enkelte saker der falske voldteksanklager kommer frem. Men hva vil du si er verst; å bli voldtatt, eller beskyldt for å voldta noen ? Jeg vil påstå at det er mer utrolig at folk faktisk voldtar, enn at det kommer inn falske voldtektsaker.
Vis hele sitatet...
Det forekommer en del anmeldelser der det gitte forholdet - voldtekt - ikke har vært tilfelle.

Det er mer utrolig at kvinner anmelder menn falskt for voldtekt enn at menn voldtar kvinner. Voldtekt av kvinner har vært et kjent fenomen fra tidenes morgen. Falske voldtektsanklager derimot, har i det siste blitt en popkultur. Hevn eller gjennomført utroskap som man vil skjule kan bla. være motiver. Penger kan kanskje virke som en fristende faktor. Jeg fatter det ikke. Angresamleie kan heller ikke komme inn under begrepet voldtekt. Jeg oppfatter en falsk anmeldelse som en gjennomtenkt voldtekt av mannen.

Voldtekt er forferdelig, det er det ingen tvil om - men det er også forkastelig at menn blir falskt anmeldt for det. Jeg mener fullt ut at det er like forkastelig å utføre en voldtekt som det er å anmelde noen falskt for voldtekt. Den som blir utsatt for en falsk anmeldelse er et uskyldig offer, like mye som kvinnen er et uskyldig offer der voldtekt faktisk forekommer.

Sitat av SalkiN
Ta deg sammen, jeg skal unnskylde deg med tanke på at du er veldig preget av din egen opplevelse, men tenk over hva du faktisk sier her. Du setter spørsmålstegn til at politikere går ut å sier at "Kvinners ord SKAL bli trodd." Vet du hva en utav de største grunnene er for at kvinner ikke anmelder en voldtekt ? Frykt for å ikke bli trodd, blandet med at de sitter igjen med en følelse av at det var deres egen feil, at de skulle ha gjort mer for å forhindret det som skjedde.
Og til ditt siste spørsmål, det er et samfunnsproblem at jenter faktisk blir voldtatt, kanskje når vi får ned antall voldtekter, så blir det færre som opplever din situasjon.
Vis hele sitatet...
Tenker du over hva du sier?

Det er et uomtristelig faktum at veldig mange voldtektsanklager blir henlagt på grunn av at det ikke kan bevises at noe straffbart har funnet sted. Dersom en bare skal tro på den ene part vil rettssikkerheten til den anklagde part bli redusert. Det skal nevnes at selv om man kommer for retten er ofte bevisene ikke sterke nok til en domfellelse. Men det kan neppe være slik at i et rettsamfunn skal en samfunnsgruppe eller et kjønn ha monopol på sannhet eller undraes normal bevisbyrde. Eller mener du det?

Det siste du skrev om færre voldtekter. Jeg forstår hvordan du tenker, men er ikke enig.

La oss i det minste være enig om noe. Overfallsvoldtekt er uomtristelig voldtekt. Vold mot en kvinne er forkastelig. Å utøve vold for å tiltvinge seg sex er forkastelig. Vi burde få et samfunn der kvinner kan gå trygt ute. Vi burde også få et samfunn der falsk anmeldelse for voldtekt overhodet ikke burde forekomme. Men hva skal en si? Når en er blitt kastet på glattcelle, vært igjennom harde avhør over flere døgn og vet selv at man er uskyldig. Det eneste som kommer utover det er at saken henlegges etter "bevisets stilling." Sett fra min side er det ille at kvinnen slipper unna så lett.
Jeg ønsker bare å gi min støtte til jOkKeJacKaL, og poster i samme slengen denne linken:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...icle953302.ece
Jeg ønsker bare å gi min støtte til meg selv, og poster i samme slengen denne linken:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/12/511880.html
Sitat av SalkiN
Jeg ønsker bare å gi min støtte til meg selv, og poster i samme slengen denne linken:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/12/511880.html
Vis hele sitatet...

Bare så det er sagt - dommen til gjerningsmannen synes jeg var for mild. Dette på grunnlag av at:
-Han prøver å tiltvinge seg sex i et tilfelle men klarer det ikke.
-Han prøver gjen kort tid etter i et annet tilfelle, og klarer det.

Det er jo klart at dette er en person som ikke har noe i samfunnet vårt å gjøre.

Jeg oppfatter det som om at du tror jeg prøver å forsvare voldtekt. Da har du misforstått meg på det groveste. Jeg har hverken skrevet eller insinuert til det. Hva mener du med å gi støtte til deg selv? Utdyp, vær så snill.

Edit:
Sitat av bjarneper
Jeg ønsker bare å gi min støtte til jOkKeJacKaL, og poster i samme slengen denne linken:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...icle953302.ece
Vis hele sitatet...
Yes. Nok en gang ser vi det. Forkastelig. Men det var bra av hun å faktisk innrømme at det var en falsk anmeldelse da. Sikkert for samvittigheten hennes og, men ikke minst ryktet og "æren" til offeret.
Sist endret av Bagster; 3. oktober 2007 kl. 01:22.
Sitat av jOkKeJacKaL
Bare så det er sagt - dommen til gjerningsmannen synes jeg var for mild. Dette på grunnlag av at:
-Han prøver å tiltvinge seg sex i et tilfelle men klarer det ikke.
-Han prøver gjen kort tid etter i et annet tilfelle, og klarer det.

Det er jo klart at dette er en person som ikke har noe i samfunnet vårt å gjøre.

Jeg oppfatter det som om at du tror jeg prøver å forsvare voldtekt. Da har du misforstått meg på det groveste. Jeg har hverken skrevet eller insinuert til det. Hva mener du med å gi støtte til deg selv? Utdyp, vær så snill.
Vis hele sitatet...
Må ikke du tro at alt her i verden dreier seg om deg.


Sitat av jOkKeJacKaL
Edit:
Sitat av bjarneper
Jeg ønsker bare å gi min støtte til jOkKeJacKaL, og poster i samme slengen denne linken:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...icle953302.ece
Vis hele sitatet...
Yes. Nok en gang ser vi det. Forkastelig. Men det var bra av hun å faktisk innrømme at det var en falsk anmeldelse da. Sikkert for samvittigheten hennes og, men ikke minst ryktet og "æren" til offeret.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev mitt gjennomtenkte svar til bjarneper. Det er like meningsløst å poste til 1 link om en falsk anmeldelse, som det er å poste en link til en artikkel om en dude som ble tatt for en voldtekt.
Det var godt lesestoff at hun har erkjent å ha løyet, samt at rettferdigheten har seiret
Hadde en kamerat som låg med ei han ikke kjente for godt. Begge satt og rota og kosa seg hele kvelden, det forsvant senere på kvelden. Dagen etterpå hørte vi at han var anmeldt for voldtekt. Det viste seg i senere tid at jenta hadde angra, og tatt ut voldtektsklage. Han saksøkte henne etterpå og fikk oppreisning.
Du må være helt fjern Sakin. Jokke kommer ihvertfall ikke igjennom til deg. Du har sikkert aldri blitt falskt anklaget for noe som helst, og det er kjipe saker.Skjønner deg veldig godt Jokke, man blir helt hjelpesløs og får ikke gjort noen verdens ting. Creds til de jentene som sier fra om de lyver, og det samme om de sakene som faktisk blir oppklarte så voldtektsmannen kommer bak lås og slå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.

Jeg har selv opplevd nesten akkurat det samme som trådstarter, og kan absolutt identifisere meg med han og hans situasjon. Selv om noen detaljer er annerledes, så kjenner jeg godt til det å bli falskt anklaget for voldtekt, og de tanker man gjør seg når man sitter alene i en glattcelle. Det er mildt sagt forferdelig!

En av forskjellene for min del er det faktum at jeg har familie. Det var min yngste datter som åpnet døren da de tre betjentene ringte på, og helt ufrivillig ble både kone og to barn dratt inn i dette. Det var kanskje det tøffeste for min del. Barna lurte fælt på hva som skjedde med pappa, og kona hadde sin fulle hyre med å forklare - i den grad hun selv skjønte noe.

Natta på glattcella var IKKE god. Tankene var tunge, nærmest selvdestruerende. Jeg lurte på hva som skjedde, og kunne ikke akkurat se for meg at de skulle gå an å komme ut av situasjonen. Jeg hadde jo (dette var nå i sommer 2007), lest at antatte voldtektsofre skulle tros på, og at det skulle legges vekt på hennes forklaring enn den siktedes. Krav til tekniske bevis skulle bli mindre. Jeg så altså for meg at jeg ville bli dømt, om det ble ord mot ord. Minimum to år i fengsel, tap av jobb, inntekt og familie. Alt så mørkt ut. Det eneste jeg hadde var vissheten om at jeg ikke hadde gjort noe galt. I hvert fall ikke strafferettslig galt. Det var dette som holdt meg flytende denne natta og dagen. Moralsk sett var det dog helt på trynet! Overfor familien var det fullstendig galt!

Allikevel må jeg gi litt skryt. Politiet hadde fått besøk av ei som sa hun var blitt voldtatt dagen før. De hadde reagert raskt, og juristen hadde utferdiget en pågripelsesordre. Jeg var på glattcelle allerede få timer etter anmeldelsen. Der ble det tatt diverse prøver og gjort alt som kunne gjøres for om mulig å sikre tenkniske bevis. At jeg så fikk slite med tankene mine er egentlig underordnet. I ettertid var jeg imponert over arbeidet som ble gjort! Vi kan ikke komme dithen at man ikke reagerer raskt på slike anmeldelser. Av hensyn til den jenta/kvinnen som faktisk anmelder MÅ man ta alt på alvor. Man KAN ikke gjøre annet enn å gå ut fra at det er sannhet i anmeldelsen, og gå til de skritt som er nødvendige for at hun skal få en fair behandling.

En annen ting som imponerte meg var at jeg fikk en respektfull behandling av alle jeg kom i kontakt med. Alle, fra de tre arresterende betjentene, via de ansatte i arresten og fengselslegen, til etterforsker, behandlet meg med respekt. Ikke på noe tidspunkt fikk jeg inntrykk av forhåndsprosedering eller noe. Aldri fikk jeg inntrykk av at de så på meg som en "jævla voldtektsforbryter". Jeg satt også med inntrykk av at de behandlet "fornærmede" med samme respekt.

Uansett - meldinger jeg ikke hadde slettet fra min telefon viste at hennes anmeldelse var (og nå bruker jeg etterforskers egne ord) var "åpenbart falsk og grunnløs". Jeg fikk umiddelbart dra hjem.

En uke seinere fikk jeg informasjon om at politiet, på eget initiativ, hadde åpnet et ny sak, med meg som fornærmet og henne som siktet. Denne saken gikk på falsk anklage. I mellomtiden hadde jeg "blitt kledt naken". For å sikre bevis om at jeg ikke selv hadde manipulert meldinger, ble min mobiltelefon fullstendig tappet for alt, samtidig som telenor fikk krav om å levere ut utskrifter av all aktivitet på mitt abonnement, flere måneder tilbake. Dette askepterete jeg dog selv, og skrev under en erklæring på dette. Alt for at etterforskerne skulle få best mulig grunnlag for videre arbeid i saken.

Uansett - poenget med hele dette innlegget var å fortelle at vi MÅ akseptere og respektere at politiet opptrer som de gjorde i begge disse sakene. Dette av hensyn til både fornærmede og siktede. Jo tifligere de griper inn etter en anmeldelse, jo større muligheter er det for å sikre bevis som ikke bare kan domfelle, men faktisk også frikjenne. Det som er viktig i en slik situasjon, er at begge parter fører at de blir behandlet med respekt og verdighet. Jeg syntes ikke det DA, men med en gang jeg fikk tingene litt på avstand, så skjønte jeg godt at det ikke kunne vært annerledes.

Og, alle sammen - vær så snill og ikke ta opp hansken og fortelle meg at jeg ikke fortjener begge, siden jeg er familiemann. Moralsk sett plages jeg av dette hver eneste dag, og er fullt klar over hvor dum jeg var. Jeg trenger ikke flere til å fortelle meg det.

Mitt håp er nå at en domfellelse av vedkommende kan få andre som vil anmelde falskt til å tenke seg om to ganger, og la det være! Politiet har små nok ressurser som det er, og trenger å bruke disse på folk som trenger det - de som virkelig har blitt voldtatt. det er altfor mange voldtekter i samfunnet, og det er et alvorlig problem! Derfor er det viktig at troverdigheten til voldtektsofre ikke dras ned i søla av slike som anmelder falskt. Såpass mye respekt bør vi ha for mishandlede og voldtatte kvinner!
Takk for sinnsykt bra og åpent innlegg, RaringenOslo. Du åpnet deg veldig og ga et bra innblikk i dine tanker - samtidig som du også makter å se saken fra flere sider, når du f.eks. mener at politiet både ga deg og anmelderen like god behandling. Virkelig kvalitetspoeng-verdig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Snakker om bra innlegg RaringenOslo. Må være litt av en velkomst til dette forumet å starte med et innlegg på 10 KP +. Jeg ønsker deg lykke til videre i saken og med de moralske tvistene, og håper du kommer godt ut av det. Velkommen til forumet.
en unge med downs
comRade's Avatar
Lykke til videre ja, RaringenOslo. Bra innlegg.
RaringenOslo: Omstendighetene er litt annerledes, men du har tydeligvis en langt mer moden og innsiktsfull måte å se på saken din enn det jeg har når jeg ser på min.

Tankene du skrev om da du satt på cellen kjenner jeg meg igjen i. Spesielt det med at kvinnens ord skal prioriteres høyere, og krav på tekniske bevis skulle ned-prioriteres. Enormt rar og ekkel følelse..

Håper absolutt at du får en form for erstatning for all skade hun må ha påført deg og dine, og håper iallefall at kvinnen det er snakk om får sin straff i form av fengsel, også i den grad av bla. almennpreventive hensyn.

Kan ikke få sagt hvor mye jeg føler med deg, men det er bra at saken din ser ut til å løse seg skikkelig!

Lykke til videre.
RaringenOslo: Bra innlegg, du fortjener virkelig kvalitetspoenget

Edit: skriveleif
Sist endret av Lazy_Boy; 30. oktober 2007 kl. 23:50.
Sitat av RaringenOslo
Hei.

Jeg har selv opplevd nesten akkurat det samme som trådstarter, og kan absolutt identifisere meg med han og hans situasjon. Selv om noen detaljer er annerledes, så kjenner jeg godt til det å bli falskt anklaget for voldtekt, og de tanker man gjør seg når man sitter alene i en glattcelle. Det er mildt sagt forferdelig!.....................................
Vis hele sitatet...
Dumt spørsmål, men du hadde altså en elskerinne og var utro?
Slik som jeg forstår det så var dette snakk om et one-night-stand. Eller?
Det er sikkert ille både og bli beskylt for voldtek og å bli voldtatt, men ser ikke hensikten med og diskutere hva som er verst, er som og diskutere "Er PC eller Mac best?".

For og få slutt på disse falske beskyldningene syns jeg økonomisk oppreisning ikke skulle vert gitt til offeret.

Økonomisk dekker bare økonomiske problemer, et voldteksoffer har vel ikke dårligere økonomi en vanlige mennesker?
Skal man bli belønnet for og ha blit voldtatt?
nei mener jeg.


mvh Evelen
Tja, ser hva du mener Evelen, og er enig i at det er et problem der (øk. erstatning), men samtidig så er det nok ikke helt umulig at voldtektsofre faktisk KAN få dårligere økonomi som følge av voldtekten, siden mange sikkert sliter psykisk lenge, og da skal det mye til for at det ikke skal gå utover jobb, utdannelse osv etterhvert.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bortsett fra det; timer hos psykologer/psykiatere.