Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1561
Jeg bestilte nylig noen artikler fra T-shirthell, og i dag dumpet det ned et mindre koselig brev fra tollmyndighetene, om at brevpakken må fortolles.

Før jeg bestilte forhørte jeg meg kjapt om reglene for innførsel, og kom fram til at gaver under 1000 kroner ikke er tollbelagt. Dermed gjorde jeg det jeg trodde var lurt, bestilte pakken, og fikk den merket som gave under 1000 kroner. So far so good. Men så kom dette brevet. Jeg ringte straks tollvesnet i Oslo, og spurte hva som gjorde at jeg plutselig måtte fortolle brevpakken. La meg referere samtalen i grove trekk.

Meg: Hei, hvorfor må jeg fortolle pakken min, når det er en gave under 1000 kroner?
Tollmann: Har du bestilt fra internet?
Meg: Nei, den er sendt fra kontakter i USA.
Tollmann: Hvem er TSH?
Meg: Ehm?
Tollmann: Kan jeg åpne pakken?
Meg: For all del, gjør det om det kan hjelpe til med å klare opp i saken.
Tollmann: *tastetrykk* "...fullmakt for åpning..."

Etter 2 minutter kommer karen tilbake.

Meg: Ja, hva finner du ut?
Tollmann: Det er ingen faktura med.
Meg: No shit, det er en gave.
Tollmann: Det står de er verd 12 dollar. Skjortene er av god kvalitet. De kan ikke være verd så lite.
Meg: Neivel?
Tollmann: T-skjortehelvete... det er et firma. Firma sender ikke gaver til folk.
Meg: Neivel...?
Tollmann: Vi må ha en faktura før du får pakken din...
Meg: Så dere kan ikke bare sende meg pakken min?
Tollmann: Det er ikke slik det fungerer.

Jeg har tatt meg visse friheter, siden vedkommene jeg pratet med ikke var så stødig i norsk.

Uansett... nå er mitt spørsmål til dere, vise som dere er, hva i **** skal jeg gjøre i denne situasjonen? Kan de gjøre dette?

-Bedrøvet offer for tollmyndighetene.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Lurer på hvordan det kommer til å gå med Pioneer 111D brenneren jeg bestillte, den kom til oslo med fly fra paris tidligære i dag. Hehe.

Bestillte brenneren kun for å få brent backup til hitatchi-lg xbox360'en min som er sær på brennere.

*edit*
Fikk sendt en pakke med en elektronisk del fra ett eller annet land for en stund siden.
Stod "Emergecy Mail, Please send as fast as possible". Noen dager senre fikk jeg varen.. Så etter noen uker senere ringte selskapet som hadde sendt meg delen og sa att de hadde fått pes fra tollerene om å betale tollavgift.

Så da , siden det ikke var selgerene sin skyld fikk jeg dem til å sende meg faktura så jeg fikk betalt den. 500kr = superbillig men når man betaler + 300,- for toll så blir det ikke så billig likevell.

Hater de tollerene.
Sist endret av Alphanio; 30. august 2006 kl. 20:11.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan hende du må betale jævlene det de vil ha.. bestiller endel ting på nettet selv og etter noen år har jeg kommet frem til: "Win some, lose some", noen ganger slipper jeg unna, og noen ganger må jeg betale mva
Trådstarter
45 0
Det skal sies at mannen jeg snakket med traff spikern på hodet da. Men likevel synes jeg han drar noen dristige konklusjoner, og jeg lurer på om han virkelig har myndighet til å handle ut fra dem.

Edit: Er det ingen som vet hva tollvesnet har rett til og ikke rett til i dette tilfellet? Logikken min sier at de burde gi meg pakken, men hva lovverket sier kan være noe annet. Og her har jeg ikke kunnskaper nok til å uttale meg. Dermed står jeg maktesløs.
Sist endret av Crispo; 30. august 2006 kl. 20:57.
Sitat av Crispo
Det skal sies at mannen jeg snakket med traff spikern på hodet da. Men likevel synes jeg han drar noen dristige konklusjoner, og jeg lurer på om han virkelig har myndighet til å handle ut fra dem.

Edit: Er det ingen som vet hva tollvesnet har rett til og ikke rett til i dette tilfellet? Logikken min sier at de burde gi meg pakken, men hva lovverket sier kan være noe annet. Og her har jeg ikke kunnskaper nok til å uttale meg. Dermed står jeg maktesløs.
Vis hele sitatet...
Toll kan du bare drite i, siden det nesten ikke finnes på varer lenger. Men Merverdiavgift må du betale, med mindre det er varer med en verdi under 200.- kroner.

Er du *litt* lur, så registrerer du deg i Tvinn, og fortoller varene selv!
Heh, jeg måtte også betale toll de dager jeg kjøpte skjorter fra tshirthell. Det kostet meg 241,-
Forfalsk en faktura på under 200,- og du er i boks. Er ikke så vanskelig det.
har hørt at loven om de der 200kr var laget i ca 1920 eller nå da 200,- faktisk var MYE..
Sitat av biXztar
har hørt at loven om de der 200kr var laget i ca 1920 eller nå da 200,- faktisk var MYE..
Vis hele sitatet...
Seriøst? syke syke norge.... Da kunne vi ha kjøpt masse greier til minst 2000,- uten toll. Noen som vet hvor mye 200 1920 kroner er verdt i dag?
ja, etter krigen tjente vell en vanlig arbeider i norge rundt 1.5,- i timen... go figure... tviler på at dette stemmer.
bixtar: Det er nok mer sånn ca 1970, men ja det er ganske sykt og en urettferdig grense.

Crispo: De har nok desverre lov til det. Er ikke så mye du kan gjøre enn å sende dem en faktura. Men som campod sier er det kanskje mulig å forfalske en, kommer ann på hvilken type faktura de vil ha.
▼ ... over et år senere ... ▼
200 kroner i 1970 er verdt omlag 1300 kroner i dag..

HEV TOLLGRENSA!
Crispo: Kanskje du kunne fortalt han at de riktignok ble bestilt fra TSH, men at det ikke var du som bestilte, og at du har en onkel i Amerika, som har kjøpt og betalt for dem?

Jeg fikk mine tskjorter fra TSH inn til Norge uten problemer.
Ser at dette er en nokså gammel diskusjon, men kan jo være greit med generell informasjon i slike tilfeller. Dersom tollmyndighetene ber om en faktura så gi dem en faktura. Tolleren i telefonen i dette tilfeller sa jo at verdien var oppgitt til $12 på pakken. Send han en faktura på $12 eller en kontoutskrift som sier $12. Kan aldri tenke meg at de har ressurser til å gjøre så mye annet enn å ta slik dokumentasjon til etteretning og godkjenne det. Det er ihvertfall min erfaring.
Sitat av bo1e
Ser at dette er en nokså gammel diskusjon, men kan jo være greit med generell informasjon i slike tilfeller. Dersom tollmyndighetene ber om en faktura så gi dem en faktura. Tolleren i telefonen i dette tilfeller sa jo at verdien var oppgitt til $12 på pakken. Send han en faktura på $12 eller en kontoutskrift som sier $12. Kan aldri tenke meg at de har ressurser til å gjøre så mye annet enn å ta slik dokumentasjon til etteretning og godkjenne det. Det er ihvertfall min erfaring.
Vis hele sitatet...
Utrolig lite lurt å gjøre seg til kriminell for å lure seg unna å betale det staten har krav på! Hvis du tror at Tollvesenet finner seg i at folk helt åpenlyst forfalsker fakturaer vil du få føle at du tar veldig feil. Tollvesenet og politiet har et nært og godt samarbeid.
Tror neppe du slipper unna når de først har åpnet pakken din og tittet på den. Du kan fort se om t skjorter er verdt 12 dollar eller mere. Og tshirthell er ikke akkurat ukjent for tollvesenet for å si det sånn....